Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32711 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut

Varmaankin jokainen uskova toivoo, että jokainen juutalainen pelastuisi samoin kuin muidenkin kansojen ihmiset.

Noin ei vaan tule käymään.

Ei tule käymään, koska usko ei ole joka miehen -ei juutalaisen eikä pakanan- mutta Jumala on uskollinen. Oma tulevaisuuteni ja iankaikkisen elämän toivoni lepää sen varassa, että Jumalan lupaukset ovat luotettavia ja horjumattomia; Hän on uskollinen ja pitää liiton, totisesti.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Sitten on vielä sekin näkökulma, että Ilmestyskirjan mukaan tämä vanha maa on tuusan nuuskana vihan maljojen jälkeen, ei siinä maassa ole mitään jakamista.
Mitä järkeä olisi antaa jollekin porukalle maapläntti joka olisi kuin tuhannen tsunamin ja sadan atomipommin jäljiltä?

Toisekseen, jos Jeesukseen voi yhtään luottaa pitää uskoa, ettei hänen valtakuntansa tule näkyvällä tavalla.


Minua kauheasti hämmästyttää, että mieluummin uskotaan joidenkin sepustelemia juttuja kuin Raamattua.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vaikka veljeni oloneuvos on sairauden heikentämä; on hän ollut näppäinten välityksellä ollut väkevä.
Olen samaa mieltä mitä kirjoitit aiemmin.

Vaikka Israel on yhä isolta osin paatumuksen vallassa. Se ei tee Jumalan lupauksia turhiksi.
Heillä on nyt peite sydämen päällä Herran Jeesuksen Kristuksen suhteen, mutta se otetaan aikanaan pois; kun pakanain luku on tullut täyteen.
Tänä päivänä peite on myös sydämen päällä äärikarismaattisillakin, vaikka Jeesuksenkin nimi on heidän huulillaan.

Tuo on väärä lukutapa.

http://www.concordia.fi/vanhat/lehti/2003/52003/4.htm

"Kun apostoli sitten sanoo, että ”niin kaikki Israel on pelastuva” (j. 26), viittaa hän edellä puhumaansa. ”Niin” on samaa kuin ”sillä ta­valla”. Alkukielen sana ei tarkoita ”sen jälkeen”. Sen jälkeen kun pa­kanain täysi luku on tullut sisälle, ei kukaan pelastu. ”Kaikki Israel” pelastuu edellä kerrotulla tavalla: Jumala oksastaa jälleen katkenneet Israelin oksat uskon kautta jaloon öljypuuhun, hengelliseen Israeliin eli Jerusalemiin eli Siioniin. Se on sitten se todellinen Israel, Israel hengen mukaan."



Miksiköhän monet uskovat, jotka muuten kammoksuvat kalvinisteja, lopun aika ajatuksissa ovat henkeen ja vereen asti kalvinistien opin kannalla?

http://reformoitupresbyteeri.blogspot.com/2018/01/johdatus-reformoituun-liittoteologiaan.html?m=1


Helluntailaisissa ja karismaattisissa piireissä aika moni on samaan aikaan dispensationalismin kannattaja - vähän samaan tapaan kuin olisi yhtä aikaa oikeistolainen ja vasemmistolainen.

http://www.vapaasatama.net/ilmestyskirja/liite.html


Tämäkin artikkeli on hyvä lukea, jotta selviää eri koulukuntien ajatukset.
http://eksegeesi.blogspot.com/2009/03/kuukauden-kirja-israel-of-god.html?m=1
Analyysissaan hän ei edes turvaudu Roomalaiskirjeen kokonaisargumenttiin (tai Paavalin muuhun tuotantoon), vaan oikeastaan pelkästään luvun 11 avulla osoittaa, kuinka heikoissa kantimissa ajatus kaikkien juutalaisten viime hetken massakääntymisestä on. Lopuksi hän muistuttaa vielä, että koko luvussa ei joka tapauksessa ole minkäänlaista puhetta Israelin valtiosta tai sen maanpäällisen valtakunnan ennalleenasettamisesta, vaikka kyseistä tekstiä käytetään usein juuri näistä asioista keskusteltaessa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Sitten on vielä sekin näkökulma, että Ilmestyskirjan mukaan tämä vanha maa on tuusan nuuskana vihan maljojen jälkeen, ei siinä maassa ole mitään jakamista.
Mitä järkeä olisi antaa jollekin porukalle maapläntti joka olisi kuin tuhannen tsunamin ja sadan atomipommin jäljiltä?

Toisekseen, jos Jeesukseen voi yhtään luottaa pitää uskoa, ettei hänen valtakuntansa tule näkyvällä tavalla.


Minua kauheasti hämmästyttää, että mieluummin uskotaan joidenkin sepustelemia juttuja kuin Raamattua.

Ei näitä asioita järjellä voi käsittää, mutta Jumalan lahjoittama usko omistaa ne vallan helposti.

Eniten hämmästelen niitä uskovaisia jotka eivät voi uskoa Jumalan tekevän yhä ihmeitä, myös luomisihmeitä, mutta samaan hengenvetoon väittävät uskovansa Jumalan luomistyön sanansa voimalla ja esimerkiksi vedenpaisumuksen sekä Nooan arkin ja sen kautta tapahtuneen pelastusihmeen, Saaran raskauden 90-vuotiaana jne. jne.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jumalan tekoihin uskominen ei ole sama asia kuin uskoa ihmisten keksimiin hölynpölyoppeihin.

En  tietenkään  ymmärrä Ilmestyskirjan sanomaa kokonaisuutena, mutta sen olen oppinut ymmärtämään, että minua ja muita uskovia on Suomessa huiputettu, petetty ja raskaasti johdettu harhaan monessa lopun ajan kysymyksessä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Jumalan tekoihin uskominen ei ole sama asia kuin uskoa ihmisten keksimiin hölynpölyoppeihin.

En  tietenkään  ymmärrä Ilmestyskirjan sanomaa kokonaisuutena, mutta sen olen oppinut ymmärtämään, että minua ja muita uskovia on Suomessa huiputettu, petetty ja raskaasti johdettu harhaan monessa lopun ajan kysymyksessä.

Tuo on totta, että uskovia on johdettu harhaan vuosikymmeniä. Minä jouduin väärien oppien harhaan ja lumoihin 1970-luvun alkupuolella, mutta pitkän "kylmän ajan jälkeen" sain hylätä monet väärät opetukset. Ilmestyskirjan tutkimisesta luovuin kokonaan, mutta muita pyhiä kirjoituksia tutkiessani aloin pienin askelin tuntea Jeesusta Lunastajanani ja Vapahtajanani. Jeesus elää sydämessäni. Se on enemmän kuin kaikki opit. Rakastan Häntä. Sain itse kokea tämän: Katsokaa Minuun ja pelastukaa, te maan ääret kaikki, sillä Minä olen Jumala, eikä toista ole, Minä en ketään tunne."

Jos voisin ilmi tuoda, uskoisitte
voi jospa sanoiks saisin mitä näin,
mut kuinka selostaisin, että uskoisitte
jos Hän ei itse saavu selittäin.

« Viimeksi muokattu: 14.02.19 - klo:00:19 kirjoittanut Oloneuvos »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Sitten on vielä sekin näkökulma, että Ilmestyskirjan mukaan tämä vanha maa on tuusan nuuskana vihan maljojen jälkeen, ei siinä maassa ole mitään jakamista.
Mitä järkeä olisi antaa jollekin porukalle maapläntti joka olisi kuin tuhannen tsunamin ja sadan atomipommin jäljiltä?

Tämä maa on talletettu tulelle, mutta kyllä Jeesus palaa takaisin ja sitä "maaplänttiä" Jumala muuten kutsuu useita kertoja sanoilla "Minun maani" (Joel 3:2). Minusta näyttää siltä, ettet usko Jumalan kykenevän luomaan uutta tai tekemään runnellusta maasta eedenin puutarhaa. Minä puolestani uskon, että Hän tekee kaiken mitä on luvannut. Tämän uskon kera astun kerran tuomiolle Herrani eteen, kaikessa rikkoneena mutta Häneen tämmöisenäni turvaten.

Lainaus
Natanael kirjoitti: "Toisekseen, jos Jeesukseen voi yhtään luottaa pitää uskoa, ettei hänen valtakuntansa tule näkyvällä tavalla."

Tässä viittaat ilmeisesti Luukkaan tekstiin (17:21). Siinä Jeesus sanoo vastustajilleen, että "Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä". Muut suomalaiset käännökset kääntävät loppuosan "teidän keskellänne". Alkutekstissä: ουδε ερουσιν ιδου ωδε η ιδου εκει ιδου γαρ η βασιλεια του θεου εντος υμων εστιν loppuosan kääntäisin näin: Jumalan Kuningaskunta on teidän keskellänne. Tuo εντος - entos voisi tarkoittaa paitsi "keskellänne" niin myös "sisällisesti", mutta niin ei sitä useimpiin laitoksiin ole käännetty, koska Jeesus puhui vastustajilleen jotka hylkäsivät Hänet kuninkaanaan. Lisäksi tekstin aikamuoto on preesensissä eli kuningaskunta tai kuninkuus on nyt keskellänne, ts. Jeesus viittasi itseensä.
Kyllä Jeesus palaa vielä kuninkaana ja nimenomaan omaan maahansa. Sanoohan Hän palatessaan olevansa yhä juutalainen ja Daavidin jälkeläinen (Ilm. 22:16).

Lainaus
Vielä Natanael kirjoitti: "Minua kauheasti hämmästyttää, että mieluummin uskotaan joidenkin sepustelemia juttuja kuin Raamattua."

Minä uskon Jumalan lupauksiin ja laitan nyt tähän pari niistä.

"Nämä (enkelit) sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän." Apt. 1:11

"Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. Sak. 14:4
« Viimeksi muokattu: 14.02.19 - klo:12:47 kirjoittanut Oloneuvos »

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Raamattu puhuu aikain lopulla Isrealista (Israelilaisista ?) olevan jäljellä vain pieni jäännös, joka kovien koettelemusten jälkeen kääntyy Herransa Jeesuksen Kristuksen luvatun Messiaan puoleen. Silloin peite poistuu heidän sydämestään.
Tarkoittaako tuo kaikki kaikkia silloin jäljellä olevia ?
En tiedä, sillä Ilmestyskirjassa on paljon salattua vaikeasti aukeavaa.

Särelän ja kumppanien; puhdasoppisten luterilaisten oppi siitä; ettei ole uskovien ylös ottoa ja 1000 vuotista valtakuntaa elämme parhaillaan; en pidä Raamatun mukaisena. Luterilaista se voi olla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Joosafat tarkoittaa 'Jumala tuomitsee'
Sakarjan kirjassa viitataan kahteen vaskivuoreen. Vaski on tuomion vertauskuva.

Tuo Jooelin kirjan maininta Joosafatin laaksosta on siis kuvainnollista.
Fyysiseen laaksoon ei edes mahtuisi kaikki kansat.

Kaikki kansat kootaan tuomiolle, mutta ei Jerusalemin liepeille Israeliin tiettyyn maantieteelliseen paikkaan.

- -

Ehkä pieni yleiskatsaus ajatteluuni on paikallaan.
Nyt elämme ahdistuksen aikaa. Kolme ja puoli aikaa on puolet seitsemästä.
Seitsemän viittaa täydellisyyteen. 3,5 on jotain paljon vähemmän.
Uskovien kokema ahdistus ei ole siis ikuista.


"Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman"

Kun Jeesus tulee, hän tulee kerralla Jumalaan uskoville juutalaisille ja uskoon tulleille pakanoille.
Seurakunta lähtee siis kokonaisuutena Jeesusta vastaan.


Vihan maljojen kaataminen ei välttämättä kestä pitkää aikaa. Päiväkin riittäisi.


Uskoville on luvattu:
 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.

Vertaa:
"Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä."


- -
Jostain kumman syystä monet sellaiset asiat, jotka on tarkoitettu otettavaksi kuvainnollisesti, selitetään kirjaimellisesti ja vastaavasti taas sellaiset, jotka on tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti käytännössä selitetään pois.

Esimerkiksi sanotaan, että maksamalla veroja, laittamalla rahaa kolehtiin tai antamalla aika seurakuntien toimintamyllyn pyörittämiseen homma hoituu.
Raamattu kuitenkin kehottaa esim. tähän:
"Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta."

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
En odota salaista tai vähemmän salaista ylösottoa. En odota 1000-vuotista valtakuntaa. Odotan Jeesuksen paluuta. Muusta en tiedä ja kokemuksen perusteella en edes tule ikinä ymmärtämään asiaa tämän kummemmin.

Kaikenlaista lopunajan sekoilua tuli kuvioihin vasta kun tutustuin vapaiden suuntien uskoviin ja joihinkin sinne suuntaan vipottaviin luterilaisiin. Ei tolkkua ota ja oma viisaus ei riitä.
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Natanael;
Raamattu kuitenkin kehottaa esim. tähän:
"Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta."

Juuri näin.

Olenpa kuullut väitteen; ettei lasten pidä pitää huolta vanhemmistaan, vaan näiden tulee koota lapsilleen. Näin sanoi eräs, joka katsoi; ettei hänen tehtävänsä ole kantaa huolta dementoituneesta huonokuntoisesta Äidistään.
Raamatusta löytyy siihenkin asiaan toisenlainen kanta;
   
Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Raamattu puhuu aikain lopulla Isrealista (Israelilaisista ?) olevan jäljellä vain pieni jäännös, joka kovien koettelemusten jälkeen kääntyy Herransa Jeesuksen Kristuksen luvatun Messiaan puoleen. Silloin peite poistuu heidän sydämestään.
Tarkoittaako tuo kaikki kaikkia silloin jäljellä olevia ?
En tiedä, sillä Ilmestyskirjassa on paljon salattua vaikeasti aukeavaa.

Särelän ja kumppanien; puhdasoppisten luterilaisten oppi siitä; ettei ole uskovien ylös ottoa ja 1000 vuotista valtakuntaa elämme parhaillaan; en pidä Raamatun mukaisena. Luterilaista se voi olla.

Voi olla, että suuri joukko juutalaisia kääntyy, mutta se ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että kääntyminen tapahtuisi jossain vihan ajassa tai kohta sen jälkeen.

Tietenkin Pyhä Henkikin on Karitsan häissä. Ilman Pyhää Henkeä pelastuminen on mahdotonta.
Ilmestyskirja sanoo suoraan, ettei vihan maljojen aikaan enää käännytä.

"Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian."


-

Ajattelen, että tuhat vuotta on symbolinen luku tarkoittaen pitkää aikaa. Tuhat oli siihen aikaan vain suuri luku, ei mitään täsmällistä.

Jeesuksen ylösnousemuksesta asti on eletty tuhannen vuoden aikaa. Taivaassa on jo nyt rauhan valtakunta ja myös maan päällä elävien uskovien sydämessä.

Kun tuo symbolinen tuhat vuotta on kulunut, saatana päästetään irti syvyyden kaivosta - savuahan sieltä tulee kaiken aikaa ja myös heinäsirkkoja.
Tuo hetki on vihan maljojen aikaa.

Silloin saatana piirittää pyhää kaupunkia eli siis seurakuntaa aiempaa voimakkaammin, mutta se ei voi mitään.
Silloin uskovat menevät Jeesusta vastaan ja
"viides enkeli vuodatti maljansa pedon valtaistuimelle, ja sen valtakunta pimeni; ja he pureskelivat kielensä rikki tuskissansa."

Pedon valtaistuin on uskomattomien ihmisten sydämessä.


Sitten uusi Jerusalem eli seurakunta laskeutuu alas taivaasta.
Sitä ei kerrota mihin se laskeutuu.

Ilmeisesti uuteen maahan ja uuteen taivaaseen.
Sehän on sama paikka, koska siellä missä on Jumala, siellä on myös taivas.


"Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Itselläni ei ole mitään varmaa näkemystä, mutta....1000 v valtakunnan (on se sitten vertauskuvallinen luku tai tarkka) Raamatusta löytyy kuin myös uskovien ylösotto Herraa Jeesusta vastaan.
Miten ja milloin; en koe niistä kohdallani olevan tarpeellista kiihkoilla puoleen tai toiseen.

Patmoksen / Mellerin juttuihin suhtaudun kriittisesti, mutta silti Juhani Laukkosen opetusta kuuntelen mielelläni;http://laukkoset.blogspot.com/2018/10/juhani-laukkonen-21102018.html

Kolmannen temppelin rakentamisesta en ole ymmärtänyt fyysisen temppelin rakentamisena. Sellainen ehkä tehdään Saatanan harhauttamana, mutta
Se temppeli josta UT puhuu ymmärrän tarkoittavan uskovia / seurakuntaa, joka rakentuu elävinä kivinä.
Kun katselee nykymenoa. Huomaa kyllä miten sielunvihollinen on päässyt tuohon temppeliin puhumaan rienaavia sanoja.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Tietenkin Raamatussa on uskovien ylösotto Jeesusta vastaan.
Se mihin sitten mennään, on toinen kysymys.

Nämä vallalla olevat selitysmallit tarjoavat tuon jälkeen marttyrien ylösnousemusta ja sitten vielä juutalaisille erilaista reittiä taivaaseen.
Näihin jälkimmäisen en usko.

Laukkonen on kuulemma ennustanut salaisen tempauksen useita kertoja väärin.
Olen kuunnellut Laukosen puheita vähän matkaa, mutta niissä on minulle 70-luvulta tuttua soopaa uudessa paketissa enkä jaksa pidempään.

Mikä se tällainen salainen tempaus on?

16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.


Käskyhuuto ja pasuuna ei kuulosta kovin hiljaiselta!


Tuon opin perimmäinen tarkoitus liittyy juutalaisille keksittyyn erilliseen pelastustiehen.
Monet opin kannattajat ajavat poliittisen Israelin asiaa.

Jeesus on Israel.
Hoos.11:1
Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani

Matt.2
15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani".


Tuossa on siis esimerkki siitä, että Raamattu käyttää hyvin luovasti vertauskuvia.
Hooseassa puhutaan selvästi Israelin kansasta.
Matteus vetoaa profeetan sanomiseen kertoen, että Jeesuksen lapsena kokema Egyptin reissu on ennustettu.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Kolmannen temppelin rakentamisesta en ole ymmärtänyt fyysisen temppelin rakentamisena. Sellainen ehkä tehdään Saatanan harhauttamana, mutta
Se temppeli josta UT puhuu ymmärrän tarkoittavan uskovia / seurakuntaa, joka rakentuu elävinä kivinä.
Kun katselee nykymenoa. Huomaa kyllä miten sielunvihollinen on päässyt tuohon temppeliin puhumaan rienaavia sanoja.

Vuosikymmenet on touhuttu ja seurattu koska kolmas temppeli rakennetaan Jerusalemiin. Itse olen ajatellut kuten ilmeisesti Pökkelökin, että Hesekielin ennustus (muistaakseni luvut 40-44) eivät tarkoita fyysistä rakennusta ja siellä tapahtuvia toimintoja. Hesekielin mukaan siellä mm. uhrataan jälleen eläinuhreja, jotka olivat esikuvia Jeesuksesta ja Hänen uhristaan.

Jonkin sortin temppeli voidaan Jerusalemiin rakentaa, mutta itse olen ymmärtänyt esimerkiksi 2.Tess. 2-luvussa tarkoitetulla temppelillä uskovaisia, joiden sydämien temppeleihin (me olemme elävän Jumalan temppeleitä, joissa Hänen Henkensä asuu) 'Antikristuksen henki' Jumalan Henkeä jäljitellen pyrkii asettumaan ja ottamaan jumaluuden. Mielestäni tätä tapahtuu ympäri maailman seurakunnissa. Tässä lienee iikkeellä se Ilm. 6:1-2 valkoinen kasvoton ja nimetön ratsastaja, joka eksyttää alheellisilla ihmeillä ja merkeillä Jeesuksen omia. Kysymyksessä on valhe-evankeliumista, toisesta jeesuksesta ja hengestä.