Kirjoittaja Aihe: Siinain erämaassa  (Luettu 2550 kertaa)

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Siinain erämaassa
« : 31.10.23 - klo:13:34 »
Paavali:
1.Kor 10:1-10
Juutalaiset
- kulkivat saman pilven alla
- kulkivat meren läpi
- saivat saman kasteen
- nauttivat samaa hengellistä ruokaa ja juomaa
- seurasivat tietämättään Messias Jeesusta

mutta he
- rupesivat epäjumalanpalvelijoiksi
- harjoittivat haureutta
- kiusasivat Herraa
- napisivat

Siinain erämaassa vietetystä 40-vuotisesta ajasta kertoo noin 70 % kaikista Mooseksen kirjoista (2.Moos 12 – 5.Moos loppuun). Siihen pitää siis jotenkin suhtautua, puuduttavine lakeineen, juhlineen ja uhreineen kaikkineen.

Koska näin suuri osuus Mooseksen kirjoista kertoo Siinain vaelluksesta (Joosuassa vähän lisää), pitäisi varmaan ottaa Mooses lukemistoon vakavammassa mielessä, koska:

1.Kor. 10:11:
”Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista
ja on kirjoitettu varoitukseksi meille,
joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.”
« Viimeksi muokattu: 31.10.23 - klo:13:41 kirjoittanut Magda-sisko »
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Siinain erämaassa
« Vastaus #1 : 31.10.23 - klo:14:00 »
- seurasivat tietämättään Messias Jeesusta

Tämä kohta herätti ajatuksia: Michael Heiserilta olen oppinut, että juutalaisilla on oppi kahdesta vallasta taivaassa (two powers in Heaven) ja samoin että Vanhan testamentin Herran enkeli olisi esi-inkarnoitunut Kristus. Jotenkin näin, vähän heikkoja muistikuvat.

Pari lyhyttä videota englanniksi Heiserilta:
- Glory of God | Two Powers in Judaism | Dr. Michael Heiser (3 min 44 sek.)
- Is the Angel of Yahweh also Yahweh? (5 min. 30 sek.)

Tämä Bible Projectin video tuntuu selkeämmältä:
- Who the Angel of the Lord Is (and What the Angel Does) • Spiritual Beings Ep. 5 (4 min. 14 sek.)

Ehkä voisi ajatella jotenkin, että Jumala voi näyttäytyä monessa muodossa (VT:ssä ja UT:ssa).

Kaipa tuosta voi oppia, että pitäisi vaellella siivosti, eikä olla hunsvotti. Herran kiusaaminen ja napina tosin eivät heti herätä selkeitä mielikuvia omalla kohdalla, mitä se voisi tarkoittaa omassa elämässä. Eli toivottavasti en esimerkiksi napise tajuamattani.
« Viimeksi muokattu: 31.10.23 - klo:14:18 kirjoittanut Korpima »

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Siinain erämaassa
« Vastaus #2 : 31.10.23 - klo:15:30 »

Ehkä voisi ajatella jotenkin, että Jumala voi näyttäytyä monessa muodossa (VT:ssä ja UT:ssa).

Kaipa tuosta voi oppia, että pitäisi vaellella siivosti, eikä olla hunsvotti. Herran kiusaaminen ja napina tosin eivät heti herätä selkeitä mielikuvia omalla kohdalla, mitä se voisi tarkoittaa omassa elämässä. Eli toivottavasti en esimerkiksi napise tajuamattani.

Linkitit ajatuksia herättäviä videoita. Ehkä Jumala puhui jopa aasienkelinä väärälle profeetta Bileamille.

Mulle napina ei ole ollenkaan vierasta. Joka päivä saan itseni kiinni epäkiitollisuudesta. Joudun tukistamaan itseäni ja muistuttamaan, että olen jostain tuntemattomasta syystä saanut armon tulla uskoon. Mihin maailmassa sen vaihtaisin, en niin mihinkään.
Omilla ominaisuuksillamme me kaikki paarustetaan perille aikanaan toivon mukaan.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Siinain erämaassa
« Vastaus #3 : 31.10.23 - klo:15:37 »
En oikein muista miten tuo meni, mutta Herran enkeli Vanhassa testamentissa on kuitenkin eri asia on "tavalliset" enkelit.

En muista missä kohdissa ja miten tuo tarkalleen meni, pitäisi lukea Heiserin kirja Unseen Realm uudestaan tai katsella tarkasti videoita läpi.

Eli ehkä en menisi tekemään kovin vapaita tulkintoja.

Epäkiitollisuutta varmasti on runsain mitoin itsessänikin. Ja arjessa pienetkin vastoinkäymiset voivat tuntua suurilta. Raamatun hengellisiä näköaloja ei aina muista.

Napinasta tulee myös mieleen sen suhde vaikkapa valitusvirsien ja psalmien "avautumisiin" Jumalalle. Mikä on napinaa ja mikä omien kokemusten tuomista Jumalalle rukouksessa?
« Viimeksi muokattu: 31.10.23 - klo:15:45 kirjoittanut Korpima »

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Siinain erämaassa
« Vastaus #4 : 31.10.23 - klo:16:04 »

Napinasta tulee myös mieleen sen suhde vaikkapa valitusvirsien ja psalmien "avautumisiin" Jumalalle. Mikä on napinaa ja mikä omien kokemusten tuomista Jumalalle rukouksessa?

Hyvä kysymys. Olen viime aikoina opiskellut rukousta vanhasta kirjasta Ole Hallesby; Rukouksen maailmasta. Luulin oppineeni jotain, mutta nyt tuli paha  :-\

Olen räyhännyt Jumalalle, ja räyhääminen on vähän ajan kuluttua muuttunut hiljaiseksi hyväksymiseksi - toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän tuhisemiseksi. Ehkä tämä olisi sitä rukousta?

Entä tämä: oli puhetta erään kaverini kanssa, että minä en takuulla tee sitä juttua, jonka olin "saanut sydämelle". Kaveri sanoi vähän nauraen ja kaiken tietävänä, että kyllä Jumala sinut lopulta voittaa. Ja niin kävikin.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali