Kirjoittaja Aihe: Koronavirus - kirous vai siunaus?  (Luettu 30737 kertaa)

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #405 : 09.08.20 - klo:18:03 »
Sandia kirjoitti:

”Tarkastin sanan 'maallkikko' tarkoituksen. Tassa se maaritelma:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maallikko

Sandia, tämä on kristillinen foorumi, eikö niin?

Eikö silloin pitäisi etsiä asioihin vastauksia Jumalan sanasta eli Raamatusta? Eikä jostain Wikipediasta? 

Tämä aika missä elämme juuri nyt on täynnä eksytystä (eli Jumalan sanan totuus ei enää kelpaa) ja meidän uskovienkin ihmisten harhaanjohtamista (tavalla tai toisella) juuri sen vuoksi ettei haluta uskoa sitä mitä Raamatun sana meille sanoo, asiassa kuin asiassa.

Etkö ymmärrä tätä mistä haluan sinulle kertoa?

Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #406 : 09.08.20 - klo:18:19 »
----

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #407 : 10.08.20 - klo:05:39 »
Alunperin se tarkoitti idiotes eli oppimaton. nykyään kaiketi kouluttamattoman ja tehtävään koulutetun välistä eroa.
Ihan käytännön ammattitöissä tullut vastaan; ettei se suoraan tarkoita osaamista.
Esimerkikisi alalle saattaa olla koulutus, joka on jäänyt vain pääntiedoksi osaamatta soveltaa käytäntöön ja taas joku kouluja käymätön suoriutuu samasta tehtävästä ilman muodollista pätevyyttä.

Raamatun mukaan uskovat ovat Jumalan pappeja tällä maailmalle. On palvelutehtäviä, johon Jumala on uskovan kutsunut ja varustanut
lahjoillaan. Kullekin omansa.

Kirkoissa se menee toisin. On pappis sääty omine hierarkioineen. Ja uskovat ovat oppimattomia, joiden tehtävä on ylläpitää varoillaan hierarkia. Palkaksi saavat kerran viikossa öylätin suuhunsa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #408 : 10.08.20 - klo:06:39 »
Mielestäni on väärin kieltää jonkin suomen kielen sanan käyttö. Ei se ole mielestäni myöskään Raamatun mukaista, että jotakuta ruvetaan kieltämään jonkin sen kielen sanan käyttö eri merkityksissä. Missä muka Raamatussa sanotaan että sanan maallikko käyttö on kielletty. Raamatun ulkopuolelta kehitellään sääntöjä uskon nimissä. En hyväksy sitä ja vastustan ehdottomasti sellaisten sääntöjen sälyttämistä.

Kummaa touhua. Kautta koko ihmiskunnan historian sanakirjoja on käytetty, jopa Raamatun kääntämiseen. Minä aion kyllä  netissä uskovana käyttää sanoja mitkä selvästi kuuluvat siihen kieleen mitä puhun. On sitten kyse hepreasta, kreikasta, englannista, suomesta, arameasta tai mistä kielestä tahansa.

Sanakirjankin mukaan sana maallikko on aivan maallinen sana tarkoittamaan jotakuta joka ei ole koulutettu ja asetettu tiettyyn rooliin.

Minun puoleltani asia on käsitelty ja siirryn tässäkin ketjussa takaisin ketkun aiheeseen. Tai jos siirtyisi ketjun aiheeseen. ;D
« Viimeksi muokattu: 10.08.20 - klo:16:45 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #409 : 10.08.20 - klo:06:46 »
Kävimme tänään ensimmäisen kerran tapaamassa anoppia ja appea sen jälkeen kun tää karanteenitouhu alkoi. Pidin maskia ja pysyin kynnyksellä ja juttelin siis etäisyydeltä. Mieheni juuri testattiin työn takia corona viruksen suhteen ja hän oli negatiivinen. Hänkin käytti maskia mutta oli hieman enemmän keittiössä eikä jäänyt oven suuhun kuin minä.

Mies oli paistanut uunissa kanaa vanhemilleen. Veimme sen ja minä olin leiponut suklaakakun ja annoin siitä suurimman osan heille.

Oli kiva tavata ihmisiä.

Autoin myös toisen toimistomme tyhjentämisestä ja kuorman lastaamisesssa aamulla. Kaikilla meillä oli sielläkinkin maskit.

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #410 : 10.08.20 - klo:10:14 »
Mielestäni on väärin kieltää jonkin suomen kielen sanan käyttö. Ei se ole mielestäni myöskään Raamatun mukaista, että jotakuta ruvetaan kieltämään jonkin sen kielen sanan käyttö eri merkityksissä. Missä muka Raamatussa sanotaan että sanan maallikko käyttö on kielletty. Raamatun ulkopuolelta kehitellään sääntöjä uskon nimissä. En hyväksy sitä ja vastustan ehdottomasti sellaisten sääntöjen sälyttämistä.



Siis silloin maallikkosanan käyttäminen on väärin kun käyttää sitä tarkoittamaan Herran Jeesuksen opetuslapsia, eli Raamatun opetuksen mukaan Herramme Jeesuksen opetuslapset/seuraajat kuuluvat Herramme kuninkaalliseen papistoon, eivätkä ole siis ”maallikoita”.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #411 : 11.08.20 - klo:01:09 »
Koronaviruksen maailmaa ravisuttava tehokkuus on evoluution ja luonnonvalinnan seurausta.

Se tekee vain sen, minkä Jumala on ohjelmoinut sen tekemään eli valtaamaan soluja ja monistamaan itseään.


Nyt en oikein pysynyt kärryillä. Siis onko Jumala ohjelmoinut evoluution ja luonnonvalinnan?
Tietenkin Jumala on ohjelmoinut evoluution ja luonnonvalinnan, koska niin kuuluu sanoa. Muutenhan et ole uskovainen tai edes kristitty, jos et usko  Jumalaan, Isään ja Kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan Luojaan. Kristinuskohan iskostettiin minuun jo lapsena.

Mutta ovatko virukset Jumalan luomia eläviä olentoja? Mitä on elämä? Tiedemaailmalle on arvoitus virusten kohdalla se, voidaanko ne laskea eläviksi olennoiksi?

En ole koskaan kuullut missään, että noin kuuluu sanoa.
« Viimeksi muokattu: 29.08.20 - klo:17:11 kirjoittanut Alvari »

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #412 : 11.08.20 - klo:01:17 »

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #413 : 11.08.20 - klo:08:01 »
Kiitos Alvari, kommenteissa luki:

”Aivan ihana laulu ei kyynelittä pysty kuunnella”


Ja tämä kohta tulee heti mieleen Raamatusta:

Markus 10:

13 Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
16 Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #414 : 11.08.20 - klo:13:35 »
Mielestäni on väärin kieltää jonkin suomen kielen sanan käyttö. Ei se ole mielestäni myöskään Raamatun mukaista, että jotakuta ruvetaan kieltämään jonkin sen kielen sanan käyttö eri merkityksissä. Missä muka Raamatussa sanotaan että sanan maallikko käyttö on kielletty. Raamatun ulkopuolelta kehitellään sääntöjä uskon nimissä. En hyväksy sitä ja vastustan ehdottomasti sellaisten sääntöjen sälyttämistä.



Siis silloin maallikkosanan käyttäminen on väärin kun käyttää sitä tarkoittamaan Herran Jeesuksen opetuslapsia, eli Raamatun opetuksen mukaan Herramme Jeesuksen opetuslapset/seuraajat kuuluvat Herramme kuninkaalliseen papistoon, eivätkä ole siis ”maallikoita”.

1. En ole käyttänyt sitä tuossa merkityksessä yhdessäkään viestissä.
2. Kuten jo totesin toissa päivänä, poistin sanan "maallikko"  tästä ketjusta, etten olisi loukkaukseksi sinulle.
3. En mä kyllä tulevaisuudessa rupea poistelemaan sanoja, vaikka joku tulee sanomaan, että jollain sanalla on jossain muussa asiayhteydessä toinen merkitys. Jää lukijan omalle vastuulle tsekata sanojen merkitykset parhaaksi katsomastaan tietolahteesta.
« Viimeksi muokattu: 11.08.20 - klo:17:56 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #415 : 11.08.20 - klo:14:18 »

Maallikko on kristillisessä kirkollisessa kielenkäytössä seurakunnan jäsen, joka ei ole pappi. Yleisessä kielenkäytössä maallikko tarkoittaa ei-ammattilaista tai ei-asiantuntijaa.

Maallikoksi kutsutaan usein jossakin yhteisössä tai hallintoelimessä toimivaa henkilöä, jolla ei ole sellaista muodollista pätevyyttä tai koulutusta mikä kyseisessä tehtävässä toimivilla yleensä on. Esimerkiksi maallikkoveli on papiksi vihkimätön hengellisen sääntökunnan jäsen. Maallikkotuomari eli lautamies puolestaan on tuomioistuimen jäsen, jolta ei vaadita oikeustieteellistä tutkintoa.

Lähde: Wikipedia

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #416 : 11.08.20 - klo:18:44 »
Sandia kirjoitti: ”2. Kuten jo totesin toissa päivänä, poistin sanan "maallikko"  tästä ketjusta, etten olisi loukkaukseksi sinulle. ”

Et sinä minulle mitään pahaa ole saanut aikaan, koska tiedän mikä on Jumalan sanan totuus tuossa asiassa. Kysymys on sinusta itsestäsi ja niistä ihmisistä joita johdat harhaan kirjoituksillasi eli niistä lukuisista ihmisistä jotka eivät tiedä Jumalan sanan totuutta tuosta asiasta.

Kuulut tämän foorumin ylläpitoon eli et voi kirjoittaa mitä sattuu. Ymmärrätkö missä mennään?
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #417 : 11.08.20 - klo:19:43 »
Jokaisessa kirkossa ja seurakunnassa käytetään sanoja, joita ei ole Raamatussa.
Sellaisia käyttävät myös ne, jotka eivät kuulu mihinkään.

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #418 : 11.08.20 - klo:19:58 »
Jokaisessa kirkossa ja seurakunnassa käytetään sanoja, joita ei ole Raamatussa.
Sellaisia käyttävät myös ne, jotka eivät kuulu mihinkään.

Raamatun selkeä ilmoitus on että Herraan Jeesukseen sydämessään uskovat ihmiset kuuluvat Herramme kuninkaalliseen papistoon. Haluammeko siis johtaa ihmisiä harhaan vaiko emme halua? En minä ainakaan halua koska tiedän että Jumalan sana varoittaa ankarasti sellaisesta toiminnasta. Kait sinäkin sen tiedät? Mikä on tämän foorumin linja? Eikö millään ole mitään väliä?

PIETARIN ENSIMMÄINEN KIRJE, 2. luku:

1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä."
4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."
7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut."
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #419 : 11.08.20 - klo:20:19 »
Luuletko, että uskomattomat ihmiset menevät harhaan ja sitä tietä helvettiin siksi, että jossain puhutaan maallikoista?