Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista  (Luettu 86297 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #330 : 31.08.14 - klo:21:13 »
Mitähän tämä oikein tarkoittaa:

Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.13:
8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.


Katoaako jonain päivänä tieto myös hyvästä ja pahasta?

Lainaus käyttäjältä: 1.Moss.3:
5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #331 : 01.09.14 - klo:20:14 »
Mitähän tämä oikein tarkoittaa:

Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.13:
8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.


Katoaako jonain päivänä tieto myös hyvästä ja pahasta?

Lainaus käyttäjältä: 1.Moss.3:
5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".
Jos Jeesuksen sanat kertovat hyvästä ja pahasta, niin siinä tapauksessa tieto hyvästä ja pahasta ei koskaan häviä.
"Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #332 : 26.10.14 - klo:22:31 »
Olen jossain ketjussa kirjoittanut, ettei minulla ole ollut kokonaisnäkemystä Ilmestyskirjasta, eikä ole vieläkään.

Ajattelin kirjata tähän yhden havaitsemani ajatuksen, joka saa taas ajatukset pyörähtämään eri suuntaan.

Lainaus käyttäjältä: Ilm.15:8
Ja temppeli tuli savua täyteen Jumalan kirkkaudesta ja hänen voimastansa, eikä kukaan voinut mennä sisälle temppeliin, ennenkuin niiden seitsemän enkelin seitsemän vitsausta oli käynyt täytäntöön.

Toisaalta tiedämme, että VT:n aikana Jumala asettui asumaan Ilmestysmajaan ja myöhemmin temppeliin.
Uuden liiton aikana Jumalan temppeli on seurakunta.

Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.3:16
16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

Sitten luemme vielä tämän:

Lainaus käyttäjältä: Ilm.21:22
Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.


Nuo edellä olevat ajatukset mielessäni, vastaan tuli tällainen jae:

Lainaus käyttäjältä: Ilm.15:8
Ja temppeli tuli savua täyteen Jumalan kirkkaudesta ja hänen voimastansa, eikä kukaan voinut mennä sisälle temppeliin, ennenkuin niiden seitsemän enkelin seitsemän vitsausta oli käynyt täytäntöön.

Jos Uudessa Jerusalemissa ei ole temppeliä, mistä temppelistä tuo jae puhuu?
Tarkoitetaanko tuolla temppelillä seurakuntaa?
Jos tarkoitetaan, seurakuntaan ei pääse seitsemän vitsauksen aikana, mutta sinne pääsee taas niiden vitsausten täytäntöönpanon jälkeen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #333 : 09.11.14 - klo:12:24 »
Jatkan ääneen ajattelua ja kyselyä.
Lainaus käyttäjältä: Ilm.3:12
Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Puhutaanko tuossa todella pylväästä vai tarkoitetaanko pilaria? Pilari on rakennuksissa sellainen osa, joka kannattelee esim. kattoa. Pylväs on sellainen, joka usein pystytetty jonnekin eikä sillä ole aina muuta tarkoitusta kuin olla vain esim. muistomerkkinä tai koristeena. Puhelinpylväillä on tarkoitus. Ilmestysmajassa olevat pylväät kannattelivat esipihan aitaverhoja. Mikä on temppelin pylväiden/pilareiden tarkoitus?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #334 : 09.11.14 - klo:17:50 »
Ilmestysmajan esipihan ympärillä oli aitaverho, joita pylväät kannattivat.

Lainaus käyttäjältä: 2.Moos.27:9
Tee myös asumukselle esipiha. Etelän puolella olkoot esipihan ympärysverhot kerratuista valkoisista pellavalangoista, sadan kyynärän pituiset tätä yhtä sivua varten; ja olkoon niiden pylväitä kaksikymmentä ja näiden vaskijalustoja kaksikymmentä, mutta pylväiden koukut ja niiden koristepienat olkoot hopeata.
Lainaus
Ja esipihan portissa olkoon kahdenkymmenen kyynärän pituinen uudin, kirjaellen kudottu punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista, ja olkoon sen pylväitä neljä ja näiden jalustoja neljä.

Ilmestysmajan ulkopuolella olevat ihmiset näkivät vain valkoisen seinämän ja portin ja hiukan varsinaisen pyhäkön kattoa.


Olisikohan tuossa kerrottu jotain samaa kuin täällä?:

Lainaus käyttäjältä: Ilm.19
Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #335 : 09.11.14 - klo:22:27 »
Joka voittaa saa olla pylväänä Jumalan temppelissä eli koskee kaikkia eikö vain. Mielestäni Jumala tässä puhuu siitä ihmeellisen suuresta lahjasta mikä odottaa voittajia, kaunis vertauskuva.
« Viimeksi muokattu: 09.11.14 - klo:22:45 kirjoittanut pax »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #336 : 09.11.14 - klo:23:16 »
Joka voittaa saa olla pylväänä Jumalan temppelissä eli koskee kaikkia eikö vain. Mielestäni Jumala tässä puhuu siitä ihmeellisen suuresta lahjasta mikä odottaa voittajia, kaunis vertauskuva.
Edellä lainasin jaetta, jossa sanotaan, ettei Uudessa Jerusalemissa ole temppeliä. Sehän tarkoittaa kai sitä, että pylväiksi temppeliin eli siis seurakuntaan tehdään uskovia jo tässä ajassa. Eiköhän Jumalan nimikin, PH:n sinetti, kirjoiteta 'pylvääseen' jo uskoontulon hetkellä eikä joskus tulevaisuudessa.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #337 : 10.11.14 - klo:00:00 »
Joka voittaa- eikö sillä ole suuri paino asiassa, yleensäkin kirjeet Vähä- Aasian seurakunnille kulminoitui siihen että oli tullut asioita jotka erottivat Jumalasta ja kehoitettiin parannukseen ja sitten tuo- joka voittaa-. On mahdollista ettei pääse perille voittajana eli voi menettää sen Pyhän Hengen sinetin, onko sittenkin tuo -joka voittaa- se pointti tässä eikä pylväs?
« Viimeksi muokattu: 10.11.14 - klo:00:33 kirjoittanut pax »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #338 : 10.11.14 - klo:20:01 »
Tällaisia lupauksia annetaan voittajille:
Lainaus käyttäjältä: Ilm. 2:7
 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.'
Lainaus käyttäjältä: Ilm. 2:11
Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.'
Lainaus käyttäjältä: Ilm. 2:17
Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'
Lainaus käyttäjältä: Ilm. 2:26
Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,
Lainaus käyttäjältä: Ilm. 3:5
 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
Lainaus käyttäjältä: Ilm. 3:12
Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Lainaus käyttäjältä: Ilm. 3:21
 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #339 : 12.11.14 - klo:00:34 »
Mahtavia lupauksia niille jotka voittavat, siinä meille kannustinta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #340 : 16.11.14 - klo:12:37 »
Mihin tuo laittomuuden ihminen asettuu? Näkyvään temppeliin, rakennukseen vai seurakunnan keskelle?
Lainaus käyttäjältä: 2.Tess.2
3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #341 : 16.11.14 - klo:12:42 »
Mitä silloin tapahtuu, kun teurasuhri ja ruokauhri lakkautetaan?
Lainaus käyttäjältä: Dan.9:27
Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
Puhutaanko tuossa eläinuhreista jossain rakennuksessa vai kuvainnollisesti Uhrista seurakunnan edestä?

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #342 : 26.11.14 - klo:23:54 »
Olette varmaan tekin panneet merkille kun Raamatun ihmisille ilmestyi enkeli hän tervehti nimeltä ihmistä ja toisekseen hänellä oli aina jokin selkeä ja tärkeä viesti. Olen lukenut ihmisten nähneen enkelin mutta en muista nyky kertomuksissa heidän saaneen tärkeää viestiä tai yleensä mitään.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #343 : 06.12.14 - klo:21:05 »
Olikohan liian kristillistä ilmaista ajnlaskua lyhenteellä; eKr kun sekin on pitänyt muuttaa.

wakan

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #344 : 28.02.15 - klo:10:41 »
Mites jos uskovainen ihminen on luovuttanut vaikkapa munuaisen tai jonkin muun elimen uskomattomalle ihmiselle, niin miten se vaikuttaa ruumiin ylösnousemukseen? Tai tempaukseen?
« Viimeksi muokattu: 28.02.15 - klo:10:44 kirjoittanut wakan »