Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 29156 kertaa)

Poissa pax

Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #360 : 14.08.24 - klo:13:29 »
Tuo paikka varmaan tarkoittaa sitä ihmisen päässä ja sydämessä on epäpyhiä juttuja mutta viisas sejoka ei niitä päästä ulos. Raamattu varoittaa vakavasti kielen synneistä.
Usein kuulee sanottavan, kuuntele sydäntäsi esim jonkun asian suhteen ja päätöksen teossa, en tiedä paljonko sydäntään voi kuunnella.
« Viimeksi muokattu: 14.08.24 - klo:14:24 kirjoittanut pax »

Poissa Korpima

« Vastaus #361 : 14.08.24 - klo:13:34 »
Usein kuulee sanottavat, kuuntele sydäntäsi esim jonkun asian duhteen ja päätöksen teossa, en tiedä paljonko sydäntään voi kuunnella.

Juu, ja joskus olen lukenut myös kohdan Jeremia 17:9 esille nostoa: "Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?"

Ihmisyys ei ole helppoa, hyvää ja suoraa. Motivaatiot on monet. Ja saattavat olla paljon itsekkäämmät kuin osaamme edes aavistaa.

Poissa pax

« Vastaus #362 : 14.08.24 - klo:14:56 »
Kyllä se on taivaan tosi jos olisi aina kuunnellut Jumalan tahtoa olisi tie ollut suorempi.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #363 : 14.08.24 - klo:15:49 »
Jotenkin iski ja herätti huomiota psalmien kohdasta 17:3 jälkimmäinen virke: "Jos minä pahaa ajattelen, ei se käy suustani ulos."

Koska kaikenlaisia sattuu ja tapahtuu pään sisällä. Mutta itseään voi yrittää "editoida" ja "sensuroida" ja mukauttaa ulospäin käytöstään soveliaaksi. Kaikkia ajatuksia ei tarvitse toteuttaa tai noudattaa. Paljon on tyhmää ajatusmaailmassa.

Minakin ole kummastellut tuota jaetta kauan, en oikein tieda miten siihen pitaisi suhtautua.
Mitenkohan se on muissa kaannoksissa, mm. englanninkielisissa Raamatuissa.

Tassa sen konteksti:
. Daavidin rukous. Kuule, Herra, minun oikeata asiaani, tarkkaa minun
huutoani, ota korviisi minun rukoukseni, joka ei lähde petollisilta huulilta.
2. Sinulta tulee minulle oikeus, sinun silmäsi katsovat sitä, mikä oikein on.
3. Sinä koettelet minun sydäntäni, tarkkaat sitä yöllä, sinä tutkit minua, mutta et mitään löydä. Jos minä pahaa ajattelen, ei se käy suustani ulos.
4. Mitä ihmiset tehköötkin, sinun huultesi sanassa minä pysyn ja kavahdan väkivaltaisen teitä.
5. Minun askeleeni pysyvät sinun poluillasi, minun jalkani eivät horju. ......

Eli Kun Herra koettelee sydanta ja tarkkaa sita yolla, kuten psalmissa sanotaan juuri siina jakeessa, niin kylla Herra nakee ne pahat ajatuksetkin. ??? 

Yleensa kylla ajatukset tulevat ilmi sanoina ja tekoina enemmin tai myohemmin. Emme ehka ole kovin hyvia itse asiassa piiloittamaan niita.
Siksi naen tuon Daavidin lauseen ristiriitaisena.

Jeesus sanoo etta ihmisen sydamesta lahtevat pahan ajatukset.

« Viimeksi muokattu: 14.08.24 - klo:16:03 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #364 : 14.08.24 - klo:20:23 »
niin kylla Herra nakee ne pahat ajatuksetkin.

Jaa, en saanut tuollaista vaikutelmaa, ettei Jumala näkisi. Täytyy lukea uudemman kerran.

Yleensa kylla ajatukset tulevat ilmi sanoina ja tekoina enemmin tai myohemmin. Emme ehka ole kovin hyvia itse asiassa piiloittamaan niita.

Minulla henk. koht. on paljon kaikenlaisia ajatuksia ja ideoiden luovia yhdistelmiä päässäni, mutta onneksi ne eivät useimmiten näy ulospäin... Mutta olemme erilaisia.

Tästä ihmisajatusten satunnaisuudesta olen kuullut rakentevia mainintoja ainakin Lutherilla ja OneWay Missionin Tapani Suentolla (jossain Opetuslapseuskoulussa): ajatusten kannattaa lentää pään yli kuin linnut, eikä anna niiden rakentaa pesää.

Poissa Korpima

« Vastaus #365 : 14.08.24 - klo:21:53 »

No jaa, riippuu minkälaiset ajatukset ja eihän kaikkea ole todellakaan pakko sanoa. Kaikki diplomaattisuushan perustuu tähän.

Esim. nyt olen hieman väsähtänyt ja tavallista kärttyisämpi. Tämä varmasti näkyisi livenä, kun vaikuttaisin hieman ärtyneeltä, ja voisi näkyä puheessani, jos en olisi varovainen sanomisissani. Muttei varmaan tekstissä.

Jos taas on leppoisa ja iloinen olo, niin on helpompi ajatella ja olla rakentava.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #366 : 14.08.24 - klo:22:09 »
niin kylla Herra nakee ne pahat ajatuksetkin.

Jaa, en saanut tuollaista vaikutelmaa, ettei Jumala näkisi. Täytyy lukea uudemman kerran.

En minakaan ajatellut, etta Daavid luuli piiloittavansa pahat ajatukset Jumalalta.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #367 : 18.08.24 - klo:13:58 »
Olen näinä päivinä lukenut Suomesta tänne tuomaani pientä hartauskirjaa, Wislöffin Levähtäkää Vähän. Kirjassa on äitini tyttönimi, joten melko vanha kirja se on.  Painettu ehkä jotenkin ruskehtavalla paperille. Kansi samanlaista ruskeaa materiaalia, mutta kova. Lieneekö sota-ajalla tai jonain pula-aikana painettu kirja. En usko, että kirjan paperi on koskaan ollut valkoista.
Mutta hyvin se on minua iltaisin ravinnut hengellisesti.

Poissa Opo

« Vastaus #368 : 19.08.24 - klo:17:17 »
Itselläni on Wislöffin hartauskirja Hiljaisia hetkiä. Joka päivälle on siinä raamatunlause ja sitten lyhyt selitys siitä. "Levähtäkää vähän"-nimi tuntuu tutulta kenties lapsuuden kodista tai sisaren kirjahyllystä. Hänen sanansa soveltuvat hyvin tähänkin aikaan, vaikka yli 70-v. sitten kirjoitettuja.

Poissa pax

« Vastaus #369 : 29.08.24 - klo:08:59 »
Psalmi 32 siunasi kun tässä aamulla sitä luin. Synnin tunnustus ja anteeksianto on otsikko.
Autuas se ihminen jolle Jumala ei lue hänen pahoja tekojaan ja jonka hengessä ei ole vilppiä.
Pysähdyin tuohon; hengessä ei ole vilppiä. Että kaikki omatahtomnekin olisi puhdasta.🤍

Samoin tämä on kaunis; Sinä olet minun piilopaikkani, sinä varjelt minut hädästä, sinä ympäröit minut pelastuksen riemulla. Sela.

Tuli valtava ilo ja hyvä mieli tästä psalmista.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #370 : 29.08.24 - klo:12:14 »
On vain yksi Pyhä Henki.
Siis vain yksi hedelmä.
Pyhä Henki on uskovansa kokonaan.
Siellä missä on Pyhä Henki, on myös Jeesus ja siellä on myös Isä Jumala.

Isä on Jumala, Jeesus on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala.
Jumalan kolminaisuus on ihmiselle vaikea käsittää.
Jeesus ei ole Isä, Jeesus ei ole Pyhä Henki, Pyhä Henki ei ole Jumala.

Se, miten Hengen hedelmä on saanut kypsyä kenessäkin ja miltä osin, on toinen juttu

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #371 : 29.08.24 - klo:13:32 »
Toisaalta jostain syystä Paavali listasi ne Pyhän Hengen hedelmän eri puolet. Eli ihminen kompuroinee asian suhteen moni eri tavoin.
Sama 1. Kor. 13:n rakkauden kuvauksen suhteen.

Se ei kuvaa erilaisia rakkauden lajeja, vaan rakkauden ominaisuuksia, joissa ihminen ei välttämättä ole kovin hyvä.

Poissa Opo

« Vastaus #372 : 30.08.24 - klo:20:49 »
Ihmisen tärkein valinta: hyvä vai paha? Kun hylkää pahan ja hyväksyy Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalle, saa lahjaksi Pyhän Hengen. Päivittäinen nykyterminen ”päivitys” kulkea tämä päiväkin Pyhän Hengen ohjauksessa tuottaa hyviä hedelmiä.

Poissa Korpima

« Vastaus #373 : 07.09.24 - klo:13:24 »
Kiinnitin huomiota palmikoituihin hiuksiin (1. Tim. 2:9, 1933/38 käännös). En edes tiennyt mitä ne ovat, mutta sama kuin letit. Enkä heti tajunnut mitä vikaa niissä oli, mutta Paavali taitaa käyttää niitä esimerkkinä ulkoisesta vaivalloisesta kaunistautumisesta verrattuna sisäisyyteen. Tuoreemmassa käännöksessä (1992) palmikoinnin sijalla ovat tukkalaitteet.

Lainaus
niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla,

Poissa pax

« Vastaus #374 : 07.09.24 - klo:15:34 »
Säädyllisyys hukassa, ehkä vielä seurakunnissa tai riippuu mikä seurakunta.
Yleensä seurakunnan ulkopuolella uskomaton säädyttömyys rehoittaa. Naiset haluavat näyttää kaiken kaikille.