Kirjoittaja Aihe: Viimeisten päivien kansakunta  (Luettu 17303 kertaa)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #15 : 05.11.14 - klo:22:10 »
Kyllähän Sanassa on kerroksellisuutta. Ja meillä on inhimillinen ymmärrys, joten sekin vaikeuttaa tulkintoja.
Adam ja Eeva saivat lupauksen pojasta, joka on murskaava käärmeen pään heidän karkottamisensa edellä paraatiisista.
Eevan synnyttäessä Kainin hän riemuitsi synnyttäneensä (tuon) pojan.
Jumala katsoi profetiassaan paljon kauemmas, ja vasta Maria sai synnyttää tuon Pojan, johon mekin saamme uskon katseen kiinnitttää.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #16 : 06.11.14 - klo:00:28 »
Lopun aikoina raja tullee olemaan selkeästi nähtävissä uskovan ja uskottoman välillä sillä sanoohan Raamattu että pyhä pyhittyy ja saastainen saastuu.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #17 : 06.11.14 - klo:03:52 »
Lopun aikoina raja tullee olemaan selkeästi nähtävissä uskovan ja uskottoman välillä sillä sanoohan Raamattu että pyhä pyhittyy ja saastainen saastuu.

Melko pitkän uskovaellukseni aikana olen tehnyt havainnon, että joskus seurakunnassa on ollut havaittavissa ja melkein "käsinkosketeltava" pyhyyden ilmapiiri. Sellaista en ole kohdannut enää aikoihin. Päinvastoin tuntee tulleensa paremminkin diskoon. Minulle kävi viime kesänä juuri niin, että pois oli käännyttävä. Näin näyttää olevan ihan seurakunnasta riippumatta, mikäli vähänkään isommista tapahtumista on kysymys.

Vai mitä sanotte tästä:
http://www.maatanakyvissa.fi/ohjelma/esiintyjat/
« Viimeksi muokattu: 06.11.14 - klo:03:57 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #18 : 06.11.14 - klo:10:37 »
Lopun aikoina raja tullee olemaan selkeästi nähtävissä uskovan ja uskottoman välillä sillä sanoohan Raamattu että pyhä pyhittyy ja saastainen saastuu.

Melko pitkän uskovaellukseni aikana olen tehnyt havainnon, että joskus seurakunnassa on ollut havaittavissa ja melkein "käsinkosketeltava" pyhyyden ilmapiiri. Sellaista en ole kohdannut enää aikoihin. Päinvastoin tuntee tulleensa paremminkin diskoon. Minulle kävi viime kesänä juuri niin, että pois oli käännyttävä. Näin näyttää olevan ihan seurakunnasta riippumatta, mikäli vähänkään isommista tapahtumista on kysymys.

Vai mitä sanotte tästä:
http://www.maatanakyvissa.fi/ohjelma/esiintyjat/

Näyttää tuolla linkin takana pelkältä viihteeltä :(
Eräälle uskon veljelle Herra oli puhunut että seurakuntaan ei kuulu viihde ja sitähän se juuri taitaa olla joissakin paikoin nykyisin.

Tulee mieleen kun Mooses meni vuorelle hakemaan laintauluja ja muut jäi alas odottamaan. Eikös ne odottajat vaihtaneet viihteelle
kultaisen vasikan katveessa ??? En tiedä sopiiko tuo kuvaan mutta se tuli lähinnä mieleeni.

Onko Sanan kunnioittaminen kadonnut uskovien keskuudessa?

Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #19 : 06.11.14 - klo:11:02 »
Tulee mieleen kun Mooses meni vuorelle hakemaan laintauluja ja muut jäi alas odottamaan. Eikös ne odottajat vaihtaneet viihteelle
kultaisen vasikan katveessa ??? En tiedä sopiiko tuo kuvaan mutta se tuli lähinnä mieleeni.

Onko Sanan kunnioittaminen kadonnut uskovien keskuudessa?

Tämä oli mielestäni erinomainen rinnastus. Pyhyys on kadonnut jonnekin. Arvelen, että asia on liian monelle täysin tuntematon ja kokematon. Pyhyyden tunto on virheellisesti tulkittu viihtymiseksi.

Pyhyyden kokemiseen liittyy kiinteästi myös syntisyyden tiedostaminen ja jopa pelko synnin hirvittävyydestä. Viihdekarusellissa ei tällaista koeta, eikä haluta kokea.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #20 : 06.11.14 - klo:11:18 »
Lainaus
Pyhyyden kokemiseen liittyy kiinteästi myös syntisyyden tiedostaminen ja jopa pelko synnin hirvittävyydestä.

Joo se on huono asia että synnintunto puuttuu, eihän silloin voi tehdä todellista parannustakaan.

Lueskelin tuossa yhden seurakunnan sivua nuortenillasta ja minusta siinä oli itselleni vieraita ajatuksia esim .nämä;

"Saatetaan soittaa kovaa ja jos ei korvat tai sydän kestä voi mennä siksi aikaa hiljaisempaan paikkaan esim. alakertaan kahville juttelemaan. "

"Illan alussa on hyvä sanoa kaikille että jos jokin asia tuntuu liian hengelliseltä tai ahdistavalta väärällä tavoin niin voi vapaasti jälleen mennä toiseen tilaan tai pois."

http://saarijarvi.helluntaiseurakunta.fi/toiminta/nuoret/unity-ilta
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #21 : 06.11.14 - klo:11:20 »
Kyseessä on festarit, ei käsittääkseni seurakunnan jumalanpalvelus. Ilmeisesti tuonne meneminenkin on vapaaehtoista.
Ja en ole menossa.

Enemmän mua huolettaa se jumalanpalvelusten sisällön höttöisyys kuin jokin yksittäinen nuorisoremmakka.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #22 : 06.11.14 - klo:11:23 »
Lainaus
Pyhyyden kokemiseen liittyy kiinteästi myös syntisyyden tiedostaminen ja jopa pelko synnin hirvittävyydestä.

Joo se on huono asia että synnintunto puuttuu, eihän silloin voi tehdä todellista parannustakaan.

Lueskelin tuossa yhden seurakunnan sivua nuortenillasta ja minusta siinä oli itselleni vieraita ajatuksia esim .nämä;

"Saatetaan soittaa kovaa ja jos ei korvat tai sydän kestä voi mennä siksi aikaa hiljaisempaan paikkaan esim. alakertaan kahville juttelemaan. "

"Illan alussa on hyvä sanoa kaikille että jos jokin asia tuntuu liian hengelliseltä tai ahdistavalta väärällä tavoin niin voi vapaasti jälleen mennä toiseen tilaan tai pois."

http://saarijarvi.helluntaiseurakunta.fi/toiminta/nuoret/unity-ilta

Hoh, ei pitäisi nauraa, mutta väkisin meinaa naurattaa. Siis nuo lainaamasi jutut.

Konsertit erikseen. Tuntuu suorastaan typerältä, että omaa toimintaa täytyy selitellä jo etukäteen. Menisivät autotalleihinsa paukuttamaan, kuten muutkin nuoret.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #23 : 06.11.14 - klo:11:32 »
Kyseessä on festarit, ei käsittääkseni seurakunnan jumalanpalvelus. Ilmeisesti tuonne meneminenkin on vapaaehtoista.
Ja en ole menossa.

Enemmän mua huolettaa se jumalanpalvelusten sisällön höttöisyys kuin jokin yksittäinen nuorisoremmakka.

Voihan näitä järjestää tietenkin kuka tahansa, mutta käsittääkseni näiden järjestäjinä ovat jotkin seurakunnat tai "seurakuntayhteisöt". Mielestäni niissä jaetaan kiviä leivän asemesta. Tai jos leipää on, niin alku- tai jälkiruuaksi tarjotaan kiviä. Radiossakin tapahtuu niin, että esim. hyvän puheen jälkeen räjähtää korville musiikki, jolla ei ole juuri mitään yhteyttä sanottuun, tai joka suorastaan jyrää sanotun alleen.

Asenteeni voi kuulostaa suvaitsemattomalta, mutta siihen liittyy jo varhaisessa nuoruudessa koettu trauma. Ennen uskoontuloani, ehkä 15-vuotiaana norkoilin tanssipaikkojen tuntumassa ja sitä silloista "äänimyrskyä" kuullessa sisimmässäni "kuului jokin ääni", joka sanoi: "Sinä et kuulu tänne". Tuo sama kokemus on sittemmin yllättänyt minut viime vuosina useammankin hengellisen yhteisön tiimoilla. Minulla on lisäksi jonkinasteinen kuulovamma, joka vain pahentaa tilannetta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #24 : 06.11.14 - klo:11:45 »
Kyseessä on festarit, ei käsittääkseni seurakunnan jumalanpalvelus. Ilmeisesti tuonne meneminenkin on vapaaehtoista.
Ja en ole menossa.

Enemmän mua huolettaa se jumalanpalvelusten sisällön höttöisyys kuin jokin yksittäinen nuorisoremmakka.

Voihan näitä järjestää tietenkin kuka tahansa, mutta käsittääkseni näiden järjestäjinä ovat jotkin seurakunnat tai "seurakuntayhteisöt". Mielestäni niissä jaetaan kiviä leivän asemesta. Tai jos leipää on, niin alku- tai jälkiruuaksi tarjotaan kiviä. Radiossakin tapahtuu niin, että esim. hyvän puheen jälkeen räjähtää korville musiikki, jolla ei ole juuri mitään yhteyttä sanottuun, tai joka suorastaan jyrää sanotun alleen.

Asenteeni voi kuulostaa suvaitsemattomalta, mutta siihen liittyy jo varhaisessa nuoruudessa koettu trauma. Ennen uskoontuloani, ehkä 15-vuotiaana norkoilin tanssipaikkojen tuntumassa ja sitä silloista "äänimyrskyä" kuullessa sisimmässäni "kuului jokin ääni", joka sanoi: "Sinä et kuulu tänne". Tuo sama kokemus on sittemmin yllättänyt minut viime vuosina useammankin hengellisen yhteisön tiimoilla. Minulla on lisäksi jonkinasteinen kuulovamma, joka vain pahentaa tilannetta.

En pidä mielipidettäsi suvaitsemattomana, vaan hyvin perusteltuna näkemyksenä.
Itselläni on hieman erilainen kokemus. Nuorempana kun olin jonkinlaisessa uskonkriisissä sain apua monenlaisesta kristittyjen tekemästä musiikista ja juuri ne räminää rämpyttävät hyypiöt suvaitsivat yhden ahdistuneen ja masentuneenkin uskovaisrääpäleen seuraansa. Mutta edelleenkään en kaipaa jumalanpalveluksiin kilowatteja ja desibelejä, vaan sitä yhteislaulua, mihin jokaisen on helppo osallistua halutessaan.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #25 : 06.11.14 - klo:12:03 »
Kokemuksesi on varmaankin aito, sitä ei voi kieltää. Aito usko voi tulla meihin lähes minkälaisessa tilanteessa tahansa, se on aina Jumalan työ ja jopa riippumaton viitekehyksestä.

Mielestäni kuitenkin vihollinen tulee aina jollakin tavalla mukaan, jos jossakin tapahtuu aitoa Jumalan työtä. Sen huomaa esim. lukiessa Jumalan käyttämien miesten kirjoja. Aina on poispantavaa. Minulle on tullut semmoinen ajatus, että sielunvihollinen on matemaatikko. Se sallii aitoa Jumalan työtä, mutta lisää sinne mukaan omat mausteensa, jopa niin, että saisi tuhottua Jumalan työtä niin paljon kuin mahdollista.

Minulla on toinenkin trauma. Entiseen seurakuntaani tuli muutamassa vuodessa musiikki, jota ei aikaisemmin olisi mitenkään hyväksytty, ja kuoro ajettiin vanhanaikaisena alas. Johtava pastori selitti pöntöstä asiaa seurakunnalle sanoen, että kaikki musiikki on Jumalan luomaa ja että musiikki on neutraalia. Olin ymmällä tästä opetuksesta, joka on helposti kumottavissa. Ei sotilaille soiteta tuutulauluja, eikä mummon hautajaisissa soiteta Säkkijärven polkkaa. Ja oletteko havainneet, että jonkin dramaattisen onnettomuuden jälkeen ihmiset kokoontuvat kirkkoihin, joissa soitetaan jotain hillittyä surumusiikkia. Jos musiikki olisi neutraalia, niin rytmimusiikki tietenkin sopisi tilanteeseen.

Olen ollut aktiivikuorolainen n. 40 vuotta. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki laulut olisivat silloinkaan olleet "oikeita". Oli paljon sellaista, jota en edes silloin voinut hyväksyä johtuen siitä, että mielisteltiin maailmaa ja sen tyyliä. Siksi ns. "helluntaihumppa" tai muu tanssi- ja viihdemusiikin matkiminen ei ole koskaan minua sytyttänyt.

Nykyisin muutama yhdessä laulettu virsi riittää tyydyttämään musiikintarpeeni. Se on kyllä aika ihmeellinen asia, sillä joitakin vuosikymmeniä sitten en voinut edes ajatella hengellistä elämää ilman musiikkia.
« Viimeksi muokattu: 06.11.14 - klo:12:08 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #26 : 06.11.14 - klo:12:09 »
Lainaus
Pyhyyden kokemiseen liittyy kiinteästi myös syntisyyden tiedostaminen ja jopa pelko synnin hirvittävyydestä.

Joo se on huono asia että synnintunto puuttuu, eihän silloin voi tehdä todellista parannustakaan.

Lueskelin tuossa yhden seurakunnan sivua nuortenillasta ja minusta siinä oli itselleni vieraita ajatuksia esim .nämä;

"Saatetaan soittaa kovaa ja jos ei korvat tai sydän kestä voi mennä siksi aikaa hiljaisempaan paikkaan esim. alakertaan kahville juttelemaan. "

"Illan alussa on hyvä sanoa kaikille että jos jokin asia tuntuu liian hengelliseltä tai ahdistavalta väärällä tavoin niin voi vapaasti jälleen mennä toiseen tilaan tai pois."

http://saarijarvi.helluntaiseurakunta.fi/toiminta/nuoret/unity-ilta

Hoh, ei pitäisi nauraa, mutta väkisin meinaa naurattaa. Siis nuo lainaamasi jutut.

Konsertit erikseen. Tuntuu suorastaan typerältä, että omaa toimintaa täytyy selitellä jo etukäteen. Menisivät autotalleihinsa paukuttamaan, kuten muutkin nuoret.

Näkyy tuo sama unity yhtye soittavan tavan tilaisuuksissakin, en kyllä ole perillä millä volyymilla;

http://www.hsry.fi/ohjelma/18951/Saarij%C3%A4rvi%20_Saarij%C3%A4rvi%20kuulee%20-tapahtuma

Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #27 : 06.11.14 - klo:12:23 »
Aiheesta on koottu pieni lehtinen yli 10 vuotta sitten. Luultavasti nyt vielä ajankohtaisempi kuin silloin:

http://www.juurikasvu.net/Pdf-tiedostot/Pieni%20lauma%201_2002.pdf
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #28 : 06.11.14 - klo:12:27 »
Kokemuksesi on varmaankin aito, sitä ei voi kieltää. Aito usko voi tulla meihin lähes minkälaisessa tilanteessa tahansa, se on aina Jumalan työ ja jopa riippumaton viitekehyksestä.

Mielestäni kuitenkin vihollinen tulee aina jollakin tavalla mukaan, jos jossakin tapahtuu aitoa Jumalan työtä. Sen huomaa esim. lukiessa Jumalan käyttämien miesten kirjoja. Aina on poispantavaa. Minulle on tullut semmoinen ajatus, että sielunvihollinen on matemaatikko. Se sallii aitoa Jumalan työtä, mutta lisää sinne mukaan omat mausteensa, jopa niin, että saisi tuhottua Jumalan työtä niin paljon kuin mahdollista.

Minulla on toinenkin trauma. Entiseen seurakuntaani tuli muutamassa vuodessa musiikki, jota ei aikaisemmin olisi mitenkään hyväksytty, ja kuoro ajettiin vanhanaikaisena alas. Johtava pastori selitti pöntöstä asiaa seurakunnalle sanoen, että kaikki musiikki on Jumalan luomaa ja että musiikki on neutraalia. Olin ymmällä tästä opetuksesta, joka on helposti kumottavissa. Ei sotilaille soiteta tuutulauluja, eikä mummon hautajaisissa soiteta Säkkijärven polkkaa. Ja oletteko havainneet, että jonkin dramaattisen onnettomuuden jälkeen ihmiset kokoontuvat kirkkoihin, joissa soitetaan jotain hillittyä surumusiikkia. Jos musiikki olisi neutraalia, niin rytmimusiikki tietenkin sopisi tilanteeseen.

Olen ollut aktiivikuorolainen n. 40 vuotta. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki laulut olisivat silloinkaan olleet "oikeita". Oli paljon sellaista, jota en edes silloin voinut hyväksyä johtuen siitä, että mielisteltiin maailmaa ja sen tyyliä. Siksi ns. "helluntaihumppa" tai muu tanssi- ja viihdemusiikin matkiminen ei ole koskaan minua sytyttänyt.

Nykyisin muutama yhdessä laulettu virsi riittää tyydyttämään musiikintarpeeni. Se on kyllä aika ihmeellinen asia, sillä joitakin vuosikymmeniä sitten en voinut edes ajatella hengellistä elämää ilman musiikkia.

Hyviä ajatuksia.
Itselleni musiikki itsessään ei suoraan liity uskoon tai hengellisyyteen. Varmaan aika ristiriitainenkin näkemys, mutta noin sen koen. Olen varmaan niin vaiheessa vielä, että en osaa jokaista asiaa liittää uskooni. Minulle musiikki on melkoisen neutraalia, mutta on tilanteisiin sopivaa ja sopimatonta musiikkia. Siitä en pidä, että musiikkia on joka paikassa ja koko ajan. Siksi kuuntelen autolla ajaessakin usein vaikka Yle Puhetta. Haluan itse valita musiikkini ja ajan kun sitä kuuntelen. Uskovien kokoontuessa en näe tärkeäksi omia musiikillisia mieltymyksiäni. Toisaalta olen mieltynyt virsiin, joten eipä ole iso kynnys niitä veisata. On nautinto laulaa yhdessä Herrasta ja samalla oikeastaan tunnustaa uskoa yhdessä. Kristus-juhlilla on mielestäni ollut aina se musiikkipuoli siinä kunnossa ja asemassa, kuin se pitäisi olla seurakunnissakin.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Viimeisten päivien kansakunta
« Vastaus #29 : 06.11.14 - klo:12:32 »
Itselleni elämä ilman rytmiä olisi yhtä kuin ei elämää.
Enkä sano, että niin pitäisi olla, mutta tulkoon tässä nyt kaikki vajavuus paljastetuksi. Minusta kaikessa musiikissa on rytmi.
En usko, että saatana asuu backbeatissa, vaikka se laittaakin jalan vipattamaan. Marssimusiikissakin on rytmi, vaikka siinä ei svengiä olekaan. Ja tykkään marssimusastakin  :-[
Ihmisroska