Kirjoittaja Aihe: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä  (Luettu 71547 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #270 : 24.12.18 - klo:17:15 »
Tällä foorumilla on musaketjut erikseen, mutta laitan tämän esimerkkinä.
Tässä kolme 80-luvun helluntailaiselle tuttua laulua peräkkäin.

https://youtu.be/uBCJJaLhkpI

Tekninen toteutus tuossa edellä on kehno. Tuo nunna, Dijane Lončarek, osaa laulaa hyvin. Netissä on paljon hänen  esittämään lauluja isoille yleisöille.
Ne ovat uudempia lauluja, mutta karismaattisissa piireissä ainakin osa on tuttuja.
Tämä nunna oli siis vain yksi esimerkki.

Onko niin, että kirkkojen yhdentyminen tapahtuu musiikin kautta?
Onko mitään väliä opetuksilla, kunhan vain viihdytään yhdessä?

En usko johonkin "kirkkojen yhdentymiseen". En usko että se tapahtuu ja jos se tapahtuu, en usko, että sillä olisi mitään merkitystä minulle.
Voin vain puhua omasta puolestani. Minulle oppi merkitsee sitä mitä ja kuka Jeesus Kristus on ja mikä on sen merkitys minulle ja kullekin ihmiselle. Sitä ei opi kukaan ilman, että Pyhä Henki sen opettaa. Ja sitä kautta uudestisyntyy. Ja löydän katolisessa kirkossa ihmisiä joille se on selvinnyt. Totean, että heillä on sama lapseuden Henki kuin minulla ja että Jumalan sanaa avautuu samalla tavalla.  Ymmärrän sen hengen yhteydeksi.

Näen tuon yhteyden niin kallisarvoiseksi koska se ei ole tästä maailmasta.

Jos sitten joudun ottamaan kantaa johonkin mikä on enemmän periferiaa sielun pelastumisen kannalta, otan siihen kantaa sen perusteella mitä olen tullut opetetuksi Sanasta.  En erottele tässä baptistia, helluntailaista, saldolaista, katolista, luterilaista, karsimaattista, eikarismaattista jne.jne.

Musiikki sinänsä lienee melko paljon periferiaa tältä kannalta katsottuna. Sehän on vain inhimillistä ilmaisua. Tosin Pyhä Henki voi olla siinä mukana, kuten selvästi ilmenee mm. Daavidin psalmeissa, mistä Jeesuskin puhuu. Eli voi siinä tietty havaita sen onko se Jumalan sanan mukaista vai jotain muuta
« Viimeksi muokattu: 24.12.18 - klo:17:29 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #271 : 24.12.18 - klo:17:38 »
Minäkin laitan tähän katolisen tekemiä lauluja.
https://www.youtube.com/watch?v=dmVP_9F_fOU

Tuosta on helppo tutkia sanoitusta. Mikä ilmeisesti ainakin jossain määrin ilmaisee mitä laulujen tekijä uskoo.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #272 : 26.12.18 - klo:23:04 »
En usko johonkin "kirkkojen yhdentymiseen". En usko että se tapahtuu ja jos se tapahtuu, en usko, että sillä olisi mitään merkitystä minulle.
Niin kauan kuin kirkoilla on rahaa, ne eivät organisaationa yhdisty.

Minusta on huolestuttavaa muunlainen yhdentyminen. Mielestäni se ei tapahdu ainakaan Raamatun osoittamaan suuntaan.

Millä arvioida se, millainen seurakunta, herätysliike tai kirkko on, kun ne tietyllä lailla alkavat muistuttaa toisiaan?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #273 : 26.12.18 - klo:23:23 »
En usko johonkin "kirkkojen yhdentymiseen". En usko että se tapahtuu ja jos se tapahtuu, en usko, että sillä olisi mitään merkitystä minulle.
Niin kauan kuin kirkoilla on rahaa, ne eivät organisaationa yhdisty.

Minusta on huolestuttavaa muunlainen yhdentyminen. Mielestäni se ei tapahdu ainakaan Raamatun osoittamaan suuntaan.

Millä arvioida se, millainen seurakunta, herätysliike tai kirkko on, kun ne tietyllä lailla alkavat muistuttaa toisiaan?

Se kai riippuu siitä mikä se "tietylla lailla" on.
« Viimeksi muokattu: 27.12.18 - klo:15:34 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #274 : 30.12.18 - klo:21:46 »
Onko tämä henkilö mielestänne uskossa? Siis uudestisyntynyt kristitty?
https://www.youtube.com/watch?v=DL0s314xdA8

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #275 : 05.01.19 - klo:21:46 »
En kuunnellut tuota.
Olen tavannut uskovia, jotka kuuluvat kummallisiin piireihin.

Roomalaiskatolisen kirkon opit ovat kaukana Jumalan sanasta.
Tietenkin senkin kirkon piirissä on uskovia.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #276 : 05.01.19 - klo:21:50 »
En usko johonkin "kirkkojen yhdentymiseen". En usko että se tapahtuu ja jos se tapahtuu, en usko, että sillä olisi mitään merkitystä minulle.
Niin kauan kuin kirkoilla on rahaa, ne eivät organisaationa yhdisty.

Minusta on huolestuttavaa muunlainen yhdentyminen. Mielestäni se ei tapahdu ainakaan Raamatun osoittamaan suuntaan.

Millä arvioida se, millainen seurakunta, herätysliike tai kirkko on, kun ne tietyllä lailla alkavat muistuttaa toisiaan?

Se kai riippuu siitä mikä se "tietylla lailla" on.

Jos pitää silmänsä kiinni eikä tiedä onko katolisten vai helluntailaisten tai ihan minkä tahansa muun kirkon/seurakunnan organisoimassa konsertissa, eikö siinä ole jotain huolestuttavaa?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #277 : 05.01.19 - klo:21:59 »
Itse ajatelen, että kunkin uskovan oppi on se mitä Pyhä Henki on hänelle opettanut Sanan kautta.Se minkä hän  olemuksessaan elää todeksi. Minusta oikeaoppisuuden mitta on yksi ja vain yksi kriteeri: se miten paljon Kristus on saanut muotoa kyseisessä ihmisessä.   A.W. Tozer kirjoittaa siitä hyvin kirjansa The Knowledge of the Holy ekalla sivulla. Yritän löytää sen jostain. Ellei muualta, niin sitten omasta kirjahyllystä.  Kun uskovia kokoontuu ja he lukevat Sanaa, Pyhä Henki johtaa heitä totuuteen. Herra myös asettaa valtakunnassaan opettajiksi uskovia, joiden elämä ja usko ja opetus kestää Jumalan sanan koettelun ja kuka on siis tullut Herran opettamaksi. En ole tavannut katolisten parissa sellaista opettajaa. Mutta olen tavannut uudestisyntyneitä uskovia, jotka ovat Totuuden Hengen opettamia aivan samalla tavalla kuin evankeliset uskovat. He ovat uudestisyntyneitä uskovia.


Katolisilla on omat painolastinsa uskoon tultuaankin. Mutta uskon että samoin on evankelisillä uskovilla.
Herra johtaa kutakin uskovaa totuuteen siinä määrin missä tämä ihminen kykenee ottamaan Sanaa vastaan.




Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #279 : 05.01.19 - klo:22:51 »
Juu. Luin sitä paljon 19-21 vuotiaana.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #280 : 05.01.19 - klo:22:53 »
Tässä se kohta mikä tuli mieleen. Ilmeisesti painunut tosi hyvin muistiini. Se teki nuorena syvän vaikutuksen minuun ja innoitti Raamatun lukemiseen.

That our idea of God corresponds as nearly as possible to the true being of God is of immense importance to us. Compared with our actual thoughts about Him, our creedal statements are of little consequence. Our real idea of God may lie buried under the rubbish of conventional religious notions and may require an intelligent and vigorous search before it is finally unearthed and exposed for what it is. Only after an ordeal of painful self-probing are we likely to discover what we actually believe about God. A right conception of God is basic not only to systematic theology but to practical Christian living as well.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #281 : 05.01.19 - klo:23:02 »
Varmaankin on niin, että oma ja oman kirkkokunnan juhlallinen ja virallinen tunnustus Jumalasta ja Hänen olemuksestaan ei aina, jos koskaan, vastaa ihmisen sisimpiä ajatuksia ja käytäntöä.
Ja sitten toisaalta on niin, ettei tuo ääneen lausuttu ole kaikilta osiltaan oikein tai ainakaan tavoita kaikkea suuresta Jumalasta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #282 : 05.01.19 - klo:23:07 »
Laitan tähän linkin vielä tuon kirjan viimeiseen lukuun, mikä kokoaa koko kirjan idean ja puhuu myös tuosta mistä yritin kirjoittaa.
http://www.ntcg-aylesbury.org.uk/books/knowledge_of_the_holy.pdf

Sori ei se onnistunut, mutta siis viimeinen luku on tosi hyvä yhteenveto.
Luku 23.

Takaisin kellarin siivoukseen  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #283 : 16.02.19 - klo:19:05 »
Professorit pohtivat uskovien pakkolääkitsemistä:

”Usko on viruksen aiheuttama oireyhtymä. Se on eräänlainen mielen tauti. Ja vakava sellainen, miljardit ihmiset tartuttanut pandemia. Tulisiko uskonnollisuutta yrittää torjua lääkkein? Skitsofrenia aiheuttaa ahdistusta ja pahaa oloa, ja joskus skitsofreenikko voi olla vaaraksi ympäristölleen. Meistä tuntuu ilmeiseltä, että tällöin tahdonvastainen lääkitys on paikallaan.”

https://leifnummela.fi/suomalaisprofessorit-pohtivat-uskovien-pakkolaakitsemista/
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #284 : 16.02.19 - klo:20:11 »
Mun on vähän vaikea uskoa tuohon. Jos on totta, niin idean alullepanijat ovat hölmöjä.
Ensinnäkään usko EI OLE diagnoosi. Sitä ei ole missään määritelty diagnoosiksi. Toisaalta jos sen katsotaan olevan ajatteluhäiriö eli toisin sanoen psykoosi, niin ei psykoosiakaan lääkitä elleivät oireet häiritse merkittävästi ihmisen sosiaalista elämää ja työkykyä.
Siis psykiatrian kannalta idea ei ole vedenpitävä, ja sinänsä sen voisi ajatella itse olevan ajatteluhäiriö. Lieneekö lääkitys paikallaan jos he uhkaavat toisten ihmisen fyysistä koskemattomuutta.

Ei näytä olevan kovi uusi artikkeli. Juttu on vuodelta 2011.