Puimatanner

Puimatanner => Raamattupiiri => Aiheen aloitti: sandia - 01.08.19 - klo:18:40

Otsikko: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 01.08.19 - klo:18:40
Jobin kirjan jälkeen siis olen yrittänyt työstää Psalmien kirjaa. Jostain syystä mun on vaikea inspiroitua psalmeista tällä hetkellä. Olen yrittänyt pohtia miksi. Yksi juttu on, että psalmien kohdalla minusta vanhempi käännös on parempi. Taidan siirtyä lukemaan vanhaa käännöstä psalmien ajaksi.

Jotenkin heitin  eilen rukouksen Herralle, että autatko minua ymmärtämään miksi Raamatussa on psalmit. En oikein tiedä miksi sen tein, mutta olin jotenkin ymmällä.
Koin, että Herra antoi sellaisen pikavastauksen tai ymmärryksen asiaan.

Tämä ajatteluketju tuli selvästi mieleen, ja on sanottava, että tämä perspektiivi on minulle aivan uusi.
Siis: Jobin kirjan kohdalla tuli uusi ajatus, että miten armollista se on Herralta, että hän laittoi kirjoituksiin kokonaisuuden, missä ihminen koko olemuksensa voimalla on perinpohjin hämmentynyt Jumalan tarkoitusperistä siinä tilanteessa kun lähes kaikki mihin elämässä luotti, sortui. Jobin kirja äärettömän rehellisesti tuo esiin ihmisen epätoivoisen kyselyn......ja sitten Herra itse tulee vastaan ja kohtaa ihmisen ja ihminen saa rauhan.

Eli tuo on ikään kuin lahja Jumalalta ihmiselle.

Sitten taas psalmit levittävät silmien eteen sen miten lähinnä Daavid, uskossa vaeltava ja omassa lihassaan syntinen ihminen, etsii apua kerta toisensa jälkeen Jumalalta ja purkaa Herralle ahdistuksen, pelon, epätoivon, inhimillisen heikkouden kokemuksensa ja samalla etsii Herran apua. Se on ikään kuin poikkileikkaus ihmissielun kokemuksista tämän etsiessä Herraa.

Eli Raamatussa on selvästi kaikki se minkä kanssa  uskova ihminen kamppailee. Eli Herra ikään kuin näyttää, että Hän tietää sen kaiken ja lähestyy meitä.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Soltero - 01.08.19 - klo:19:04
Olen käyttänyt paljon Psalmeja eri tilanteissa
ajankohtaisiksi tulevina rukouksina.
Lukemattomia kertoja olen kokenut konkreettisesti,
miten Pyhä Henki rukoilee
puolestani samalla, kun lähestyn Herraa Psalmien rukouksilla.
Omat rukoukseni ovat usein hyvin lapsellisia ja vajaita,
joten Psalmeihin on turvallista yhtyä.

Joskus tulee mieleeni profeetallisten Psalmien kohdalla,
miten kirjoittaja on mahtanut ymmärtää tai kokea sen, että Hän
puhuu Jeesus Messiaan sanoja esim. Psalmeissa 22 ja 69.
Kirjoittikohan Daavid tietoisesti ylös saamaansa profetiaa samanaikaisesti
vai muisteliko jälkeenpäin, ja tieisikö hän itse aina, mistä tulevasta
on kysymys?
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 01.08.19 - klo:21:37
Juu joskus oma sisäinen elämä on täysin samassa tilassa kuin psalmien rukoukset. Ne todella ovat ikään kuin Pyhä Henki rukoilisi minun puolestani. En ole osannut asiaa noin muotoilla, mutta todella se on kokemus minullakin.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 30.09.19 - klo:18:04
Jostain syystä en saanut itseäni innostumaan psalmien luvusta. Kummallista. Jotenkin oli sellainen olo, että haluan jatkaa jostain eri kohdasta. Rehellisesti sanoen mua hämmensi tietoisuus että Daavidkin teki syntiä ja silti hän jotenkin usein viittaa psalmeissa omaan hurskauteensa. En tiedä miksi mutta tuo tuli koko ajan mieleen.

Yritin Sananlaskuja, mutta siinä kävi niin, että kun luin miten Salomon neuvoo hankkimaan viisautta ja välttämään porttonaisia, ja silti omassa elämässään vanhemmiten haksahti naisiin ja nämä veivät hänen sydämensä harhaan.

Miten mulle tuollai kävi?

Siirryin sitten lukemaan Apostolien tekoja mitä puolestani olen itse asiassa lukenut melko vähän elämäni aikana. Se puhuttelee minua valtavasti.  Toissa iltana luin Korneliuksen tarinan ja sen miten Herra junaili asiat niin, että hän kuuli evankeliumin. Hänellä oli jo sitä ennen oli avoin sydän Jumalan edessä. Jumala tunsi hänen sydämensä tarkkaan jo ennen kuin hän oli kuullut evankeliumin ja piti huolen, että hän pelastui.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Marjatta - 30.09.19 - klo:18:44
 
Ap.t. 13:22. Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.

Daavid ei ollut vielä kuningas, eikä langennut.
Jumala näki Daavidin sisimmän ja herkän omantunnon, myös tulevan lankeemuksen.

Jumalan ajatus Daavidista on minusta puhutteleva.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Soltero - 30.09.19 - klo:19:18

Ap.t. 13:22. Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.

Daavid ei ollut vielä kuningas, eikä langennut.
Jumala näki Daavidin sisimmän ja herkän omantunnon, myös tulevan lankeemuksen.

Jumalan ajatus Daavidista on minusta puhutteleva.
Joo näin on.
Daavid teki siinä Jumalan tahdon, että todella katui lankeemustaan ja kirjoitti siitä mm.
rehellisen ja nöyrän Psalmin 51.
Hän kirjoittaa Psalmin loppupuolella:

"Jumalalle kelpaava uhri on särkynyt henki.
Särkynyttä ja murtunutta sydäntä et sinä,
Jumala, halveksi."  (jae 18)

Daavid täytti Jumalan tahdon yleensäkin kirjoittamalla Psalmeja.
Jos ne kaikki olisivat vain hengellisesti ja maallisesti voittoisan ja hurskaan
miehen laatimia, ne koskettaisivat aika harvoja ihmisiä.
Mutta niissä Daavid käsittelee omien kokemustensa pohjalta paitsi
kiitoksen aiheita myös ihmiselämän kaikkein syvimpiä ahdinkoja.

Jumala ei valinnut oman kansansa kuninkaaksi ja Kristuksen esi-isäksi
synnitöntä yli-ihmistä, vaan halusi käyttää lankeilevaa Daavidia
osoittaakseen hänessä voimansa ja armonsa.

Koska Daavid oli myös profeetta ja kirjoitti monia Messias-profetioita,
hän oli myös tulevan Jeesuksen omaisuuskansan hallitsija.

"Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan
ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat,
ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä,
niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen
ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan,
sanoo Herra, joka tämän tekee."  (Aam. 9: 11-12)
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Oloneuvos - 30.09.19 - klo:22:55
Pari huomiota.

Rehellisesti sanoen mua hämmensi tietoisuus että Daavidkin teki syntiä ja silti hän jotenkin usein viittaa psalmeissa omaan hurskauteensa. En tiedä miksi mutta tuo tuli koko ajan mieleen.

Useissa psalmeissa Daavid ennustaa tulevasta Messiaasta puhuen Hänestä yksikön ensimmäisessä persoonassa, siis minä-muodossa. Psalmeissa hän kuvaa Messiaan tuntoja tavalla, joista Uusi Testamentti ei kerro. Ei vain voitoista ja luottamuksesta Jahven lupauksiin vaan myös tunnoista ristillä ja voiton riemusta ylösnousemuksensa jälkeen. 

Lainaus käyttäjältä: Sandia
Siirryin sitten lukemaan Apostolien tekoja mitä puolestani olen itse asiassa lukenut melko vähän elämäni aikana. Se puhuttelee minua valtavasti.  Toissa iltana luin Korneliuksen tarinan ja sen miten Herra junaili asiat niin, että hän kuuli evankeliumin. Hänellä oli jo sitä ennen oli avoin sydän Jumalan edessä. Jumala tunsi hänen sydämensä tarkkaan jo ennen kuin hän oli kuullut evankeliumin ja piti huolen, että hän pelastui.

Jotkut opettavat, että Korneliuksen hyvillä teoilla oli osuutta hänen pelastumiseensa, mutta Herran lähettämän enkelin sanat Korneeliukselle todistavat, että ne eivät auttaneet pelastuksen kokemisessa.
"Hän [Korneelius] kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;  hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi' Apt. 11:13-14.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 01.10.19 - klo:05:32

Ap.t. 13:22. Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.

Daavid ei ollut vielä kuningas, eikä langennut.
Jumala näki Daavidin sisimmän ja herkän omantunnon, myös tulevan lankeemuksen.

Jumalan ajatus Daavidista on minusta puhutteleva.


Juu huomasin tuon kohda juuri eilen lukiessani Apostolien tekoja. Kiinnitin huomion tuohon viralta poistamiseen…varsinkin kun teema on ollut uutisissa esillä viime päivinä. ???


Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 01.10.19 - klo:05:42
Salomo sai viisautta Herralta ja hänellä oli viisautta kirjoittaa Sananlaskut, missä on myös neuvoja sen suhteen miten vieraat naiset voivat viedä harhaan.  Ja silti hän itse meni aika paljon pieleen juuri naisten takia.  :-[

Kuningas Salomolla oli vaimoinaan lukuisia vieraiden maiden naisia, joita hän rakasti. Faraon tyttären lisäksi hänellä oli moabilaisia, ammonilaisia, edomilaisia, sidonilaisia ja heettiläisiä vaimoja. 2 He olivat lähtöisin niiden kansojen parista, joista Herra oli sanonut israelilaisille: "Pysykää loitolla heistä, ja hekin pysykööt teistä loitolla. Muuten he viekoittelevat teidän sydämenne omien jumaliensa puoleen." Salomo rakasti näitä naisia ja kiintyi heidän jumaliinsa. 3 Hänellä oli seitsemänsataa kuninkaallista vaimoa ja kolmesataa sivuvaimoa, ja he veivät hänen sydämensä harhaan. 4 Salomon vanhuuden päivinä vaimot viekoittelivat hänen sydämensä muiden jumalien puoleen, eikä hän ollut enää täydestä sydämestään uskollinen Herralle, Jumalalleen, niin kuin hänen isänsä Daavid oli ollut. 5 Salomo rupesi palvelemaan Astartea, sidonilaisten jumalatarta, ja ammonilaisten iljetystä Milkomia.

1 Kun. 11.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 01.10.19 - klo:05:47
Pari huomiota.

Rehellisesti sanoen mua hämmensi tietoisuus että Daavidkin teki syntiä ja silti hän jotenkin usein viittaa psalmeissa omaan hurskauteensa. En tiedä miksi mutta tuo tuli koko ajan mieleen.

Useissa psalmeissa Daavid ennustaa tulevasta Messiaasta puhuen Hänestä yksikön ensimmäisessä persoonassa, siis minä-muodossa. Psalmeissa hän kuvaa Messiaan tuntoja tavalla, joista Uusi Testamentti ei kerro. Ei vain voitoista ja luottamuksesta Jahven lupauksiin vaan myös tunnoista ristillä ja voiton riemusta ylösnousemuksensa jälkeen. 

Lainaus käyttäjältä: Sandia
Siirryin sitten lukemaan Apostolien tekoja mitä puolestani olen itse asiassa lukenut melko vähän elämäni aikana. Se puhuttelee minua valtavasti.  Toissa iltana luin Korneliuksen tarinan ja sen miten Herra junaili asiat niin, että hän kuuli evankeliumin. Hänellä oli jo sitä ennen oli avoin sydän Jumalan edessä. Jumala tunsi hänen sydämensä tarkkaan jo ennen kuin hän oli kuullut evankeliumin ja piti huolen, että hän pelastui.

Jotkut opettavat, että Korneliuksen hyvillä teoilla oli osuutta hänen pelastumiseensa, mutta Herran lähettämän enkelin sanat Korneeliukselle todistavat, että ne eivät auttaneet pelastuksen kokemisessa.
"Hän [Korneelius] kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;  hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi' Apt. 11:13-14.

Ketkä ne silleen opettaa, että Kornelius ansaitsi jotain omalla hyvillä teoilla?
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Soltero - 01.10.19 - klo:13:53
Vanhan ja Uuden Testamentin välillä on aika selvä ero,
kun ne kuvaavat Jumalaan uskovien ihmisten elämää.
Vanhassa Testamentissa kerrotaan erilaisten tapahtumien kautta hurskaiden
tekojen lisäksi paljon sellaistakin,
mikä vaikuttaa nykyään moraalittomuudelta.
Esimerkkeinä ovat mm. Daavidin ja Salomon tapaukset.

Helposti ajattelisi, että tuon ajan sukupuolimoraali oli erilaista kuin nykyaikana.
Mutta toisaalta Jumala antoi näistäkin asioista, siis seksistä, avioliitosta jne.,
hyvin yksityiskohtaisia ohjeita kansalleen Mooseksen kautta Siinain vuorella. (3. Mooseksen kirja).
Silti monet kaikkein eniten juutalaisten kohtaloihin vaikuttavat ihmiset lankeilivat pahasti.

Uudessa Testamentissa on mielestäni mustavalkoisempia kuvauksia ihmisistä.
Kerrotaan tosin esim. Pietarin ja Tuomaksen epäuskosta.
Mutta on vaikea kuvitella, että kuvattaisiin esim. heidän mahdollisista seksuaalisista lankeemuksistaan, Paavalin synneistä puhumattakaan.
Kuitenkin hekin olivat vain syntisiä ihmisiä, jonka asian Paavali tuo itsestään myös selvästi esille. esim. Room. 7. luvussa.

Jeesus ei opettanut mitään uudenlaista moraalia tai eettisiä sääntöjä.
Hän piti voimassa kaikki Isänsä juutalaisille antamat lait.
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."  (Matt. 5:17)

Uusi Testamentti osoittaa yksilökuvaustenkin kautta, että ihmisen on Uudessa liitossa mahdollista noudattaa Jumalan asettamaa moraalia, koska kyse ei ole enää
omaehtoisesta yrittämisestä.
Jeeesus on täyttänyt myös moraalilait eli antaa ihmisille
voiman ja kyvyn toteuttaa niitä.
Siksi Jumalan yhteydessä elävien syntejä ja lankeemuksia ei tarvitse enää kuvata Uudessa Testamentissa.
 
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 01.10.19 - klo:16:32
Tosin antaahan Kirje Korinttolaisille ymmärtää, että mm. seksuaalisuuden suhteen syntejä tapahtuu yhäkin.
Samoin ainakin yksi kirje Ilmestyskirjassa.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Soltero - 01.10.19 - klo:17:27
Tosin antaahan Kirje Korinttolaisille ymmärtää, että mm. seksuaalisuuden suhteen syntejä tapahtuu yhäkin.
Samoin ainakin yksi kirje Ilmestyskirjassa.
Tietysti ihmisten syntisyys ja syntien tekeminen on yhtä suurta nykyään kuin Vanhan liitonkin aikana.
Mutta elämän vanhurskaus Kristuksessa ei ole ansaittavissa uhreilla
eikä sitä voi saavuttaa nuhteettomalla elämällä tai kieltäymyksillä.

Jumalan tahto ihmisten elämäntapojen ja -valintojen suhteen ei ole muuttunut.
Mutta uskovien kilvoittelu ja pyhitys on Jeesuksen sovitusuhrin ansiosta aivan
eri pohjalla kuin se oli Vanhan liiton aikana.

Jeesus on siis täyttänyt lait eli antaa Häneen uskoville mahdollisuuden olla vanhurskaita Jumalan silmissä, vaikka he ovat samalla Hänen lakiensa ja tahtonsa rikkojia.
Aina on Jumalan rakkauteen ja armoon perustuva uusi mahdollisuus
uuteen parannukseen ja puhtauteen Jeesuksen veren kautta.

Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 01.10.19 - klo:18:02
Joo jostain syystä en kyennyt lukemaan Psalmeja enkä Sananlaskuja tällä hetkellä. Nyt kun palasin lukemaan psalmeja, ei minuun enää sillä tavalla pistänyt silmään psalmien kirjoittajien oman hurskauden ikään kuin ylistäminen. En tiedä miksi en ollenkaan kyennyt lukemaan niitä ja Sananlaskuissa tökki tuo Salomon räikeä tekojen ja sananlaskujen kontrasti. En oo ikinä kokenut asiaa tuolla tavalla.

Ihmisen kaksinaisuus on kyllä hyvin arkipäiväinen havainto omastakin elämästä.

Tuntuu että minut johdatettiin lukeaan Apostolien tekoja. Luulen että tuo vaikeus tuli siitä, että olin todella keskittynyt VTn lukuun ihan alusta psalmeihin asti. Siis se oli jatkuvaa tapahtumien lukemista. Sitten se pysähtyi psalmeihin ja Sananlaskuihin. Profeetat puolestaan ovat minulle hyvin läheisiä. Niissä opetetaan niin selvästi ihmisen kapinasta ja Jumalan edessä nöyrtymisen elintärkeydestä.

Mutta nyt siis pakkerran Apostolien tekoja ja totean, että olenpa todella vähän lukenut sitä kirjaa aikaisemmin!


Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Oloneuvos - 01.10.19 - klo:18:49
Ketkä ne silleen opettaa, että Kornelius ansaitsi jotain omalla hyvillä teoilla?

Uuskarismaattiset ja uusapostoliset voidellut. Lisäksi opettavat, että Jumala kuulee ja vastaa nopeammin, kun uhraamme rahaa Hänelle - tietysti heidän järjestöjensä kautta. 
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Marjatta - 01.10.19 - klo:19:30
Ketkä ne silleen opettaa, että Kornelius ansaitsi jotain omalla hyvillä teoilla?

Uuskarismaattiset ja uusapostoliset voidellut. Lisäksi opettavat, että Jumala kuulee ja vastaa nopeammin, kun uhraamme rahaa Hänelle - tietysti heidän järjestöjensä kautta.

Aneita. Vastustavat Jumalan Sanaa. Vastauksetkin ovat Jumalan armoa, ei ansioita.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 01.10.19 - klo:19:59
Minä en edes tiedä mistä lähtisin täällä kotipaikkakunnan lähettyvillä etsimään uuskarismaattista seurakuntaa. En edes tiedä mitä mistä löytäisin karismaattisen sellaisen.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Oloneuvos - 02.10.19 - klo:09:53
Minä en edes tiedä mistä lähtisin täällä kotipaikkakunnan lähettyvillä etsimään uuskarismaattista seurakuntaa. En edes tiedä mitä mistä löytäisin karismaattisen sellaisen.

Teillä ei ole asiat hyvin seurakunnissa, jos ette edes tiedä kuinka miljoonia veljiä ja sisaria eksytetään Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa noihin harhoihin, sillä ettehän te voi rukoilla heidän edestään jos te ette edes tiedä heistä. Te olette totisesti kuin Laodikean seurakunta. Me ollaan rikkaita eikä mitään tarvita? Entä ne sadat miljoonat jotka tavalla tai toisella on eksytetty uuskarismaattisiin valheisiin?

On niin uskomatonta missä pimeydessä te siellä Amerikan keskiosissa elätte. Kuulutteko sitten niihin miljardeihin, jotka tuomiolla sanotte "milloin me näimme sinut alastomana, nälkäisenä, vankeudessa" jne. Sanot ehkä, ettei tuo kuulu tähän juttuun, mutta kyllä se kuuluu. Jos siellä ei tiedetä liikkeellä olevan eksytyksen suuruudesta, niin tuskin mitään niistä 300 miljoonasta, joita vainotaan uskonsa tähden. Valheherätys on liikkeellä (Ilm. 6:1-2), valheprofeetat johtavat kansakuntia harhaan ja yhä uusia kristuksia (voideltuja) nousee näyttämölle... En jaksa jatkaa.

Ai niin, et kommentoinut tekstini sitä osaa, jossa totesin Daavidin ennustaneen lukuisissa psalmeissa tulevasta Messiaasta?
Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos
Useissa psalmeissa Daavid ennustaa tulevasta Messiaasta puhuen Hänestä yksikön ensimmäisessä persoonassa, siis minä-muodossa. Psalmeissa hän kuvaa Messiaan tuntoja tavalla, joista Uusi Testamentti ei kerro. Ei vain voitoista ja luottamuksesta Jahven lupauksiin vaan myös tunnoista ristillä ja voiton riemusta ylösnousemuksensa jälkeen.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Marjatta - 02.10.19 - klo:15:10
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 02.10.19 - klo:16:42
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.
Tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena. Kiitos halusta oikaista minua, mutta en todellakaan kyseenalaista psalmeja Jumalan sanana. Reilun 40 vuoden aikana, siis niin kauan kuin olen ollut uskossa, Herra on puhunut minulle todella paljon psalmien kautta.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 02.10.19 - klo:16:47
Minä en edes tiedä mistä lähtisin täällä kotipaikkakunnan lähettyvillä etsimään uuskarismaattista seurakuntaa. En edes tiedä mitä mistä löytäisin karismaattisen sellaisen.

Teillä ei ole asiat hyvin seurakunnissa, jos ette edes tiedä kuinka miljoonia veljiä ja sisaria eksytetään Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa noihin harhoihin, sillä ettehän te voi rukoilla heidän edestään jos te ette edes tiedä heistä. Te olette totisesti kuin Laodikean seurakunta. Me ollaan rikkaita eikä mitään tarvita? Entä ne sadat miljoonat jotka tavalla tai toisella on eksytetty uuskarismaattisiin valheisiin?

On niin uskomatonta missä pimeydessä te siellä Amerikan keskiosissa elätte. Kuulutteko sitten niihin miljardeihin, jotka tuomiolla sanotte "milloin me näimme sinut alastomana, nälkäisenä, vankeudessa" jne. Sanot ehkä, ettei tuo kuulu tähän juttuun, mutta kyllä se kuuluu. Jos siellä ei tiedetä liikkeellä olevan eksytyksen suuruudesta, niin tuskin mitään niistä 300 miljoonasta, joita vainotaan uskonsa tähden. Valheherätys on liikkeellä (Ilm. 6:1-2), valheprofeetat johtavat kansakuntia harhaan ja yhä uusia kristuksia (voideltuja) nousee näyttämölle... En jaksa jatkaa.

Ai niin, et kommentoinut tekstini sitä osaa, jossa totesin Daavidin ennustaneen lukuisissa psalmeissa tulevasta Messiaasta?
Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos
Useissa psalmeissa Daavid ennustaa tulevasta Messiaasta puhuen Hänestä yksikön ensimmäisessä persoonassa, siis minä-muodossa. Psalmeissa hän kuvaa Messiaan tuntoja tavalla, joista Uusi Testamentti ei kerro. Ei vain voitoista ja luottamuksesta Jahven lupauksiin vaan myös tunnoista ristillä ja voiton riemusta ylösnousemuksensa jälkeen.

Kyllä varmaan ainakin pastori tietää. Moni on viime aikoina tullut uskoon ja saa tervettä ja turvallista Sanan opetusta juurtuakseen Kristukseen. Samalla yksityiset ihmiset ottavat virkavapaata ja menevät lyhytaikaiseen lähetystyöhön juuri Aasiassa ja Afrikassa ja palvelevat siellä olevia seurakuntia paljon myös siten että rakentavat kouluja, seurakuntarakennuksia ja ovat hengellisessä yhteydessä paikallisiin ja oppivat toinen toisiltaan siitä miten Herra toimii.

Itse en näe sitä seurakuntaa laodikealaisena.  Pastori opettaa todella paljon ihan kääntymystä, ja parannuksen tekoa. Ja todella paljon Jumalan riisuma on pastorikin.

EN ole Amerikan keskiosissa.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Marjatta - 02.10.19 - klo:16:54
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.
En tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena. Kiitos halusta oikaista minua, mutta en todellakaan kyseenalaista psalmeja Jumalan sanana. Reilun 40 vuoden aikana, siis niin kauan kuin olen ollut uskossa, Herra on puhunut minulle todella paljon psalmien kautta.

Sandia, en minä tyrmää sinua enkä opeta sinua. En myöskään tulkinnut sinua. Ei sellainen tullut mieleenikään.  Ihan "itsekkäästi" tahdoin kertoa kokemukseni Psalmeja lukiessani. 
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 02.10.19 - klo:16:56
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.
En tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena. Kiitos halusta oikaista minua, mutta en todellakaan kyseenalaista psalmeja Jumalan sanana. Reilun 40 vuoden aikana, siis niin kauan kuin olen ollut uskossa, Herra on puhunut minulle todella paljon psalmien kautta.

Sandia, en minä tyrmää sinua enkä opeta sinua. En myöskään tulkinnut sinua. Ei sellainen tullut mieleenikään.  Ihan itsekkäästi tahdoin kertoa kokemukseni Psalmeja lukiessani.

Okei kiitos, että korjasit.
Kokemuksesi ovat identtisiä omien kokemuksieni kanssa.

Mutta jostain kummasta syystä, kun aloin lukea psalmeja, tuli ihan erilainen vaikutelma. Luin eilen illalla psalmeja ja taas näin ne ihan sellaisena kuin yleensä, siis siten että ne todella kertovat Jumalan sydämestä, ja samalla hänen pyhyydestään.

Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Marjatta - 02.10.19 - klo:17:09
Psalmit ovat siitä ihania, kun  voi itse samastua ja rukoilla psalmistan kanssa, vaikka oma tilanteeni onkin eri, mutta monasti kyllä käy kohti...ja murrun Jumalan edessä.

Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.
En tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena. Kiitos halusta oikaista minua, mutta en todellakaan kyseenalaista psalmeja Jumalan sanana. Reilun 40 vuoden aikana, siis niin kauan kuin olen ollut uskossa, Herra on puhunut minulle todella paljon psalmien kautta.

Sandia, en minä tyrmää sinua enkä opeta sinua. En myöskään tulkinnut sinua. Ei sellainen tullut mieleenikään.  Ihan itsekkäästi tahdoin kertoa kokemukseni Psalmeja lukiessani.

Okei kiitos, että korjasit.
Kokemuksesi ovat identtisiä omien kokemuksieni kanssa.

Mutta jostain kummasta syystä, kun aloin lukea psalmeja, tuli ihan erilainen vaikutelma. Luin eilen illalla psalmeja ja taas näin ne ihan sellaisena kuin yleensä, siis siten että ne todella kertovat Jumalan sydämestä, ja samalla hänen pyhyydestään.

Muutes

sinun rehellisyytesi, miksi oli vaikea alkaa lukea Psalmeja, oli minusta puhuttelevaa. Sellainen antaa mahdollisuuden pohtia asiaa syvemmin ja laajemmin.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 02.10.19 - klo:17:17
Kiitos siitä palautteesta.

Jeesus mainitsi jossain kohden, että Pyhä Henki puhui Daavidin suun kautta tai jotenkin noin se kohta meni.
Eli jos Jeesus näkee Pyhän Hengen psalmeissa, niin asia on melko selvä.

Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle.

Markus 12:36
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Marjatta - 02.10.19 - klo:17:28
Hain nuo Daavidin kautta olevat kohdat. Ne on otettu KR 33/38 käännöksestä.

Ap.t. 1:16 "Miehet, veljet, sen raamatunsanan piti käymän toteen, jonka Pyhä Henki on Daavidin suun kautta edeltä puhunut Juudaasta, joka rupesi niiden oppaaksi, jotka ottivat kiinni Jeesuksen.

Ap.t. 4:25 Sinä, joka Pyhän Hengen kautta, isämme Daavidin, sinun palvelijasi, suun kautta, olet puhunut: 'Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?

Hebr. 4:7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 03.10.19 - klo:05:14
Joo siis niitä on useampia kohtia UTssä. Jae minä lainasin on suoraan lainaus Jeesukselta.

Tuo osoittaa myös, miten Apostolien teot jatkuvasti viittaa Vanhaan Testamenttiin ja sieltä kautta todistaa, että Jeesus on Messias.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 04.10.19 - klo:07:04
Höh, loppuipas Apostolien tekojen kirja lyhyeen. Olin juuri päässyt vauhtiin ja sitten se loppuikin. Oli Paavalilla välillä jännät paikat. Minusta hän käytti hieman sykolokiaakin kuten siellä neuvostossa heitti kommentin mikä sai fariseukset ja saddukeukset tappeluun toisiaan vastaan ja huomio kääntyi pois Paavalista.

Luin sellaisella antaumuksella Mooseksen kirjat ja kaikki muut kirjat VTstä, joten on kai vielä päällä sellainen raskaansarjan lukemismoodi...

Yksi asia tuli todella selväksi. Aina kun uskovia vainottiin, ja sama oli Jeesuksella, sillä oli jokin näennäinen selitys tai oikeus. Uskovat nähtiin jollain tapaa aina lain ja oikeuksien rikkojina. Oletan vaino tulee aina siinä muodossa. Ainakin se alkaa siitä. Kuten nykyäänkin. Uutisissa oli että jossain Raamattu tuomittiin oikeudessa ihmisarvojen vastaisena.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Soltero - 04.10.19 - klo:16:36
Olen joskus huomannut lukevani kriittisesti jotakin Raamatun kohtaa.
Olen tekemässä siinä vakavan parannuksen.

Esim. olen ihmetellyt muutamassa Psalmissa kohtia, joissa kirjoittaja
rukoilee epäonnea, rangaistusta ja tuhoa vastustajilleen.
Samoin muutamista Jumalan kansalleen asettamissa määräyksistä ja rangaistuksista
voi ajatella, että ne ovat kohtuuttomia.

Tämä on kaikki omaa pienuuttani ja ylpeyttäni.
Kuvittelen, että minun asiani olisi arvostella Jumalan pyhää Sanaa
ja muodostaa mielipiteitäni Hänen toiminnastaan.
Vaikka jokin Sanan kohta olisi ihmisen muistiinmerkitsemää kuvausta ihmisen
toiminnasta, se on kuitenkin osa Jumalan meille antamaa ilmoitusta.

Jumala itse on Henkensä voimalla vaikuttanut, mitä tekstejä Raamattuun on
otettu mukaan.
Kaikki kirjoitettu on Kaikkivaltiaan puhetta kaikille kansoille ja jokaiselle
sukupolvelle.
Jos jokin asia tuntuu esim. tämän aikakauden suomalaisesta vanhanaikaiselta,
omituiselta tai jopa väärältä, tunne on vain lukijan omassa päässä ja
se on harhaa.

Mikään ei vähennä niin paljon Jumalan Sanan auktoriteettia kuin se, että
ihminen yrittää tulkita, selitellä, muunnella ja järkeistää yksityiskohtia
oman aikansa hengen ja yleisen mielipiteen mukaiseksi.
Kun yksi asia on saatu "korjattua", löytyy aina paljon muutakin, jota on
mukavaa arvostella ja määritellä aikansa eläneeksi,
vain juutalaisille kuuluvaksi jne.

Kuitenkin Jumalalla on omat salatut syynsä siiihen,
että kristityt ovat tietoisia siitä,
miten Hän on säätänyt ja toiminut jo tuhansia vuosia sitten.
Jumala ei vanhene, ei myöskään Hänen Sanansa, joten kaikki ihmisen mielestä
menneeseen maailmaan kuuluva on edelleen täysin totta
ajattomuuden näkökulmasta.
Ihmiselle tämän asian tajuaminen on vaikeaa, koska olemme sidottuja aikaan ja fysiikan lakeihin.

Kuvittelemme, että olemme itse rakentaneet maailmaa,
kehittyneet ja jalostuneet ja edistäneet moraalia ja yhteiskunnallisia säädöksiä parempaan suuntaan.
Kuitenkin ihminen on aivan sama avuton, osaamaton ja harhaileva Jumalan lapsi kuin vuosituhansia sitten.

Siksi Jumalaan ja Hänen antamaansa opetukseen pitää suhtautua pyhällä pelolla,
ihmettelevästi ja kunnioittavasti,
ilman viisastelua ja paikkansapitävyyden arviointia.
Kyse on niin kauan yliluonnollisista, ylimaallisista ja järjen ylittävistä uskon asioista
kunnes pääsemme perille Jumalan luo.
Silloin moni outo asia saa selityksensä.


Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 04.10.19 - klo:17:40
Tässä tuo kohta Apostolien teossa mitä ihmettelin eilen.
Apt. 23:6
"Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: "Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen." 7 Tuskin hän oli tämän sanonut, kun fariseusten ja saddukeusten kesken puhkesi ankara kiista ja koko joukko jakautui kahtia.8 Saddukeukset näet väittävät, ettei mitään ylösnousemusta ole, ei myöskään enkeleitä eikä henkiä, kun taas fariseukset uskovat näihin kaikkiin. 9 Meteli kävi yhä kovemmaksi, ja fariseusten joukosta muutamat lainopettajat alkoivat jo väittää: "Me emme voi havaita tässä miehessä mitään pahaa. Jospa henki tai enkeli on puhunut hänelle." 10 Mellakka kiihtyi kiihtymistään, ja komentaja alkoi pelätä, että Paavali revittäisiin kappaleiksi. Hän komensi sotaväenosaston hakemaan Paavalin pois neuvoston käsistä ja viemään hänet kasarmiin."

Eli aiheuttiko Paavali tietoisesti tuon kahakan jostain syystä, vai miksi hän huudahti tuo jutun sitten että hän fariseus? Hän ikäänkuin sohaisi ampiaisenpesää.

Ja Solteron vastaukselle palautteena: kyllä minä ihan julkisesti aivoissani uskallan miettiä, että kuuluuko meidän rukoilla samalla tavalla viholliselle tulta ja tulikiveä kuten psalmien kirjoittaja joissain kohdin rukoilee,  vai onko se osoitus sen ihmisen heikkoudesta ja inhimillisyydestä siinä valossa, että Jeesus opetti selvästi että meidän ei tule haluta itsessämme kostoaa vihollisillekaan.



Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Soltero - 04.10.19 - klo:20:31

Ja Solteron vastaukselle palautteena: kyllä minä ihan julkisesti aivoissani uskallan miettiä, että kuuluuko meidän rukoilla samalla tavalla viholliselle tulta ja tulikiveä kuten psalmien kirjoittaja joissain kohdin rukoilee,  vai onko se osoitus sen ihmisen heikkoudesta ja inhimillisyydestä siinä valossa, että Jeesus opetti selvästi että meidän ei tule haluta itsessämme kostoaa vihollisillekaan.
Ei voi olla tarkoitus, että meidän pitäisi tehdä kaikki samalla tavalla kuin kaikki Raamatussa esiintyvät henkilöt.
Hehän olivat yhtä taitamattomia ja lankeilevia ihmisiä kuin mekin.

Mutta esim. Daavidilla oli erityisasema Jumalan silmissä, koska Hän valitsi Daavidin
oman kansansa voidelluksi kuninkaaksi.
Ne jotka olivat Daavidin vihollisia, olivat myös Israelin ja samalla Jumalan vastustajia.

Mutta Daavid ei varmaan osannut aina erottaa niitä, jotka olivat vain hänen henkilökohtaisia vihamiehiään.
Ja hän käytti valtaansa väärinkin, esim. surmauttaessaan Uurian saadakseen tämän vaimon itselleen. 
Se ei varmaan ollut Jumalan tahdon mukainen teko.

Raamattu opettaa, että ihmisen teoilla on seurauksensa.
Onneksi Uuden liiton aikana Jumala tarjoaa armoaan uudella tavalla,
koska Häneen uskovat on jo lunastettu Jeesuksen verellä.
Silti ihmisyytemme on samaa kuin muinaisilla juutalaisilla,
joten kaikki Raamatussa on ajankohtaista
Jumalan ilmoitusta ja opetusta meille.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 04.10.19 - klo:20:41
Okei ymmärrän asian samalla tavalla.

Onko kukaan muu miettinyt tuota Apt 23:6- kohtaa?
On myönnettävä, että kiinnitin eka kerran huomiota siihen nyt.

Jollain tapaa oli ihana lukea Apostolien teot ja nähdä mite Pyhä Henki loi uutta elämää ja ihmisiä tuli uskoon...…..ja se on jatkunut meidän päiviimme asti.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Soltero - 05.10.19 - klo:14:49
Okei ymmärrän asian samalla tavalla.

Onko kukaan muu miettinyt tuota Apt 23:6- kohtaa?
On myönnettävä, että kiinnitin eka kerran huomiota siihen nyt.

Jollain tapaa oli ihana lukea Apostolien teot ja nähdä mite Pyhä Henki loi uutta elämää ja ihmisiä tuli uskoon...…..ja se on jatkunut meidän päiviimme asti.
Ap.t. 23:6 tapahtui sen jälkeen, kun Paavali oli puolustautunut ensin kansan ja sitten roomalaisen sotilaskomentajan edessä.
Nyt hänet oli määrätty ylipapin ja suuren neuvoston eteen.
Siinäkin tilanteessa hän pystyi osoittamaan, että ei ollut rikkonut juutalaisia lakeja,
vaan kertoi olevansa taustaltaan erittäin juutalainen, jopa fariseus.

Paavali halusi varmaan puolustaa itseään sekä hengellisesti että inhimillisesti.
Kansalle hän oli kertonut olleensa juutalainen lainkiivailija, mutta kertoi myös kohtaamisensa Jeesuksen kanssa.
Roomalaisille syyttäjille hän sanoi olevansa Rooman kansalainen,
jonka perusteella hänellä on oikeuksia.

Lopulta ollessaan juutalaisten suuren neuvoston edessä Paavali osoitti kysymyksessä olevan paljon suuremmat asiat kuin fariseusten ja saddukeusten oppikiistat.
Siksi hän mainitsi olevansa tuomittavana
toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen takia.
Vaikka hän oli näissä asioissa fariseusten puolella, hän osoitti neuvostolle,
että häntä ei olla tuomitsemassa yksimielisesti juutalaisen lain perusteella,
vaan neuvosto on erimielinen suurissa kysymyksissä.
Mukana saattoi tietysti olla ihmisvoimaisuuttakin,
jos Paavali hiukan mielisteli fariseuksia.

Kun suuri neuvostokaan ei siis löytänyt Paavalista mitään rikkomusta juutalaisuutta vastaan, tavalliset kansalaiset yrittivät tappaa Paavalin salajuonen avulla,
ja ylipappi sepitti hänestä valheita maaherralle.
Sielunvihollinen hyökkäsi siis voimakkaasti saadakseen tuhottua Jeesuksen todistajan.
Jumala kuitenkin kuljetti Paavalin vielä Roomaan,
jossa hän todisti Herrasta vielä monta vuotta.
 

Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Oloneuvos - 05.10.19 - klo:16:46
Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.

Mistä moinen ajatus? Tuollainen ei ole käväissyt ainakaan minun mielessänikään... voi noita usein petollisia tunteitamme.

Lainaus käyttäjältä: Sandiaa vielä
Tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena
.
Me kaikki olemme opetuksen tarpeessa.

"Olen unessa useasti
sinun kaduillas koulutie,
ah` enkö myös hautaan asti
minä koululainen lie"


Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 05.10.19 - klo:17:43
Tuntuu että veljet ja sisaret tulkitsevat minut siten, että tyrmään psalmit Jumalan sanana.

Mistä moinen ajatus? Tuollainen ei ole käväissyt ainakaan minun mielessänikään... voi noita usein petollisia tunteitamme.

Lainaus käyttäjältä: Sandiaa vielä
Tuntuu että ole ikään kuin opetuksen kohteena
.
Me kaikki olemme opetuksen tarpeessa.

"Olen unessa useasti
sinun kaduillas koulutie,
ah` enkö myös hautaan asti
minä koululainen lie"


Et ollut mielessani kun kirjoitin tuon. Lahinna juttelin siina Marjatan ja Solteron kanssa. Minulle selvisi heidan lahtokohtansa ja totesin, etta ajattelemme samoin.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 05.10.19 - klo:17:58
Okei ymmärrän asian samalla tavalla.

Onko kukaan muu miettinyt tuota Apt 23:6- kohtaa?
On myönnettävä, että kiinnitin eka kerran huomiota siihen nyt.

Jollain tapaa oli ihana lukea Apostolien teot ja nähdä mite Pyhä Henki loi uutta elämää ja ihmisiä tuli uskoon...…..ja se on jatkunut meidän päiviimme asti.
Ap.t. 23:6 tapahtui sen jälkeen, kun Paavali oli puolustautunut ensin kansan ja sitten roomalaisen sotilaskomentajan edessä.
Nyt hänet oli määrätty ylipapin ja suuren neuvoston eteen.
Siinäkin tilanteessa hän pystyi osoittamaan, että ei ollut rikkonut juutalaisia lakeja,
vaan kertoi olevansa taustaltaan erittäin juutalainen, jopa fariseus.

Paavali halusi varmaan puolustaa itseään sekä hengellisesti että inhimillisesti.
Kansalle hän oli kertonut olleensa juutalainen lainkiivailija, mutta kertoi myös kohtaamisensa Jeesuksen kanssa.
Roomalaisille syyttäjille hän sanoi olevansa Rooman kansalainen,
jonka perusteella hänellä on oikeuksia.

Lopulta ollessaan juutalaisten suuren neuvoston edessä Paavali osoitti kysymyksessä olevan paljon suuremmat asiat kuin fariseusten ja saddukeusten oppikiistat.
Siksi hän mainitsi olevansa tuomittavana
toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen takia.
Vaikka hän oli näissä asioissa fariseusten puolella, hän osoitti neuvostolle,
että häntä ei olla tuomitsemassa yksimielisesti juutalaisen lain perusteella,
vaan neuvosto on erimielinen suurissa kysymyksissä.
Mukana saattoi tietysti olla ihmisvoimaisuuttakin,
jos Paavali hiukan mielisteli fariseuksia.

Kun suuri neuvostokaan ei siis löytänyt Paavalista mitään rikkomusta juutalaisuutta vastaan, tavalliset kansalaiset yrittivät tappaa Paavalin salajuonen avulla,
ja ylipappi sepitti hänestä valheita maaherralle.
Sielunvihollinen hyökkäsi siis voimakkaasti saadakseen tuhottua Jeesuksen todistajan.
Jumala kuitenkin kuljetti Paavalin vielä Roomaan,
jossa hän todisti Herrasta vielä monta vuotta.

Juu tuo on se mita tapahtui. Kuten mainitsin jossain ylla, tuntuu, etta vainot ovat usein noin: siis tehdaan vaaria syytoksia ja siita seuraava "oikeudenkaynti" on sitten ikaankuin avain syytetyn vainoamiseen.
Tuli siis mieleen se Päivi Räsäsen rikostutkinta ja myös se uutinen, että oliko se Englannissa että lääkäri oli menettänyt lisenssinsä sen takia, että uskoo Raamattuun. Raamattu oltiin todettu ihmisarvoa polkevaksi kirjaksi.

Eli selvästi vainon tapaista on alkanut nousemaan länsimaissa.

Jain vain pohtimaan, etta tiesiko Paavali etta jos han siella julkisesti sanoo olevansa farisealainen, siita seuraa se kaaos. Teksista voi mielestani tuon johtopaatoksen. Tai ainakin oletuksen.

Paavali myös kahdessa tilanteessa vetosi oikeuksiinsa Rooman kansalaisena.  Tai yhdessä. En ole ihan varma, pitäisi tarkistaa.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Soltero - 05.10.19 - klo:22:06
Okei ymmärrän asian samalla tavalla.

Onko kukaan muu miettinyt tuota Apt 23:6- kohtaa?
On myönnettävä, että kiinnitin eka kerran huomiota siihen nyt.

Jollain tapaa oli ihana lukea Apostolien teot ja nähdä mite Pyhä Henki loi uutta elämää ja ihmisiä tuli uskoon...…..ja se on jatkunut meidän päiviimme asti.
Ap.t. 23:6 tapahtui sen jälkeen, kun Paavali oli puolustautunut ensin kansan ja sitten roomalaisen sotilaskomentajan edessä.
Nyt hänet oli määrätty ylipapin ja suuren neuvoston eteen.
Siinäkin tilanteessa hän pystyi osoittamaan, että ei ollut rikkonut juutalaisia lakeja,
vaan kertoi olevansa taustaltaan erittäin juutalainen, jopa fariseus.

Paavali halusi varmaan puolustaa itseään sekä hengellisesti että inhimillisesti.
Kansalle hän oli kertonut olleensa juutalainen lainkiivailija, mutta kertoi myös kohtaamisensa Jeesuksen kanssa.
Roomalaisille syyttäjille hän sanoi olevansa Rooman kansalainen,
jonka perusteella hänellä on oikeuksia.

Lopulta ollessaan juutalaisten suuren neuvoston edessä Paavali osoitti kysymyksessä olevan paljon suuremmat asiat kuin fariseusten ja saddukeusten oppikiistat.
Siksi hän mainitsi olevansa tuomittavana
toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen takia.
Vaikka hän oli näissä asioissa fariseusten puolella, hän osoitti neuvostolle,
että häntä ei olla tuomitsemassa yksimielisesti juutalaisen lain perusteella,
vaan neuvosto on erimielinen suurissa kysymyksissä.
Mukana saattoi tietysti olla ihmisvoimaisuuttakin,
jos Paavali hiukan mielisteli fariseuksia.

Kun suuri neuvostokaan ei siis löytänyt Paavalista mitään rikkomusta juutalaisuutta vastaan, tavalliset kansalaiset yrittivät tappaa Paavalin salajuonen avulla,
ja ylipappi sepitti hänestä valheita maaherralle.
Sielunvihollinen hyökkäsi siis voimakkaasti saadakseen tuhottua Jeesuksen todistajan.
Jumala kuitenkin kuljetti Paavalin vielä Roomaan,
jossa hän todisti Herrasta vielä monta vuotta.

Juu tuo on se mita tapahtui. Kuten mainitsin jossain ylla, tuntuu, etta vainot ovat usein noin: siis tehdaan vaaria syytoksia ja siita seuraava "oikeudenkaynti" on sitten ikaankuin avain syytetyn vainoamiseen.
Tuli siis mieleen se Päivi Räsäsen rikostutkinta ja myös se uutinen, että oliko se Englannissa että lääkäri oli menettänyt lisenssinsä sen takia, että uskoo Raamattuun. Raamattu oltiin todettu ihmisarvoa polkevaksi kirjaksi.

Eli selvästi vainon tapaista on alkanut nousemaan länsimaissa.

Jain vain pohtimaan, etta tiesiko Paavali etta jos han siella julkisesti sanoo olevansa farisealainen, siita seuraa se kaaos. Teksista voi mielestani tuon johtopaatoksen. Tai ainakin oletuksen.

Paavali myös kahdessa tilanteessa vetosi oikeuksiinsa Rooman kansalaisena.  Tai yhdessä. En ole ihan varma, pitäisi tarkistaa.
Kuten tuossa yritin mainita, olettaisin Paavalin tarkoituksella halunneen sekoittaa suurta neuvostoa, jotta sen hajanaisuus suurten kysymysten kohdalla paljastusi,
siis esim. ylösnousemuksen suhteen.

Ja Paavali vetosi Rooman kansalaisuuteensa puolustautuessaan roomalaisen miehittäjähallinnon edessä.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 07.10.19 - klo:16:31
Juu laitoit tuon teeman ja aiemmin. En lukenut tarpeeksi huolellisesti. Sori.

Vielä siinä ihan luvun 23 alussa oli yksi mielenkiintoinen tapahtuma, kun ylimmäinen pappi käski toisten lyödä Paavalia vasten suuta. Paavali vastasi siihen tiukasti, mutta häntä moitittiin siitä että puhui niin ylimmälle papille.
Paavali vastasi, ettei tiennyt että tämä oli ylimmäinen pappi.
Tässä Paavalin sanat sille ylipapille joka käski lyödä Paavalia vasten suuta: Paavali sanoi hänelle: "Sinä saat vielä iskun Jumalan kädestä, sinä kalkilla valkaistu seinä! Sinä istut oikeutta tuomitaksesi minut lain mukaan, mutta teet vastoin lakia ja käsket lyödä minua."

Ei Paavali ainakaan ihmisiä pelännyt.

Yllättää vaan jos hän ei tiennyt kuka heistä oli ylimmäinen pappi. Luulisi sellaisen erottuvat tavalla tai toisella. Ja Paavalihan oli ollut heidän joukossaan itsekin. En tiedä kuinka pitkä aika tuosta on siihen että Paavali edusti farisealaisuutta, ei kristinuskoa.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 08.10.19 - klo:18:59
Jatkoinkin sitten Roomalaiskirjeestä Apostolien tekojen jälkeen. Tokin pitäisi palata jatkamaan Vanhaa Testamenttia, koska sieltä oli tällä kertaa aloittanut. Roomalaiskirjeen alku todella sijoittui luontevasti Apostolien tekojen loppuun.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Taisto - 08.10.19 - klo:19:09
Yllättää vaan jos hän ei tiennyt kuka heistä oli ylimmäinen pappi. Luulisi sellaisen erottuvat tavalla tai toisella. Ja Paavalihan oli ollut heidän joukossaan itsekin. En tiedä kuinka pitkä aika tuosta on siihen että Paavali edusti farisealaisuutta, ei kristinuskoa.
Olen joskus lukenut, että tuohon aikaan juutalaiset eivät noudattaneet sääntöä siitä, että ylipappeja on yksi. Eli ylipappeja saattoi olla useita, joten Paavali ei välttämättä ollut selvillä ketkä kaikki olivat ylipappeja.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 08.10.19 - klo:20:08
Hmm. Mielenkiintoinen yksityiskohta.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 24.10.19 - klo:18:16
Jäin suureksi osaksi sittenkin lukemaan Psalmeja ja Sananlaskuja.
On puhutellut paljonkin. Sananlaskuja luen hyvin hitaasti ajatuksen kanssa. Kukin jae sisältää usein viisauden ja jopa käytännön neuvon. Ja yritän ottaa ne sydämelleni ja ikään kuin alistua sen sanan suhteen. Siellä on paljon panettelusta. Mulle tuli kahdessa tilanteessa mieleen ne sananlaskut kohdat kun mun juttu alkoi lähestyä toisen ihmisen kritisointia. Päätin lopettaa. Pieni voitto omassa elämässä.

"Kriittinen analyysikin"  voi pohjimmiltaan olla toisen parjaamista.

Sitten jae: "jumalattoman kuollessa kuolee hänen toivonsa" sisältää todella syvän sanoman.

Tuosta parjaamisesta vielä. Siellä oli varoitus "avosuisen" henkilön seurasta. Sieltä kumpuaa paljon parjaamista. Paras kai tarkastella onko itse "avosuinen".
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 26.12.19 - klo:17:33
Luin jo joitakin viikkoja sitten Sananlaskut loppuun. Sen viimeiset luvut kokonaisuudessan kuvasi ihmismielen, missä valheellisuudella ja vääryydellä astutaan toisten ihmisten varpaille ja siis ihminen käyttää valtaa väärin ja haavoittaa toisia omalla kieroudellaan. Siinä taas yksi inhimllisyyden ilmentymä. Mikä saa Jumalan sanassa tuomionsa.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: ElCaro - 26.12.19 - klo:21:05
Olet minua edellä. Aloitin eilen aamulla psalmit.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: Marjatta - 26.12.19 - klo:21:09
Tänään alkoi Jobin kirja. Kolme lukua luettu. Apostolien teoista luku 5.
Otsikko: Vs: Jobin jälkeen psalmit
Kirjoitti: sandia - 26.12.19 - klo:21:28
Jesaja alkoi joku päivä sitten. Siitä tuli sydämelle tosi vahvasti yksi juttu, mutta ei oo nyt aikaa jatkaa...kerron sen vähän myöhemmin. On nimittäin joulukorttien kirjoitus menossa. 8) Vähän myöhässä. :-[