Törmäisin netissä tämän ketjun aihepiiriin kuuluvaan Teemu T. Mantsisen väitöskirjaan.
Väikkäri on otsikoitu
"HELLUNTAILAISET LUOKKAKUVASSA
Uskontokulttuuri ja yksilön luokka-asema
Turun Helluntaiseurakunnassa"
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0CEQQFjAG&url=https%3A%2F%2Fwww.doria.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F10024%2F98814%2FAnnales_C387.pdf%3Fsequence%3D2&ei=20fXVMHrKuL6ygPb7YHwCg&usg=AFQjCNHkgnihlvpWZ5ru8p2vytPa4J-IYQ&bvm=bv.85464276,d.bGQSuosittelen lukemaan ainakin alusta 3 sivua ja luvut 5 ja 6.
Luku 10 on yhteenvetoa, mutta se on mielestäni enemmän tieteentekijöille laadittu kuin helluntailaisin silmin katsoville.
Joillekin saattavat olla väikkärin lopussa olevat liitteet olla mielenkiintoista tutkittavaa. Sieltä löytyy esimerkiksi tilastoa millaiset musiikkityylit ovat sallittuja tai kielletyiksi miellettyjä Turun helluntaiseurakunnassa.
Tutkimus keskittyy työikäiseen väestöön.
Tässä muutamia poimintoja tutkimuksesta:
"Helluntailaiset saivat Turussa aikoinaan yllättävää tunnustusta vasemmiston ja jopa
kommunistien puolelta. Ensisijaisesti yhteys syntyi kirkonvastaisuuden ja kirkosta eroamisen
vuoksi. Heikki Lahden mukaan hänet kutsuttiin melkein joka viikko siunaamaan joku
vasemmistolainen hautaan, kun Turun papit tekivät yhteispäätöksen olla hautaamatta kirkosta
eronneita."
"Kyselyn perusteella työikäiset seurakuntalaiset äänestävät lähes poikkeuksetta oikeistoa, kristillisdemokraatteja tai vaihtoehtoisesti
kokoomusta. Hajaääniä saavat muutkin puolueet, kuten perussuomalaiset ja
sosiaalidemokraatit. Kristillisen kirkon ja oikeiston läheisyydelle on Suomessa pitkä perinne,
joka juontaa osin historiansa työväenliikkeen ja ateismin yhtäaikaiseen kasvuun sekä
sisällissodan kokemuksiin."
"Vasemmisto olisi monella tapaa ollut, ja olisi poliittisestikin ajatellen, lähempänä helluntailaisten aatteita ja agendaa kuin oikeistolaisuus. Mutta silti oikeisto, joka etenkin Varsinais-Suomessa hylki helluntailaisuutta, on saanut
vaaleissa useimpien helluntailaisten äänet. Vasemmiston ja sosialismin ohittamiseen vaikutti erityisesti uskonnon rajojen puolustaminen. Helluntailaisten moraaliset arvot suosivat lähimmäisen auttamista. Tämä ei vielä itsessään lisää suoraa jännitettä arvojen ja sosiaalipoliittisten ohjelmien välillä. Jännite syntyy vasta jos ohjelmat vaikuttavat aseman sijaan tai sen lisäksi myös arvoihin ja uhkaavat uskonnon arvoja ja sitä kautta sisäisiä rajoja. Tämän vuoksi vasemmiston uskonnonvastaisuuden leima oli helluntailaisille riittävä syy torjua nekin poliittiset ohjelmat, jotka olisivat olleet sopusoinnussa omien arvojen kanssa."