En tiedä, ovatko perheen sisällä seksuaalisia syntejä tekevät uskovat muita suurempia syntisiä tai suorastaan susia.
Onhan seurakunnissa paljon meitä syntisiä, jotka ovat esim. kateellisia, ahneita, naisia/miehiä himoisasti vilkuilevia, häijyjä, ilman aviorikosta eronneita, uudelleen avioituneita, juomareita, homoseksualisteja jne.
Toisten syntien kauhistelu ja luokittelu on aina hieman arveluttavaa.
Tässä olen eri mieltä. He ovat suurempia syntisiä:
"Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen"
Matt 18.6 Raamattu 1933/38.
Pastori, terapeutti, kirjailija Seppo Jokinen sanoi TV7:,llä näin lastenhyväksikäyttäjistä kyseisellä Raamatun lauseella.
Itse teko ei siis ollut syynä vaan näiden lasten uskon pirstautuminen, moni näistä lapsista luopuu uskosta ja kokee vielä aikuisenakin katkeruutta paitsi tekijää niin myös uskonyhteisöä ja jopa uskoa/Jumalaa kohtaan. Sanalla sanoen moni uhri ei löydä enää Jeesusta elämäänsä.
Kyseessä on siis viettelys pois uskosta ja tapahtuu teon kautta.
Näin varmaan on.
Jeesus sanoi pahaksi synniksi heikkouskoisten ja lasten viettelyä pois uskosta.
Tosin Hän opettaa myös:
"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."
Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin."
(Matt. 5:22; 27-29)
Jeesus on siis hyvin ankara opetuksessaan synnistä.
Siksi Hän uhrasikin itsensä ihmiskunnan syntien sovitukseksi.
Uskovien on valvottava tilaansa ja oltava hereillä.
Uskovien lankeamiset julkisynteihin, esim. minun aikoinaan tapahtunut alkoholisoitumiseni,
ovat paitsi henkilökohtaisia elämän tragedioita,
myös varottavia esimerkkejä muille uskoville.
Mutta toisten tekemien syntien kauhistelu saattaa olla farisealaisuutta.