Kirjoittaja Aihe: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.  (Luettu 52073 kertaa)

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #150 : 31.08.18 - klo:16:56 »
ja uskovaiset kivittävät kirkkoa sen ulkopuolelta, menemättä sisälle julistamaan Jumalan sanaa.
Sananjulistajille saattaa tosin käydä näin:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/maallikko-julistettiin-pannaan-kokemaen-seurakunnassa/

Ja sitten kävi näin:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/opetuskieltoon-asetettu-diakoni-perusti-metodistiseurakunnan-kokemaella/

(Kokemäellä tuo Tuomikorven perustama metodistinen seurakunta sijaitsee kirkkoa vastapäätä)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #151 : 31.08.18 - klo:20:30 »
Tunnustavat kristityt ovat jättäneet paikkansa kirkossa jumalattomille. Jumalattomat puolestaan toimivat vakauksensa mukaisesti, jumalattomasti. Tämä on paholaiselle herkkua kun jumalattomat riehuvat kirkossa ja uskovaiset kivittävät kirkkoa sen ulkopuolelta, menemättä sisälle julistamaan Jumalan sanaa.

Kirkko on ainoa yhteisö joka kohtaa niin suuren osan kansaamme, siksi pirulle on tärkeätä särkeä se. Sitä en ymmärrä miksi uskovat toimivat aktiivisti kirkkomme hajoittajana julkaisemalla kaikkialla jumalattomien edesottamuksia kirkossamme ja eroamalla kirkosta, (kykenemättä enään vaikuttamaan millään tavalla kirkkomme tulevaisuuteen). Nämä erilaiset pienryhmät eivät koskaan vastaa kirkkoa, eivätkä korvaa kansaa kohtaavaa kirkkoa.

Kirkko ei ole seurakunta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #152 : 31.08.18 - klo:21:57 »
Tiedän ainakin joidenkin uudestisyntyneiden uskovien lähteneen pois ev.lut. kirkosta,
koska ovat ottaneet todesta tämän kohdan Raamatusta:

"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".

 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias"."
(2. Kor. 6: 14-18)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #153 : 20.09.18 - klo:15:17 »
Tiedän ainakin joidenkin uudestisyntyneiden uskovien lähteneen pois ev.lut. kirkosta,
koska ovat ottaneet todesta tämän kohdan Raamatusta:

"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".

 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias"."
(2. Kor. 6: 14-18)

Juu, hienoja tekosyitä ovat tosiaan kertoneet.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #154 : 20.09.18 - klo:16:06 »
Tiedän ainakin joidenkin uudestisyntyneiden uskovien lähteneen pois ev.lut. kirkosta,
koska ovat ottaneet todesta tämän kohdan Raamatusta:

"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".

 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias"."
(2. Kor. 6: 14-18)

Juu, hienoja tekosyitä ovat tosiaan kertoneet.
Nuohan ovat aivan todellisia syitä, eivät keksittyjä vaan Raamattuun sisältyviä.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #155 : 20.09.18 - klo:16:50 »
Tiedän ainakin joidenkin uudestisyntyneiden uskovien lähteneen pois ev.lut. kirkosta,
koska ovat ottaneet todesta tämän kohdan Raamatusta:

"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".

 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias"."
(2. Kor. 6: 14-18)

Juu, hienoja tekosyitä ovat tosiaan kertoneet.

Minä en edelleenkään ymmärrä miksi uskovaisen pitäis kitua "mukauskovien" "seurakunnassa" ja olla menemättä oikeiden uskovien joukkoon vain sen takia että ne jumalattomat joskus sadan vuoden kuluttua ehkä tekevät parannuksen.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #156 : 20.09.18 - klo:16:51 »
Toki asiaa voisi verrata vaikka niihin lähetystyöntekijöihin jotka matkusti kauan sitten Kiinaan ja olivat siellä yksin evankelioimassa. Ne oli urhollisia ja jokainen yksikin joka pelastuu on arvokas.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #157 : 20.09.18 - klo:17:49 »
ja uskovaiset kivittävät kirkkoa sen ulkopuolelta, menemättä sisälle julistamaan Jumalan sanaa.
Sananjulistajille saattaa tosin käydä näin:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/maallikko-julistettiin-pannaan-kokemaen-seurakunnassa/

Ja sitten kävi näin:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/opetuskieltoon-asetettu-diakoni-perusti-metodistiseurakunnan-kokemaella/

(Kokemäellä tuo Tuomikorven perustama metodistinen seurakunta sijaitsee kirkkoa vastapäätä)

Hänet tavallaan "exkommunikoitiin".

Hänen sanojaan ei otettu vastaan. Jeesushan neuvoo siitä tilanteessa tekemään selvän pesäeron. Tai siis näin tulkitsen Jeesuksen sanoja.

Tuo tilanne on varmaan nykyään melko helpo luoda: sanoo vaan mitä uskovana ajattelee. :) Ja saa ilmaisen kyydin. 8)

Vakavammin pohdittuna. Mun ei ole tarvinnut ottaa kantaa ev. lut. kirkon jäsennyyteeni, koska en asu Suomessa. Taisin viimeksi käydä Suomen ev. lut. kirkossa vuonna 2000.
« Viimeksi muokattu: 20.09.18 - klo:18:30 kirjoittanut sandia »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #158 : 21.09.18 - klo:22:42 »
ja uskovaiset kivittävät kirkkoa sen ulkopuolelta, menemättä sisälle julistamaan Jumalan sanaa.
Sananjulistajille saattaa tosin käydä näin:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/maallikko-julistettiin-pannaan-kokemaen-seurakunnassa/

Ja sitten kävi näin:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/opetuskieltoon-asetettu-diakoni-perusti-metodistiseurakunnan-kokemaella/

(Kokemäellä tuo Tuomikorven perustama metodistinen seurakunta sijaitsee kirkkoa vastapäätä)

Kirkkoherran kannattaakin valvoa toimintaa. Ja tässä kävi lopuksi hyvin kun sai oman jutun, onkohan vielä srk hengissä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #162 : 19.03.19 - klo:10:42 »
Nykykehityksen valossa kirkon tulevaisuus ei näytä hyvältä. Väestökadon johdosta on löydettävä (vanhoja ja) uusia keinoja ihmisten lähdön estämiseksi. On olemassa kaksi pääasiallista vaihtoehtoa, jotka ovat jo selvästi havaittavissa. Ne ovat sakramentalismi ja maailmanmielisyys.

Sattui käsiini Concordia-lehden numero 5/2018. Otan siitä lyhyen lainauksen:

"Kaste on uudestisyntymisen väline. Kasteen kautta saadaan syntien anteeksiantamus. Kasteessa päällemme puetaan Kristus. Kasteessa meidät otetaan Jumalan lapsiksi. Vapaudumme Saatanan vallasta. Kasteessa lahjoitetaan iankaikkinen pelastus. Kaste koskee uudistumisen hedelmää. Kasteessa meille lahjoitetaan Pyhän Henki. Meidät otetaan Jumalan liittoon. Kasteessa synnymme uudesti."

Tyhmempikin ymmärtää, että tuo edelläoleva ei ole totta. Vai onko joku todella sitä mieltä, että 70% suomalaisista on uudestisyntyneitä ja siten Jumalan lapsia?

Sakramentalismi "puree" vain hyvin rajoitettuun määrään ihmisiä - niihin, jotka tavalla tai toisella ovat jo kirkon kuvioissa mukana. Muille tarvitaan toisenlaisia houkutuksia. Niitä ovat sielullinen viihteellisyys ja maailmallinen "hengellisyys". Niissä tarvitaan Elvis- ja tangomessuja, rockbileitä tai jotain vastaavaa. Jos on tarkoitus vetää tilat täyteen, niin jälkimmäinen näyttää toimivan - ainakin hetkellisesti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #163 : 19.03.19 - klo:11:55 »
Vaikka aika moni tunnustuksellinen luterilainen edelleen pohtii ev.lut. kirkon tulevaisuutta, niin aika monet toimivat ja kokoontuvat jo kuitenkin kirkon ulkopuolella esim. Lähetyshiippakunnassa. Sikäli en usko tunnustuksellisuuden olevan ns. ison kirkon vaihtoehto. Siellähän on jo kauan karsastettu ja pistetty pihalle tunnustuksessa pysyviä.

Itse viihdyn hyvin tunnustuksellisten luterilaisten seurassa.
Ihmisroska

Paikalla xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.
« Vastaus #164 : 19.03.19 - klo:13:59 »
"Kaste on uudestisyntymisen väline. Kasteen kautta saadaan syntien anteeksiantamus. Kasteessa päällemme puetaan Kristus. Kasteessa meidät otetaan Jumalan lapsiksi. Vapaudumme Saatanan vallasta. Kasteessa lahjoitetaan iankaikkinen pelastus. Kaste koskee uudistumisen hedelmää. Kasteessa meille lahjoitetaan Pyhän Henki. Meidät otetaan Jumalan liittoon. Kasteessa synnymme uudesti."

Tyhmempikin ymmärtää, että tuo edelläoleva ei ole totta. Vai onko joku todella sitä mieltä, että 70% suomalaisista on uudestisyntyneitä ja siten Jumalan lapsia?

Tyhmä/sakramentalisti tai en, en näe, miksi lainaamasi teksti ei olisi totta. Kirjoittaja ei varmaan ole tarkoittanut, että 70 % suomalaisista olisi uudestisyntyneitä!