Kirjoittaja Aihe: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin  (Luettu 39010 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #210 : 14.09.19 - klo:23:19 »
Onneksi Halpa-Halli ei kuitenkaan myy tupakkaa, alkoholia eikä Veikkauksen pelejä. Lisäksi Halpa-Hallista löytyy kristillinen kirjaosasto tai lähinnä hylly mutta kuitenkin.

Halpa-Halli jakaa myös lapsille jouluna lehden, jossa kerrotaan joulun sanoma eli Jeesuksen syntymä.
En ole kuullutkaan tuosta liikkeestä? Missä se tai ne sijaitsevat?

Kokkolassa pääpaikka, liikevaihto 290 miljoonaa euroa, tulos reilun miljoonan miinuksella. Perustettu 50 vuotta sitten ja perustaja tuli joskus Kokkolan mersuherätyksen aikana uskoon. Baptisti. Nyt lapset päättämässä, joista yhden lapsi on se Sara Forsberg joka puhui siansaksaa Youtubessa ja pääsi amerikkaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/HalpaHalli

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #211 : 14.09.19 - klo:23:42 »
Ylinen on tuttu mies Keski-Pohjanmaan telttakokouksista. Esiintynyt mm. TV7:lläkin.


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6425
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #212 : 15.09.19 - klo:02:44 »

Kun pakolaiset tulivat Suomeen lähinnä Tornion kautta, niin puikoissa olivat pääministerinä uskovainen Juha Sipilä ja ulkoministerinä uskovainen Timo Soini.

Katsoin itse Juha Sipilän haastattelun (hänen tultua pääministeriksi), jossa kysyttiin hänen suhdettaan uskoon ja Jumalaan. Hän vastasi kääntyneensä 16-vuotiaana (ilmeisesti tarkoittaen uskoon tuloa), mutta sitten hän rikastui ja tuli hetki jolloin hänen piti valita mammonan ja Jumalan välillä ja "minä valitsin mammonan".

Timo Soinin kääntyminen katolilaiseksi johtui merkittäviltä osin aborttikysymyksestä. Katolilaisena hän kykeni uskoonsa vedoten pysymään aborttivastaisten näkemystensä takana. Itse pidän myös aborttia lapsenmurhana ja siksi kunnioitan korkeassa virassa olevia, jotka uskaltavat sanoa oman mielipiteensä aborttilakejamme vastaan. Sen he tekevät tietysti yksityishenkilöinä, sillä ministeri ei lienee voi julkisesti esiintyä lakejamme vastaan ministerivalansa vannottuaan.

Tuo "minä valitsin mammonan" tuskin on autenttinen kommentti? Sipilä ei ole halunnut tehdä politiikkaa uskonnolla kuten Päivi Räsänen.

Enkä tiedä mitä lakia vastaan Soini olisi rikkonut olleessaan abortista jotakin mieltä.

Ehkä samaa mitä, Räisäsen on epäilty rikkovan ollessaan homoseksuaalisudesta jotakin mieltä?

Räsänen on politikoinut asialla niin paljon ja huomasi taas että profiilin noston paikka. Tutkinta pyyntö on normaalia tässä twitter loukkaantumisen kulttuurissa. Toki jotkut uskovat kokevat että vaino osoittaa heidän olevan oikeassa :D

 En ole ennen seurannut Räsästä, mutta siis kerrot että hän käyttää vastaavia tilanteita profiilin nostoon?
« Viimeksi muokattu: 15.09.19 - klo:03:51 kirjoittanut sandia »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #213 : 15.09.19 - klo:21:19 »

Kun pakolaiset tulivat Suomeen lähinnä Tornion kautta, niin puikoissa olivat pääministerinä uskovainen Juha Sipilä ja ulkoministerinä uskovainen Timo Soini.

Katsoin itse Juha Sipilän haastattelun (hänen tultua pääministeriksi), jossa kysyttiin hänen suhdettaan uskoon ja Jumalaan. Hän vastasi kääntyneensä 16-vuotiaana (ilmeisesti tarkoittaen uskoon tuloa), mutta sitten hän rikastui ja tuli hetki jolloin hänen piti valita mammonan ja Jumalan välillä ja "minä valitsin mammonan".

Timo Soinin kääntyminen katolilaiseksi johtui merkittäviltä osin aborttikysymyksestä. Katolilaisena hän kykeni uskoonsa vedoten pysymään aborttivastaisten näkemystensä takana. Itse pidän myös aborttia lapsenmurhana ja siksi kunnioitan korkeassa virassa olevia, jotka uskaltavat sanoa oman mielipiteensä aborttilakejamme vastaan. Sen he tekevät tietysti yksityishenkilöinä, sillä ministeri ei lienee voi julkisesti esiintyä lakejamme vastaan ministerivalansa vannottuaan.

Tuo "minä valitsin mammonan" tuskin on autenttinen kommentti? Sipilä ei ole halunnut tehdä politiikkaa uskonnolla kuten Päivi Räsänen.

Enkä tiedä mitä lakia vastaan Soini olisi rikkonut olleessaan abortista jotakin mieltä.

Ehkä samaa mitä, Räisäsen on epäilty rikkovan ollessaan homoseksuaalisudesta jotakin mieltä?

Räsänen on politikoinut asialla niin paljon ja huomasi taas että profiilin noston paikka. Tutkinta pyyntö on normaalia tässä twitter loukkaantumisen kulttuurissa. Toki jotkut uskovat kokevat että vaino osoittaa heidän olevan oikeassa :D

 En ole ennen seurannut Räsästä, mutta siis kerrot että hän käyttää vastaavia tilanteita profiilin nostoon?

Hän on tunnettu siitä, että hänen esiintyminen homo-illassa aiheutti kymmenien tuhansien eron luterilaisesta kirkosta. Ilmeisesti osa luuli että hän edustaa kirkkoa. Pitänyt aihetta sopivasti esillä ja viimeisin kohu liittyi siihen että hän twitterissä Pride päivien aikana julkaisi viestiä.
Ehkä hän on vain niin raamatullinen  vapaan käännöksen mukaan 2.Timoteuksen kirje:
4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja varsinkin sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6425
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #214 : 16.09.19 - klo:02:17 »
Joku päivä sitten mainitsin, että minusta on hieman keinotekoista vasta tässä kohden astua esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla kun ollaan oltu hiljaa monesta muusta asiasta lut. kirkossa. Ei ihme jos joku kokee sen sitten tietyn ihmisryhmän eroittamiseen erityisen syntisenä, koska heidän syntinsä häiritsee valtaväestöä enemmän kuin moni muu synti.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #215 : 16.09.19 - klo:07:40 »
Joku päivä sitten mainitsin, että minusta on hieman keinotekoista vasta tässä kohden astua esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla kun ollaan oltu hiljaa monesta muusta asiasta lut. kirkossa. Ei ihme jos joku kokee sen sitten tietyn ihmisryhmän eroittamiseen erityisen syntisenä, koska heidän syntinsä häiritsee valtaväestöä enemmän kuin moni muu synti.

Mikä on kirkko? Osa on ollut hiljaa, osa äänessä. Ehkä pieni osa mutta kuitenkin. Päivi Räsänen edustaa konservatiivista osaa. Kirkko on toisille liberaali, toisille konservatiivinen ja vanhanaikainen. Mutta tosiasiassa se on kuin tori jossa erilaiset kauppiaat huutavat toistensa yli. Itse olen valinnut kojuja oman tarpeeni mukaan. Karu vertaus, eikä sen niin pitäisi mennä. Mutta en ole löytänyt vapailta markkinoilta etsimääni.  ;)


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #216 : 16.09.19 - klo:10:38 »
Itse olen valinnut kojuja oman tarpeeni mukaan. Karu vertaus, eikä sen niin pitäisi mennä. Mutta en ole löytänyt vapailta markkinoilta etsimääni.  ;)

Sama "vika" täällä. Itse olen ollut näiden "kojujen" varassa jo yli 20 vuotta. Kovin paljoa väkeä niissä ei ole ollut, enimmillään kymmenkunta vähimmillään kolme henkeä. Mutta joskus kaksikin riittää, Jeesus itsehän sanoi, että missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään, siellä Hän itse on heidän keskellään.  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6425
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #217 : 16.09.19 - klo:17:44 »
Joku päivä sitten mainitsin, että minusta on hieman keinotekoista vasta tässä kohden astua esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla kun ollaan oltu hiljaa monesta muusta asiasta lut. kirkossa. Ei ihme jos joku kokee sen sitten tietyn ihmisryhmän eroittamiseen erityisen syntisenä, koska heidän syntinsä häiritsee valtaväestöä enemmän kuin moni muu synti.

Mikä on kirkko? Osa on ollut hiljaa, osa äänessä. Ehkä pieni osa mutta kuitenkin. Päivi Räsänen edustaa konservatiivista osaa. Kirkko on toisille liberaali, toisille konservatiivinen ja vanhanaikainen. Mutta tosiasiassa se on kuin tori jossa erilaiset kauppiaat huutavat toistensa yli. Itse olen valinnut kojuja oman tarpeeni mukaan. Karu vertaus, eikä sen niin pitäisi mennä. Mutta en ole löytänyt vapailta markkinoilta etsimääni.  ;)

En muista olitko se sinä, vai joku muu kun oli samaa mieltä jossain kohden kanssani siitä, että se konservatiinen ääni aka Päiviä Räsänen, jos hän on lut. kirkon AINOA konservattinen ääni, älähti tosi myöhään kirkossa. Paljon annettiin mennä sormien läpi sitä ennen, koska se olisi koskenut suurempaa kansanjoukko ja jopa yleistä mielipidettä. Siitä siis yritin mainita. Siis viittaan jälleen mm. uudelleenavioitumiseen, naispappeuteen.. Tässä siis edustan omaa mielipidettäni ainoastaan.

Mutta joo kirkko on aika sirpaleinen. Minä en ainakaan ole osannut koskaan edes muodostaa kuvaa mielessäni, vaikka itsekin siihen olen aina kuulunut. Miellän itseni uuspietistiksi ja KL ja sen sen piirissä toimivat uskovat on ollut minun hengellinen kotini uskoontulosta lähtien.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #218 : 16.09.19 - klo:18:24 »
Minä olen itse ihan perus-luterilainen. En kuulu mihinkään herätysliikkeeseen.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6425
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #219 : 16.09.19 - klo:18:38 »
Tuntuu hölmöltä kysyä tätä, mutta miten sä sitten tulit uskoon. Sori kysymysmerkki on taas kateissa jossain mun näppäimistössä. Tapahtuu kun vaihtelen kieltä kesken lausetta että sään äät ja ööt.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #220 : 16.09.19 - klo:20:26 »
Tuntuu hölmöltä kysyä tätä, mutta miten sä sitten tulit uskoon. Sori kysymysmerkki on taas kateissa jossain mun näppäimistössä. Tapahtuu kun vaihtelen kieltä kesken lausetta että sään äät ja ööt.


Olen ollut lapsesta asti uskossa. Äitini on uskossa ja olen ikäni rukoillut iltarukouksen eli tavallaan siis "sisäistänyt" uskon osaksi elämääni jo äidin maidossa. Lapsen uskolla pääsin pitkälle. Tietenkin sitten kun kyseessä oli lapsen usko, niin jossakin vaiheessa maailma kutsui jne..  tuttu tarina monelle uskovaisen äidin tai perheen kasvatille.

 Nuorena ja lapsena sitä uskoi Taivaan Isään, mutta ei ehkä ymmärtänyt täysin Jeesuksen ristintyön merkitystä ja henkilökohtaisen uskon oleellisuutta.

Muutaman kriisin olen kokenut elämäni aikana ja ensimmäisen kriisin kohdatessa kapinoin Jumalalle, kunnes  myönsin että Jumala on kaikkivaltias.

Seuraava vakava kriisi sairauden muodossa  olikin tuolloin kun kirjoittelin Netmissioniin. Silloin asenteeni oli jo aivan toinen kun ensimmäisen kriisin kohdatessa. Eli turvauduin 100% Jumalaan enkä kapinoinut yhtään. Halusin kyllä parantua, mutta en ollut yhtään vihainen tai katkera Jumalalle. Ilman Taivallista Isääni olisin varmasti ehkä jopa kuollut. Jumalalle kaikki kunnia parantumisestani.

Vaikea sanoa milloin olen uudestisyntynyt. En pysty sanomaan tarkkaa päivää. Koen ennemmin, että olen tehnyt uskonratkaisun ja minulla on ollut kaksi etsikkoaikaa elämässäni.

Vapaiden suuntien edustajat varmasti eivät pidä termeistä "uskonratkaisu" ja "kasteen armoliittoon palaaminen". En kuitenkaan ole uudelleen kastanut itseäni kun en ole koskaan luopunutkaan uskostani, vaikka tietenkin olen syntiä tehnyt niin kuin kaikki muutkin. Usko on kuitenkin kannatellut minua läpi elämäni.

Olen vieläkin syntinen ja heikko. Armoon minun on tukeuduttava joka päivä. Tunteeni ovat mitä ovat. Onneksi minulla kuitenkin toimii vielä omatunto. Uskon, että Pyhä Henki puhuu sitä kautta minulle joka päivä. Olen herkkä pyytämään anteeksi paitsi läheisiltä niin myös Jumalalta.

Raamatusta saan myös siinä mielessä tukea, että lähestulkoon kaikki henkilöt Jeesusta lukuunottamatta olivat heikkoja, syntisiä ja epätäydellisiä niin kuin minäkin.

Ei tässä muuta keinoa ole kuin armoon ja ristintyöhön tukeutuminen. Kilvoitella yritän, mutta aikamoista tuuperrusta tämä on.

Publikaani lienen en fariseus.

Jotenkin tunnen vetoa körttiläisyyteen, mutta liike on mennyt liian liberaaliksi.

Alatien kristillisyyttä kyllä kannatan. Ihmisen pienuutta ja Jumalan suuruutta.
« Viimeksi muokattu: 16.09.19 - klo:20:32 kirjoittanut Janne »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6425
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #221 : 16.09.19 - klo:22:30 »
Juu minullakin on pitanyt tulla kriiseja etta noyrtyisin Herran edessa.
Ei sita tajua kuin vasta jalkeenpain. etta voi hurja jos Jumala ei olisi minua pysayttanyt.
« Viimeksi muokattu: 16.09.19 - klo:22:40 kirjoittanut sandia »

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #222 : 16.09.19 - klo:23:07 »
Joku päivä sitten mainitsin, että minusta on hieman keinotekoista vasta tässä kohden astua esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla kun ollaan oltu hiljaa monesta muusta asiasta lut. kirkossa. Ei ihme jos joku kokee sen sitten tietyn ihmisryhmän eroittamiseen erityisen syntisenä, koska heidän syntinsä häiritsee valtaväestöä enemmän kuin moni muu synti.

Mikä on kirkko? Osa on ollut hiljaa, osa äänessä. Ehkä pieni osa mutta kuitenkin. Päivi Räsänen edustaa konservatiivista osaa. Kirkko on toisille liberaali, toisille konservatiivinen ja vanhanaikainen. Mutta tosiasiassa se on kuin tori jossa erilaiset kauppiaat huutavat toistensa yli. Itse olen valinnut kojuja oman tarpeeni mukaan. Karu vertaus, eikä sen niin pitäisi mennä. Mutta en ole löytänyt vapailta markkinoilta etsimääni.  ;)

En muista olitko se sinä, vai joku muu kun oli samaa mieltä jossain kohden kanssani siitä, että se konservatiinen ääni aka Päiviä Räsänen, jos hän on lut. kirkon AINOA konservattinen ääni, älähti tosi myöhään kirkossa. Paljon annettiin mennä sormien läpi sitä ennen, koska se olisi koskenut suurempaa kansanjoukko ja jopa yleistä mielipidettä. Siitä siis yritin mainita. Siis viittaan jälleen mm. uudelleenavioitumiseen, naispappeuteen.. Tässä siis edustan omaa mielipidettäni ainoastaan.

Mutta joo kirkko on aika sirpaleinen. Minä en ainakaan ole osannut koskaan edes muodostaa kuvaa mielessäni, vaikka itsekin siihen olen aina kuulunut. Miellän itseni uuspietistiksi ja KL ja sen sen piirissä toimivat uskovat on ollut minun hengellinen kotini uskoontulosta lähtien.

Päivi Räsäsellä on tuo asema etunaan, hän on näkyvällä paikalla, hänen sanomallaan on väliä. Kuka älähtäisi jos kirkon edustajana olisi joku mökin Miina pielavedeltä. Mutta että poliitikko. Tartuin vaan siihen ajatukseen että Päivi Räsänen edustaa kirkkoa konservatiivisilla mielipiteillään, samaan aikaan paljon isompi joukko kirkon enemmän päättävissä jäsenissä olevia osallistuu kirkon nimissä pride-kulkueeseen. Havahduin siihen ristiriitaiseen tunteeseen että kaksi näin vastakkaista tahoa edustaa kirkkoa, mikä se kirkko lopulta on.

Kyllä se konservatiivinen ääni on ollut aina, mutta varmaan aika pienissä piireissä. Tavallaan ymmärrän että älähdetään vasta nyt, vaikka ollaan oltu hiljaa näin pitkään. Kyse on aika räikeistä asioista mitä ei ole enää helppo lakaista maton alle.

Luterilaisessa kirkossa on varmaan aina ollut jännitettä -kuten heränneet ja kirkolliset 1800-luvulla. Vaikea uskoa että tapahtuisi mitään valtavaa uskonpuhdistusta että olisi vahva, yhtenäinen Raamatullinen linja ja jämäkkä johto joka pitäisi sopivasti kuria Sanasta poikenneille papeille. Siinä on tavoitetta.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #223 : 16.09.19 - klo:23:09 »
Juu minullakin on pitanyt tulla kriiseja etta noyrtyisin Herran edessa.
Ei sita tajua kuin vasta jalkeenpain. etta voi hurja jos Jumala ei olisi minua pysayttanyt.

Näin se on. Kuitenkaan ei voisi sanoa, että ihminen itsessään jalostuu kriisien kautta. (en nyt tarkoita uskoa tai uskonnollista ulottuvuutta).

Lähinnä sitä, että jos vaikka on sairastunut ja selvinnyt sairaudesta ja ajattelee että nyt nautin kaikista elämän pienistäkin asioista, enkä valita turhasta niin ei se noin yleensä mene. Jonkin aikaa ihminen on kiitollinen, mutta kun aikaa kuluu niin kyllä sitä alkaa valittamaan ja kiukuttelemaan.

Ihminen on parhaimmillaan kun on pohjilla. Kun ei pysty muuta tekemään kun huutamaan ja rukoilemaan Jumalaa avukseen. Silloin ihminen on lähimpänä Jumalaa, kun kaikki voimat keskittyvät siihen että Isä kääntäisi rakastavat kasvonsa lapsensa puoleen.

Kun menee hyvin ollaan liian omavoipaisia. Jotkut evankelistat käärivät jopa rahaa itselleen enemmän kuin olisi tarpeellista keräystoiminnassaan. Tuoreita esimerkkejä mm. USA:ssa, en lähde nimiä sanomaan. Ainakin yksi tuntuu katuvan. Suomessakin ollaan aivan käräjöity joskus asian tiimoilta.

Ihmisellä ei saa mennä liian hyvin. Raamatussakin taitaa olla esimerkkejä. Taisi jopa lisäksi Martti Lutherkin vanhemmiten jotenkin pumpuloitua elämän iloihin mitä nyt on uskomista joihinkin sen ajan kuvauksiin.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Uskosta, politiikasta ja vähän muustakin
« Vastaus #224 : 16.09.19 - klo:23:10 »
Itse olen valinnut kojuja oman tarpeeni mukaan. Karu vertaus, eikä sen niin pitäisi mennä. Mutta en ole löytänyt vapailta markkinoilta etsimääni.  ;)

Sama "vika" täällä. Itse olen ollut näiden "kojujen" varassa jo yli 20 vuotta. Kovin paljoa väkeä niissä ei ole ollut, enimmillään kymmenkunta vähimmillään kolme henkeä. Mutta joskus kaksikin riittää, Jeesus itsehän sanoi, että missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään, siellä Hän itse on heidän keskellään.  :)

Joskus voi olla sielunhoidollisesti parempi tuollainen pieni joukko tuttuja ihmisiä. :)