Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 28269 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #105 : 10.04.20 - klo:16:47 »
Eilen illalla käytiin vaimon kanssa kävelyllä, ja nähtiin kevään ensimmäinen leskenlehti. Aika lailla sama aikataulu täkäläisillä leskenlehdillä kuin Pauluksen lähiympäristössä.

Karuun tienreunan kivikkoon oli leskenlehti puskenut kukkansa näkyviin, luonnetta piisaa. Kamera ei ollut mukana mutta onneksi kännykkä oli :)

Löysin villejä leskenlehtiä eka kertaa täällä kai vuosi, pari sitten New Hampshiren pohjoiskärjessä. Ihastuin valtavasti. Pari viikkoa sitten löysin niitä täältäkin eräässä paikassa metsässä.
Ne on kuulumma täällä. ns. invasive species. Mulla on niitä puutarhassa siirettynä ystävän puutarhasta.

Kuulin että voi saada sakot jos jää kiinni. Onneksi leskenlehtipoliisi ei ole saanut minua ainakaan vielä kiinni.
« Viimeksi muokattu: 10.04.20 - klo:17:45 kirjoittanut sandia »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #106 : 10.04.20 - klo:21:55 »
Kun hankin pokkarin jälkeen digi-järjestelmäkameran, käytin aluksi automaattivalotusta. Suosittelin sitä myös yhdelle enemmän valokuvausta harrastavalle ystävälle, joka aina käytti valotuksen käsisäätöä. Sanoin hänelle useamman kerran, että kannattaisi käyttää automatiikkaa, se voi tehdä paremman tuloksen kuin käsisäätö. No... siinä kävi niin, että hän sai minut ylipuhutuksi. Tätä nykyä käytän lähes aina käsisäätöä, ja olen myös alkanut oppia milloin valotusta pitää korjata yli- tai alivalotuksen suuntaan.

Toinen asia jota olen opetellut, on kuvien parantaminen kuvankäsittelyohjelmalla. Kamera on kone joka tekee kuvasta raakileen, ja siinä on miltei aina korjattavaa: kirkkaus, kontrasti, värikylläisyys, rajaus...

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #107 : 10.04.20 - klo:23:24 »
Se on varmaan ihan hyvä, mutta sellaiset kamerat lienevät myös aika kalliita. Ja sitten siinä on vielä se oppiminen. Ilman sitä kamera on hyödytön.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #108 : 11.04.20 - klo:00:40 »
Se on varmaan ihan hyvä, mutta sellaiset kamerat lienevät myös aika kalliita. Ja sitten siinä on vielä se oppiminen. Ilman sitä kamera on hyödytön.
Järjestelmäkamera ei ole välttämättä hirveän kallis. Laadukas pokkari voi maksaa tuplasti edullisen järkkärin hinnan. Mutta järkkärin etu on mm. se että se on palasista koostuva järjestelmä: runkoon on saatavissa lukuisia erilaisia objektiiveja, erillisiä salamalaitteita ym. No, jos monenlaisia objektiiveja hankkii, niin tuleehan sille sitten hintaa...

Ja aluksi ei tarvita paljon opetteluakaan: voi käyttää automatiikkaa jolloin riittää kun vain painaa laukaisinta  :).  Eri asia on sitten jos haluaa ottaa ison askeleen ja oppia mitä eroa on kameralla ja valokuvauksella.
« Viimeksi muokattu: 11.04.20 - klo:13:08 kirjoittanut Taisto »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #109 : 23.04.20 - klo:14:01 »
Eilen näin pari nokkosperhosta lentelemässä pihamaalla. Hetkeksi pysähtyivät lämmittelemään autotallin seinälle. Siinä pääsin tunnistamaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #110 : 24.04.20 - klo:21:56 »
Yhden nokkoperhosen olen tänä keväänä nähnyt. Mutta muuttolintuja sitäkin enemmän. Muutama päivä sitten tontin viereisellä pellolla nökötti kuovimamma paikallaan, näytti siltä että vetelee sikeitä. Taisi olla muuttomatkasta väsynyt.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #111 : 09.04.21 - klo:10:39 »
Iltasanomissa oli juttu kulkukoirasta, joka osasi itse hakeutua hoitoon.
Koska eläimistä ei näytä olevan omaa keskustelua, niin laitan linkin tähän. Liikuttava tarina Brasiliasta.   :)

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007906964.html
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #112 : 09.04.21 - klo:17:02 »
Nyt olen hämmentynyt. Eikö meistä kukaan ole kirjoittanut tähän ketjuun ennen Paulusta kuin vuosi sitten. Vai onko täällä toinenkin luontoketju... Pitää tsekata. Enkö mm. tuonut ketun kuvan kuluneella talvella.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #113 : 11.04.21 - klo:17:34 »
Tässä on dronekuvaa USAn lounaisosista. Siitä saa ideaa miksi olen ihastunut niihin alueisiin.
https://www.youtube.com/watch?v=HEPoHrQ3tfM

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #114 : 11.04.21 - klo:18:50 »
Nurmikon leikkuu ei taida olla mielihommaasi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #115 : 11.04.21 - klo:18:52 »
 ;D

Joo ei.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #117 : 25.04.21 - klo:09:50 »
Sinun tyylitajusi mukainen on myös Bronco Pueblo. Oletko koskaan harkinnut muuttaa sinne, tai sen esikaupunkiin joka näkyy kokonaisuudessan tuossa kuvassa?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #118 : 25.04.21 - klo:17:44 »
 ;D

Vihdoin joku snaijasi mistä on kyse. Aamen. ;)

Tässä pari ehdokasta mitkä olen käynyt tarkistamassa.
Scenic, South Dakota. Asukasluku 7.n Kaksi ekaa kuvaa.

 Kolmannessa kuvassa on Bill, Wyoming. Asukasluku 11.
« Viimeksi muokattu: 25.04.21 - klo:17:54 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #119 : 25.04.21 - klo:18:35 »
Jäiden lähtö Keski-Suomessa tapahtuu usein vapun tienoilla. Muutama päivä sitten teimme havainnon, että jäät läheisessä järvessä ovat liikkeellä. Äsken kävin lenkillä ja totesin, ettei jäistä enää näkynyt jälkeäkään. Vaikka sää on melko kylmä, niin kevät on kuitenkin hieman aikaisessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell