Kirjoittaja Aihe: Koronavirus - kirous vai siunaus?  (Luettu 31917 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #390 : 07.08.20 - klo:17:20 »
Olen hammentynyt. TJn kirjoitukset olivat selvasti kristillisimpia joku viikko sitten. Nyt kirjoitat uskovista hyvinkin kriittisesti. Ikaankuin uskovien ajattelu olisi lapikotaisin tyhma.
« Viimeksi muokattu: 07.08.20 - klo:17:37 kirjoittanut sandia »

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #391 : 07.08.20 - klo:22:37 »
Olen hammentynyt. TJn kirjoitukset olivat selvasti kristillisimpia joku viikko sitten. Nyt kirjoitat uskovista hyvinkin kriittisesti. Ikaankuin uskovien ajattelu olisi lapikotaisin tyhma.
Tietenkään uskovien ajattelu ei ole lapikotaisin tyhmä, paitsi ehkä ääriuskovaisten. Viruksella ei ole omaa solurakennetta tai aineenvaihduntaa. Sitä ei voida pitää varsinaisena elävänä organismina ja se tarvitsee isäntäsolun lisääntyäkseen. Jos Jumala on ohjelmoinut evoluution ja luonnonvalinnan, niin sen tuloksena koronavirus on pieni pyörylä, vain millimetrin kymmenestuhannesosan kokoinen. Se on eloton proteiinipallero, jonka sisällä on pätkä rna:ta eli perimäainesta. Viruksen pinnalla on proteiinipiikkejä, jotka saavat sen muistuttamaan hieman kruunua tai Auringon koronaa. Siitä sen nimikin tulee.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Virukset

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #392 : 07.08.20 - klo:22:46 »
Ihmisessa on lukemattomia viruksia. Ihminen ei edes tieda laheskaan kaikkea miksi. Tietomme on niin rajallista.
« Viimeksi muokattu: 07.08.20 - klo:22:57 kirjoittanut sandia »

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #393 : 07.08.20 - klo:23:33 »
Ihmisessa on lukemattomia viruksia. Ihminen ei edes tieda laheskaan kaikkea miksi. Tietomme on niin rajallista.
Tuskin koronavirus kuitenkaan on Ilmestyskirjan kruunupäinen peto?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #394 : 08.08.20 - klo:00:05 »
Ihmisessa on lukemattomia viruksia. Ihminen ei edes tieda laheskaan kaikkea miksi. Tietomme on niin rajallista.
Tuskin koronavirus kuitenkaan on Ilmestyskirjan kruunupäinen peto?

Jos olet tuota pohtinut, saanet olla melko turvallisella mielella, etta todellakaan siita ei ole kyse.
« Viimeksi muokattu: 09.08.20 - klo:13:46 kirjoittanut sandia »

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #395 : 08.08.20 - klo:11:03 »
Suomessakin nuoret ovat kirineet covid tilastoissa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006591046.html
Pääministeri Sanna Marin varoittaa toisen korona-aallon uhasta. Rajoituksia voidaan ottaa uudelleen käyttöön, mikäli tautitilanne pahenee. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin toimitusjohtajan Juha Tuomisen mukaan koronaviruksen toinen aalto on jo alkanut Suomessa. Hallitus valmistelee parhaillaan uusia toimia, jotta kevään koronatilanne vältettäisiin.

– Meillä on kaikki uhat olemassa, mutta meillä on myös mahdollisuudet siihen, että tämä tilanne voidaan kääntää vielä voitoksi. Tässä tilanteessa täytyy olla todella valppaana tällä hetkellä, niin ikään A-studiossa vieraillut perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) totesi.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paaministeri-sanna-marin-varoittaa-toisen-korona-aallon-uhasta-uusia-rajoituksia-voidaan-ottaa-kayttoon-niiden-inhimillinen-ja-taloudellinen-hinta-on-kova/7883808#gs.cay82x

https://yle.fi/uutiset/3-11481321

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #396 : 08.08.20 - klo:19:15 »
Sandia kirjoitti muun muassa: "Tietty sanon taman vain maallikkona..."

Eli missä kohtaa Raamatun sanassa puhutaan kristityistä maallikkoina?

En ole tähän päivään mennessä löytänyt Raamatusta tällaista maallikkotermiä, ja että kristittyä ihmistä pitäisi kutsua maallikoksi. Miksi käytät siis tällaista maallikkosanaa? On harhaanjohtavaa käyttää Herran Jeesuksen seuraajista tuollaista sanaa jota ei löydy ollenkaan Jumalan sanasta eli Raamatusta.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #397 : 08.08.20 - klo:19:47 »
Joo hyva pointti.
Tarkoitin etta en ole Raamatun opettajan vastuussa.

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #398 : 08.08.20 - klo:20:00 »
Joo hyva pointti.
Tarkoitin etta en ole Raamatun opettajan vastuussa.

Kiitos Sandia kommentistasi.

Tämä on kristillinen foorumi ja siten ei ole hyvä asia jos uskovia ihmisiä (eikä muitakaan ihmisiä jotka sattuvat tämän foorumin tekstejä lukemaan) johdetaan harhaan (tavalla tai toisella) eli poispäin Jumalan sanan totuudesta.

Kannattaisi miettiä tarkkaan mitä kirjoittaa ja sanon tämän myös itselleni. Siunausta sinulle.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #399 : 08.08.20 - klo:20:21 »
Niinpa. Siksi juuri tein selvaksi sen, etta en ole Raamatun opettaja. Kaytin sanaa maallikko ilmaisemaan sen. Raamatussahan sanotaan, etta Herraa asettaa jotkut opettajaksi. Minua Han ei ole asettanut opettajaksi.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #400 : 08.08.20 - klo:23:16 »
Voi kunpa opettajina tomisivatkin vain ne, jotka Herra on tehtävään kutsunut ja opettamisen lahjalla varustanut.

Maallikot. Taisi olla sana idiotes eli oppimattomat tulee taas kirkollisuudesta.
Jeesus ei nähnyt tässä ongelmaa kutsuessaan 12 oppimatonta opetuslasta.
Ilmankos Hän sanoo vihaavansa Nikolaittain tekoja eli pappisvaltaa; jolla hallitaan "oppimattomia".

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #401 : 09.08.20 - klo:07:13 »
Niinpa. Siksi juuri tein selvaksi sen, etta en ole Raamatun opettaja. Kaytin sanaa maallikko ilmaisemaan sen. Raamatussahan sanotaan, etta Herraa asettaa jotkut opettajaksi. Minua Han ei ole asettanut opettajaksi.

Miksi käytät kirkollisia epäraamatullisia termejä? Miksi et voinut sanoa vain että et tiedä jotain asiaa? Olet uskossa Herraan Jeesukseen, eikö vain? Eli silloin kuulut Herramme kuninkaalliseen papistoon etkä mihinkään ”maallikoihin”. Ja eikö tämä ole kristillinen foorumi? Jos näin on niin pitäisi silloin kunnioittaa Raamatun sanaa. Ei voi sanoa perusteluksi että ”en ole opettaja ja sen vuoksi en halua sanoa/uskoa mitä Raamatun sana sanoo”-tyyliin. Ymmärrätkö mitä sinulle puhun?

PIETARIN ENSIMMÄINEN KIRJE, 2. luku:

1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä."
4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."
7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut."
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #402 : 09.08.20 - klo:13:34 »
Tuota sana on vain minulle ikaankuin toiminnallinen valine.
Kaytin sita myos suhteessa sanaan biologi.
 En kayttanyt sita sanomallasi tavalla mitenkaan viittaamaaan suhteessa kirkkoon. En ole myoskaan ikina ennen ollut tilanteessa missa minua rokotetaan jonkin sanan kaytosta!

Mutta tahanhan on ratkaisu. Poistan sanan. Mutta olen tarkemmin asiaa mietittyani taysin ERI mielta kanssasi.
« Viimeksi muokattu: 09.08.20 - klo:13:48 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #403 : 09.08.20 - klo:13:53 »
Tarkastin sanan 'maallkikko' tarkoituksen. Tassa se maaritelma:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maallikko

"Maallikko on kristillisessä kirkollisessa kielenkäytössä seurakunnan jäsen, joka ei ole pappi. Yleisessä kielenkäytössä maallikko tarkoittaa ei-ammattilaista tai ei-asiantuntijaa.[1]

Maallikoksi kutsutaan usein jossakin yhteisössä tai hallintoelimessä toimivaa henkilöä, jolla ei ole sellaista muodollista pätevyyttä tai koulutusta mikä tehtävässä toimivilla yleensä on. Esimerkiksi maallikkoveli on papiksi vihkimätön hengellisen sääntökunnan jäsen. Maallikkotuomari eli lautamies puolestaan on tuomioistuimen jäsen, jolta ei vaadita oikeustieteellistä tutkintoa."

Eli siis sanaa maallikko kaytetaan ei-kirkollisessa kontekstissa. Niin itse kaytin sita VAIKKA myos viittasin sanalla siihen, etta en ole Raamatun opettajan.

Sanoin tan jo edellisena viestissa etta kaytin sanan 'maallikko' TOIMINNALLISESTI.
« Viimeksi muokattu: 09.08.20 - klo:14:56 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #404 : 09.08.20 - klo:14:04 »
Sanaa "maallikko" voi varmaan käyttää henkilöstä, joka ei ole saanut
jollekin tietylle alalle erityistä koulutusta eikä häntä ole nimitetty ko. koulutusta edellyttävään tehtävään.
Esimerkkinä:  Jatkojohdon liittäminen on harvoja maallikolle sallittuja sähkötöitä.

Mutta Raamatun vastaista, siis epäkristillistä, on esittää,
että papit suorittaisivat "hengellisiä" tehtäviä ja muut seurakuntalaiset olisivat vain "maallikoita",
siis uskonnollisia asioita harrastelevia amatöörejä.