Kirjoittaja Aihe: Raamatun mukainen lahko  (Luettu 6198 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Raamatun mukainen lahko
« : 03.09.19 - klo:19:35 »
Ajattelen avata asiallisesti postaus, joka käsittelee lahkon juttua ja siitä, mitä Raamattu lahkolla tarkoittaa. Meidän tulee noudattaa tämän foorumin sääntöjä ja toivoisin, ettei minua leimata lahkohenkiseksi uskovaksi.

Kysymykseen tulisi kuulua, miten lahko käsitetään?

Vuoroni on kertoa jotain itsestäni. Minä olen saanut kasvaa Raamatun tuntemisen kautta ja siksi keskustelen aina Raamatun asiat minun ymmärrykseni mukaan, en kenenkään oman ymmärryksen kautta, mitä hän käsittää. Yleensä minä tutkin itse Raamattua ja minulla on tapana koetella Sanalla ne opetukset, pohjautuuko Raamattuun.

Tämän foorumin tarkoitus on keskustella Raamatun asiat asiallisesti tuoden esille, mitä Raamattu tarkoittaa. Juuri siihen minä olen pyrkinyt ja pyrin edelleen kaikessa rauhassa.

Kiitos!





« Viimeksi muokattu: 03.09.19 - klo:20:31 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #1 : 05.09.19 - klo:21:46 »
Ajattelen avata asiallisesti postaus, joka käsittelee lahkon juttua ja siitä, mitä Raamattu lahkolla tarkoittaa. Meidän tulee noudattaa tämän foorumin sääntöjä ja toivoisin, ettei minua leimata lahkohenkiseksi uskovaksi.

Kysymykseen tulisi kuulua, miten lahko käsitetään?

Vuoroni on kertoa jotain itsestäni. Minä olen saanut kasvaa Raamatun tuntemisen kautta ja siksi keskustelen aina Raamatun asiat minun ymmärrykseni mukaan, en kenenkään oman ymmärryksen kautta, mitä hän käsittää. Yleensä minä tutkin itse Raamattua ja minulla on tapana koetella Sanalla ne opetukset, pohjautuuko Raamattuun.

Tämän foorumin tarkoitus on keskustella Raamatun asiat asiallisesti tuoden esille, mitä Raamattu tarkoittaa. Juuri siihen minä olen pyrkinyt ja pyrin edelleen kaikessa rauhassa.

Kiitos!







Mielestäni tuo mitä kirjoitit on hyvä asia:  "Minä olen saanut kasvaa Raamatun tuntemisen kautta ja siksi keskustelen aina Raamatun asiat minun ymmärrykseni mukaan, en kenenkään oman ymmärryksen kautta, mitä hän käsittää. Yleensä minä tutkin itse Raamattua ja minulla on tapana koetella Sanalla ne opetukset, pohjautuuko Raamattuun."

On olemassa kristillisiä suntauksia, liikkeitä ja jopa kirkkokuntia joissa toppuutellaan jopa Raamatun lukemista tietyssä mielessä, koska pelätään että lukija ei ymmärrä ja tulkitsee Raamattua vastoin oman kirkkonsa/seurakuntansa opetusta. Eli heidän mielestään olisi paljon enemmän tärkeätä kuunnella ylhäältä annettua opetusta kuin lukea Raamattu. Toki sekin on tärkeätä ,eli kuunnella saarnoja ja opetusta, mutta yhtä tärkeätä on omatoiminen Raamatun luku.

Tälläiset suuntaukset jotka korostavat saarnoja, mutta varovat Raamatun omatoimista lukua eivät luota siihen, että Pyhä Henki valaisee Raamatun tekstejä lukijalle.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #2 : 06.09.19 - klo:09:45 »

Kiitos Janne ja tuo on hyvin sanonttu sinulta.  :) Olen samaa mieltä kanssasi.

Jos oikeaoppisuuden nimessä haetaan oikeaa oppia etsien Raamattua, tällä tavalla Raamattu ei voi avautua mitään. Vain Pyhä Henki, totuuden Henki, yhdistää meidät, ei oppi. Niin Hän valaisee Raamatun tekstit.




Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #3 : 07.09.19 - klo:10:22 »
Paras on tosiaan jos perustat oman lahkon jonka ylipaimen on itse.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #4 : 08.09.19 - klo:08:33 »
Voitaisiinko rupatella lahkoon liittyvistä jutuista?  ;)

No minua askarruttaa se, että ilman vahvaa raamatuntuntemusta leimataan toista lahkoksi. Se on vaarallista sanoa sen perusteella, että hän opettaa väärin jossain asiassa, eikä se tarkoita, että hän olisi lahko, kun opettaa jossain asiassa väärin ja hän on sellainen, että on valmis tekemään parannuksen, kun hän huomaa opettaneensa itse väärin ja hänellä on raamatullinen usko, vaikka joskus jossain kohdassa opettaa väärin ja myöhemmin huomaa itse opettaneensa väärin ja tekee siitä parannuksen. Koska on osa vajavaisuutta ja ihmisyyttä, joka erehtyy kyllä jossain kohdassa.

Olen huomannut, että itse leimaaja (kohdistamatta ketään ja kenenkään loukkaantumatta) elää myös väärän opin mukaan ja pitää itseään oikeaoppisena. Siksi se minua askarruttaa. Minä en voi sanoa suoraan, että hän on väärässä siinä opissa. Koska se on vaarallista sanoa. On parempi pysyä vaiti.

Oppi ei meitä yhdistä, vaan Pyhä Henki. Hänen tehtävä on viedä meitä samaan uskoon kaikissa Raamatun opetuksissa. Mutta minua askarruttaa, että toisen menneen erehtyväisyyden mukaan eletään yhä edelleen ja sen mukaan arvioidaan sillä silmäyksellä. Se ei ole Raamatun mukainen Sanalla koetteleminen.

Ihminen, vaikka opettaja voi muuttua vaikkapa vuoden sisällä tai ehkä 5 vuodessa, niin siksi ei kannata elää hänen menneen erehtyväisyyden mukaan koetellen Sanalla edelleen ja olisi tärkeintä pitää huolen, että olisi itse armahtavainen, eikä kivittäjä, sillä Jumala ei muista parannuksen tehnyttä syntiä, äläkä sitä kaivatko auki, koska se on jo anteeksiannettu Jumalan edessä.

Minua myös askarruttaa, että uskovan on vaikea armahtaa toista, kuin elää mieluummin hänen menneen erehtyväisyyden takia. Tuntuu, ettei vaella Jumalan armon mukaan.

Ajattele, jos minä teen jotain väärin ja Pyhä Henki paljastaa sen minulle, niin siten teen parannuksen siitä ja hylkään sen, mutta toinen elää sen vanhan virheen mukaan, eikä anna minulle toista tilaisuutta, vaan on kiinni vanhasta parannuksen tehneestä virheestä ja siten edelleen koettelee sillä silmäyksellä, joka on syntiä ja syyllistyy itsekin syntiin.

Mitä lahko tarkoittaa ja miten sen tunnistetaan, onko lahko? Mitä Raamattu tarkoittaa lahkolla? En vielä 100% ole perehtynyt siihen asiaan, kuin vähän osittain. Haluaisin kertoa vielä siitä asiasta ja toivon, että minua ei alkaisi kivittää, kun kirjoitan siitä asiasta.

Kun kutsuu itseään tunnustuksellisen opin mukaan ja se edustaa väärää oppia, joka ei pohjaudu Raamattuun ja pitää itseään paljon parempana, kuin muut, on lahko.

Minä joskus mietin, jos uskova tukee hajaannusta harjoittaen oman tunnustuksellisen opin mukaan, joka ei pohjaudu Raamattuun, on lahko. Mitä tarkoitan hajaannuksella? Että hyväksyy hajaannusta, joka hajottaa raamatullisen ykseyden. Koska Raamatun mukaan raamatullinen ykseys ei johda lahkoon.

Esimerkiksi Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana Hän omisti Isän opin ja siten Hänen taivaaseen astumisen jälkeen apostolit omistivat Kristuksen opin, siksi se ei johda lahkoon. Eli Kristuksen oppi raamatullisen ykseyden mukaan ei johda lahkoon. Herättääkö tästä ajatuksia? Muista, täällä ei kivitetä.  :D

Kysyn vielä, kun Jumala kirjoitutti Pyhän Hengen kautta Raamattuun lahkosta, mitä sinä aikana on varmaan tapahtunut jo joku lahko?



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #5 : 08.09.19 - klo:12:16 »
On olemassa uskoon liittyviä ydinasioita, kehällisiä asioita ja kulttuuriin liittyviä asioita.


Jos kulttuuriin liittyvästä asiasta tehdään ydinasia, syntyy lahko.
Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi määritelmät pukeutumisesta, korujen pitämisestä, musiikityyleistä, vaatimus tietynlaisesta kokoontumistilasta ennenkuin uskoa voidaan täysin harjoittaa, ehtoollisen jakamistavasta tai säännökset liittyen juhla- ja pyhäpäiviin, erottautumiseen toisista ihmisistä. Yleensäkin kaikki asiat, joista Raamattu ei varsinaisesti opeta mitään, mutta saattaa mainita jonkun niin tehneen alkuseurakunnan tai vanhan liiton seurakunnan aikana.

Jos kehällisistä asioista tehdään ydinasia, syntyy lahko.
Tällaisia asioita ovat mm. vesikaste ja sen suorittamistapa, suhtautuminen Israeliin, käsitys lopunaikojen tapahtumista, armolahjojen lukumäärästä, seurakuntavirkojen lukumäärästä ja virkojen toteutustavasta.
Tällaisia ovat asiat, joista Raamattu ei yksiselitteisesti ja sitovasti opeta.


Mielestäni ydinasia on Jeesus ja hänen sovituskuolemansa ja siihen läheisesti liittyvät kysymykset.

Tietenkin seurakuntajärjestyksen ylläpitämiseksi jokainen yhteisö voi ydinasian tunnustamisen ohella kertoa sen miten ko. paikassa kehälliset asiat nähdään ja toteutetaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #6 : 08.09.19 - klo:14:08 »
Lahkolaisuus ja lahkohenkisyys eivät liity ainoastaan kristinuskoon, vaan niitä esiintyy esim. politiikassa.
Osa ihmisistä lahkoutuu mielellään, jolloin heidän asennoitumisensa omaksuttuun järjestelmään on tunteellinen, taisteleva ja omahyväinen.

Kristinuskon piirissä lahkomielisyys on ristiriidassa evankeliumin hedelmien kanssa, vaikka olisi opillisesti puhdasta.
Esim. tiukasti luterilaiset lahkohenkiset taistelevat kovalla ja ilkeällä tavalla esim. vauvakasteen puolesta -
samoin jotkut lahkosieluiset helluntailaiset sen puolesta, mikä ko. järjestelmässä on oikeaoppista Hengellä täyttymistä.

Uskonlahkoissa, siis entisen kansankirkon ulkopuolisissa suuntauksissa,
vain osa jäsenistä on lahkolaismielisiä.
Kyse on lähinnä persoonallisuudenpiirteistä,
eikä niinkään uskonasioista.
Oikeassa olemisen tarve on silloin korostunut, samoin herkkätunteisuus erilailla kokevien näkemysten suhteen.

Lahkohenkinen hengellistää kaikki mahdolliset asiat, vaikka Raamattu opettaa selittämään nimenomaan hengelliset asiat hengellisesti (1.Kor. 2:13).
Lahkomielinen puolustautuu jo ennen kuin siihen on tarvettakaan,
eli alkaa mielellään ammuskella,
vaikka ei olisi sotaakaan.

Lahkouskovainen käyttää toistuvasti oman sisäpiirinsä fraaseja ja sanoja,
joille on annettu hengellinen erityismerkitys.
Tämä yhdistää oman porukan jäseniä,
mutta samalla pitää ulkopuoliset loitolla,
koska hämärä kielenkäyttö tekee vuoropuhelun toivottomaksi.

Lahkolaisittain asennoituva henkilö on usein hyvin johtajakeskeinen.
Hän kuuntelee ja omaksuu syvällisesti oman ryhmittymänsä yleisesti arvostettujen opettajien puheet.
Lahkon ulkopuoliset opettavat hänen mielestään aina väärin, koska "eivät ole
löytäneet oikeanlaista totuutta Raamatusta".

Lahkosieluinen asettuu itsekin mielellään opettajan asemaan
ja tarkastelee ulkopuolisia uskovia ylimielisen laupiaasti.
Hän käyttää "harhaoppisia rakastaessaan ja ymmärtäessään" viiltäviä ja pistäviä aseita säilyttääkseen kaikkitietävän asemansa.

Huomaan itsessäni silloin tällöin lahkohenksiä piirteitä,
vaikka en kuulu mihinkään kristillis-opilliseen erityisryhmittymään.
Tiukka oikeaoppisuus on tarpeen vain suhtautumisessa siihen,
mitä Jumala ilmoittaa Sanassaan itsestään, tahdostaan ja ihmisen pelastumisesta.
Jeesuksen oetukset eli oppi on aina oikea,
samoin Herran valitsemien Raamatun tekstien kirjoittajien selitykset ko. opista.

Ainoan oikean lahkon puolustajasta kerrotaan tässä:

"Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies."
(Ap.t. 24:5)

Mutta lahkolaisuus ja eriseuraisuus on lihan tekoja:

"Lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset."
(Gal. 5: 19-20)




Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #7 : 08.09.19 - klo:15:23 »
Ajattelen avata asiallisesti postaus, joka käsittelee lahkon juttua ja siitä, mitä Raamattu lahkolla tarkoittaa. Meidän tulee noudattaa tämän foorumin sääntöjä ja toivoisin, ettei minua leimata lahkohenkiseksi uskovaksi.

Kysymykseen tulisi kuulua, miten lahko käsitetään?

Vuoroni on kertoa jotain itsestäni. Minä olen saanut kasvaa Raamatun tuntemisen kautta ja siksi keskustelen aina Raamatun asiat minun ymmärrykseni mukaan, en kenenkään oman ymmärryksen kautta, mitä hän käsittää. Yleensä minä tutkin itse Raamattua ja minulla on tapana koetella Sanalla ne opetukset, pohjautuuko Raamattuun.

Tämän foorumin tarkoitus on keskustella Raamatun asiat asiallisesti tuoden esille, mitä Raamattu tarkoittaa. Juuri siihen minä olen pyrkinyt ja pyrin edelleen kaikessa rauhassa.

Kiitos!

Tässä apostoli Paavalin opetus lahkosta: 9 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.


Eli lahkot ja eriseuraisuus ovat lihan tekoja
Tosin tuossa yllä Soltero oli todennut jo asian.

Lahko tarkoittanee sitä, että lohkoutuu omaksi eriseuraksi. Siinä on loogisesti implisiittisesti mukana ajatus, että nyt pitää tehdä jotain uutta ja eroittautua muista, eli siten se on kai ikäänkuin muita vastaan. Muut on jollain tapaa todettu epäpäteväksi tai jotain. Se lienee tuomitsemista.

Jeesus ei eroittautunut, lähtenyt pois juutalaisuudesta, vaan hänellä oli tapana mennä synagoogaan tutkimaan Jumalan sanaa. Hänet ajettiin pois. Ja lopulta tuomittiin Jumalan pilkasta.
« Viimeksi muokattu: 08.09.19 - klo:15:31 kirjoittanut sandia »

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #8 : 08.09.19 - klo:15:38 »
Musiikki ja soittimet on mielenkiintoinen asia. Vaikka soitettaisiin hengellistä musiikkia niin välillä on ollut viulu syntiä välillä kitara välillä kristillinen heavy välillä kristillinen teknomusiilki.

Kaikki musiikki joka ylistää Jeesusta on hienoa.

On myös maallinenkin musiikki hienoa sanoituksista riippuen. Esim radiodeissä puitiin aikoinaan Juice Leskisen sanoituksia. Rakkauden ammattilainen biisissä on viittauksia Jeesukseen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #9 : 08.09.19 - klo:15:55 »
Luin hieman lisää Galatalaiskirjettä, ja siellä oli tämä jae, luku 3, jae 17.

 Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.

Galatalaisia oli alkanut neuvomaan jokin ulkopuolinen taho ja Paavali varoitti siitä heitä. Siinä tilanteessa tää ulkopuolinen jengi oli juutalaismielisia laki-intoilijoita. Mutta sellaisia ulkopuolisia vaikuttajia olla hyvin erilaisia.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #10 : 08.09.19 - klo:16:36 »
Maallistuneiden kristillisten laitosyhteisöjen (ev.lut kirkko yms.) sisällä on vuosisatojen ajan syntynyt herätysliikkeitä.
Niiden jäsenet eivät silti onneksi aina ole hylänneet kirkkoa.

Jotkut yksilöt kuitenkin eroavat hengellisistä omantunnon syistä.

Tuota asiaa minäkin olen käsitellyt omalla kohdallani.
Mutta jos lähtee jostakin yhteisöstä pois, on liityttävä johonkin toiseen
tai jäätävä yksin.
Jos jokin erityisporukka, lahko tms. vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta,
siihen voi tietysti liittyä asian puolesta kovasti rukoiltuaan.

Mutta silloin saattaa altistua, kaiken hyvän ohella, myös lahkohenkisyydelle,
jos sellaisen edustajia on paljon uudessa porukassa.
Näyttävillä eroamisilla on tietysti muitakin haittavaikutuksia,
ja lähtevä on ainakin osaltaan lisäämässä hajaannusta uskovien kentällä.


Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #11 : 08.09.19 - klo:16:46 »
Niin ja sitten on esim. omalla kohdallani niin että koen vaikkapa helluntailaisuuden läheisemmäksi itselleni kuin vaikkapa jonkun kirkon sisällä vaikuttavan lestadiolaisuuden.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #12 : 08.09.19 - klo:17:31 »

Lahko tarkoittanee sitä, että lohkoutuu omaksi eriseuraksi.

Tuon mukaan kaikki eri uskonsuunnat pitäisi palata katolisen äitikirkon helmaan.


Lainaus käyttäjältä: Sandia
Siinä on loogisesti implisiittisesti mukana ajatus, että nyt pitää tehdä jotain uutta ja eroittautua muista, eli siten se on kai ikäänkuin muita vastaan. Muut on jollain tapaa todettu epäpäteväksi tai jotain. Se lienee tuomitsemista.

Tuossa on kyllä lahkoille ominaista ajatusta ja toimintaa.

Lainaus käyttäjältä: Sandia
Jeesus ei eroittautunut, lähtenyt pois juutalaisuudesta, vaan hänellä oli tapana mennä synagoogaan tutkimaan Jumalan sanaa. Hänet ajettiin pois. Ja lopulta tuomittiin Jumalan pilkasta.

Jeesus oli lähetetty omiensa -siis juutalaisten- luokse. Ei tietenkään Hän jättänyt heitä. Kävi vaan niin onnettomasti, että Hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Myös apostolit toimivat aluksi juutalaisten parissa ja Jeesus oli oikein kieltänyt heitä menemästä pakanoiden luokse. Asiat olivat niin "vinksin vonksin" juutalaisten uskovienkin keskuudessa, että synnytti pahennusta, kun Pietari meni pakana Korneliuksen kotiin ja se oli liikaa, kun Paavali julisti evankeliumin torjuneille: "Näin on Herra meitä käskenyt: 'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti'."

Kristinusko syntyi juutalaisten hylättyä Pelastajansa. Elämme nyt armon ajassa, jolla on päätöksensä kuten kaikilla aikakausilla. Paavali kertoi seuraavasta aikakausien murroksesta näin: "Jos heidän [juutalaisten] hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?"

No joo, hylätkää lahkot ja palakaa äitikirkon ja sen oikeaoppisuuden helmaan  ;)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #13 : 08.09.19 - klo:17:48 »

Lahko tarkoittanee sitä, että lohkoutuu omaksi eriseuraksi.

Tuon mukaan kaikki eri uskonsuunnat pitäisi palata katolisen äitikirkon helmaan.


Niinkö todella? Luther joka siis aloitti uskonpuhdistuksen EI HALUNNUT erota kirkosta.
Mutta kuten kävi Jeesukselle, Luther potkaistiin ulos ja laitettiin kirkonkiroukseen. Ja myös maallisen vallan kiroukseen. Hänestä tuli lainsuojaton.
Luulin, että tämä tiedetään Suomessa. Uskontotunnilla ja kirkkohistorian tunnilla kuultuna.

Päivi Räsänen tavallaan 'otti lutherit", kun julkisesti kritisoi ev.lut. kirkon päätöstä selvästi valita Jumalan sanan vastaisesti ja joutui kuulusteltavaksi.
« Viimeksi muokattu: 08.09.19 - klo:18:30 kirjoittanut sandia »

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Raamatun mukainen lahko
« Vastaus #14 : 08.09.19 - klo:19:30 »
Voisiko todeta että erotetut eivät muodosta lahkoa vaan eronneet?

Esimerkiksi itse olen niin kauan kirkon jäsen kun saan olla. Kuitenkin protestoin jos homoseksuaaleja aletaan vihkimään avioliittoon. Esimerkiksi jos kirkossa käsketään rukoilemaan pariskuntien puolesta jotka ovat menneet avioon. Niin rukoilen heille eheytystä ja homoseksuaalisuuden harjoittamisen lopettamista sekä avioliiton purkua.

Jos tämä sopii kirkolle, niin jään jos minut erotetaan niin en ole lahko vaan kirkko on itse lahko joka on eksynyt Raamatusta.