Albert: Meillä aikanaan arkkipiispa Kaila - v.1925 Viipurin hiippakunnan piispa - oli tunnettu juutalaisvastaisista asenteistaan. Hänen juutalaisvastaisuutensa noudatti melko tarkkaan Saksan antisemitistisen aallon dynamiikkaa. Saksalainen vaikutus meidän hengenmiehiimme oli tuolloin suurta, johtuen Lutherin suuresta merkityksestä.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen 1914–1918 muodostui Venäjälle vallankumous v. 1917. Bolshevismi oli tässä ideologisena lähtökohtana, sekä sosialistinen marxismi. Tämän vallankumouksen keskellä oli syntyperältään myös juutalaisia kuten
Leon Trotski. Silti, juutalaisten määrä sittemin syntyneessä bolshevikkitotalitarismissa - johon kuului pakkotyöleirejä, sekä pogromeja, oli vähäinen.
1900-luvun alussa jo 1918 Suomen luterilainen kirkko omasi natsisymboliikkaa (hakaristi), kuten silloisessa kirkon synodaalikokouksen kirjassa. Myöhemmin 1920-30 luvulla Suomen luterilaisen kirkon piispoja, kuten
Rafael Gyllenberg ja
A.F Puukko osallistui Saksassa
Luther akatemian kokouksiin, joissa on selvästi ollut natsismin henki ja ideologia mukana.
lähde:
(1)
https://yle.fi/aihe/artikkeli/1999/09/27/isa-poika-ja-paha-henki-osa-i-suomen-kirkkoisat-hitlerin-pyhakoulussa-0(2)
https://yle.fi/aihe/artikkeli/1999/10/04/isa-poika-ja-paha-henki-osa-ii-ei-meilla-ole-katumista-kasikirjoitusSilloinen 1930-luvun saksalainen luterilainen teologi
Walter Grundmann (joka oli natsipuolueen jäsen), on osoitettu sanoneen:
”Uskonnollisen elämän antijuutalaistaminen on saksalaisen teologian ja kirkon tehtävä.” (lähde: kirja >
Maurice Casey "Jesus of Nazareth" s. 8 )
On selvää, että juutalaispelkoa luonut bolshevismi nosti Suomen tukeutumaan luterilaisuutensa(kin) kautta silloisen Saksan poliittiseen ja uskonnolliseen hegemoniaan, joka oli 1930 luvulla jo natsismin mädättämä. Tämä siirtyi osin myös Suomeen (bolshevismi-pelko ja sen hirmuteot liitettiin hallitsevasti juuri juutalaisiin), ei toki kaikkien Suomen luterilaisen kirkon piispojen ja pappien osaksi, mutta hallitsevasti kylläkin.
Tätä historiallista totuutta ei saa peitellä, vaan se tulee myöntää - ja Suomen luterilaisen kirkon tulisi
julkisesti tehdä asiasta anteeksipyyntö ja
parannus, mutta en usko että niin käy.
Olen kuitenkin kanssasi siinä erimieltä, että Raamattu on Jumalan Sanaa, ja Herra Jeesus on ainoa pelastaja syntiselle ihmiselle. Se mitä kirkot (katolinen ja luterilainen, sekä ortodoksit Venäjällä) ovat tehneet poliittisuskonnollisessa toiminnassaan ei kuulu minulle. He tekevät itse tiliä teoistaan.
Tärkeintä on
etsiä pelastavaa Jumalan armoa ja totuutta Raamatusta, eikä mistään uskonnoista tai edes kirkkojen nykyisestä (tai jo aiemmin historiassa) olleista teoista.
Kirkkojen teot tulee koetella, ja jos niissä on vääryyttä ovat ne pimeyden tekoja. Niissä on paljon vääryyttä ja pahaa; Herra Jeesus ei niitä käskenyt tekemään (kuten vainoamaan juutalaisia, tai antijuutalaistamaan Raamatun), vaan
kirkko itse ajautui moisiin tekoihin jumalattomuutensa ja poliittisten syiden tähden.