Kirjoittaja Aihe: Pelastusvarmuus  (Luettu 10851 kertaa)

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #75 : 29.08.20 - klo:17:51 »
Raamattu opettaa pelastuksen perustuvan pelkästään horjumattomaan uskoon Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön.
Uskon horjumattomuuden mittaaminen ei uskoakseni kuulu kenellekään.
En ymmärrä, mitä tarkoitat "mittaamisella".
Uskosta pois horjahtamisen vaaroista puhutaan monessa kohdassa Raamatussa, esim. tässä:
Sittenkö pääsee taivaaseen, jos ei horju uskosta ja on pelastusvarmuus?
Niin Raamattu opettaa.

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
(Ap. t. 16:31)

"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut."
(Room. 10:9)

Pelastus perustuu Jeesuksen Kristuksen lunastustyöhön.
Kysymys on uskosta.
Herra haluaa lahjoittaa jokaiselle uskon.
Kun ihminen ottaa tämän lahjan vastaan ja säilyttää uskonsa kuolemaan asti,
pelastuu tulevalta kadotustuomiolta.
Tämä on kristinuskon perusasia.

Noissa kohdissa ei lue:

"Usko Herraan Jeesukseen ja omaa pelastusvarmuus, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, ja sinulla on pelastusvarmuus, niin sinä pelastut."


Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #76 : 29.08.20 - klo:17:55 »
Miten uskosta horjahdetaan pois? Siis mitä se horjahtaminen tarkoittaa, niinku  käytännössä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #77 : 29.08.20 - klo:18:18 »
Ainakin tätä:


Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #78 : 29.08.20 - klo:18:25 »
Raamatun mukaan jokainen, joka huutaa avuksi Herraa Jeesusta pelastuu.

Tuossakaan ei vaadita pelastuvarmuutta pelastukseen, vaan vain Herran Jeesuksen avuksi huutamista.

Anton

  • Vieras
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #79 : 29.08.20 - klo:18:32 »
Ihminen on kummallinen olento.

Me luemme tekstin, ja luomme käsitteen jolla pyritään kiteyttämään tekstin ydinsanoma.

Sitten tuo käsite alkaa meidän mielessämme sotimaan sitä ydinsanomaa vastaan, jota se luotiin kuvaamaan.

Sitten alamme riitelemään keskenämme käsitteestä, ja unohdamme koko ydinsanoman.

Jospa keskittyisimme enemmän ydinsanomaan, kuin luomiimme käsitteisiin?

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #80 : 29.08.20 - klo:18:38 »
Ja sit jos vielä käsitettä ei ole kunnolla määritelty, vaan ihmiset käsittää käsitteen erilailla...

Anton

  • Vieras
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #81 : 29.08.20 - klo:18:45 »
Ja sit jos vielä käsitettä ei ole kunnolla määritelty, vaan ihmiset käsittää käsitteen erilailla...

Niinpä! Sitten päädytään tähän, että toisten mielestä käsitteen täydellinen vastakohta kuvaa paremmin ydinasiaa.

Itse ymmärrän kyllä jotenkin, mitä tuolla epävarmuudella haetaan takaa. Vaikka näenkin, että siihen päädytään tavallaan ajatusmutkan kautta. Mutta koska tämä on näin vaikeaa, voi mielestäni koko "pelastusvarmuus"-käsitteen unohtaa. Kiteytys joka vaatii pitkää selittämistä ja saa helposti aikaan samaan asiaan uskovien kesken väittelyjä, ei ole kovin onnistunut kiteytys.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #82 : 29.08.20 - klo:19:09 »
En ymmärtänyt, miten tuo kohta opettaa saamaan pelastusvarmuuden. Pystytkö vääntään rautalangasta?
Siinähän kehotetaan (jae 10) tekemään oma kutsumus ja valinta (= ratkaisu) lujaksi,
jotta ei lankea pois uskosta.
Pelastumisen varmuus lisääntyy silloin.
Jakeissa 5-7 mainitaan elämisen tapoja, joilla oma valinta vahvistuu
eli pelastumiseen johtava usko säilyy.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #83 : 29.08.20 - klo:19:16 »
Liian monimutkasta mulle. En oikeen vieläkään ymmärtänyt.

Mut siis ettäkö niinku pitäs tehdä ite jotain tekoja pelastumisen varmistamiseksi?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #84 : 29.08.20 - klo:19:39 »
Liian monimutkasta mulle. En oikeen vieläkään ymmärtänyt.

Mut siis ettäkö niinku pitäs tehdä ite jotain tekoja pelastumisen varmistamiseksi?
Hyvät teot eivät tietenkään varmista pelastumista.
Mutta kun haluaa tietoisesti elää lähellä Herraa, omat ajatukset ja tekemiset
muuttuvat vähitellen Hänen mielensä mukaisiksi.
Kompastumisiakin tapahtuu, mutta niiden jälkeen saa rohkeasti nousta ja jatkaa matkaa.

Raamatussa puhutaan paljon uskon kilvoittelusta.
Se on syvenevää oman syntisyyden ja Jumalan armon tuntemista.
Kun rukoilee paljon avoimesti ja rehellisesti Herran edessä ja tutustuu
yhä enemmän Hänen Raamatussa ilmoittamaansa tahtoon,
silloin kilvoittelee uskon tiellä.
Samalla pelastumisen toivo muuttuu koko ajan lähemmäksi varmuutta.
Tällaista olen havainnut omassakin tapauksessani,
vaikka olen vielä hyvin keskeneräinen.

Anton

  • Vieras
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #85 : 29.08.20 - klo:19:41 »
En ymmärtänyt, miten tuo kohta opettaa saamaan pelastusvarmuuden. Pystytkö vääntään rautalangasta?
Siinähän kehotetaan (jae 10) tekemään oma kutsumus ja valinta (= ratkaisu) lujaksi,
jotta ei lankea pois uskosta.
Pelastumisen varmuus lisääntyy silloin.
Jakeissa 5-7 mainitaan elämisen tapoja, joilla oma valinta vahvistuu
eli pelastumiseen johtava usko säilyy.

Mielestäni tuo, ja kaikki muut asiaan liittyvät jakeet, puhuvat siitä että Jumala on uskollinen ja johdonmukainen teoissaan. Hän on asettanut luomakuntaan tietyt lainalaisuudet, ja vaikka niistä joskus äärimmäisen harvoin on jostain hyvästä syystä poikennut (esim pysäyttämällä auringon kulun Joosuan aikaan), niin Hänen säätämät hengelliset lainalaisuudet ovat sataprosenttisesti luotettavia. Se on totuus riippumatta siitä, kuinka siihen pystymme tai emme pysty uskomaan. Ja kun tämän ymmärtää, syntyy aito ja kestävä usko, koska eihän totuutta voi olla uskomatta vaikka yrittäisi :)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6336
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #86 : 29.08.20 - klo:19:52 »
Liian monimutkasta mulle. En oikeen vieläkään ymmärtänyt.

Mut siis ettäkö niinku pitäs tehdä ite jotain tekoja pelastumisen varmistamiseksi?

Itse kysyisin Herralta: "Herra nayta olenko sinun omasi.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #87 : 29.08.20 - klo:20:17 »
Ei ole tarvetta kysyä sellaista. Sehän siinä epävarmuudessa niin hienoa onkin.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #88 : 29.08.20 - klo:20:23 »
pelastumisen toivo muuttuu koko ajan lähemmäksi varmuutta.

Nyt ymmärrän hieman, mitä ajat takaa.

Mulle vain riittää tuo toivo. Ei tarvii enää varmuutta.

Kun pääsis uskosta ja toivosta vielä lähemmäksi rakkautta. Se on vielä hakusassa, aika pahasti.

Anton

  • Vieras
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #89 : 29.08.20 - klo:21:28 »
Mulle on uskoon tulemisen hetkestä lähtien ollut aina selvää, että Jumalan puolelta pelastus on varma asia. Minun puolelta kyse on pelkästään siitä, tahdonko sitä vai en. Jos tahdon (valita, hyväksyä) Jumalan jo valmistaman pelastuksen, on se minulle varma asia. Jos en tahdo (valita, hyväksyä) sitä, on myös täysin varmaa että en tule pelastumaan.

Joku on kritisoinut tätä siitä, että se jättäisi jotain pelastuksesta ihmisen varaan. En ole kuitenkaan koskaan ajatellut tai kokenut asiaa niin. Kyse on siitä, että olen hukkumaisillani, ja Jumala ei ainoastaan heitä pelastusrengasta johon voin viimeisillä voimillani tarttua, vaan Hän tarttuu minuun kiinni ja nostaa minut ylös vedestä. Voin valita tartunko Hänen käteensä ja irroitan sen itsestäni, vai annanko Hänen pelastaa minut. Kadotuksen valitseminen on pistintä vastaan potkimista, eli tietoista ja aktiivista toimintaa ihmisen puolelta. Pelastuksen valitseminen on Jeesuksen uhrin hyväksymisen, jonka kautta Jumala tekee ihmeellisen pelastustyönsä ja jatkaa sen tekemistä erilaisin tavoin ja ilmenemismuodoin koko meidän elämämme ajan - sitä on kaikki hengellinen elämämme ja tekemisemme. "En enää elä minä, vaan Kristus elää minussa".

Kiistat aiheesta syntyy mun nähdäkseni siitä, kun ei oikein olla ymmärretty tätä paradoksia, vaan ajatellaan asiaa inhimillisestä näkökulmasta. Eli että kyse on joko siitä, että ihminen tekee, tai siitä että Jumala tekee. Raamattu avaa erilaisen näköalan, jonka kautta ymmärretään että kun meistä näyttää siltä että ihminen tekee, se voikin olla Jumala joka tekee. Ihmisen tavoin puhuessa me voimme sanoa että valitsemme pelastuksen, mutta Hengen salaisuuksia selittäen Jumala pelastaa.