Kirjoittaja Aihe: Jumalan johdatus  (Luettu 9430 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #75 : 14.03.18 - klo:18:09 »
Taisto:" - mutaatiot+luonnonvalinta -mekanismi: lajien sisäistä muuntelua kyllä tapahtuu geenistön puitteissa, mutta kokonaan uusia, geneettisesti monimutkaisempi ominaisuuksia lajeille ei kehity - päinvastoin, geneettinen perimä rappeutuu jatkuvasti, niin että kaikkia lajeja uhkaa sukupuutto tietyn ajan kuluessa "

Olen eri mieltä. Galapagos-saarille etelä-Amerikassa saapuneesta peippolajista kehittyi 15 erilaista lajia ympäristön ekologisten ominaisuuksien perusteella. Joka lajille kehittyi erilaisia ominaisuuksia niiden käyttämän ravinnon perusteella. Eliöt yleensä pystyvätkin loputtomaan muuntumiseen, jota ohjaavat ympäristön olosuhteet ja ravinnon saannin mahdollisuudet (Ks. esim. Dougal Dixon: Ihmisen jälkeen 1982, s.15)

Uusia lajeja kehittyy siis sitä nopeammin, mitä nopeammin ympäristö muuttuu. Evoluutio on tehokas toimija, joka toimii vielä senkin jälkeen kun laji nimeltä homo sapiens eli ihminen on lakannut olemasta. Tämä laji lienee maapallolla ainoa, jolla on riittävät keinot itsensä tuhoamiseen. Tämän lajin tärkein kysymys ja ongelma lienee se, miten se saa oman aggressionsa hallintaansa rakentavalla tavalla.

Vai saako se sitä ollenkaan?
Perustelet mielipiteesi evoluutio-opeilla, joita on jo kauan julistettu mutta jotka on osoitettu virheellisiksi. Meillä on siis eri tietolähteet. Jos tämä asetelma säilyy, ei taida olla edellytyksiä muuhun kuin juupas-eipäs -keskusteluun. Ehdotankin, että jätetään asia toistaiseksi hautumaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #76 : 16.03.18 - klo:21:58 »
Ateistillakin on jumala. Se on ihminen itse (tai sitten toinen ihminen). Mielestäni ateismi on uskonto.

Linkissä olevassa ohjelmassa "Tiede ja kristinusko" Tapio Puolimatka sanoo, että "Ateismi on olemukseltaan uskonnollinen oppi", suosittelen katsomista:

https://www.youtube.com/watch?v=ci8DEap2qII
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #77 : 17.03.18 - klo:12:54 »
Perustelet mielipiteesi evoluutio-opeilla, joita on jo kauan julistettu mutta jotka on osoitettu virheellisiksi. Meillä on siis eri tietolähteet. Jos tämä asetelma säilyy, ei taida olla edellytyksiä muuhun kuin juupas-eipäs -keskusteluun. Ehdotankin, että jätetään asia toistaiseksi hautumaan.

Kannatan Taiston ehdotusta. Ehkä siihen saakka kunnes vastaan tulee otus, josta ei voi varmuudella sanoa, onko se eläin vai ihminen. Tai oikeastaan otuksia pitäisi olla kaksi, että kummajaisen suku voisi jatkua.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #78 : 23.03.18 - klo:10:45 »

Paulukselle: Tämä "uskossa olo" syntyi, kun lukiossa olo aikana luin rovasti Muroman hartauskirjoja. Kävin uskonnollisia keskusteluja uskonnon opettajani kanssa.  Luulin, että Jumala kuulee ja auttaa, kun rukouksissa purkauduin hänelle kertoen vaikeuksistani mm. vanhempieni kanssa. Kaiken aikaa minulla oli kuitenkin tunne, että näissä uskonnon jutuissa ei kaikki ole ihan kohdallaan.

Edellistä lukiessa minulle tuli mieleen Paavo Ruotsalaisen jalkapatikka Nilsiästä Jyväskylään seppä Högmanin puheille. Jotain tuommoista Paavokin lienee sepälle puhunut, johon seppä sanoi: Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: Kristuksen sisällinen tunteminen.

Evankeliumin ydin ei ole tiedollinen ongelma. Pelastava usko on lahja, jota kaikki eivät tahdo ottaa vastaan, ja siihen on monia syitä. Ihmisellä on sen suhteen vain kaksi mahdollisuutta, joko hylätä koko juttu tai sitten ottaa se vastaan. Jälkimmäinen vaihtoehto merkitsee uudestisyntymistä. Muutos merkitsee vallankumousta, jota ei voi toisen ymmärrykselle tyhjentävästi selittää, se pitää itse kokea.


Albert. Kun luen kirjoituksiasi, niin jostain syystä tulee aina mieleen tämä Paavo Ruotsalaisen ja seppä Högmanin tapaaminen. Sinulla on mielestäni sama ongelma kuin Paavolla. Käännät kaikki kivet ja kannot, päästäksesi erilaisten uskontojen ja uskomusten avulla torjumaan kaikkein tärkeimmän. Sillä tiellä et Jumalan rauhaa milloinkaan saavuta.

Olemme kutakuinkin samanikäisiä "vaareja" ja meillä on parhaassakin tapauksessa elämää jäljellä vain muutama lyhyt vuosi, ja se aika tulisi osata käyttää oikein. Neuvoni on, että nöyrästi ja totisella sydämellä pyydät Jeesusta tulemaan sydämeesi. Rukous voi olla hyvinkin epämuodollinen, ja voit siinä tuoda epäuskosikin Hänelle. Sinulla ei ole uskoa, mutta pelastava uskokin annetaan lahjana, ei ihminen voi puristaa sitä itsestään.

"Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi" (Ef. 2:8, 9).

"Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä" (Joh. 1:12).

Evankeliumi on hyvin yksinkertainen. Mutta viisaille ei ole annettu eri tietä kuin tyhmille, kaikki ovat samassa asemassa. Nöyrtymistä se kuitenkin edellyttää ja sen voi kukin päättää itse sanomalla: "Minä tahdon".

Kokemukseni olen kertonut täällä (vastaus 19):
http://puimatanner.net/index.php?topic=576.msg30777#msg30777
« Viimeksi muokattu: 23.03.18 - klo:10:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #79 : 03.05.20 - klo:14:34 »
Toisen merkittävän kertomuksen tuonpuoleisesta voi lukea Sana-lehdestä. Kertoja on kuopiolainen Lauri Hallikainen, jonka itsekin tunnen. Koetan etsiä osoitteen netistä.

Artikkeli on tässä:
https://www.sana.fi/sana/haastattelut/arkisto/on_tultava_pieneksi_voidakseen_kokea_suuria

Ylläoleva linkki ei enää toimi, mutta Hallikaisen kertomus löytyy täältä (sivut 9 ja 10):
http://www.kristitynfoorumi.fi/PL12006.pdf

Lauri Hallikaisen Kultasoinnun äänitykset ovat saaneet tilaa Hesarin sivuilla. Luonnollisesti Hesari vaikenee täysin Laurin tärkeimmästä kokemuksesta:
https://dynamic.hs.fi/2020/kevat/?utm_campaign=tf-HS&utm_term=3&utm_source=tf-other&share=4b03cec1a75700d5f9d74ae669a994d3
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #80 : 03.05.20 - klo:16:06 »
Uskon ja koen Jumalan johdattavan eli ohjaavan minua tällä hetkellä.
Ja johdatusta varjelun ja suojelun muodossa on paljon elisessäkin.
Mutta.
Suurten linjojen ja pitkien aikavälien johdatus yhä korkeammalle, paremmaksi ja
seesteisemmäksi ei kuulu minun tapaukseeni.
Olen vauvasta alkaen ollut hetken lapsi, päivä kerrallaan-eläjä.

En ole koskaan osannut (enkä halunnutkaan) laatia suuria elämän suunnitelmia ja aloittaa projekteja, joiden tuloksille rakentuisivat seuraavat ratkaisuni.
Minulta puuttuu kokonaan tavoitteellinen sitoutuminen ja määrätietoisen sinnikäs uurastus toteuttaakseni elämäni suuret näyt ja unelmat.
Eikä mitään näkyjä ja unelmia ole koskaan ollutkaan.
Olen tosin hankkinut koulutuksia ja ammatteja yms.,
mutta se on vain jotenkin vähitellen tapahtunut, ilman innoittuneita kutsumuksia ja
haaveiluja.

Siksi minun on hyvin vaikeaa ajatella, että olisin voinut olla välikappaleena Jumalan suunnitelmien toteutumisessa elämiseni suhteen.
Päin vastoin olen aina täpärästi selvinnyt kustakin päivästä ja vuodesta
riippumalla kiinni Herran lupauksissa siitä, että Hän ei anna uskon raueta tyhjiin
eikä halua lapsilleen pahaa.

Näen omissa edesottamuksissani lähinnä tempoilevaa ja uteliasta seikkailua.
Jämerästi vastuuta kantava aikuisuus ei siis ole minun osani.

Tästä huolimatta olen varma, että Jumala on muuttanut minussa paljon asioita,
joita voi sanoa hengelliseksi kasvuksi-
siis Jumalan kasvavaksi vaikutukseksi sisimmässäni.
Hengellisesti en koe itseäni vauva-asteella olevaksi imeväiseksi,
vaan Herra antaa minulle välillä jo vahvempaakin ruokaa.
(Hepr. 5: 11-14)
Se on kai Jumalan johdatusta ja huolenpitoa.
Mutta yhteisöllisesti ja yhteiskunnallisesti olen epämääräinen harmaan vyöhykkeen tapaus.







Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #81 : 03.05.20 - klo:16:46 »
Me ollaan sitä mitä ollaan. Ainoa tapa Jumalan koskettaa elämäämme on antaa Hänen näyttää juuri se missä olemme. Tai siis Hän johtaa meitä siihen totuuteen, että itse näemme sen. Pikkuhiljaa. Kautta koko elämän.
Tai siis itse olen alkanut hahmottaa todellisuutta tuohon suuntaan.