Laitan tähän vapaakirkollisen, mutta helluntailaistenkin keskuudessa hyvin arvostetun Paavo Hiltusen opetusta kirjasta "Takaisin Helluntaihin"
"..Jumala tulee uudestisyntymässä ihmiseen 1) armon Henkenä, 2) totuuden Henkenä, 3) elämän Henkenä"
"Elämän Hengestä meissä asuvana käytetään Raamatussa myös muita nimiä. Koska se on Jeesus, joka tulee uskovaan, käytetään Hänestä nimeä Pojan Henki: "Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa 'Abba! Isä'!" (Gal.4:6). Emme voi tulla tuntemaan Isää muuten kuin Pojan kautta ja Pojan Hengessä (Matt.11:27). Samasta syystä käytetään Room.8:9 sanaa Kristuksen Henki: "Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa". Mutta Kristuksen Henki on myös Jumalan Henki ja sen tähden käytetään joskus tätä sanaa, kuten Room.8:14: "Kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia".
Mutta huomatkaamme tarkoin: koko Room.8 luvussa, jossa kuvataan Elämän Hengen työtä uskovissa, emme löydä lainkaan sanaa Pyhä Henki. Kun jakeessa 16 sanomme, että Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia, niin se on Elämän Henki, lapseuden Henki (Room.8:15). Kun jakeessa 23 puhutaan Hengen esikoislahjasta, niin on kysymys Elämän Hengestä, Pojan Hengestä, Kristuksen Hengestä."
Kirjoittaja viittaa myös jakeisiin 2.Kor.1:22 ja 5:5 sekä Ef.1:13
Hieman myöhemmin kirjoittaja jatkaa:
"...on väärin sanoa, että jokaisessa uskovassa asuu Pyhä Henki. Käyttäkäämme oikeita raamatullisia sanoja! Pyhä Henki omassa persoonassaan, Jumalan kolmantena persoonana, on erotettava Jumalan Hengestä Kristuksen Henkenä, Elämän Henkenä, Pojan Henkenä ja muista niistä nimityksistä, jotka edellä mainitsimme.
Aiemmin kirjassa Hiltunen sanoo näin:
"Otat Jeesuksen vastaan kokonaan kun teet parannuksen ja käännyt Jumalan puoleen. Ellet ota Häntä sellaisenaan ja kokonaan Hän ei tule sydämeesi. Kun Hän on sinun, hän on sinun kokonaan.
Niin myös Pyhä Henki on Persoona. Kun otat Hänet vastaan, otat Hänet kokonaan vastaan [etkä vain jotain voimavaikutusta]” - (kappale viittaa kirjan aiempaan tekstiin)
Tuossa edellä Hiltunen pilkkoo Persoonan osiin.
Voi olla, että hän muutti käsitystään myöhemmin, mutta tuo edellä esille tuotu oppi vaikuttaa edelleen osassa helluntailaisuutta ja muuta karismaattisuutta.