Puimatanner > Seurakunta

Harhaopit seurakunnassasi

(1/12) > >>

Paulus:
On aivan ilmeistä, että ei ole ainuttakaan seurakuntaa, jossa ei jonkinlainen harhaoppi olisi saanut sijaa. Luultavasti jokainen meistä on törmännyt tähän kysymykseen. Siksi voisimme keskustella siitä, miten asiaan tulisi suhtautua.

On ainakin kaksi tapaa suhtautua asiaan. Toinen on vaikeneminen ja toinen on asiasta puhuminen. Kummallakin tavalla on omat seurauksensa. Millaisia kokemuksia asiasta on?

xyz:
En allekirjoita sitä, että jokaisessa seurakunnassa olisi jonkinlainen harhaoppi saanut sijaa. Sen sijaan seurakunnissa on asioita, joista olen eri mieltä tai joita pidän väärinä.

Paulus:
Edelliseen tuli jatkoajatusta kuunnellessani radiojumalanpalvelusta. Käsitykseni mukaan monet harhaopit tulevat seurakuntiin musiikin välityksellä. Musiikin ajatellaan olevan hengellisempää ja Jumalalle mieluisampaa, jos sitä esitetään totutusta radikaalisti muutettuna. Tämä ajatus perustunee siihen, että perinteinen musiikki olisi jotenkin uskonnollisempaa ja siksi alempiarvoista.

Perinteistä kuorolauluakin on pidetty vain uskonnollisena jäänteenä. Tämä kehitys voimistui erityisesti torontolaisuuden jälkimainingeissa. Selvimmin asian ilmaisi Michael Howard: "Vain uskonnolliset piruparat laulavat kuorossa."

Seurakuntiin muodossa ja toisessa pesiytyneet harhat ovat mielestäni seurausta siitä, että sielunvihollinen on huolissaan erityisesti niistä yhteisöistä, joissa enemmän tai vähemmän pidetään Jumalan Sanaa esillä. Niistä, jotka ovat selkeästi sen omia, ei sen tarvitse juurikaan huolta kantaa.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: xyz - 06.01.19 - klo:11:02 ---En allekirjoita sitä, että jokaisessa seurakunnassa olisi jonkinlainen harhaoppi saanut sijaa. Sen sijaan seurakunnissa on asioita, joista olen eri mieltä tai joita pidän väärinä.
--- Lainaus päättyy ---

Pienetkin vääristymät seurakunnassa viestittävät siitä, että jossakin kohtaa ollaan harhassa. No, voinhan tietysti olla erehtynytkin, koska minulla on asiasta vasta vajaan 62 vuoden kokemus.

xyz:
Eivät ne asiat, joita tarkoitan, ole pieniä. Päinvastoin. En kuitenkaan halua nimittää niitä harhoiksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta