Kirjoittaja Aihe: Aabrahamin usko  (Luettu 2351 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Aabrahamin usko
« : 26.02.23 - klo:16:35 »
Hiljalleen olen aloittanut taas Raamatun läpi lukemista. Luin eilen illalla Aabrahamin elämästä. Huomasin, että hänen isänsä näyttäisi aloittaneen Kaldean Urista matkustamisen Kanaanin maahan.  ???

31. Ja Terah otti poikansa Abramin ja poikansa pojan Lootin, Haaranin pojan, ja miniänsä Saarain, poikansa Abramin vaimon, ja he lähtivät heidän kanssaan Kaldean Uurista mennäksensä Kanaanin maahan, ja he saapuivat Harraniin asti ja asuivat siellä.
32. Ja Terahin ikä oli kaksisataa viisi vuotta; sitten Terah kuoli Harranissa.


Tuossa näkyy missä on Ur ja Harran. Ur oli Persian lahden pohjukassa ja Harran oli lähellä Assyriaa. Ilmeisesti ihmiset eivät oikaisseet erämaan poikki, mikä olisi tehnyt reissun paljon lyhyemmäksi. ??? Tie meni Harranin kautta ja sitten takaisin etelään päin lähempänä Välimerta. Tie seurasi Eufrates jokea. Oliko se Eurfratin virta tai jotain.
https://ajankohtainen.wordpress.com/2016/06/25/aabrahamin-matka/

Vähän sama kuin moottoritie 25 USAssa seuraa Rio Grande jokea. :)

En ole ennen huomannut että isänsä Terah oli jo alkanut matkustaa Kanaaniin.
Oletteko te huomanneet??

Tuon linkin kirjoituksessa mikä näyttää olleen käännetty englannista suomeksi, ei oltu aloitettu siitä kohdasta missä puhuttiin Terahista; Aabrahamin isästä.

Mutta sitten Harranissa ollessaan Jumala ilmestyi Aabrahamille ja puhui hänelle. Siitä alkoi Aabarhamin uskon taival yksin Jumalaan luottaen.


« Viimeksi muokattu: 26.02.23 - klo:16:40 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #1 : 26.02.23 - klo:20:08 »
Totesin myös, että Aabrahamin isä ei ottanut toista elossa olevaa poikaansa Naahoria vaimoineen mukaan matkalle Kanaanin maata kohden. Hän otti vain Aabrahamin, Sarain ja Lootin. Mutta sitten isä kuoli ja sen jälkeen Jumala ilmestyi Aabrahamille ja käski hänen lähteä Harranista Kanaanin maahan. Iskän kanssa olivat kerenneet Harraniin asti.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #2 : 27.02.23 - klo:14:32 »
Näyttää, että perhe oli asettunut Harraniin mukavasti. Aabraham oli myös vaurastunut siellä paljon.

Siitä tilanteesta Jumala sitten kutsui Aabrahamin.
Se mikä eniten kosketti minua oli kertomus miten Aabraham oli nukahtanut ja sitten hänet valtasi kauhu ja suuri pimeys. Mutta siinä tilanteessa Herra oli puhutellut häntä. 
Se on jännä tilanne, kun kokee syvää inhimillistä heikkoutta ja samalla tietää että on lähellä Herraa.
Tuo teem oli lähinnä mielessäni aloitusta tehdessäni, nyt vasta mainitsin sen ja sekin kiireellä.
1 Mooses 15: 12, 13.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #3 : 28.02.23 - klo:16:02 »
Mielenkiintoista Aabrahamissa on, että hänellä oli uskoa ja jonkinlainen ymmärrys Jumalasta, vaikkei esimerkiksi Raamattua ollut vielä olemassa. Voi yrittää kuvitella, miten Aabraham olisi ymmärtänyt Jumalan - ehkä ympäröivässä kulttuurissa oli jotakin tosiakin aineksia? Vaikea sanoa.

Täytyy sanoa, että minulla ei ole kovin selviä muisti- tai mielikuvia näistä Raamatun alkupuolen henkilöistä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #4 : 28.02.23 - klo:17:50 »
Juu se että hän sai uskon ihan vaan Herralta. Paljon asiaa mutta pitää mennä töihin ja sitten vielä komennukselle iltavuoroon sinne isoon pelottavan vankilaan. Hyvä huutaa avuksi Herraa niinkuin Aabraham :)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #5 : 06.03.23 - klo:14:19 »
Tsekkasin yhden alaviitteen lukiessani Aabrahamin ja poikansa elämästä.  Se oli Joosuan kirja 24:stä.

Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Ja Joosua sanoi koko kansalle: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Tuolla puolella Eufrat-virran asuivat muinoin teidän isänne, myös Terah, Aabrahamin ja Naahorin isä, ja he palvelivat muita jumalia.
3. Mutta minä otin teidän isänne Aabrahamin tuolta puolelta virran ja kuljetin häntä kautta koko Kanaanin maan ja tein hänen jälkeläisensä lukuisiksi ja annoin hänelle Iisakin.
4. Ja Iisakille minä annoin Jaakobin ja Eesaun. Ja Eesaulle minä annoin Seirin vuoriston omaksi, mutta Jaakob ja hänen poikansa menivät Egyptiin.


Tuossa Jumala puhuu Abrahamin suvun alkuperästä. Aabrahamin suku "palveli muita jumalia".
Mutta sitten Jumala "otti" Aabrahamin.

Eli jännä kuitenkin, että Terah, isänsä oli jo alkanut matkustaa sinne suuntaan mihin sitten myöhemmin Jumala ohjasi Aabrahamin. Tosin hänen piti lähteä yksin matkaan jättäen perheen ja suvun  jälkeensä.

Eli Aabaraham tiesi miltä tuntui lähteä johonkin kauas kotoa ilman mitään ulkopuolista tukea. Ehkä sen takia sitten kuitenkin otti veljenpoikansa Lootin, jonka isä oli kuollut jo aiemmin. Tiedä häntä.

Eli Aabraham opetteli tuntemaan Herraa ihan yksin, sen perusteella mitä Herra hänelle itsestään opetti ja näytti.
Jännä, että hän sitten on meidän uskomme isä, vai miten häntä nimitettiin UTssa.
Uskon prototyyppi.  ::) No ei Raamattu sentää häntä noin nimitä, oli mun oma ilmaisu.

Jae 8 puhuu siitä miten eri kansat taistelivat Israelia vastaan, mutta Herra ei antanut niiden voittaa kansaansa.

"toin minä teidät amorilaisten maahan, jotka asuivat tuolla puolella Jordanin, ja he taistelivat teitä vastaan; mutta minä annoin heidät teidän käsiinne, ja te otitte omaksenne heidän maansa, ja minä tuhosin heidät teidän tieltänne."

Tuo jae pysäytti minut täysin. Meitäkin voistaan voidaan taistella, mutta ei kannata alkaa taistella omalla voimallaan.
Tämä oli myös teema paxin toisaalle laittamassa linkissa eilen. :)
Tämä suomalainen Raamatun opettaja sanoi, että Herra taistelee meidän puolestamme.
« Viimeksi muokattu: 07.03.23 - klo:14:04 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #6 : 07.03.23 - klo:14:04 »
Nyt näyttää paremmalta. :)  Korjasin parit tyhmät kirjoitusvirheetkin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #7 : 27.03.23 - klo:14:22 »
Eilen luin enemmän Aabrahamista. Hänen elämänsä on todella merkittävä Raamatussa. Paavali puhuu siitä paljon Galatalaiskirjeessä.

Huomasin että Herra sanoi tämän Aabrahamille:"Minä olen Herra joka toin sinut Kaldean Uurista, antaakseni sinulle tämän maan omaksesi."

Jumlala ei ainakaan Raamatun mukaan ollut puhunut Aabrahamille vielä Ur'issa, vaan hänen isänsä oli päättänyt muuttaa sieltä Harraniin. Silti Herra sanoo tuossa, että hän oli kaikessa siinä mukana ja johti Aabrahamin perhettä.
Herra näytti ilmestyvän Aabrahamille vasta Harranissa kun isänsä oli kuollut.

Siitä eteenpäin hän teki matkaa sen takia että Jumala oli ilmaissut itsensä hänelle ja hän totteli Herraa.

Galatalaiskirjeen 3. luvussa on paljon Aabrahamista.

Jotenkin samastun siihen, että Aabraham tuli niin vakuuttuneeksi Jumalasta, että hän teki sen perustaksi omien valintojensa suhteen.







Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #8 : 28.03.23 - klo:13:51 »
Tuohon viimeiseen kommenttiini laitan jatkeeksi tämän Raamatun lauseen. 1.Kor 17:1
Jumala ilmestyi Aabrahamille pitkän ajan päästä siitä kun Aabraham oli lähtenyt Harranista Jumalan sanan perusteella Kanaanin maahan. Nyt oli aikaa kulunut että Saaralla ja Aabrahamille ollut luvattua lasta ja he tulivat yhä vanhemmiksi.
Jumala sanoi Aabrahamille:
"Minä olen Jumala, Kaikkivaltias, vaella minun edessäni ja ole nuteeton. Ja minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja sinun, ja lisään sinut ylen runsaasti."

Tuo ensimmäinen lause on pysähdyttävä.
Se että Jumala ilmestyy ja sanoo: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias", jo sisältää kaikki syyt seurata Häntä.

Mooseksellekin Jumala ilmaisi itsensä sanomalla "Minä olen".
Ja Paavalille Herra ilmestyi sanomalla:" Saulus, Saulus miksi vainoat minua"



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #9 : 19.04.23 - klo:14:29 »
Harmittaa, kun minulta jäi tämä teema pahasti kesken. Mitä lie tapahtunut, kun ajatukset suuntautuivat jonnekin muuanne. :-\

Tänä aamuna luin 1. Moos. 14 ja 15, ja sieltä tuli pari mielenkiintoista tapahtumaa Aabrahamin elämässä.

Ensinnäkin, Melkisedekin, Saalemin kuningas ja hänen vierailunsa oli mielenkiintoisia. Se tapahtui pian sen jälkeen,kun Aabraham oli käynyt joukkoineen pelastamassa veljenpoikaansa sodan jaloista.
Tuon sotaretken jälkeen ilmestyi joku joka siunasi häntä.

Tuosta tulee mieleen omia kokemuksia aiemmilta ajoilta.

Sen jälkeen Sodoman kuningas teki kauppaa ihmisten ja tavaroiden kanssa Aabrahamin kanssa,mutta Aabraham piti rajat selvinä tämän henkilön suhteen ja kieltäytyi moisesta ihmisten ja tavaroiden kaupasta.
Tuli mieleen, että Aabraham osasi sanoa EI. Se on ihan hyvä kyky tietyissä tilanteissa.

Sitten luvun 15 alussa Jumala ilmestyi ja sanoi Aabrahamille: "Älä pelkää"
Eli Jumala näki,että Aabrahamilla oli inhimillisiä heikkouden tunteita.
Ei hän ollut vapaa niistä.Luvun 15 keskipaikkeilla siitä on enemmänkin.
« Viimeksi muokattu: 19.04.23 - klo:22:28 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Aabrahamin usko
« Vastaus #10 : 20.04.23 - klo:13:42 »
Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeessä Aabrahamista, että koska hän piti luotettavana sen, joka lupauksen antoi. Tosi en löytänyt sitä kohtaa melko hätäisellä etsinnällä.
Tuo jae 15 1. Mooseksen kirjeessä mielestäni puhuu tästä, tosin ei ole ainoa kohta.
Siis, se joka antoi lupauksen on ikäänkuin tärkeämpi kuin lupaus sinänsä.
Tietysti oikeastaan, kun miettii

Jumala ilmaisi Aabrahamille itsensä useammankin kertaa ja vakuutti olemuksestaa Aabrahamille. Se oli mielestäni Aabrahamin uskon perusta. Siis Herra itse

Tietty sitten kun ei ole mitään merkkejä siitä mitä Herra lupasi, inhimillisesti se arveluttavaa ja ehkä ahdistusta tuottavaa.
Mutta hän ei luopunut siitä luottamuksesta minkä hän oli saanut Herran puhuttelussa.

Joskus mm. Aabrahamia käytetään väärällä tavalla esimerkkinä siitä että usko on jotain missä ihminen saa ihmeitä aikasekseen. Uskon liike vai mikä se oli.
He jatkavat siitä ja vertaavat omasta itsestään lähtevää visualisointia siihen millä tavalla Herra vahvisti Aabrahamia. SIlloin mennään pieleen

Nyt loppui aika kirjoittaa, en kerkeä edes lukemaan ja etsimään kirjoitusvirheitä..