joopa joo.
Kumpi on isompi ja voimakkaampi Jumalan edessä, varsinkin pakanoiden kohdalla.
Lupaus jonka Jumala antoi Abramille / Aabrahamille,
ilman ehtoja tahi laki joka tuli vasta 430 vuotta jäljessä.
Lupaus on suurempi.
Jos laki, estää lupauksen täyttymistä, niin laki on suurempi ja kumoaa lupauksen.
no me tiedämme että laki on annettu juutalaisille ja sen tarkoitus on katsoa tekeekö tämä aina kuriton ja napiseva ja vastusteleva kansa, eli 12 poikaa eli juutalaiset, Jumalan tahdon mukaan vai ei.
Nyt me emme ole Jaakobin tahi Israelin jälkeläisiä vaan Aabrahamin !
ja tämä olisi oltava meidän uskomme alku tahi lähde.
Joh. 8:39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.
Room. 4:13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
Room. 4:16
Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
Nyt mitä sana 'Sentähden' on, eikö joku äidinkielen kiemura, eli tämän asian ydin on jo mainittu, eli otetaan koko asia yhteys ja tämä selittää miksi, hhmmm. (Acco apuva
)
nyt mikä on asia yhteys:
13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
Ettekö näe, vai näette tämän selvästi mutta itselleni tämä on nyt tuoretta. hhmm
eni wei.
Abram ei ollut edes ympärileikattu kun Jumala lupasi, eli tässä on pieni näpäys juutalaisille, jotka kehuvat olevansa Aabrahamin jälkeläisiä.
no asiaa:
13 Sillä
se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman,
ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen
lain kautta, vaan
uskonvanhurskauden kautta.
eli ei lakia, Aabramilla ei ollut lakia ! eikä Iisakilla, eikä Jaakobilla, vasta Mooses toi lain !
joten laki ei tee tyhjäksi lupausta ja me olemme NYT tämän lupauksen perillisiä !
ei juutalaiset, tosin hekin mutta ei lain kautta vaan uskosta.
hhmmm
miksi te, me emme tätä näe ja kuitenkin näin selvänä edessä.
opetus mitä on annettu on väärää ja lain alla.
MEILLÄ EI OLE LAKIA KUTEN EI AABRAHAMILLA OLLUT, mutta tähän tuli lupaus !
14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.Niinp niin, Abramilla ei ollut lakia joten ei ollut rikkomusta !
Meillä ei ole lakia joten meillä ei ole rikkomusta !
no etten kovasti innostu niin katkaisen tästä.
ja Mikä oli Aabramille annettu lupaus??
8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
10 sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.
Abramille ja Aabrahamille oli monta lupausta ja sen pääkohdat ovat, maa ja sen omistus eli mammona ja sitten taivas ! eli Jumala itse.
joten, nyt itse pyrin ajattelemaan kuten Aabraham.
Lupausta ja sen voittamista, tosin mammona on tiukassa sillä se saattaa olla haitaksi.
mutta kuten Aabraham, niin ilman lakia eli ei lakia ei rikkomusta.
Joten kukaan ei voi itseäni mistään lain mukaan syyttää sillä minulla ei ole lakia !
Jeesuksen puheet, suurin osa oli vielä siihen aikaan kun myös Juutalaiset olivat pakotettu lain alle.
Jos sitten joku lakia kaipaa, niin on kolme kohtaa pakanoille ja ne ovat annettu jo Aadamille ja Nooalla !
ei Mooseksen kautta.
tosin ne ovat mukana Mooseksen laissa, mutta juutalaisille.
hhmm.
liian iso juttu, joten tästä katki.
pää idea kuitenkin on laki ei tee tyhjäksi lupausta ! ja meillä ei ole lakia. joten mikään ei tee tyhjäksi meidän lupausta.
tähän varaus, mutta idea sama.