Kirjoittaja Aihe: Kristityn vapaus  (Luettu 19246 kertaa)

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #75 : 13.10.16 - klo:12:36 »
Tässä vaiheessa keskustelua lienee hyvä laittaa suoria kysymyksiä, johon olisi hyvä löytää suoria vastauksia:

Jos parannusten tekemisellä ei saada aikaan kuin uudelleen parannuksen tekemistä, koska ei ole päästy irti synnistä, miten sitten tulee toimia.
Jos uskova on tehnyt syntiä, miten se voidaan armolla käsitellä, jos ei ensin tehdä parannusta.
Miten armo kasvattaa?
Mitä on armoon alistuminen?
Miten välttyä armosta pois ajautumiselta?
Miten välttyä siltä, ettei armon alta pois ajautumisen välttämisestä tule samanlaista työtä kuin parannuksen teosta.


Parannuksen tekeminen eli kääntyminen tapahtuu ennen uskoontuloa.
Myöhempi jatkuva parannuksen teko ja kymmeniä kertoja jättäytyminen on tietyssä mielessä jatkuvaa kääntyilyä eli siis kuin hyrränä pyörimistä oman sydämen ympärille. Siinä ei tule kuin väsy.


Minusta tuollaiset loputtomat ihmisen yritykset itsensä muuttamiseen tai parantamiseen ovat täysin hyödyttömiä siitä syystä, että ihmisen teot eivät luo ihmisen olemusta, vaan ihmisen olemus saa aikaan oman olemuksensa mukaisia tekoja, ajatuksia ja asenteita. Jos ihminen olisi olemukseltaan luonnollisessa tilassaan aikuisen oikeasti hyvä, ihmisen ei tarvitsisi syntyä uudesti ylhäältä Jumalan toimesta. Jos ihminen on paha, niin kaikki ihmisen yritykset muuttaa itseään toisenlaiseksi omasta pahasta luonnosta käsin näennäisesti hyvillä yrityksillä ovat täysin hyödyttömiä, itse asiassa pahoja yrityksiä, vaikka ihminen kuvittelisi, että hänen "parannuksentekonsa" ovat hyviä, koska hyvä hedelmä syntyy vain hyvästä puusta, puhdas vesi virtaa vain puhtaasta lähteestä, samanlainen syntyy vain samanlaisesta. Hyvä puu tekee hyvää hedelmää, huono puu tekee huonoa hedelmää. Neutraali "puu", joka voisi tehdä vapaan tahtonsa nojalla mielivaltaisesti minkälaista hedelmää vain milloinkin tahtoisi, eli (täysin järjenvastaisesti) ilman että hyvä tai paha "juuri" valintojen pohjalla motivoivana tekijänä saisi "puuta" valitsemaan suuntaan tai toiseen, on täysin mielikuvituksellinen "puu", jota ei ole olemassakaan. Ei ole ihmistä, joka olisi neutraali.

Jos ihminen olisi luonnollisessa tilassaan hyvä, hänen ei tarvitsisi syntyä uudesti ylhäältä. Koska uudestisyntyminen ei ole yhteistyötä, jossa ihminen itsensä osittain omilla ponnistuksillaan uudeksi hyväksi "puuksi" loisi, ihminen ei voi tehdä itsensä muuttamisen suhteen mitään itse.
« Viimeksi muokattu: 13.10.16 - klo:12:48 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #76 : 13.10.16 - klo:12:41 »
Room. 7:13   Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi?

Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.

Room. 7:14   Sillä me tiedämme,
- että laki on hengellinen,
- mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

Room. 7:15   Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Room. 7:16   Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.

Room. 7:17   Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Room. 7:18   Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
Room. 7:19   sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.

Room. 7:20   Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Room. 7:21   Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
Room. 7:22   sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
Room. 7:23   mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

____________

Syvällä omanvahurskauden petoksessa elävä uskovainen luulee ja uskoo lihansa jalostuvan sellaiseksi, että se vähin erin lakkaa syntiä tekemästä, lakkaa olemasta syntinen. Tätä petostaan hän kutsuu uudestisyntymiseksi. Kysymys on kuitenkin ainoastaan itsensä tuntemattomuudesta (synti ei tunnu pahalta), kielteisten asioiden pois torjumisesta itsestään, omin voimin ja omin ponnisteluin. Tällainen elämä on kuitenkin lihassa elämistä, samoin kun muissakin synneissä näissä nakyvissä ja kaikkien ihmisten synneiksi mieltämissä teoissa eläminen on.

Kristityn autuus on Kristus YKSIN. Kristus on Jumalasta syntynyt.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #77 : 13.10.16 - klo:12:52 »
crystalvoice: "Jos ihminen olisi hyvä, hänen ei tarvitsisi syntyä uudesti ylhäältä. Koska uudestisyntyminen ei ole yhteistyötä, jossa ihminen itsensä osittain omilla ponnistuksillaan uudeksi hyväksi "puuksi" loisi, ihminen ei voi tehdä itsensä muuttamisen suhteen mitään itse."

Tietyin edellytyksin tätikin olisi setä, kuten vanha sanonta kuuluu.  ;)

Joillakin on ilmeisesti edelleen sellainen luulo, että liha uudestistyntyy. Tätä ei uudestisytyminen tarkoita, vaan syntisen pukeutumista Kristuksen täydellisellä vanhurskauden peitteellä. Viimeisellä tuomiolla Jumala ei katsokkaan meihin vaan hän katsoo poikansa Jeesuksen Kristuksen ansioon. Näin me, itsessämme syntiset saastaiset ja väärät, olemme - Jumalan edessä pyhät puhtaat ja vanhurskaat.

Tämä ei tarkoita sitä, että me tässä maailmassa tahallamme eläisimme synnissä, että armo tällä tavalla suuremmaksi tulisi. Vapaus ei tarkoita sillä tavalla pahuuden peittoa, vaan pahuuden tulemista valoon. Ihmisen tietoisuus omasta pahuudestaan lisääntyy kun Jumalan valo saa valaista hänen sydämensä mustia seiniä.

1. Joh. 1:8   Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
1. Joh. 1:9   Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1. Joh. 1:10   Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Me olemme Kristuksen kanssaperillisiä. Kristuksessa me tulemme vanhurskaiksi.
« Viimeksi muokattu: 13.10.16 - klo:12:59 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #78 : 13.10.16 - klo:13:38 »


Joillakin on ilmeisesti edelleen sellainen luulo, että liha uudestistyntyy. Tätä ei uudestisytyminen tarkoita, vaan syntisen pukeutumista Kristuksen täydellisellä vanhurskauden peitteellä. Viimeisellä tuomiolla Jumala ei katsokkaan meihin vaan hän katsoo poikansa Jeesuksen Kristuksen ansioon. Näin me, itsessämme syntiset saastaiset ja väärät, olemme - Jumalan edessä pyhät puhtaat ja vanhurskaat.



Kristillinen usko on ytimeltään niin paradoksaalista tai jopa järjenvastaista kuin olla vain voi. Ihminen näet syntyy ilman omaa syytä aikuisen oikeasti Jumalan edessä syntisenä luonnoltaan tähän maailmaan, tai ainakin jokainen ihminen lakkaa olemasta synnitön viimeistään nuoruudessaan (jos mielistellään esim. hellareita), koska valitsee oman luontonsa mukaan vääriä Jumalan mielen vastaisia asioita, eli jokainen meistä on siis joka tapauksessa laadultaan sellainen, ettei täytä Jumalan pyhyysvaatimusta, eli jokainen meistä on siis syntinen ihminen Jumalan edessä syntisestä luonnostaan johtuen. Eli näyttää järjen valossa selvästi siltä, että Jumala on luonut ihmiset syntisiksi. Mutta samalla Jumala yhtä lailla täysin ilman ihmisen omaa syytä tai ansiota ottaa ihmisen omakseen Kristuksessa ja rakastaa häntä ehdoitta, antaen ikuisen elämän lahjaksi. Ehkä voimme ajatella, että me kaikki olemme Adamin syystä syntisiä ilman omaa syytämme ja toisaalta Toisen Adamin eli Kristuksen syystä ja ansiosta vanhurskaita ilman omaa syytämme tai ansiotamme. Olemme kuin näytelmän marionetteja, joilla ei ole varsinaista OMAA aktiivista roolia tässä jumalallisessa näytelmässä.  :)
« Viimeksi muokattu: 13.10.16 - klo:13:43 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #79 : 13.10.16 - klo:14:04 »
Vain Jumala on synnitön. Synnitön ei voi koskaan tehdäkkään syntiä. Hän ei myöskään vanhene, eikä kuole koskaan.

Kristillinen usko on tosiaan järjenvastainen. MIksi näin on? Selitys on Raamatussa kirjoitettuna.  Ihmisen viisaus ei ota vastaan Jumalaa, ei kykene siihen. Jumalan kohtaaminen edellyttää kaikesta inhimillisestä viisaudesta luopumisen

1. Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

Jumalan suuri lahja tämä on, että Kristukseen uskovina, häneen Kastettuina Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, meistä tulee Kristuksen kanssaperillisinä Jumalan ikuisen valtakunnan perillisiä.

Meidän osuutemme on JUmalan kiittäminen ja ylistäminen hänen kunniastaan ja hänen hyvistä teoistaan meitä kohtaan.

Room. 15:5   Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
Room. 15:6   niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.

Room. 15:7   Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

roos lambaanoo


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #80 : 14.10.16 - klo:14:56 »
Tästä ketjusta on siirretty muutamia viestejä kaste-ketjuun - KnutL
http://puimatanner.net/index.php?topic=126.msg29458#msg29458

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #81 : 14.10.16 - klo:18:26 »
Lainaus käyttäjältä: crystalvoice
Eli näyttää järjen valossa selvästi siltä, että Jumala on luonut ihmiset syntisiksi.

Syntiä ei luotu vaan se syntyi väärän suhteen seurauksena.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #82 : 14.10.16 - klo:19:27 »
Lainaus käyttäjältä: crystalvoice
Eli näyttää järjen valossa selvästi siltä, että Jumala on luonut ihmiset syntisiksi.

Syntiä ei luotu vaan se syntyi väärän suhteen seurauksena.

Lainaamasi kohta liittyy perisynnin asiayhteyteen. Voimme tietenkin, jos uskomme Adamin ja Eevan olemassaoloon ja lankeemukseen, todeta, ettei heitä luotu syntisiksi, ja että heillä oli mahdollisuus olla tekemättä syntiä. Mutta jos muut eli myöhemmät ihmiset ovat perisyntisiä, heidän ajatuksensa, sanansa, asenteensa ja tekonsa kumpuavat siitä (peri)syntisestä luonnosta, joka heissä jo syntyjään ja ilman omaa valintaa on olemassa. Jos ihmiset eivät olisi perisyntisiä, luulisi, että jotkut nykyään elävistä ihmisistä voisivat elää synnittömän elämän hamaan tappiinsa asti, eivätkä he siitä syystä tarvitsisi Jumalan anteeksiantamusta tai Vapahtajaa.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #83 : 14.10.16 - klo:20:17 »
Jos ihminen on luonnostaan perisyntinen tai "vihan lapsi" (Ef. 2:3), niin onko tämä "luonnollinen" tilamme tai jokaisen tähän maailmaan syntyvän ihmisen syntinen luonto meidän itsemme aiheuttama olemuksemme? Vai onko perisyntisyytemme yksin Adamin syytä? Vai Jumalan syytä? Eikö se ole Jumalan syytä, sillä Hänhän olisi voinut toimia niin, että jokainen Adamin jälkeinen ihminen syntyy tähän maailmaan täysin hyvänä ihmisenä tai ainakin neutraalina, omaten vapaan tahdon, jolla olla kuuliainen ja synnitön koko ihmiselämän ajan, jos ihmisyksilö vain tahtoo niin.

Jos jokin ihmisen tekemä esine on huonosti tehty ja siitä syystä toimii viallisesti, niin eikö syy ole ihmisessä eli valmistajassa? Jos ihminen luonnostaan on Jumalaa vastustava, niin onko vika ihmisessä vai Valmistajassa? Tuskin näet on niin, että jokainen meistä on jollain tavalla valinnut hyvässä tai neutraalissa tilassaan lapsuudessa tai nuoruudessa olla Jumalaa vastustava ja sen seurauksena saanut osakseen "vihan lapsen" (Ef. 2:3) aseman ja syntisen luonnon, joka tekee luontonsa mukaista huonoa hedelmää ajatuksin, sanoin ja teoin? Sillä miksi emme näe lankeamattomia ihmisiä joukossamme, jos luontomme olisi syntyjään hyvä tai ainakin neutraali, eikä siis lainkaan Jumalaa vastustava?
« Viimeksi muokattu: 14.10.16 - klo:20:22 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #84 : 14.10.16 - klo:21:22 »
Jos jokin ihmisen tekemä esine on huonosti tehty ja siitä syystä toimii viallisesti, niin eikö syy ole ihmisessä eli valmistajassa? Jos ihminen luonnostaan on Jumalaa vastustava, niin onko vika ihmisessä vai Valmistajassa?

Tarkennan vielä. Tarkoitan, että kuka on huonosti toimivan laitteen tai huonosti käyttäytyvän ihmisen syy aiheuttamismielessä. Vika on tietenkin myös viallisessa laitteessa tai viallisessa ihmisessä. Mutta kuka on aiheuttanut huonosti toimivan käyttöesineen tai huonosti käyttäytyvän ihmisen?

Järjenkäyttö on pitkälti syysuhteiden tai kausaliteetin hallintaa. Englanninkielen sana reason tarkoittaa osuvasti sekä järkeä että syytä. Mikä on siis syy ihmisen syntiseen olemukseen tai paremminkin: kuka on aiheuttanut jokaisen meidän syntisen olemuksemme, josta olemuksesta seuraavat sitten kyseisen olemuksen mukaiset ajatukset, sanat, asenteet ja teot?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #85 : 07.02.18 - klo:11:46 »
Pyhälle Kasteelle, eli uudestisyntymisen pesolle Pyhässä Hengessä kuten Paavali asian ilmaisee) vieminen, onkin sitten lapsen vanhempien vastuulla. Kristus merkkaa Kasteessa kastettavan omakseen, hän saa kaikki syntinsä anteeksi ja Pyhän Hengen oppaakseen koko elämänsä ajaksi. Tästä alkaa tie kristittynä, Kristuksen ristin kantajana. Tästä alkaa myös opetus Jumala tahdon tuntemiseen, sitä mukaa kun kehitys etenee. Kuten Jeesus lähetyskäskyssään kehottaa.

Edellisessä on asioita, joita tulisi käsitellä ehkä jossain toisessa ketjussa, otan silti tässä esille asian, joka "särähtää". Monelle on tuntematonta se, että virallinen luterilaisuus opettaa kahta uudestisyntymää. En jaksa ymmärtää, löytyykö opetukselle mitään raamatullista pohjaa.

Ymmärrän kyllä sen, että synti on perinnöllistä, mutta en sitä, että esim. hätäkaste voisi pelastaa lapsen kadotukselta. Tulin maininneeksi eräässä lut. piirissä, että mielestäni hätäkaste liippaa jo hyvin läheltä magiaa. Piirin vetäjän mielestä se tuntui olevan pahasti sanottu.
« Viimeksi muokattu: 07.02.18 - klo:19:03 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #86 : 07.02.18 - klo:21:31 »
Tietämätön ja ymmärtämätön olen minäkin, vaikka hyvin luterilaisesti näen asiat, mutta muutama asia ei avaudu vieläkään.

Tänään lukiessani Matti Väisäsen ; Pelastuksesta osalliseksi. Sain lahjaksi tämän kastetta käsittelevän kirjan.
Mietin, kun hän opettaa lapsen uudestisyntyvän kasteessa ja vain kasteessa.
Ja myös aikuisiällä usko / uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa.

Mietin; kun´Sana sanoo; "Usko tulee kuulemisesta, ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta":
Niin Väisäsen mukaan se menee silloin. Usko tulee kastevedessä ja kaste vesi tulee papin käden kautta.

Tarkoituksena ei ole olla karkea ja loukata tällä ketään. Mietin vain, eikö Jumalan Sana synnytäkään uskoa ?
Sehän on Elävä Puhdas vesi myös.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #87 : 08.02.18 - klo:01:29 »
Ihminen uudestisyntyy vedestä ja HENGESTÄ, - kuten Jeesus itse opettaa. Uudestisyntymisen saa aikaan KRISTUKSEN sana. Pyhä Kaste ei ole veteen kastamista, vaan KRISTUKSEN PÄÄLLEPUKEMISTA JA PYHÄSTÄ HENGESTÄ OSALLISEKSI TULEMISTA.  Kasteessa kastetaan Kristukseen, Kristuksen kärsimisen ja kuoleman osalliseksi yhdessä Kristuksen kanssa ja kuolleista ylösnousemiseen yhdessä Kristuksen kanssa. Kasteen hetki on vanhan ihmisen hautajaiset ja uuden, Hengestä syntyneen ihmisen ylösnousemus,  USKOSSA. Usko ja Kaste siis, ei pelkkä usko, tai pelkkä kaste, vaan molemmat.

Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Room. 6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, ...
*) ... olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Room. 6:4 Niin olemme siis ...
*) ... yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita
*) ...yhtäläisessä kuolemassa,
*) ...niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

Room. 6:6 kun tiedämme sen,
*) ... että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu,
*) ... että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #88 : 08.02.18 - klo:01:30 »
Gal. 3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #89 : 08.02.18 - klo:20:56 »
Laitoin kommenttia kasteketjuun.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)