Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista  (Luettu 86306 kertaa)

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #60 : 15.12.13 - klo:07:30 »
JA pyydän, itseni takia, en sinun.
että jos on aikaa, tarkkaan lue ja tutki onko asia kuten olen aivoitellut vai ei.
Tutki Jumalan Sanan ilmoituksen perusteella, mitä ja missä on virheitä edellä olevassa tekstistä.
ja kaikki tulee olla Kirjoitettu, ei mutua.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #61 : 15.12.13 - klo:09:44 »
Luin kirjoituksesi. Kirjoitat moniulotteisesti kuin kerroksittain..putkiaivona kuitenkin ymmärsin aika paljon. :D Tarkemmat lukijat voivat ottaa kantaa teologiseen oliko kaikki ok.

Veera

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #62 : 15.12.13 - klo:10:34 »
Asiaa mietiskelen ja tässä mietteitäni. Pyydän huomioimaan, että nämä ovat omia mietteitäni, eivät pyri olemaan Raamatun virheetöntä selitystä, ei nyt eikä milloinkaan.

Uudestisyntymässä tullaan täydellisiksi Kristuksessa niin, että Kristuksen morsiamessa ei havaita tahraa eikä ryppyä, näin muistaakseni Raamatussa sanotaan. Uudestisyntynyt ihminen on vanhurskautettu Hänessä uskon kautta, Raamatun mukaan. Silloin ihmisten ja paholaisen syyttämiset on pantu viralta. Kukaan ei voi syyttää Jumalan valittuja, koska Jumala on se, joka vanhurskauttaa.

Kun puhutaan Jeesuksen seuraamisesta, kuuliaisuudesta, kilvoittelusta, lihan ristiinnaulitsemisesta, vanhan ihmisen kuolemisesta, nöyrtymisestä ja Jumalan tahtoon taipumisesta, muuttumisesta ja pyhittymisestä, miksihän se usein vääntyykin ihmisen mielissä sellaiseksi, että puhuttaisiinkin lainalaisuudesta, suorittamisesta, vaatimuksista, pakosta yms., en tiedä.

Täälläkin on ketjuja, joissa esimerkiksi puhutaan pyhittymisestä ja lihan tekojen kuolettamisesta. Jos ja kun kerran aihe on tuo, silloin siitä aiheesta puhutaan. Uudestisyntynyt ihminen alkaa pyhittyä ja muuttua Jumalan muuttavan työn vaikutuksesta. Tähän liittyy se, mistä Lydia on hyvin kirjoittanut: ihmisen osuus. Tämä ihmisen osuus ei ole itsensä parantelua, ei omavanhurskaita tekoja, ei vaatimusten esittämistä itselle eikä toisille, ei tekopyhiä sanoja eikä tekoja, ei mitään ihmistekoista yleensäkään. Vaan ihmisen osuus on se, mitä esimerkiksi sanotaan Room. 12:2:

2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Jos tämän lukee lain silmälasit silmillään, se on ankaraa vaatimusta. Siinä sanotaan, että siihen suuntaan olisi muututtava, mikä on hyvää, otollista ja täydellistä. On muistettava ja pidettävä mielessä, että uudestisyntyneinä ihmisinä olemme pyhitetyt kertakaikkiaan ja Jumala on jo tehnyt täydellisiksi heidät, jotka pyhitetään. Paulus jo laittoi nämä kohdat tänne. Tuossa roomalaiskirjeen 12:2 kohdassa ei siis puhuta siitä vanhurskauttamisesta, joka on jo osaksemme tullut Kristuksessa, vaan siinä puhutaan pyhittymisestä. Vain Kristuksessa pyhä voi pyhittyä ja se on Jumalan lahjaa samalla tavalla kuin se vanhurskaus, jonka saimme uudestisyntymässä.

Silti ei pidä ihmetellä ja säikkyä, kun joutuu tuomittujen penkille Jumalan sanan totuuden valossa. Ei liene yllätys Jumalan lapsille se, että ihminen on omapäinen ja hitaasti taipuvaa ja muuttuvaa sorttia. Kasvaminen ei mene kivutta eikä lihan kuolettaminen ole hauskaa, eikä tunnu mukavalle.
« Viimeksi muokattu: 15.12.13 - klo:10:38 kirjoittanut Veera »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #63 : 15.12.13 - klo:11:03 »
Uskossa on Jumalan osuus joka teki kaiken puolestamme, siihen ei voi mitään lisätä, mutta on myös ihmisen osuus. Siitä Raamattu puhuu aika paljon.
Toinen uskova mielessään painottaa toista asiaa enemmän ja toinen toista, vaikka taatusti molemmat ymmärtävät missä on pääpaino.

Kun edes vähän on seurannut seurakunnallista elämää, niin tuosta lihavoidusta tulee täysin vastakkaiseen käsitykseen. Käytännössä uskovat johdatellaan (hengellisin perustein) oravanpyörään, missä todellisesta ilosta ja vapaudesta ei ole rahtuakaan jälellä. On vain paha olo siitä, etten yllä siihen ihanteeseen, josta saarnataan ja johon aktiivisimmat näyttävät yltävän. Mutta kun aikaa kuluu, kulissit kaatuvat ja karu todellisuus paljastuu. Joskus (liian usein) käy niin, että tarpeekseen saanut jättää kaiken "hangellisen", voi olla että lopullisesti. Todellisuus voi olla, ettei tällainen henkilö ole milloinkaan päässyt kohtaamaan todellista evankeliumia, vaan väärennöksen, jossa armo riittää vain uskoontuloon (jos siihenkään), mutta ei sen pidemmälle. Itsetuhoiset ajatuksetkaan eivät tässä tilanteessa ole kaukana.

Edellisiin johopäätöksiin olen tullut joitakin tapauksia seuranneena ja myös omien, vuosikymmenien kokemusten perusteella.
« Viimeksi muokattu: 15.12.13 - klo:11:05 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Veera

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #64 : 15.12.13 - klo:11:09 »
Uskossa on Jumalan osuus joka teki kaiken puolestamme, siihen ei voi mitään lisätä, mutta on myös ihmisen osuus. Siitä Raamattu puhuu aika paljon.
Toinen uskova mielessään painottaa toista asiaa enemmän ja toinen toista, vaikka taatusti molemmat ymmärtävät missä on pääpaino.

Hyvin kirjoitat, tämä olkoon kaiken kirjoittamisen lähtökohta täällä.

Taisto

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #65 : 15.12.13 - klo:11:19 »
Tuohan on Jeesuksen sanojen mukaan lain tiivistelmä (lisättynä käsky rakastaa Jumalaa yli kaiken). Kuten huomaamme laki ei ole lepsu eikä suinkaan mihinkään kadonnut. Tänäänkin se on voimassa kaikessa hirmuisuudessaan. Ainoa keino päästä pälkähästä on siirtyä lain alta armon alaisuuteen, sillä laki koskee ainoastaan lain alaisia (Room. 3:19). Ainakin minulle armo on ainoa mahdollisuus.
Kirjoitit tuon ylläolevan jo 10 pv sitten, suonet anteeksi viivästyneen kommentin...

Tässä kohden koen eri tavalla: Jeesuksen tiivistelmä laista ei ole minulle hirmuinen,
vaan se on meille hyvä opetus ja neuvo elämän keskeisimmistä asioista. Eikö se ole
aika selvä asia, että armosta olemme pelastetut, ja että on armoa että meillä on halu
tutkia Jumalan sanaa ja opetella näitä asioita?

Oppiminen on kaiketi elämän mittainen prosessi. "Elämän tarkoitus on oppia
rakastamaan."

Tämän Kristuksen lain alta meidän ei pidä pyrkiä pois armon alaisuuteen - sehän
juuri on armoa, että olemme vapautetut lain alaisuudesta ja saamme elää nyt
Kristuksen laissa! Meidät on siirretty lain orjuudesta Jeesuksen ystävyyteen.
Saamme elää siis vajavaisina, täyttämättä kokonaan tätä uutta lakia - mutta
kasvaen kohti Jumalan tarkoittamaa päämäärää.

Tiitus kirjoitti: (Tiit 2:11-) "...armo on ilmestynyt pelastukseksi ... ja kasvattaa meitä ...".
Tämä antaa ainakin minulle levollisen olon. Siitä huolimatta, että samalla näen
ja tunnustan oman vajavaisuuteni.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #66 : 15.12.13 - klo:11:28 »
…kuulee paljon opetusta siitä, miten meidän on koko ajan kuoletettava lihaamme ja terästäydyttävä yhä kuuliaisemmiksi, jotta vihdoin ja viimein saavuttaisimme päämäärän, täydellisen Kristuksen kaltaisuuden.

"On surullista huomata, että kuulemme usein puheita vain muutamasta askeleesta kohti Jumalan täyteyttä tai avaimista Jumalan läsnäoloon ja ne puheet vetoavat meihin suuresti.

Miksi?

Ne ruokkivat meissä sitä inhimillistä luuloa, että pystymme sittenkin kurottautumaan kohti taivasta, kunhan ihan vähän vielä puristamme – ihan vähän.

Nämä puheet, joita kuulemme nuorten päivillä ja oikeastaan missä tahansa, antavat meille sen kuvan, että Jumalan mielisuosio ja kirkkaampi hengellinen vaellus on saavutettavissa tiettyjen tekojen kautta. Näitä tekoja saattavat olla rukous, Raamatun lukeminen ja totteleminen, synnin vastustaminen ja palveleminen – oikeastaan lista jatkuu loputtomiin.

Mikä tässä voi olla niin väärää?

Tällaisena julistettu evankeliumi vakuuttaa meille, että Jumalan hyväksyntä ja rakkaus ovat ainakin osittain saavutettavissa ihmisen oman toiminnan kautta. Murheellisena olen huomannut, että tuossa ilmapiirissä väsyneet antavat väsyttää itseään lisää, lyödyt kääntävät selkänsä uusille lyönneille ja sidotut sidotaan yhä vahvemmin."


Jaakko Pirttiaho, Armo - kadotettu aarre.


Kannattaa verrata esim. ulkomaisten superjulistajien sanomaa edelliseen. Eikö niissä ole jotain samanlaista: "…olet elänyt surkeaa hengellisyyttä, mutta nyt sinulla on mahdollisuus päästä tästä mitättömyydestä todelliseen Jumalan läsnäoloon!"

Ja niin ihmiset tungeksivat laumoittain taas jälleen kerran siunattaviksi tähän uuteen ja kaiken mullistavaan hengen elämään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #67 : 15.12.13 - klo:11:32 »
Käytännössä uskovat johdatellaan (hengellisin perustein) oravanpyörään, missä todellisesta ilosta ja vapaudesta ei ole rahtuakaan jälellä. On vain paha olo siitä, etten yllä siihen ihanteeseen, josta saarnataan ja johon aktiivisimmat näyttävät yltävän. Mutta kun aikaa kuluu, kulissit kaatuvat ja karu todellisuus paljastuu.
Näinhän se taitaa monesti edetä. Kirjoitat kylläkin melko kärjistävästi, mutta
enpä voi kiistää ettei näin olisi. Samantapainen on omakin kokemukseni kokouksissa
istumisen oravanpyörästä.

Mutta mikä pakko on olla mukana tällaisessa toiminnassa ja suostua jatkuvaan
julistuksen kohteena olemiseen? Parempi olisi, jos olisi pienempi piiri jossa asioista
voisi puhua, olkoon sitten vaikka kahden uskovan tapaaminen silloin tällöin.
Kunhan ei siihen pieneen piiriin oteta samaa kokousten mallia (= yksi puhuu ja
muut kuuntelevat kiltisti ja kenties kritiikittömästi omaksuvat opit), ja niin uusi kierre
olisi jälleen alkamassa...

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #68 : 15.12.13 - klo:12:05 »
joopa joo.
Kumpi on isompi ja voimakkaampi Jumalan edessä, varsinkin pakanoiden kohdalla.
Lupaus jonka Jumala antoi Abramille / Aabrahamille, ilman ehtoja tahi laki joka tuli vasta 430 vuotta jäljessä.
Lupaus on suurempi.
Jos laki, estää lupauksen täyttymistä, niin laki on suurempi ja kumoaa lupauksen.
no me tiedämme että laki on annettu juutalaisille ja sen tarkoitus on katsoa tekeekö tämä aina kuriton ja napiseva ja vastusteleva kansa, eli 12 poikaa eli juutalaiset, Jumalan tahdon mukaan vai ei.

Nyt me emme ole Jaakobin tahi Israelin jälkeläisiä vaan Aabrahamin !
ja tämä olisi oltava meidän uskomme alku tahi lähde.

Joh. 8:39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.

Room. 4:13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.

Room. 4:16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä

Nyt mitä sana 'Sentähden' on, eikö joku äidinkielen kiemura, eli tämän asian ydin on jo mainittu, eli otetaan koko asia yhteys ja tämä selittää miksi, hhmmm. (Acco apuva  ::) )
nyt mikä on asia yhteys:

13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.

Ettekö näe, vai näette tämän selvästi mutta itselleni tämä on nyt tuoretta. hhmm

eni wei.
Abram ei ollut edes ympärileikattu kun Jumala lupasi, eli tässä on pieni näpäys juutalaisille, jotka kehuvat olevansa Aabrahamin jälkeläisiä.
no asiaa:

13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.

eli ei lakia, Aabramilla ei ollut lakia ! eikä Iisakilla, eikä Jaakobilla, vasta Mooses toi lain !
joten laki ei tee tyhjäksi lupausta ja me olemme NYT tämän lupauksen perillisiä !
ei juutalaiset, tosin hekin mutta ei lain kautta vaan uskosta.
hhmmm
miksi te, me emme tätä näe ja kuitenkin näin selvänä edessä.
opetus mitä on annettu on väärää ja lain alla.

MEILLÄ EI OLE LAKIA KUTEN EI AABRAHAMILLA OLLUT, mutta tähän tuli lupaus !

14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.

15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.


Niinp niin, Abramilla ei ollut lakia joten ei ollut rikkomusta !
Meillä ei ole lakia joten meillä ei ole rikkomusta !

no etten kovasti innostu niin katkaisen tästä.

ja Mikä oli Aabramille annettu lupaus??

8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
10 sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.

Abramille ja Aabrahamille oli monta lupausta ja sen pääkohdat ovat, maa ja sen omistus eli mammona ja sitten taivas ! eli Jumala itse.

joten, nyt itse pyrin ajattelemaan kuten Aabraham.
Lupausta ja sen voittamista, tosin mammona on tiukassa sillä se saattaa olla haitaksi.
mutta kuten Aabraham, niin ilman lakia eli ei lakia ei rikkomusta.

Joten kukaan ei voi itseäni mistään lain mukaan syyttää sillä minulla ei ole lakia !
Jeesuksen puheet, suurin osa oli vielä siihen aikaan kun myös Juutalaiset olivat pakotettu lain alle.

Jos sitten joku lakia kaipaa, niin on kolme kohtaa pakanoille ja ne ovat annettu jo Aadamille ja Nooalla !
ei Mooseksen kautta.
tosin ne ovat mukana Mooseksen laissa, mutta juutalaisille.
hhmm.
liian iso juttu, joten tästä katki.

pää idea kuitenkin on laki ei tee tyhjäksi lupausta ! ja meillä ei ole lakia. joten mikään ei tee tyhjäksi meidän lupausta.
tähän varaus, mutta idea sama.


Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #69 : 15.12.13 - klo:12:24 »
Uskossa on Jumalan osuus joka teki kaiken puolestamme, siihen ei voi mitään lisätä, mutta on myös ihmisen osuus. Siitä Raamattu puhuu aika paljon.
Toinen uskova mielessään painottaa toista asiaa enemmän ja toinen toista, vaikka taatusti molemmat ymmärtävät missä on pääpaino.

Kun edes vähän on seurannut seurakunnallista elämää, niin tuosta lihavoidusta tulee täysin vastakkaiseen käsitykseen. Käytännössä uskovat johdatellaan (hengellisin perustein) oravanpyörään, missä todellisesta ilosta ja vapaudesta ei ole rahtuakaan jälellä. On vain paha olo siitä, etten yllä siihen ihanteeseen, josta saarnataan ja johon aktiivisimmat näyttävät yltävän. Mutta kun aikaa kuluu, kulissit kaatuvat ja karu todellisuus paljastuu. Joskus (liian usein) käy niin, että tarpeekseen saanut jättää kaiken "hangellisen", voi olla että lopullisesti. Todellisuus voi olla, ettei tällainen henkilö ole milloinkaan päässyt kohtaamaan todellista evankeliumia, vaan väärennöksen, jossa armo riittää vain uskoontuloon (jos siihenkään), mutta ei sen pidemmälle. Itsetuhoiset ajatuksetkaan eivät tässä tilanteessa ole kaukana.

Edellisiin johopäätöksiin olen tullut joitakin tapauksia seuranneena ja myös omien, vuosikymmenien kokemusten perusteella.

Näin voi kuulijalle käydä myös siellä missä saarnataan  "vain armoa". Kun ihmisiä tarpeeksi monta vuotta puhutaan ympäri he lopulta turtuvat kuulemalleen ja kovettavat korvansa jopa evankeliumilta.

Aina ei vika siis ole puhujassa vaan se voi olla myös kuulijassa ja aina ei armosta puhujakaan ymmärrä mitä on armo.

Paras tapa olisi lopettaa loputtomat analyysit, antaa itse muille anteeksi se paha mitä ovat tehneet ja vapautua itse katkeruudesta ja muiden loputtomasta tutkimisesta.

Vasta kun itse oikeasti kokee armon ei enää ole tarvetta selitellä sitä kenellekään.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #70 : 15.12.13 - klo:12:27 »

Mutta mikä pakko on olla mukana tällaisessa toiminnassa ja suostua jatkuvaan
julistuksen kohteena olemiseen? Parempi olisi, jos olisi pienempi piiri jossa asioista
voisi puhua, olkoon sitten vaikka kahden uskovan tapaaminen silloin tällöin.
Kunhan ei siihen pieneen piiriin oteta samaa kokousten mallia (= yksi puhuu ja
muut kuuntelevat kiltisti ja kenties kritiikittömästi omaksuvat opit), ja niin uusi kierre
olisi jälleen alkamassa...

Tästä olen täysin samaa mieltä, kokoukset ovat luentoja joissa harvat ja valitut saavat kertoa mikä on totuus, muut olkoon hiljaa ja ottakoon vastaan. jopa kirouksen saattelemana, jos epäilette, Jumala lyö teitä !

Jeesus ja Apostoli, opettivat, mahdollinen alku mistä ja sitten oli vapaata keskustelua ja pohdintaa ! jopa aamuun asti ja kuolleet, jos putosi ikkunasta, herätettiin ja sitten jatkettiin keskustelua.

Luento ja keskustelu on eri juttu.
Mutta jos on luentoja siitä saa opettaja kunnia ja mainetta ja rahaa. jos kokouksesta joutuu vielä maksamaa !

Ja tästä on sitten paljon esimerkkejä, esim Ap.t.
ja myös kiistelty naisen hiljeneminen on oikeassa paikassa.

Jos on kuten nyt sanotaan. soluja, niin usein ne ovat jonkun kotona.
ja emäntä saa loistaa ja häärätä ! ja saa kiitoksen ja kunnia !
muut naiset voivat auttaa ja kun kokous on heidän kodissaan saa taas he loistaa ! ja kaikilla on hyvä mieli.

Nyt jos nyyttäreillä, on aloitus, esim Lupauksesta ja laista, niin "vähin veli" selittää mitä lupaus on ja tuo sen esille, ja kaikki lukevat sen itse omasta Raamatusta. ja sitten samoin laki."

ja sitten jos siellä jonkun miehen vaimo joka ei heti käsitä mitä ja miksi, niin ei ole hyvä käydä kaikkia kysymyksiä läpi, vaan voidaan sanoa, kysy tätä "yleistä ja "helppoa" asiaa kotona miehiltä !
ja mies kalpenee, niin mutta.....
joten miehen on pakko, perheen sisäisen rauhan takia vastatta vaimolle.
vai kuka mies ei vastaa vaimolle jos kysyy !

astu vain esille ja hurraamme sinulle ! ja itkemme.

nyt sitten lain tarkoitus ja sen opetus tulee olla joka miehen suussa !
kuten Salomo sanoo:
Laki on opetus ! ja Laki on valo !
joten miehen on pakko tutkia ja pyytää Jumalalta apua ! ja tässä se on!
Jumalan Henki valloittaa miehen ja antaa ja opettaa ! ja vaimo saa vastauksen Jumalalta miehen kautta !
Tästä on paljon asiaa, mutta en sitä nyt sano.
Sillä naiset eivät ole lain alaisia ! (tähän iso varaus)

Kuten jossain kirjoitin ja kyselin ja sain vastauksia nolla = 0 !
eli mikä oli se syytös ja tuomio ja rangaistus alussa Paratiisissa !

Jumala ei syyttänyt naista mistään !
Jumala ei tuominnut naista mistään !
Jumala ei rangaissut naista mistään !

Eli millä perusteella nainen on ala-ikäinen tahi lain-alainen ? ? ? ? ?
en ole tätä löytänyt Kirjoituksista !
ja tämä ei ole minun säädös tahi tahto vaan Jumalan !

no sama se.

Nyt siis luennot eivät ole hyväksi, vaan keskustelu!
ja sitten jos tulee "ulkopuolinen" nyyttäreille, ja puhuu puutaheinää, kaikki tietävät sen sillä he tutkivat onko asia näin ja luento keskeytetään ja tutkitaan keskustellen onko asia näin !
ja samoin kiertelevät apostolit, opettajat sekä varsinkin profeetat !
heillä ei ole paikka missä harhaansa julistavat !

hmmm-.


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #71 : 15.12.13 - klo:12:29 »
Joh. 8:39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.

Mitä tekoja Aabraham teki ? ? ? ?

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #72 : 15.12.13 - klo:12:37 »
JA pyydän, jos sinulle on aikaa,
Tutki ajatukseni ja oikaise !

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #73 : 15.12.13 - klo:12:42 »
Uskossa on Jumalan osuus joka teki kaiken puolestamme, siihen ei voi mitään lisätä, mutta on myös ihmisen osuus. Siitä Raamattu puhuu aika paljon.
Toinen uskova mielessään painottaa toista asiaa enemmän ja toinen toista, vaikka taatusti molemmat ymmärtävät missä on pääpaino.

Kun edes vähän on seurannut seurakunnallista elämää, niin tuosta lihavoidusta tulee täysin vastakkaiseen käsitykseen. Käytännössä uskovat johdatellaan (hengellisin perustein) oravanpyörään, missä todellisesta ilosta ja vapaudesta ei ole rahtuakaan jälellä. On vain paha olo siitä, etten yllä siihen ihanteeseen, josta saarnataan ja johon aktiivisimmat näyttävät yltävän. Mutta kun aikaa kuluu, kulissit kaatuvat ja karu todellisuus paljastuu. Joskus (liian usein) käy niin, että tarpeekseen saanut jättää kaiken "hangellisen", voi olla että lopullisesti. Todellisuus voi olla, ettei tällainen henkilö ole milloinkaan päässyt kohtaamaan todellista evankeliumia, vaan väärennöksen, jossa armo riittää vain uskoontuloon (jos siihenkään), mutta ei sen pidemmälle. Itsetuhoiset ajatuksetkaan eivät tässä tilanteessa ole kaukana.

Edellisiin johopäätöksiin olen tullut joitakin tapauksia seuranneena ja myös omien, vuosikymmenien kokemusten perusteella.

Näin voi kuulijalle käydä myös siellä missä saarnataan  "vain armoa". Kun ihmisiä tarpeeksi monta vuotta puhutaan ympäri he lopulta turtuvat kuulemalleen ja kovettavat korvansa jopa evankeliumilta.

Aina ei vika siis ole puhujassa vaan se voi olla myös kuulijassa ja aina ei armosta puhujakaan ymmärrä mitä on armo.

Paras tapa olisi lopettaa loputtomat analyysit, antaa itse muille anteeksi se paha mitä ovat tehneet ja vapautua itse katkeruudesta ja muiden loputtomasta tutkimisesta.

Vasta kun itse oikeasti kokee armon ei enää ole tarvetta selitellä sitä kenellekään.

Hyvin kärjistetty huuto.
Mihin tarvitset armoa, jos sinulla ei ole rikettä ei rikkomusta?

Aabrahamilla ei ollut lakia mutta oli lupaus ja ympärileikkaus joka oli käsky tuli myöhemmin.

eli jos ei ole käskyä ei ole rikkomusta !
vai miten voin itse nyt rikkoa avioliiton jos minulla ei ole vaimoa eli avioliittoa !
mahdotonta.

kuinka voin saada ylinopeus sakon jos minulla ei ole autoa enkä aja autoa ??
kuinka voin saada vatsani kipeäksi karkista jos en syö karkkia eikä minulla ole karkkia ??

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #74 : 15.12.13 - klo:12:46 »
Tietyllä tavalla voimme repiä pois kaikki vanhan testamentin tekstit, mitkä ovat Kirjoitettu, Joosefin jälkeen !
eli luemme vain Joosefiin asti ja se on meidän "liittomme" !

Mooses ei ole meitä varten !

Mutta VT.stä voimme oppia mitä mieltä Jumala on mistäkin.
Mutta se on lakia ja sitä ei meillä ole !
ei, Jeesus on LAIN LOPPU ja tämä on meidän alku!

Lupaus ilman tekoja !
kuten on testamentti !
Mitä voit tehdä että saat testamentin osoittaman "omaisuuden" itsellesi.
voit odottaa kunnes sen tekijä on kuollut ja sen jälkeen mikään laki ei sitä pois ota.
paitsi katainen ja urpilainen!