Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Jumalan ylistämisestä  (Luettu 8986 kertaa)

tikli

  • Vieras
Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« : 07.05.14 - klo:10:58 »
KnutL esitti vihjeen (toiveen?), että olisi aihetta  aloittaa erillinen
ketju Jumalan ylistämisestä, joten tein työtä käskettyä.
____________

Mikä on mielestäsi oikea tapa ylistää Jumalaa?

Voinko mennä sanomaan toiselle ihmiselle,
että sinun tapasi ylistää Jumalaa on vääränlainen?

Onko sellainen seurakunta harhaoppinen, jossa
ylistetään Jumalaa esim. ylistysmusiikin soidessa?

Teenkö väärin, jos osallistun sellaisen seurakunnan tilaisuuteen,
jossa annetaan mahdollisuus ylistää Jumalaa kyseisellä tavalla,
vaikka tuo tapa ei olisikaan juuri se, miten itse koen hyväksi
ja oikeaksi ylistää Jumalaa?

Tuomitseeko Jumala meidät siitä, jos ylistämme Häntä "väärin"?

Ja tärkeimpänä:
Miten Sinun mielestäsi Raamattu opettaa meitä
ylistämään Jumalaa tai millä tavoin Raamatun
aikoina on ylistetty Jumalaa?

Eli esimerkkejä Raamatusta Jumalan ylistämisestä?


« Viimeksi muokattu: 07.05.14 - klo:11:48 kirjoittanut tikli »

tikli

  • Vieras
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #1 : 07.05.14 - klo:11:08 »
PSALMIT 147
1. Halleluja! Hyvä on veisata kiitosta meidän Jumalallemme.
7. Veisatkaa Herralle kiitosvirsi, soittakaa kanteleilla kiitosta meidän Jumalallemme.
12. Kiitä Herraa, Jerusalem. Ylistä Jumalaasi, Siion.

PSALMI 35
18. Niin minä kiitän sinua suuressa seurakunnassa, ylistän sinua paljon kansan keskellä.
« Viimeksi muokattu: 07.05.14 - klo:11:48 kirjoittanut tikli »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #2 : 07.05.14 - klo:20:15 »

Eli esimerkkejä Raamatusta Jumalan ylistämisestä?


Lainaus käyttäjältä: Luuk. 2:
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"

Taivaallinen sotaväki tuskin harrasti kuorolausuntaa, vaan tuo on yhteenvetoa keskusteluista paimenten kanssa.
Tuo on siis minun näkemykseni. Raamattu ei tapahtumasta taida muuallakaan enempää kertoa.
Piirroksissa enkelit piirretään taivaalle laulamaan. Se ei ainakaan pidä paikkaansa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #3 : 07.05.14 - klo:20:24 »
Jeesus ylisti näin:

Lainaus käyttäjältä: Matt. 11:
25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
26 Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.


Näin ylistivät juutalaiset:
Lainaus
18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".

Pakanatkin ylistivät
Lainaus
'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti'."
48 Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat säädetyt iankaikkiseen elämään.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #4 : 07.05.14 - klo:21:01 »

Voinko mennä sanomaan toiselle ihmiselle,
että sinun tapasi ylistää Jumalaa on vääränlainen?

Onko sellainen seurakunta harhaoppinen, jossa
ylistetään Jumalaa esim. ylistysmusiikin soidessa?


Nykyaikana ylistämisen ja musiikin esittämisen välille laitetaan yhtäläisyysmerkit.
Minun mielestäni se on törkeää, että Jumalan kunnian osoitettavan kunnioituksen tilalle laitetaan ihmiset kiemurtelemaan musiikin säestyksellä. Heitä tai heidän esittämäänsä musiikkia sitten palvotaan.

Ylistysoppiin sisältyy ajatus, että sen avulla voitaisiin jotenkin ansaita tai oikotie Jumalan luokse.
Jotkut opettavat, että ylistys avaa tien Jumalan luokse. He ilmeisesti eivät muista mitään siitä mitä tapahui Golgatalla.
Ylistyksen avulla tavoitellaan Isän sydäntä tai syvempää suhdetta Jumalan kanssa.
Ylistysoppiin sisältyy ajatuksia, että ei-ylistäjät ovat jotenkin huonompia uskovia.
Ylistysopin mukaan 'Todellinen sydämestä nouseva ylistys on avain Jumalan läsnäoloon.'
Ylistysopin mukaan ylistämisellä voidaan astua Pyhän Hengen ilmapiiriin. Aiheesta taitaa olla joku laulukin.
Ylistysopin mukaan saatana ei kestä olla siellä missä Jumalaa ylistetään.
Ylistysopin mukaan seurakunta voi ylistämällä ja palvomalla vaikuttaa pimeyden maailmaan ja sen avulla voi käydä hengellistä sodankäyntiä. Uudessa Testamentissa on joitakin kohtia, jotka viittaavat hengelliseen sodankäyntiin, mutta siellä ei puhuta mitään ylistyssodankäynnistä.
Nykyisessä ylistämisessä on tärkeintä se tunne ja fyysiset kokemukset, joita yritetään saavuttaa ylistysmusiikin avulla. Entisaikaan lauluissa tärkeintä oli niiden sanoma.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #5 : 07.05.14 - klo:21:29 »
Vanhassa Testamentissa on kerrottu paljonkin ylistämisestä.
Tässä yksi harvemmin esillä oleva kohta.

Lainaus käyttäjältä: Joos. 7:
19 Silloin Joosua sanoi Aakanille: "Poikani, anna Herralle, Israelin Jumalalle, kunnia ja anna hänelle ylistys: tunnusta minulle, mitä olet tehnyt, äläkä salaa sitä minulta".
20 Niin Aakan vastasi Joosualle ja sanoi: "Minä todella olen tehnyt syntiä Herraa, Israelin Jumalaa, vastaan, sillä näin minä tein:
21 kun minä näin saaliin joukossa kauniin sinearilaisen vaipan, kaksisataa sekeliä hopeata ja kultalevyn, viidenkymmenen sekelin painoisen, niin minussa syttyi niihin himo, ja minä otin ne; ne ovat kätkettyinä maahan keskelle minun telttaani, hopea alimpana".


Lydia

  • Vieras
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #6 : 07.05.14 - klo:22:38 »
KnutL esitti vihjeen (toiveen?), että olisi aihetta  aloittaa erillinen
ketju Jumalan ylistämisestä, joten tein työtä käskettyä.
____________

Mikä on mielestäsi oikea tapa ylistää Jumalaa?

Se on oikea tapa mikä itselle on luontevaa, ja sekin vaihtelee, joskus ylistää voi mollissa itkun kanssa.

Voinko mennä sanomaan toiselle ihmiselle,
että sinun tapasi ylistää Jumalaa on vääränlainen?

Ei voi.

Onko sellainen seurakunta harhaoppinen, jossa
ylistetään Jumalaa esim. ylistysmusiikin soidessa?

Ei se tee seurakuntaa harhaoppiseksi, mieltymyksiä voi olla monia.

Teenkö väärin, jos osallistun sellaisen seurakunnan tilaisuuteen,
jossa annetaan mahdollisuus ylistää Jumalaa kyseisellä tavalla,
vaikka tuo tapa ei olisikaan juuri se, miten itse koen hyväksi
ja oikeaksi ylistää Jumalaa?

Et.

Tuomitseeko Jumala meidät siitä, jos ylistämme Häntä "väärin"?

Ei.

Ja tärkeimpänä:
Miten Sinun mielestäsi Raamattu opettaa meitä
ylistämään Jumalaa tai millä tavoin Raamatun
aikoina on ylistetty Jumalaa?

Eli esimerkkejä Raamatusta Jumalan ylistämisestä.

  Ylistäkää alati hänen Pyhää Nimeänsä. Kaikki joissa on henki kiittäköön.
[/color]
« Viimeksi muokattu: 07.05.14 - klo:22:41 kirjoittanut Lydia »

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #7 : 07.05.14 - klo:22:48 »
Luukas 1:46 ja 64: (Saarisalon UT)

Niin Maria sanoi: "Sieluni ylistää Herraa, henkeni on riemuinnut Jumalassa, Vapahtajassani...

Heti hänen suunsa ja kielensä aukeni ja hän puhui ylistäen Jumalaa.


Luukas 2:

28 otti hänkin hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi:
29 "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;

38 Ja juuri sillä hetkellä hän tuli siihen, ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.


Luuk. 10:21
   
Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
« Viimeksi muokattu: 07.05.14 - klo:22:56 kirjoittanut Hilema »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #8 : 08.05.14 - klo:08:45 »
Mitä aito ylistys ei ole ja mitä se on?

Itsessään se ei ole organisoitua yhteistoimintaa.

Se ei ole “oikean tekniikan” hallintaa.

Se ei ole sanojen mekaanista toistoa (Jeesus sanoo: “ - - älkää tyhjiä hokeko, niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan”).

Se ei ole pakonomaista ja kestoltaan ennakkoon määriteltyä ja “ohjelmoitua” inhimillisen ponnistelun tuotosta.

Se ei ahdista osallistujia fyysisesti eikä henkisesti.

Se ei hajoita uskovien yhteyttä.

Aito ylistys syntyy siitä tietoisuudesta, että syntinen ihminen on armahdettu ilman mitään ihmisen omaa suoritusta, tekoa tai ansioituneisuutta.

Aito ylistys syntyy sydämessä olevan Kristus-elämän seurauksena ja ilman tätä elämää harjoitettuna kyseessä on vain surkea jäljitelmä.

Aito ylistys on riippumaton ulkoisista olosuhteista.

Kaukaisinkin ajatus siitä, että ihminen voisi ylistyksellään ansioitua Jumalan edessä on sille täysin outo ja vieras.

Ylistys aidoimmillaan ei useinkaan ole ulospäin suuntautuvaa, äänekästä käyttäytymistä, vaan se syntyy ja koetaan ihmisen sisimmässä — Pyhän Hengen temppelissä.

Aito ylistys syntyy Jumalan rauhasta ihmisen sisimmässä.

Aito ylistys syntyy puhtaassa ilmapiirissä ja se synnyttää puhdasta ilmapiiriä. Se poistaa jännittyneisyyttä Jumala-suhteesta ja ihmisten välisistä suhteista.

Aito ylistys syntyy armollisessa ilmapiirissä.
« Viimeksi muokattu: 08.05.14 - klo:08:48 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #9 : 08.05.14 - klo:08:55 »
Mitä aito ylistys ei ole ja mitä se on?

Itsessään se ei ole organisoitua yhteistoimintaa.

Se ei ole “oikean tekniikan” hallintaa.

Se ei ole sanojen mekaanista toistoa (Jeesus sanoo: “ - - älkää tyhjiä hokeko, niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan”).

Se ei ole pakonomaista ja kestoltaan ennakkoon määriteltyä ja “ohjelmoitua” inhimillisen ponnistelun tuotosta.

Se ei ahdista osallistujia fyysisesti eikä henkisesti.

Se ei hajoita uskovien yhteyttä.

Aito ylistys syntyy siitä tietoisuudesta, että syntinen ihminen on armahdettu ilman mitään ihmisen omaa suoritusta, tekoa tai ansioituneisuutta.

Aito ylistys syntyy sydämessä olevan Kristus-elämän seurauksena ja ilman tätä elämää harjoitettuna kyseessä on vain surkea jäljitelmä.

Aito ylistys on riippumaton ulkoisista olosuhteista.

Kaukaisinkin ajatus siitä, että ihminen voisi ylistyksellään ansioitua Jumalan edessä on sille täysin outo ja vieras.

Ylistys aidoimmillaan ei useinkaan ole ulospäin suuntautuvaa, äänekästä käyttäytymistä, vaan se syntyy ja koetaan ihmisen sisimmässä — Pyhän Hengen temppelissä.

Aito ylistys syntyy Jumalan rauhasta ihmisen sisimmässä.

Aito ylistys syntyy puhtaassa ilmapiirissä ja se synnyttää puhdasta ilmapiiriä. Se poistaa jännittyneisyyttä Jumala-suhteesta ja ihmisten välisistä suhteista.

Aito ylistys syntyy armollisessa ilmapiirissä.
Aamen aamen, tässä aidossa todellisuudessa olemme olleet ja edelleen elämme. Ylistyskin on rukousta, yhdessä ja yksin.

Helena

  • Vieras
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #10 : 08.05.14 - klo:20:18 »

Voinko mennä sanomaan toiselle ihmiselle,
että sinun tapasi ylistää Jumalaa on vääränlainen?

Onko sellainen seurakunta harhaoppinen, jossa
ylistetään Jumalaa esim. ylistysmusiikin soidessa?


Nykyaikana ylistämisen ja musiikin esittämisen välille laitetaan yhtäläisyysmerkit.
Minun mielestäni se on törkeää, että Jumalan kunnian osoitettavan kunnioituksen tilalle laitetaan ihmiset kiemurtelemaan musiikin säestyksellä. Heitä tai heidän esittämäänsä musiikkia sitten palvotaan.

Ylistysoppiin sisältyy ajatus, että sen avulla voitaisiin jotenkin ansaita tai oikotie Jumalan luokse.
Jotkut opettavat, että ylistys avaa tien Jumalan luokse. He ilmeisesti eivät muista mitään siitä mitä tapahui Golgatalla.
Ylistyksen avulla tavoitellaan Isän sydäntä tai syvempää suhdetta Jumalan kanssa.
Ylistysoppiin sisältyy ajatuksia, että ei-ylistäjät ovat jotenkin huonompia uskovia.
Ylistysopin mukaan 'Todellinen sydämestä nouseva ylistys on avain Jumalan läsnäoloon.'
Ylistysopin mukaan ylistämisellä voidaan astua Pyhän Hengen ilmapiiriin. Aiheesta taitaa olla joku laulukin.
Ylistysopin mukaan saatana ei kestä olla siellä missä Jumalaa ylistetään.
Ylistysopin mukaan seurakunta voi ylistämällä ja palvomalla vaikuttaa pimeyden maailmaan ja sen avulla voi käydä hengellistä sodankäyntiä. Uudessa Testamentissa on joitakin kohtia, jotka viittaavat hengelliseen sodankäyntiin, mutta siellä ei puhuta mitään ylistyssodankäynnistä.
Nykyisessä ylistämisessä on tärkeintä se tunne ja fyysiset kokemukset, joita yritetään saavuttaa ylistysmusiikin avulla. Entisaikaan lauluissa tärkeintä oli niiden sanoma.
Siis jossakin seurakunnassa ilmeisesti on kuvaamallasi tavalla, otaksun. Tää on nii mahrotonta, keskustella meinaan, kun esim. Sinä KnutL kirjoitat aivankuin asiat olisivat yleiseti ja kaikkien mielestä kuvaamallasi tavalla. Ja että tämä olisi joku yleissuomalainen tilanne ja opetus. En saa kiinni tuosta.

Ylistys nousee syämestä, Jeesuksen rakkauden todellisesta ja aidosta kohtaamisesta. Raamatun mukaan Herra asuu kansansa kiitoksessa, ja kiittämään kehotetaan joka tilassa. Meillä ihmisillä tilat vaihtelevat, silti kaikessa voimme tuoda asiamme Jumalalle tiettäväksi, kiitoksen kanssa. Herra on hyvä ja sangen ylistettävä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #11 : 08.05.14 - klo:20:44 »
Kun kirjoitin aikaisemmin lapsellisen huolettomasti kielteisesti ylistysmusiikkiesityksestä täkäläisessä seurakunnankokouksessa,
kysymys oli tietysti vain minun mielipiteestäni.
En ole pätevä arvioimaan minkäänlaista musiikkia, koska olen aivan musiikkikorvaton.

Minua häiritsi, ja on ennenkin eri yhteyksissä häirinnyt, ylistysmusiikkiesitysten ulkokohtaisuus minun kannaltani.
Koska en ole tottunut ylistämään Jumalaa fyysisesti heilumalla ja toistamalla jonkin oudon laulun sanoja, koen ko. esitykset vain esiintyjien itsensä esittelemisenä.
Mutta siis minä koen niin, eikä se ole yleispätevä totuus.

Esim. ko. tilaisuuden ylistysbandi ja sen naislaulaja ylistivät aivan ilmiselvän aidosti meidän yhteistä Herraamme- omalla tavallaan.
Lisäksi suuri osa seurakuntalaisista oli selvästi mukana ylistyksessä, jonka kautta he palvoivat Jumalaa.

En ymmärrä Knutin esilletuomaa näkemystä jostakin Raamatulle vieraasta, ihmisten keksimästä ylistysopista, koska en ole sellaisesta ennen kuullut.
Ainakaan tuossa tilaisuudessa en kokenut kenenkään harjoittavan mitään kummallista ylistysoppia, vaan he julistivat ääneen ja liikehtien Jumalan kunniaa.

Ongelma olen siis minä, koska tuon tyyppinen sosiaalinen ylistys on minulle vierasta.
Vaikka en osaa yhtään laulaa, pystyn rukouksessa yhtymään yhteiseen ylistyslauluun, jos se on perinteinen "kappale" esim. hengellisestä laulukirjasta tai virsikirjasta.

Jos olisin elänyt pidempään seurakunnassa, jossa on "uudenaikainen" ylistysmusiikkikultturi, ajattelisin tietysti eri tavalla.
Mutta lähtökohtani on -70- luvun alun kansanlähetysläisessä nuorisotoiminnassa, jossa laulettiin Sinisen laulukirjan lauluja ja täysin eri tyylillä kuin ylistysmusiikissa.
Tietenkin silloinkin kiitettiin ja ylistettiin Herraa ja rukoiltiin yhdessä kielilläkin, mutta ulkoisesti eri tavalla.

Taisto

  • Vieras
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #12 : 08.05.14 - klo:22:05 »
Kun kirjoitin aikaisemmin lapsellisen huolettomasti kielteisesti ylistysmusiikkiesityksestä täkäläisessä seurakunnankokouksessa,
kysymys oli tietysti vain minun mielipiteestäni.
En ole pätevä arvioimaan minkäänlaista musiikkia, koska olen aivan musiikkikorvaton.

Minua häiritsi, ja on ennenkin eri yhteyksissä häirinnyt, ylistysmusiikkiesitysten ulkokohtaisuus minun kannaltani.
Koska en ole tottunut ylistämään Jumalaa fyysisesti heilumalla ja toistamalla jonkin oudon laulun sanoja, koen ko. esitykset vain esiintyjien itsensä esittelemisenä.
Mutta siis minä koen niin, eikä se ole yleispätevä totuus.

Esim. ko. tilaisuuden ylistysbandi ja sen naislaulaja ylistivät aivan ilmiselvän aidosti meidän yhteistä Herraamme- omalla tavallaan.
Lisäksi suuri osa seurakuntalaisista oli selvästi mukana ylistyksessä, jonka kautta he palvoivat Jumalaa.

En ymmärrä Knutin esilletuomaa näkemystä jostakin Raamatulle vieraasta, ihmisten keksimästä ylistysopista, koska en ole sellaisesta ennen kuullut.
Ainakaan tuossa tilaisuudessa en kokenut kenenkään harjoittavan mitään kummallista ylistysoppia, vaan he julistivat ääneen ja liikehtien Jumalan kunniaa.

Ongelma olen siis minä, koska tuon tyyppinen sosiaalinen ylistys on minulle vierasta.
Vaikka en osaa yhtään laulaa, pystyn rukouksessa yhtymään yhteiseen ylistyslauluun, jos se on perinteinen "kappale" esim. hengellisestä laulukirjasta tai virsikirjasta.

Jos olisin elänyt pidempään seurakunnassa, jossa on "uudenaikainen" ylistysmusiikkikultturi, ajattelisin tietysti eri tavalla.
Mutta lähtökohtani on -70- luvun alun kansanlähetysläisessä nuorisotoiminnassa, jossa laulettiin Sinisen laulukirjan lauluja ja täysin eri tyylillä kuin ylistysmusiikissa.
Tietenkin silloinkin kiitettiin ja ylistettiin Herraa ja rukoiltiin yhdessä kielilläkin, mutta ulkoisesti eri tavalla.
Etkö ole kuullut tai lukenut, mitä on ns. ylistysoppi ja mitä kaikkea se pitää sisällään?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #13 : 08.05.14 - klo:22:07 »

Voinko mennä sanomaan toiselle ihmiselle,
että sinun tapasi ylistää Jumalaa on vääränlainen?

Onko sellainen seurakunta harhaoppinen, jossa
ylistetään Jumalaa esim. ylistysmusiikin soidessa?


Nykyaikana ylistämisen ja musiikin esittämisen välille laitetaan yhtäläisyysmerkit.
Minun mielestäni se on törkeää, että Jumalan kunnian osoitettavan kunnioituksen tilalle laitetaan ihmiset kiemurtelemaan musiikin säestyksellä. Heitä tai heidän esittämäänsä musiikkia sitten palvotaan.

Ylistysoppiin sisältyy ajatus, että sen avulla voitaisiin jotenkin ansaita tai oikotie Jumalan luokse.
Jotkut opettavat, että ylistys avaa tien Jumalan luokse. He ilmeisesti eivät muista mitään siitä mitä tapahui Golgatalla.
Ylistyksen avulla tavoitellaan Isän sydäntä tai syvempää suhdetta Jumalan kanssa.
Ylistysoppiin sisältyy ajatuksia, että ei-ylistäjät ovat jotenkin huonompia uskovia.
Ylistysopin mukaan 'Todellinen sydämestä nouseva ylistys on avain Jumalan läsnäoloon.'
Ylistysopin mukaan ylistämisellä voidaan astua Pyhän Hengen ilmapiiriin. Aiheesta taitaa olla joku laulukin.
Ylistysopin mukaan saatana ei kestä olla siellä missä Jumalaa ylistetään.
Ylistysopin mukaan seurakunta voi ylistämällä ja palvomalla vaikuttaa pimeyden maailmaan ja sen avulla voi käydä hengellistä sodankäyntiä. Uudessa Testamentissa on joitakin kohtia, jotka viittaavat hengelliseen sodankäyntiin, mutta siellä ei puhuta mitään ylistyssodankäynnistä.
Nykyisessä ylistämisessä on tärkeintä se tunne ja fyysiset kokemukset, joita yritetään saavuttaa ylistysmusiikin avulla. Entisaikaan lauluissa tärkeintä oli niiden sanoma.
Siis jossakin seurakunnassa ilmeisesti on kuvaamallasi tavalla, otaksun. Tää on nii mahrotonta, keskustella meinaan, kun esim. Sinä KnutL kirjoitat aivankuin asiat olisivat yleiseti ja kaikkien mielestä kuvaamallasi tavalla. Ja että tämä olisi joku yleissuomalainen tilanne ja opetus. En saa kiinni tuosta.

Ylistys nousee syämestä, Jeesuksen rakkauden todellisesta ja aidosta kohtaamisesta. Raamatun mukaan Herra asuu kansansa kiitoksessa, ja kiittämään kehotetaan joka tilassa. Meillä ihmisillä tilat vaihtelevat, silti kaikessa voimme tuoda asiamme Jumalalle tiettäväksi, kiitoksen kanssa. Herra on hyvä ja sangen ylistettävä.
Tuossa oli lainauksia cityseurakuntien nettisivuilta ja joku helluntaipuoleltakin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Keskustelua Jumalan ylistämisestä
« Vastaus #14 : 08.05.14 - klo:22:13 »
Listasin tuossa jotain edellä. Ulkoisena muotona joissain seurakunnissa astutaan virtaan ja soukkaillaan eli maataan patjoilla ja kuunnellaan ylistysmusiikkia. Lippujen liehutteluakin harrastetaan.