Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 38761 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #75 : 30.06.14 - klo:21:15 »
Baptistien saarnaajakoulun oppilaiden keskuudessa syntyi kevätlukukaudella 1908 voimakas tarve rukoukseen ja syntyi karismaattisia ilmiöitä. 'Tilanne kärjistyi, kun neljä viidestä oppilaasta kieltäytyi osallistumasta opetukseen, koska he eivät uskoneet tarvitsevansa mitään muuta tietoa kuin sen, mitä Henki antaisi' Riita kuitenkin sovittiin ja lukukauden opetus voitiin viedä päätökseen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #76 : 30.06.14 - klo:21:27 »
Ruohomäen mukaan Barrattilla oli useita syitä kahteen vierailuun vuonna 1912. 'Ensisijainen syy Barrattin kahteen vierailuun lienee ollut halu edistää herätyksen leviämistä. Toinen, helluntailaiseen opetukseen ja karismaattisiin ilmiöihin liittyvä syy lienee huoli herätyksen pysymisestä "oikeilla raiteilla". Hän halusi Suomessa syntyneen herätyksen kehittyvän hengellisesti raittiina liikkeenä. Varoittavana esimerkkinä olivat Saksan helluntailiikkeen alkuvaiheessa, vuonna 1907, tapahtuneet hurmokselliset ylilyönnit. Nämä johtivat niin sanottuun Berliinin julistukseen, jossa helluntailiike tuomittiin demoniseksi, syvyydestä syntyneeksi liikkeeksi. Kolmas syy liittyi Ristin Voiton julkaisemiseen. Barrat toivoi lehden säännöllisellä ilmestymisellä ohjata alkanutta herätystä terveeseen hengelliseen kasvuun. Eräässä vuoden 1912 Ristin Voiton opetuskirjoituksessa hän kehottikin olemaan varovainen profetoimisen ja kielilläpuhumisen suhteen, sillä ihmisen oma henki saattoi myös vaikuttaa ja johtaa harhaan. Barratt huomautti myös tarpeettomista äänistä ja huudoista, sillä ne olivat hänen mukaansa vain "lihan purkauksia"

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #77 : 30.06.14 - klo:21:51 »
Onnistuikohan Barratt herätyksen raiteilla pitämisessä? Mielestäni osittain kyllä. Barrattin vaikutus väheni ja toimintaa jatkoi Gerhard Olsen-Smidt. Smidtistä sanottua: 'Näyttää siltä, että Brofeldt oli Smidtin suhteen jotenki varautunut, sillä hänen mielestään norjalaisen saarnaajan esiintymistavassa oli aluksi jotain vierasta. Näin hän kuvaili ensimmäistä vaikutelmaansa: "Smidtin puhe tuntui kyllä hyvin oudolta eikä hänen olentonsa meitä miellyttänyt, mutta koeteltiin ajatella, että ne ulkomaalaiset ovat sellaisia. Vähitellen totuimme hänen esiintymiseensä."
« Viimeksi muokattu: 30.06.14 - klo:21:55 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #78 : 30.06.14 - klo:21:54 »
Onnistuikohan Barratt herätyksen raiteilla pitämisessä? Mielestäni osittain kyllä. Barrattin vaikutus väheni ja toimintaa jatkoi Gerhard Olsen-Smidt. Smidtistä sanottua: 'Näyttää siltä, että Brofeldt oli Smidtin suhteen jotenki varautunut, sillä hänen mielestään norjalaisen saarnaajan esiintymistavassa oli aluksi jotain vierasta. Näin hän kuvaili ensimmäistä vaikutelmaansa: "Smidtin puhe tuntui kyllä hyvin oudolta eikä hänen olentonsa meitä miellyttänyt, mutta koeteltiin ajatella, että ne ulkomaalaiset ovat sellaisia. Vähitellen totuimme hänen esiintymiseensä.'
..Brofeldt kirjoitti samoista kokouksista: "Suuret kansanjoukot kokoontuivat näihin juhliin, ja paljon väkeä maaseudulta oli mukana. Barrattin sisältörikkaat puheet vaikuttivat syventävästi kuulijoihin. Toiset pitivät parempina Smidtin puheita, kun ne olivat niin innokkaita."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #79 : 30.06.14 - klo:21:59 »
Onnistuikohan Barratt herätyksen raiteilla pitämisessä? Mielestäni osittain kyllä. Barrattin vaikutus väheni ja toimintaa jatkoi Gerhard Olsen-Smidt. Smidtistä sanottua: 'Näyttää siltä, että Brofeldt oli Smidtin suhteen jotenki varautunut, sillä hänen mielestään norjalaisen saarnaajan esiintymistavassa oli aluksi jotain vierasta. Näin hän kuvaili ensimmäistä vaikutelmaansa: "Smidtin puhe tuntui kyllä hyvin oudolta eikä hänen olentonsa meitä miellyttänyt, mutta koeteltiin ajatella, että ne ulkomaalaiset ovat sellaisia. Vähitellen totuimme hänen esiintymiseensä.'
..Brofeldt kirjoitti samoista kokouksista: "Suuret kansanjoukot kokoontuivat näihin juhliin, ja paljon väkeä maaseudulta oli mukana. Barrattin sisältörikkaat puheet vaikuttivat syventävästi kuulijoihin. Toiset pitivät parempina Smidtin puheita, kun ne olivat niin innokkaita."
[Herättäjä-lehden nimimerkki] Vaeltajan ensisijainen kritiikki kohdistui "jollekin norjalais-amerikkalaiselle Smidtille, jossa ei näy olevan itsensä hillitsevää kurin henkeä ja jonka vaikutuksesta helluntailiike on saanut uudestikastamisliikkeen muodon"

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #80 : 30.06.14 - klo:22:32 »
Vaikuttaisi siltä, että Barratt suodatti Azusa - kadun epäterveet piirteet. Smidtistä en uskaltaisi mennä sanomaan samaa. Jo narvalaisuudessa esiintyneet hihhuloinnit ja skutnabbilaisten synnittömyys-opin kannattajat taisivat olla niitä, jotka toivat suomalaiseen helluntailaisuuteen ne epäterveet juuret ja siis mahdollisesti Smidt.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #81 : 30.06.14 - klo:22:38 »
Mielestäni ne terveemmät juuret ovat lähtöisin metodisteilta ja baptisteilta. Ruohomäki: 'Raamatuntulkinnan periaatteet perittiin metodisteilta ja baptisteilta, jotka olivat perinteisesti vedonneet Raamattuun opillisissa ja käytännöllisissä kysymyksissä. Vallitsevana oli fundamentalistinen raamattunäkemys, ja Raamatun selittämistä hallitsi pääasiassa kirjaimellinen tulkinta.'

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #82 : 30.06.14 - klo:22:40 »
Suosittelen Ruohomäen kirjan hankkimista kaikille helluntaitaustaisille, jotka haluavat ymmärtää juuriaan ja ymmärtää asioiden taustoja. Kirjassa sivutaan myös muita vapaiden suuntien herätysliikkeitä ja niiden historiaa.
« Viimeksi muokattu: 30.06.14 - klo:22:56 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #83 : 01.07.14 - klo:15:54 »
Vajaa vuosi sen jälkeen, kun helluntailiikehdintä tuli laajemmin Suomeen (pois lukien siis nuo suomenruotsalaisuuden keskellä olleet herätykset) luterilainen kirkko alkoi ottaa asiaan kantaa. Mm. Teologian tohtori Antti J. Pietilä antoi erittäin rajua kritiikkia uutta liikehdintää kohtaan. Hän vertasi helluntailaisia suomensukuisten kansojen noitiin, buddhalaisiin munkkeihin ja fakiireihin. Myös piispat yhtyivät kritiikkiin eivät tosin niin rajusti. Välirikko luterilaisen kirkon virallisen kannan ja muotoutuvan helluntailiikkeen välillä oli syntynyt ja se jakoi uskovia voimakkaasti vuosikymmenet ja tietty epäluuloisuus lienee edelleenkin olemassa puolin ja toisin. Omassa suvussani mummoni sai vielä 70-luvulla kritiikkia helluntailaisuudestaan eräässä kyläkirjassa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #84 : 01.07.14 - klo:16:01 »
'Pietilä totesi aluksi, että helluntailiike oli oikeassa kehottaessaan kristittyjä katsomaan, ettei heidän sydämensä väärä suhde Jumalan Henkeen ollut syynä kristillisyyden heikkouteen heissä itsessään ja heidän ympäristössään. Liike näytti kuitenkin tavoittelevan  myös Hengen aarteiden näkemistä näkemisen itsensä takia. Pietilän mielestä Hengen välittömän kosketuksen tavoittelu, kielillä puhuminen ja ennustaminen kuuluivat pakanalliseen uskontoon.' Tuo kirjoitus on julkaistu Kotimaassa keväällä 1912.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #85 : 01.07.14 - klo:16:09 »
Arkkipiispa Johansson totesi arkkihiippakunnan seurakuntien tilaa käsittelevässä katsauksessaan, että helluntailiike oli tunkeutun Suomeenkin. Hän katsoi, että liikkeen tarkoituksena oli kiihottaa "aisti-ihmisiä" ja saamaan tunteita liikkeelle. Kokemukset, joita oli saatu runsaasti, eivät hänen mielestään olleet aitoja, vaan luuloteltuja. Vaikka liikkeen kannattajat puhuivat kielillä, heidän kielillä puhumisellaan ei arkkipiispan mielestä ollut mitään yhteistä Raamatun kielilläpuhumisilmiöiden kanssa. Hän ei myöskään pitänyt helluntailaisten harjoittamaa sairaiden parantamista aitona. "Tämä liike tahtoo pakottaa Jumalaa uuden helluntaipäivän antamiseen", Johansson selitti.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #86 : 01.07.14 - klo:16:11 »
Savonlinnan piispa O.I.Collianderin mielestä ne, jotka pääsivät hysteeriseen tilaan, pitivät itseään henkikasteen kokeneina. Colliander viittaa tuolla pitkiin rukouksiin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #87 : 01.07.14 - klo:16:21 »
Ruohomäki tuo kirjassaan laajasti esille kriittisten näkemysten esittäjien kommentteja. Sitten hän puolustautuu osittain Brofeldtia ja Barrattia lainaamalla ja osittain sillä, että esitetty kritiikki oli väärää, koska se perustui osittain Saksassa tapahtuneisiin ylilyönteihin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #88 : 01.07.14 - klo:16:24 »
Ilmiöiden lisäksi välirikkoa aiheutti uskovien kaste, jolle Smidt ja Brofeld toivat esille. Kymmeniä uskovia kastettiin. Barrat olisi halunnut pitää vielä tuossa vaiheessa sakramenttiasiat taka-alalla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #89 : 01.07.14 - klo:16:31 »
Alun yhteiselon jälkeen uskovien rivit alkoivat rakoilla: Vapaakirkko, mm. Raitio alkoi kritisoida helluntailaisia siitä, että henkikasteen merkkinä pidettiin ainoastaan kielillä puhumista. Hän piti kuitenkin liikkeen sanomaa "täyttykää Pyhällä Hengellä" varteenotettavana kaikille Suomen kristityille. Osa Vapaakirkollisista oli sitä mieltä, että kielillä puhuminen ei ollut Jumalasta. Helluntailiikkeen opetus kielillä puhumisesta pidettiin vääränä siksi, että se erotti uskovat toisistaan.