Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista  (Luettu 86306 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #210 : 15.03.14 - klo:20:06 »
Olen menossa jos elän ja Herra suo kiirastorstain messuun kirkkoon. Se vaan on niin koskettavaa ja Jeesuksen kuolema meidän tähtemme tulee lähelle kun alttari verhotaan mustiin ja ilman säestystä lauletaan Käy yrttitarhasta polku..

Olin pari vuotta sitten avustajana kiirastorstain messussa, oli kyllä vaikuttava.


Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #211 : 16.03.14 - klo:21:00 »
PSALMI 17

Syyttömästi vainottu turvaa Herran apuun.

1 Daavidin rukous. Kuule, Herra, minun oikeata asiaani, tarkkaa minun huutoani, ota korviisi minun rukoukseni, joka ei lähde petollisilta huulilta.
2 Sinulta tulee minulle oikeus, sinun silmäsi katsovat sitä, mikä oikein on.
3 Sinä koettelet minun sydäntäni, tarkkaat sitä yöllä, sinä tutkit minua, mutta et mitään löydä. Jos minä pahaa ajattelen, ei se käy suustani ulos.

Tuota olen usein miettinyt, kumpa se mitä sydämessä on pahaa ei nousisi sieltä ylös sanoiksi ja teoiksi.

Helena

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #212 : 17.03.14 - klo:13:22 »
Pauluksen laittaman filippiläiskirjeen kohdan (kasteketjussa) myötä innostuin ajattelemaan Jumalan rakkautta ja sen merkitystä uskossa ja ymmärtämisessä. Mitä tarkoittaa, että Kristuksen rakkaus on kaikkea tietoa ylempänä? Ja se, että vaikka omistaisin kaiken tiedon, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi (1. Kor. 13)?

Fil. 1
9 Ja sitä minä rukoilen, että teidän rakkautenne tulisi yhä runsaammaksi tiedossa ja kaikessa käsittämisessä,
10 voidaksenne tutkia, mikä paras on, että te Kristuksen päivään saakka olisitte puhtaat ettekä kenellekään loukkaukseksi,
11 täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan, Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi.

Filippiläiskirjeen kohdassa Paavali rukoilee, että heidän rakkautensa tulisi runsaammaksi, jotta heillä rakkauden motivoimana olisi parempi ymmärrys siitä, mikä on parasta ja oikeaa ja he kantaisivat hedelmää. Samaa asiaa taitaa kirjoittaa Jaakob.

3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

Tuon viisauden ja ymmärryksen kautta Jumalan salaisuudet voivat avautua. Ja voisiko sanoa niin, että kun uskova kasvaa uskossa ja ymmärryksessä, hän kasvaa myös rakkaudessa? Taivaallisen viisauden tuntomerkki on, että se perustautuu rakkauteen ja ”on täynnä vanhurskauden hedelmää.” Meitä myös kehotetaan tavoittelemaan rakkautta ja pukeutumaan siihen. Paavalin sanojen mukaan ilman rakkautta emme ole mitään.

Ef. 3
14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,
15 josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä,
16 että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta
17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #213 : 24.03.14 - klo:16:18 »
Miksi niin monet uskovat kantavat menneisyytensä taakkoja ja traumoja, ne pulpahtelevat esiin kuin kuumat lähteet keskusteluissa ja erilaisissa tilanteissa.
Anteeksiantaminen on tärkeää, myös että antaa itselleen anteeksi sen että joutui tilanteeseen johon ei ollut edes syypää, mutta haavat jäivät. Jumalan kanssa kun asioita työstää niin pikkuhiljaa tulee sees ja rauha menneisyydeltä, niin uskon.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #214 : 25.03.14 - klo:16:01 »
Katselin Café Raamatun erästä jaksoa ja siinä Tapio Puolimatka toi esille yksinkertaisen totuuden, mutta se jäi mieleeni soimaan.
Ajattelin jakaa sen ajatuksen, jos se vaikka lohduttaisi ja rohkaisisi joitakin uskovia, tämän kaiken kristinuskon vastaisen maailmanmenon ja hämmennyksen keskellä.

"Evankeliumin voima on suurempi, Jumala yksinkertaisesti on suurempi, kuin medioiden luoma mielikuvamaailma."

Vaikka uskovat yritettäisiin miten tahansa työntää marginaaliin ja pitää meidän ajatuksiamme naurettavina, niin evankeliumin voima ei ole vähentynyt yhtään.
Jeesus ja kaksitoista opetuslasta mullistivat maailman. Kysymys ei ole siitä, onko meitä enemmistö ja miten meitä kohdellaan medioissa. Kyse on siitä, että pidämmekö kiinni sanomastamme ristiinnaulitusta Kristuskesta.
« Viimeksi muokattu: 25.03.14 - klo:16:05 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #215 : 01.04.14 - klo:21:32 »
Mietiskelin mikä olisi minun haaveeni Jumalan valtakunnan työssä. Muistuikin mieleeni vanha profetia jonka eräs minulle toi, sinulla on unelma ja se on hengellinen työ.

Toivottavasti se vielä toteutuu..jos on Jumalasta.
« Viimeksi muokattu: 01.04.14 - klo:21:37 kirjoittanut Lydia »

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #216 : 01.04.14 - klo:21:55 »
Sanotaan että se työ mihin tuntee vetoa on se mihin Jumala kutsuu. Onhan se mahdollista että on juuri noin.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #217 : 02.04.14 - klo:10:23 »
Itselläni se on yleensä mennyt niin että sellaiset tehtävät joita olen jotenkin ylenkatsonut tai
joihin olen vastentahtoisesti suhtautunut...rukoiltuani voimaa niihin ne ovat osoittautuneetkin siunaukseksi.
Ehkä minun on pitänyt oppia että Jumala voi viedä läpi suuremmankin suon, ettei se ole minun voimistani ja taidoistani kiinni :)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #218 : 02.04.14 - klo:11:27 »
Mitähän mieltä Joona oli siellä kalan mahassa?
Ihmisroska

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #219 : 02.04.14 - klo:11:59 »
Mitähän mieltä Joona oli siellä kalan mahassa?

Hee tuohan on hyvä näkökulma :D kovin oli Joonakin vasta hankaan tehtävän saatuaan ::)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #220 : 09.04.14 - klo:15:02 »
En keksinyt parempaa ketjua tälle aiheelle, enkä uutta halua aloittaa.
Näin kummallisen unen. Tätä ei tarvitse ottaa hengellisenä unena, eikä tälle tarvitse antaa suuria merkityksiä, vaikka se minulle olikin vaikuttava.

Unessa olimme muutaman kymmenen ihmisen kanssa pakomatkalla. Olimme karussa jotain porukkaa, joka meitä jahtasi.
Pysähdyimme laakson tapaiseen paikkaan istumaan kivikolle. Joku alkoi jakamaan meille kaikille pieniä ruisleivän palasia ja mukin pohjalle pienen tilkan tummaa porter-olutta. Tajusin siinä leipäpalaa katsellessani, että kädessäni on Kristuksen ruumis. Tajusin sen siis hengellisesti, mutta todella syvästi. Aloin itkemään hillittömästi ja samaan aikaan "ehtoollislauluna" alettiin veisaamaan 'Oi Herra, jos mä matkamies maan' -virttä. Seuraavaksi laakson yläpuolelta alkoi lentämään nuolia kohti meitä ja jokainen meistä kuoli niihin. Tuskaa emme kokeneet.

Se oli hyvin vaikuttava uni minulle. Kummallinen, mutta karuudestaan huolimatta lohdullinen.
Ihmisroska

Marjatta

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #221 : 09.04.14 - klo:15:42 »
Olipa vaikuttava uni. Eläydyin niin kuin olisin ollut unessa mukana.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #222 : 09.04.14 - klo:16:48 »
Minäkin laitan tähän yhden vanhan unen vuodelta 2008. En muista olenko kirjoittanut sen joskus aiemmin:

Näin erikoisen unen, se oli lyhyt, mutta aika selkeä:

Menin vaimoni kanssa pieneen kirkkoon, jossa oli ehtoollinen. Nuoret tytöt heittelivät ehtoollisleipiä ehtoollisvieraiden eteen pöytiin. Ehtoollisen aikana useita nuoria rupatteli keskenään pienen salin toisessa reunassa. Nuori mies jakoi viiniä. Kun hän tuli kohdalleni, hän tuli hyvin vihaisen näköiseksi. Sitten hän teki kädellään kurkun leikkaamista osoittavan eleen ja meni pois. Ja niin jäin ilman ehtoollista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #223 : 12.04.14 - klo:10:22 »
Raamatussa on tällainen kehotus: tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

Olen elänyt jo kauan ajatuksissa, jotka liittyvät rakkauteen Raamatussa. Rakkaus on Hengen hedelmä ja ilman sitä emme ole mitään. Yhdessä laulussa on sanat, liittyvät evankeliointiin: "se kerro niin armahtavasti, että kaikki voivat uskoa sen." Mistä tunnistaa, että jotakin sanotaan Jumalan Hengessä? Eikö rakkaudesta ja lempeydestä, jotka ovat vanhurskauden hedelmiä? Rakkaudeton totuus ei vakuuta ketään. Ja näinkin sanotaan Raamatussa: ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #224 : 12.04.14 - klo:10:27 »
Raamatussa on tällainen kehotus: tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.

Olen elänyt jo kauan ajatuksissa, jotka liittyvät rakkauteen Raamatussa. Rakkaus on Hengen hedelmä ja ilman sitä emme ole mitään. Yhdessä laulussa on sanat, liittyvät evankeliointiin: "se kerro niin armahtavasti, että kaikki voivat uskoa sen." Mistä tunnistaa, että jotakin sanotaan Jumalan Hengessä? Eikö rakkaudesta ja lempeydestä, jotka ovat vanhurskauden hedelmiä? Rakkaudeton totuus ei vakuuta ketään. Ja näinkin sanotaan Raamatussa: ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa.

Samoja mietteitä ollut minulla viime aikoina.