Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista  (Luettu 86216 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #135 : 20.12.13 - klo:22:34 »
Onko ihme ettei armoa voida ymmärtää oikealla ja terveellä tavalla kun lapset jo pienestä pelotellaan, jos ei ole kiltti ei tule joululahjoja ja tonttu hiippailee ikkunoiden takana. Minusta on törkeetä pelottelua. Olen itsekkin syyllistynyt.
« Viimeksi muokattu: 20.12.13 - klo:22:42 kirjoittanut Lydia »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #136 : 20.12.13 - klo:22:43 »
Aamulla kun luin Luukkaan evankeliumista ajattelin; voi Pietaria.  :(
Opetuslasten rakastama Jeesus oli menossa kuolemaan ja Pietari sillä hetkellä joutui siihen tilaan että kielsi Jeesuksen, mikä pettymys itseensä, katumus ja ahdistus ja tuska, siinä tilassa seurata mitä Jeesukselle tapahtui. Onneksi hän ei tehnyt sitä mitä Juudas teki tekonsa jälkeen.

Ja mikä kohtaaminen Pietarilla Jeesuksen kanssa myöhemmin.  :)

Minun mielestä tuokin kertomus kertoo oivalla tavalla että opetuslapset eivät olleet mitä valiosakkia, vaan ennemmin hyvin inhimmillisen epätäydellisiä, joiden epäuskoon ja epäonnistumisiin on helpompi samaistua. Usein kiiltokuva jeesuksen lisäksi haluataan luoda kiiltokuva opetuslapsia.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #137 : 20.12.13 - klo:22:51 »
Aamulla kun luin Luukkaan evankeliumista ajattelin; voi Pietaria.  :(
Opetuslasten rakastama Jeesus oli menossa kuolemaan ja Pietari sillä hetkellä joutui siihen tilaan että kielsi Jeesuksen, mikä pettymys itseensä, katumus ja ahdistus ja tuska, siinä tilassa seurata mitä Jeesukselle tapahtui. Onneksi hän ei tehnyt sitä mitä Juudas teki tekonsa jälkeen.

Ja mikä kohtaaminen Pietarilla Jeesuksen kanssa myöhemmin.  :)

Minun mielestä tuokin kertomus kertoo oivalla tavalla että opetuslapset eivät olleet mitä valiosakkia, vaan ennemmin hyvin inhimmillisen epätäydellisiä, joiden epäuskoon ja epäonnistumisiin on helpompi samaistua. Usein kiiltokuva jeesuksen lisäksi haluataan luoda kiiltokuva opetuslapsia.

Totta, hyvin vajavaisia olivat opetuslapset.

-

Tervetuloa Tosikko tänne muiden tosikoiden joukkoon kirjoittelemaan minukin puolestani. :)

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #138 : 23.12.13 - klo:15:51 »
Rupesin oikein miettimän kuin luin siitä kun Jeesus muutti veden viiniksi. Ihmeteko oli ensimmäinen ja kun tulivat hänelle sanomaan että viini loppui, Jeesus vastasi ei minun aikani ole vielä tullut. Mutta sitten se todellä mielenkiintoinen bointti, Maria oli ns kartalla, hän meni sanomaan että mitä Jeesus käskee se tehkää. Ei se ollut Mariasta itsestään, vaan Pyhä Henki sen välitti uskon näin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #139 : 23.12.13 - klo:16:05 »
Rupesin oikein miettimän kuin luin siitä kun Jeesus muutti veden viiniksi. Ihmeteko oli ensimmäinen ja kun tulivat hänelle sanomaan että viini loppui, Jeesus vastasi ei minun aikani ole vielä tullut. Mutta sitten se todellä mielenkiintoinen bointti, Maria oli ns kartalla, hän meni sanomaan että mitä Jeesus käskee se tehkää. Ei se ollut Mariasta itsestään, vaan Pyhä Henki sen välitti uskon näin.
"Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".

 Niin oli siinä juutalaisten puhdistamistavan mukaan kuusi kivistä vesiastiaa, kukin kahden tai kolmen mitan vetoinen.
 Jeesus sanoi heille: "Täyttäkää astiat vedellä". Ja he täyttivät ne reunoja myöten.
 Ja hän sanoi heille: "Ammentakaa nyt ja viekää edeskäyvälle". Ja he veivät.
 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän."  (Joh. 2: 1-9)

Niinpä.
Olen joskus ihmetellyt sitä, että Jeesus ensin sanoo äidilleen, että Hänen aikansa ei ole vielä tullut.
Se kai tarkoittaa, että Hän ei aio puuttua tähän asiaan ihmettä tekemällä.
Mutta sen jälkeen Maria käskee palvelijoita tottelemaan Jeesusta,
joka sitten kuitenkin tekeekin ihmeen ja vesi muuttuu viiniksi.

Jeesus siis muuttaa mieltään tässä tilanteessa.  Minkähän vuoksi?

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #140 : 23.12.13 - klo:17:31 »
Vaikka alla oleva on Israelilaisille, niin kuvaus on kuin tästä ajasta;

Hoos.4:1 Kuulkaa Herran sana, te israelilaiset, sillä Herralla on oikeudenkäynti maan asukasten kanssa; sillä ei ole uskollisuutta, ei laupeutta eikä Jumalan tuntemusta maassa.

2 Vannotaan ja valhetellaan, murhataan, varastetaan ja rikotaan aviot, murtaudutaan taloihin, ja verityö verityötä seuraa.

3 Sentähden maa murehtii, ja kaikki siinä asuvaiset nääntyvät, metsän eläimet ja taivaan linnut; myöskin kalat merestä katoavat.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #141 : 24.12.13 - klo:00:22 »
Adinan viestiin..
Tuo on tätä päivää todellakin. Ei mitään hyvää ole luvattu kun aika on lopuillaan..synti rehoittaa ja uskovia unettaa.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #142 : 24.12.13 - klo:00:30 »
Ei viina, vaan se kuinka se vaikuttaa !
Älä pelkää, en juo !
Mutta Pyhän Hengen vaikutus on kuin viinan vaikutus !
sitä ei voi estää eikä poistaa ja kaikki kansa saa kuulla kännisten puheet ja teot!

4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".

eli suomeksi kännissä kuin apinat!

mutta tästä vain sen vaikutus, eli mitä ja miten :)

12 He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?"
13 Mutta jotkut pilkkasivat: "He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä."

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #143 : 24.12.13 - klo:15:32 »
Ei voi verrata humaltumista Jumalan voimaan, Raamattu varoittaa juopumasta viinistä ja kehoittaa TÄYTTYMÄÄN HENGELLÄ..siksi olisi hyvä että sitä vertausta ei käytetä.
« Viimeksi muokattu: 24.12.13 - klo:15:59 kirjoittanut Lydia »

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #144 : 24.12.13 - klo:20:49 »
Joo olet oikeassa.
hhmm, yritän vielä kerran.

ei humaltuminen eikä juopottelu.
vaan se vaikutus, eli viina vaikuttaa ja ihminen ei voi mitään tehdä,
joten teot ja sanat ovat aina sitten havaittavissa: Kännissä joten sitä se viina teettää. eli vaikutus.

eli, vaikutus,
Viina vaikuttaa ja Pyhä Henki vaikuttaa.
kummankaan kohdalla ihminen ei voi itse mitään.
hhmmm

Lainaus
kehoittaa TÄYTTYMÄÄN HENGELLÄ
Juuri tästä on kyse !
Kun ihminen täyttyy Pyhällä Hengellä, se vaikuttaa ulkopuolisen silmin humala tilalta eli koko kansa on kuin täynnä makeaa viiniä, eli kännissä.

no sama se.
« Viimeksi muokattu: 24.12.13 - klo:20:51 kirjoittanut Vastavoima »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #145 : 24.12.13 - klo:20:54 »
Aika hyvä tuo Vastavoiman humalavertaus siinä mielessä, että paitsi Hengen johtama
myös etanolin päihdyttämä ihminen ajattelee ja toimii eri tavalla kuin
toimii silloin, kun on pelkän järjen ja oman tahdon vaikutuksen alaisena.

Mutta ko. tahojen toimintaperiaatteet ja toiminnan seuraukset ovat tietysti erilaiset.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #146 : 24.12.13 - klo:21:00 »
Viina vaikuttaa ja Pyhä Henki vaikuttaa.
kummankaan kohdalla ihminen ei voi itse mitään.

Jos tarkoitat sitä, voiko uskova kontrolloida esimerkiksi käyttäytymistään Hengen lahjojen ilmetessä, olen jyrkästi eri mieltä. Juuri tuosta ajatuksesta kumpuaa nykyisen kaltainen karismaattinen sekoilu. Myös sellainen sekoilu, jossa Pyhän Henkeä ei ole mukana ollenkaan.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #147 : 24.12.13 - klo:21:02 »
Joo, jos oikein muistat, olet vanha juoppo, eli tiedät että viina vaikuttaa ja "pakottaa" tekemään mitä ei halua ja sitten on kauhea morkkis ja krapula.

Nyt tässä itselleni puhuu paljon että Pyhä Henki vaikuttaa ja sitä tarvitsen.
"kehoittaa TÄYTTYMÄÄN HENGELLÄ" eli sama juttu mutta viinan vaikutus on selvempi eli tiedän omassa itsessäni jos juon viinaa, tosin en nyt juo, niin tee ja puhun mitä en selvänä tee enkä puhu.

mutta sama se.
ja samoin on "kaikessa" missä sanotaan: "Jumala vaikuttaa", Jeesus vaikuttaa, "tahtoa ja tekemistä", Pyhä Henki vaikuttaa eikä enää tarvitse pelätä, sitä tahi tätä. Sillä Pyhä Henki vaikuttaa.

Nyt Jumalan Viisaus, eli ylhäältä tuleva Viisaus, vaikuttaa eli se ajaa pakoon epäuskon ja pelon ja paljon muuta, esim tyhmyyden.

Ihan sama, kuin tuli vaikuttaa sormessa kipua.
eli tarvitsen tulta ja se vaikuttaa !
tahi tarvitsen Elävää Leipää se vaikuttaa !
eli vaikutus.
Joten olkaa rauhassa en juo viinaa !
mutta pyrin juomaan eli täyttymään Hengellä, mutta se ei ole minusta kiinni joten en voi päättää että nyt täytyn.
En voi päättää että Nyt Jumalan Sana aukeaa ja puhuu juuri minulle.

hmmmm

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #148 : 24.12.13 - klo:21:09 »
Viina vaikuttaa ja Pyhä Henki vaikuttaa.
kummankaan kohdalla ihminen ei voi itse mitään.

Jos tarkoitat sitä, voiko uskova kontrolloida esimerkiksi käyttäytymistään Hengen lahjojen ilmetessä, olen jyrkästi eri mieltä. Juuri tuosta ajatuksesta kumpuaa nykyisen kaltainen karismaattinen sekoilu. Myös sellainen sekoilu, jossa Pyhän Henkeä ei ole mukana ollenkaan.

Joo totta. Pyhä Henki ei pakota edes hyviä juttuja saati pahoja vaan rohkaisee ja kehottaa.

tässä taas heikko ulos tulo.
Lainaus
kummankaan kohdalla ihminen ei voi itse mitään.

Jos juon olen kännissä ja en voi itse vaikuttaa, eli viina sitten ajan kanssa haihtuu pois.

Jos olen täynnä Pyhää Hengeä, niin se on Jumalan eli Pyhän Hengen vaikutus, ei minun ja sitä vaikutusta en voi estää enkä haihduttaa.

hhmmm.. ei samaa mitä on monissa julistajissa että Pyhä Henki pakottaa tekee jotain, esim kaataa lattialle ja pakottaa huutamaan kuin eläin.

Eli Jumalan "Oikean" Henki sitten saa vallan ja tekee hyviä tekoja. ja ne teot eivät ole minun vaan Jumalan !

hhmmm..


Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #149 : 24.12.13 - klo:23:37 »
Rupesin oikein miettimän kuin luin siitä kun Jeesus muutti veden viiniksi. Ihmeteko oli ensimmäinen ja kun tulivat hänelle sanomaan että viini loppui, Jeesus vastasi ei minun aikani ole vielä tullut. Mutta sitten se todellä mielenkiintoinen bointti, Maria oli ns kartalla, hän meni sanomaan että mitä Jeesus käskee se tehkää. Ei se ollut Mariasta itsestään, vaan Pyhä Henki sen välitti uskon näin.

Olihan se aikamoinen määrä viiniä, n. 600 litraa

Biblia kertoo mistä aineesta oli kyse:
1 Ja kolmantena päivänä olivat häät Galilean Kaanassa, ja Jesuksen äiti oli siellä;
2 Niin Jesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin myös häihin.
3 Ja kun viina puuttui, sanoi Jesuksen äiti hänelle: ei heillä ole viinaa.
4 Jesus sanoi hänelle: vaimo! mitä minun on sinun kanssas? ei minun aikani ole vielä tullut.
5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: mitä hän teille sanoo, se tehkäät.
6 Niin siellä oli kuusi kivistä vesi-astiaa pantuna Juudalaisten puhdistamisen tavan jälkeen, ja kukin veti kaksi eli kolme mittaa.
7 Jesus sanoi heille: täyttäkäät vesi-astiat vedellä. Ja he täyttivät ne ylen täyteen.
8 Ja hän sanoi heille: pankaat nyt sisälle ja viekäät edeskäyvälle. Ja he veivät.
9 Mutta kuin edeskäypä maisti sitä vettä, joka viinaksi tullut oli, (eikä tietänyt, kusta se tuli, mutta palveliat tiesivät, jotka veden ammensivat,) kutsui edeskäypä yljän,
10 Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensisti hyvää viinaa, ja kuin juovutaan, niin sitte huonompaa: sinä kätkit hyvän viinan tähän asti.
11 Tämä on ensimäinen tunnustähti, jonka Jesus teki Galilean Kaanassa, ja ilmoitti kunniansa. Ja hänen opetuslapsensa uskoivat hänen päällensä.


Kysykää jotkakin peruskoululaiselta mitä tuossa 9. jakeessa sanotaan nykysuomeksi.