Kirjoittaja Aihe: Johanneksen evankeliumi  (Luettu 2455 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Johanneksen evankeliumi
« Vastaus #30 : 23.06.24 - klo:15:47 »
Toisaalta fariseukset näyttivät esiintyvän ryhmänä Jeesuksen ympärillä. Ehkä he tarvitsivat ikäänkuin jengin antamaa vallan tunnetta.
Nikodeemus oli lainoppinut, mutta hänen sydämensä oli lähempänä Herraa ja hän halusi kohdata Jeesuksen henkilökohtaisesti siis luvussa 3.

Jeesuksen puhe luvussa 5 oli niille fariseuksille, jotka syyttivät häntä sapatin rikkomisesta kun hän oli parantanut liikuntavammaisen miehen.

Siis hänkin käsitteli heitä ryhmänä, koska ryhmänä esittäytyivät.
Silti Jeesus sanoi heillekin:'minä puhun  että te pelastuisitte". Jae 34.

Koko Jeesuksen puhe on todella vaikuttava ja siinä on paljon asiaa.
Laitan tämän kohdan missä hän puhuu siitä, että ainoastaan Hänen kauttaan voimme pelastua.

Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
25. Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.
26. Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.

Tämän Jeesus sanoi fariseuksille siitä miten he suhtautuivat Johannes Kastajaan:
35. Hän oli palava ja loistava lamppu, mutta te tahdoitte ainoastaan hetken iloitella hänen valossansa.

Hengellisen valon lähellä ei ole hyvä vain ikäänkuin nautiskella ja lähteä pois. Ajattelen erilaisia motivaatioita käydä seurakunnan tilaisuuksissa.

Nämä kohdat, missä Jeesus selvästi ilmaisee, että Mooseksen kirjan puhuivat hänestä on tehneet minuun syvän vaikutuksen.
Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
Jae 39.

Luvun  lopussa Jeesus jatkaa aiheesta:

Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
46. Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
47. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?

Hän ilmaise heille, että se mihin he laittoivat toivonsa, Mooseksen kirjat, tulevat olemaan heidän syyttäjänsä, koska he hylkäävät Pelastajan.

Ja vielä yksi kohta
42. mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.

Ihmisessä ei ole Jumalan rakkautta itsessään.
« Viimeksi muokattu: 23.06.24 - klo:16:00 kirjoittanut sandia »

Poissa kalamos

• Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
« Vastaus #31 : 24.06.24 - klo:07:39 »
Nikodemus lähestyi
etsijänä Jeesusta.

Salaa yöllä
ilmeisestikin kaivaten
henkilökohtaista keskustelua.

Nikodemus etsi sitä Elämää,
jonka havaitsi Jeesuksessa olevan
ja jota taas hänessä itsessään
ja muissakaan uskonnon huipullakaan
ei ollut.

Mutta nyt olemme tilannekuvauksessa,
jossa parantumista etsivää
etsiikin Parantaja itse.

Ymmärrän niin,
että jokainen parantuminen
tuolla lammikolla,
joka tapahtui aina silloin,
kun Enkeli oli astunut alas
ja kuohuttanut veden,
oli tapahtunut Jeesuksen voimasta.

Ja niin sairaan odote
ja Parantajan tarjous
eivät oikein tahdo kohdata.

Ja parantumisen jälkeenkin,
parannettu on aika ulkona kaikesta.

Mutta muut juutalaiset
vielä paljon enemmän.
He näkevät vain sapattirikkomuksen.

Ja sentähden
juutalaiset vainosivat Jeesusta,
koska hän semmoista teki sapattina.

Ja kun Jeesus
vastaa heidän syytöksiinsä:
"Minun Isäni tekee yhäti työtä,
ja minä myös teen työtä",
niin raivo repeää.

Sentähden juutalaiset
vielä enemmän
tavoittelivat häntä tappaaksensa,
kun hän ei ainoastaan
kumonnut sapattia,
vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä,
tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

Ja tästä sitten alkaa
pitkä syytetyn puolustuspuheenvuoro.

Siihen kätkeytyy sitten kyllä
henkilökohtainen sanoma:

"Amen, Amen 
minä sanon teille:
joka kuulee minun sanani
ja uskoo häneen,
joka on minut lähettänyt,
sillä on iankaikkinen elämä,
eikä hän joudu tuomittavaksi,
vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."

Ja kansa ottikin suurella innolla
Jeesuksen Elämän leivän vastaan.

Ja jäänkin mielenkiinnolla
odottamaan ajatuksiasi
Johanneksen evankeliumin jatkosta.

Sinulla kun on erityinen armoitus
jakaa eli ositella Sana oikein,
niinkuin Paavali kehottaa Timoteusta.

Jeesusta seurasi sitten siis paljon kansaa,
koska he näkivät ne tunnusteot,
joita hän teki sairaille.

Ja Jeesus ruokkii
tuhansien ihmisten joukon
pienen poikasen eväillä.

Enempää emme tarvitse,
ravitaksemme kansaa,
kun Jeesus on matkassa.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #32 : 24.06.24 - klo:17:17 »
Jatkoin tänä aamuna luvusta 6.
Jeesus syötti ihmeen kautta suurelle väkijoukolle leipää ja kalaa ja sitten ihmiset halusivat seurata häntä ja jopa tehdä hänen kuninkaaksi.
Mutta Jeesus sanoi, heille että heidän motiivinsa oli saada häneltä lisää leipää.

Taas minuun teki vaikutuksen se, että puheessään seuraavana päivän niille jotka olivat kokoontuneet hänen ympärilleen, hän taas selvästi painotti sitä, että Hän on ihmisen pelastus. Hän niinkuin tarjoaa ihmiselle pelastusta sanoen, että Minä olen se.
Tässä yhteydessä hän sanoi: "Minä olen elämän leipä":

Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
34. Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
35. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

Tähän jokaisessa kontaktissaan ihmisten kanssa Johanneksen evankeliumissa hän painottaa sitä, että hän on ihmisen pelastus.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #33 : 08.07.24 - klo:15:50 »
Huomasin, että senkin jälkeen kun Jeesus oli huomauttanut häntä etsineelle ihmisryhmälle leipä- ja kalaihmiseen  jälkeisenä päivänä,  että porukka oli etsinyt hänet uudelleen käsiin saadakseen lisää leipää ja oli yrittänyt saada heidän huomionsa hengellisiin asioihin, nää ihmiset senkin jälkeen jatkoivat leipäteemalla.  :D Olivat jotenkin tosi kiinnostuneet siitä miten ruokaa siunautui yliluonnollisesti.

He nimittäin Jeesuksen heitä hiemasti toruttua siitä, että olivat leivän perässä, eivätkä nähneet, että Hän puhui leivästä mikä antaa iankaikkisen elämän, tää tyypit yhä ottivat esille Mooseksen aikana tapahtuneet mannaihmeen erämaassa.  ::)

Tuossa koko tapahtumaketju
 Ja kun he löysivät hänet järven toiselta puolelta, sanoivat he hänelle: "Rabbi, milloin tulit tänne?"
26. Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.
27. Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."
28. Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
30. He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet?
31. Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi'."

Minua jotenkin huvitti, että olivat juuttuneet tuohon leipäteemaan. Kuvaan varmaan meitä ihmisiä hyvin.

Jeesus siitä eteenpäin opetti hyvin perusteellisesti siitä Hän on elämän leipä.

Jeesus hyvin selvästi jatkuvasti toi esille Johanneksen kirjeessä, että Hän on pelastus ihmiselle. Se on jotenkin vakuuttavaa.
Kuten hän jossain aiemmin sanoi: ":puhun tätä, että te pelastuisitte"

Poissa Korpima

« Vastaus #34 : 08.07.24 - klo:16:04 »
Ovathan monet hengelliset käsitteet aika vieraita ja kaukana arkielämästä. Kuten ikuinen elämä tai vaikka elävä vesi. Vähän kuin jotain kovin abstraktia tai korkeampaa matematiikkaa. Ei siis kaikille heti tuttua ja ymmärrettävää - kuten leipä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #35 : 08.07.24 - klo:16:06 »
Totta.
Onneksi Jeesus oli niin kärsivällinen siinäkin tilanteessa.