Kirjoittaja Aihe: Pääsiäismietteitä  (Luettu 6471 kertaa)

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #15 : 31.03.24 - klo:09:39 »
Siunattua Pääsiäistä! Kristus voitti kuoleman vallan.

Poissa pax

  • Viestejä: 1717
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #16 : 31.03.24 - klo:10:55 »
Hän on ylösnoussut!

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #17 : 31.03.24 - klo:17:54 »
Pääsiäistä 2024 myös täältä!

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #18 : 31.03.24 - klo:20:30 »
Hyvää pääsiäistä.
Menimme miehen kanssa klo 8:00 Ukrainalaiseen katoliseen messuun. Olimme noin 15 minuuttia myöhässä. He alkoivat siirtää jonkinlaista laatikkomaista rakennelmaa alttarin edestä pois. Ensin piti ottaa kukat pois. Minulla ei ollut harmainta aavistusta mitä oli tapahtumassa. Mieheni sanoi, että se laatikkomainen juttu kuvasi hautaa ja se siirrettiin osana liturgiaa pois, ennen kun kello 9 suurin osa ihmisiä tuli kirkkoon.

En ollut koskaa nähnyt sitä seremoniaa ennen.

Mieheni joutui lapsena olemaan ukrainalaiskatolisissa messuissa varsinkin Hiljasella viikolla hyvin paljon.

Ihmettelin, että miksi ihmisiä lappaa sisään vähän ennen yhdeksää, eikö se ala jo loppua.
Sitten minulle selvisi ja kysyin mieheltä, että olimmeko tulleet "Pre- messuun". Mies nyökkäsi. Meille valkeni, että emme tienneet, että varsinainen messu alkoi vasta kello 9.
Ihan kiva muuten oli hiljentyä pidemmäksi aikaa.

Heillä on liturgia kirja mistä jotenkuten voi seurata missä mennään, vaikka noin 90% siitä oli kirkkoslaaviksi. ???
Siis englanninkielinen juttu oli viereisellä sivulla.



 
« Viimeksi muokattu: 01.04.24 - klo:15:45 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #19 : 01.04.24 - klo:16:04 »
Suomalainen ystäväni facebookisssa laittoi pienen videon pätkän pääsiäisliturgiasta Helsingissä.
Siina kuvassa oli myös vähän samantapainen rakennelma, missä näytti olevan pienen pyörät.  Anopin ja apen kirkossakin oli sellainen, mutta se oli sen verran pieni, että olin aina luullut sitä ikäänkuin puhujakorokkeeksi tai jotain.

Se on siis ortodoksi perinne. Ukrainalaiset katoliset ovat erikoinen ryhmä siinä mielessä, että traditiot ja kirkkorakennukset ovat idän kirkon näköisiä.
Ja jumalanpalvelus on lähes täysin ortodoksi.

Se on historiallisia jäänteitä ajalta jolloin Puola oli valloittanut alueita Länsi-Ukrainasta ja oli yrittänyt tehdä heidän katoliksi.
Oltiin sitten päästy tuollaiseen kompromissiin.

Ystäväni videossa on ortodoksinen pääisäisliturgian kaunis laulu "Jeesus voitti kuoleman, kuolemalla kuoleman voitti ja haudassa oleville elämä koitti"

Satuin joskus koululaisena kuulemaan sen radiosta ja sanat jäivät jos silloin mieleen.

Yritin löytää sitä Youtubesta, mutta en ainakaan vielä ole onnistunut.

« Viimeksi muokattu: 01.04.24 - klo:16:17 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #20 : 01.04.24 - klo:16:13 »
Nyt löytyi.
https://www.youtube.com/watch?v=rgja3fNcfg8

Hyvin lyhyt video, mutta kiva kuitenkin. Säkeen loppu on hieman eri kuin mitä olen aikaisemmin kuullut.

Löysin saman laulun ukrainalaisesta liturgiasta, siis samat sanat, mutta eri melodia.
Sen täytyy olla vanha laulu.
« Viimeksi muokattu: 01.04.24 - klo:16:19 kirjoittanut sandia »

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #21 : 01.04.24 - klo:16:33 »
Ev.lut.kirkon nykyisessä virsikirjassa virsi nro 90 on tämä alkujaan ortodoksinen tropari. Se pääsee oikeuksiinsa näin laulettuna. Uruilla saa kyllä volyymiä säestykseen lisättyä säkeistöön kerrallaan ja sitten kolmannella kerralla täysillä. Pääsiäisen luonteeseen kuuluisi ottaa kaikki mahdollinen ilo irti. Pitkäperjantain tunnelmasta tehdä silloin kunnollinen irtiotto.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #22 : 01.04.24 - klo:16:43 »
Pari kolme naista olivat tavallaan liturgiasta vastuussa koko 2 tuntia, koska liturgia on suureksi osaksi lauluksi.
Eikä ole edes urkuja. Kauniisti jaksoivat laulaa, seurakuntakin voi tietty laulaa mukana jos osaa sanat, siis kirkkoslaavilaiset sellaiset.
Mieskin osaa osia siitä.
Välissä on sitten lauluja jotka minäkin jo tunnistan.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #23 : 01.04.24 - klo:17:29 »
Piti etsiskellä sana liturgia ja kerrata hieman. Ei ole ollut selvästikään aktiivikäytössä... Sivistys kasvaa!

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #24 : 01.04.24 - klo:21:08 »
Jostain syystä minä en ole välttynyt oppimasta sitä termiä. Luulen että opin se jo melko nuorena/lapsena ehkä radiosta.

"Liturgian toimittaa pastori Käkinen ja saarnan pitää kirkkoherra Jouhelainen."

Siis esimerkiksi noin.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #25 : 01.04.24 - klo:21:24 »
Joo, no onhan se varmasti tullut vastaan, mutta en olisi osannut selittää, mitä se varsinaisesti tarkoittaa. "Jotain tapahtuu." Vaikka ihan hyvin pärjännee ilman tuota tietoakin, osallistuminen ei siitä riipu.

Lisäys: tuli mieleen, onkohan tämä kerrottu esim. rippikoulussa? Voisi olla tarvetta senkin kertaamiselle aika ajoin...
« Viimeksi muokattu: 01.04.24 - klo:21:30 kirjoittanut Korpima »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #26 : 02.04.24 - klo:10:04 »
Tuossa edelläkin puhuttiin rippikoulusta. Minäkin aikoinaan kävin rippikoulun, mutta en muista siitä yhtään mitään. Tai, no kuitenkin sen verran muistan, että mukana oli yksi kaveri, joka välillä häiriköi  >:(

Mistään hengellisistä ei jäänyt muistikuvaa, se vaihe alkoi vasta sitten 16-vuotiaana, kun itse tulin oikeasti uskoon. Olen kertonut siitä toisaalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Pääsiäismietteitä
« Vastaus #27 : 05.04.24 - klo:21:23 »
Minulle rippikoulu oli tarkea, vaikka en silloin tajunnut kuinka tarkea.
Opin rippikoulussa elamani ensi kertaa evankeliumin.

Pastori piirsi taululle kuvan leveasta portista ja ahtaasta portista ja laveasta tiesta ja kapeasta tiesta, ja kertoi mita kumpikin Raamatussa merkitsi.

En tullut sina kesana uskoon, mutta tuo laittoi minut sellaiselle paikalle, etta en voinut oikein paeta sita, enka halunnutkaan. Seuraavana kesana tulin uskoon.  :)
Kylla Jumalan piti minua melko paljon taivutella ennenkuin kokonaan rohkenin itseni hanelle antaa.