Kirjoittaja Aihe: Jesajan kirja  (Luettu 6225 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #45 : 16.01.20 - klo:20:32 »
Jesaja 45:23 23.
 Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.
24. Ainoastaan Herrassa - niin pitää minusta sanottaman - on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan.
25. Herrassa tulee vanhurskaaksi kaikki Israelin siemen, ja hän on heidän kerskauksensa.

ja Fil.2:10,11

Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10. niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,

Ikäänkui resonoivat. En millään löytänyt tuota jaetta Jesajan kirjasta enää, kun en ollut pannut merkille missä luvussa se oli. Löysin sen sitten siten, että etsin Fil. 2:10,11 ja siellä olikin viittaus tuohon Jesajan kohtaan :)
11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #46 : 16.01.20 - klo:20:35 »
Toinen juttu oli kuolleitten ylösnouseminen Ilmestyskirjassa ja Jesajassa. Nyt en kerkeä etsiä niitä kohtia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #47 : 20.01.20 - klo:19:13 »
Ja taas löytyi lause Jesajasta mikä on myös Ilmestyskirjassa.
Jesja 22: 22
" Hän avaa, eikä kukaan sulje,
hän sulkee, eikä kukaan avaa."

Ilm. 3:7

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #48 : 20.01.20 - klo:19:17 »
Toinen juttu oli kuolleitten ylösnouseminen Ilmestyskirjassa ja Jesajassa. Nyt en kerkeä etsiä niitä kohtia.

Ja tässä Jesajan jae ylösnousemisesta.
"Mutta sinun kuolleesai heräävät eloon, heidän ruuminsa nousevat ylös.
Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa.  Jesaja 26:19.

Tuossa ei ole viitettä UTn jakeisiin, mutta kun luin, niin kyllä mulla jotkut jakeet oli niin kuin muistissa.... Nyt en osaa sanoa, mitkä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #49 : 12.02.20 - klo:18:45 »
Olen jatkanut vähän kankeasti Jesajan kirjan lukemista. Eilen vaihdoin vuoden 38 käännökseen.  Olen oppinut, tosin jo kauan sitten, että todennäköisesti vuoden 38 käännös on enemmän sananmukaisesti käännetty. Minusta sen anti on selvästi rikkaampaa. Uudessa käännöksessä on niin kuin tulkittu sanamuotoja ja annettu sitten kääntäjien mielestä paras sanonta. Opin tän asian epäsuorasti siten, että kerroin täällä pastorille, että jostain ihmeen syystä lempikäännökseni täällä on New American Bible, mikä on itse asiassa katolisten kääntämä. Se kuulostaa aivoissani aivan samalta kuin suomalainen vanhempi, siis vuoden 38 käännös.

Pastorilla ikäänkuin syttyi lamppu vintillä, ja hän lähes huudahti, että New American raamattu on todella käännetty alkukielestä kaikkein suoraviivaisimmin. Kuten ehkä siis suomalainen vanhempi käännös. :D Siksi se tuntuu niin tutulta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #50 : 14.02.20 - klo:17:59 »
Taas on niin samanlaiset kohdat Jesajassa ja Ilmestyskirjassa.

 Kaikki taivaan joukot menehtyvät, taivas kääritään kokoon niinkuin kirja, ja kaikki sen joukot varisevat alas, niinkuin lehdet varisevat viinipuusta, niinkuin viikunapuusta raakaleet.

ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
14. ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.


Eli kumpi on kummasta?  ::)

Kummassakin on sama teema: Jumala vihastuu maailman kansoihin.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #51 : 20.02.20 - klo:11:10 »
Taas on niin samanlaiset kohdat Jesajassa ja Ilmestyskirjassa.

 Kaikki taivaan joukot menehtyvät, taivas kääritään kokoon niinkuin kirja, ja kaikki sen joukot varisevat alas, niinkuin lehdet varisevat viinipuusta, niinkuin viikunapuusta raakaleet.

ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
14. ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.


Eli kumpi on kummasta?  ::)

Kummassakin on sama teema: Jumala vihastuu maailman kansoihin.

Ensimmäinen Jesajasta jälkimmäinen Ilmestyskirjasta. Hebrealaiskirjeessä ennustetaan saman suuntaisesti (Hebr. 1:10-12), sillä erolla, että Jesaja ilmoittaa Jahven tekevän sen mutta Hebrealaiskirjeessä Jeesus tekee sen. 

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #52 : 20.02.20 - klo:13:30 »
Eli siis tähän asti Jesajaa lukiessani siellä taustalla on ikään kuin useasti kaikunut Ilmestyskirja. Mielenkiintoista.

Seurakunnassa missä käyn alettiin tutkimaan Ilmestyskirjaa sunnuntain raamattutunnissa (klo 9 aamulla ennen jumalanpalvelusta). Tein päätöksen laittaa sen viikko-ohjelmaani. Olen huomannut että sama toistuu siellä. Pastori viittaa hyvin usein Jesajaan tutkiessamme Ilmestyskirjaa. Olemme vasta ihan alussa.

Nyt kun meillä on "tyhjä pesä", olen ikään kuin saanut oman henkilökohtaisen elämäni takaisin. :) Emme mm. enää valvo kello yhteen tai kahteen aamuyöstä odottaessamme tytön töistä kotiin palaamista tämän siivotessa Kentucky Fried Chicken pikaravintolaa pitkän työvuoron lopuksi. ???
Se alue on hieman epämääräistä, paljon huumekauppaa yms, joten aina vähän peloittaa kun nuori neiti oli siellä viikonloppuisin niin myöhään.

Eli siis on enemmmän vapautta ja myös energiaa keskittyä eri asioihin, kuten raamattutunnille lähtöön klo 9 sunnuntaiaamuna. :)
« Viimeksi muokattu: 20.02.20 - klo:13:36 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #53 : 31.05.20 - klo:22:14 »
Parannuttuani lyme disease'sta elämä on hiljalleen palautunut entisiin rutiineihin. Kohta on Jesajan kirja luettu. Kyllä siinä välissä olen muitakin kirjoja Raamatusta lukenut.

Yhä koen olevani hämmentynyt Jesajan kirjasta. Yritän lukea jokaisen kohdan huolellisesti, mutta on mun on tosi vaikea kyetä seuraamaan sitä loogisesti. Se niinkuin hyppää tiettyjen toistuvien teemojen välillä niin yhtäkkiä että se aina yllättää. Ajattelin, että jos tähän jotain kerron, niin ehkä se auttaa minua ymmärtämään paremmin.

Tajusin juuri nyt nimittäin että tuo samojen selvien teemojen vaihtelu on todella selvä. Nämä teemat ovat: Jumalan kansan kääntyminen pois Herrasta, hyvin tietoinen valinta hylätä Hänen sanansa; Jumalan selvä tuomio sitä kohtaan; Jumalan kansan kärsimys ja sen yhteys Jumalasta pois kääntymiseen; Jumalan valtavan selvä armo ja lupaus uudistaa kansansa ja tuleva ilo pelastuksesta.

Kun lukee niitä kuvauksia ihmisen valinnasta kääntyä Jumalasta pois, ei voi kuin todeta niiden realistisuuden sen suhteen miten me ihmiset ajattelemme ja toimimme omassa jumalattomassa olemassaolossamme. Jumala tuntee meidän ajattelumme, tekomme, olemuksemme tarkkaan.
« Viimeksi muokattu: 31.05.20 - klo:23:04 kirjoittanut sandia »

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #54 : 01.06.20 - klo:14:44 »
Välikommentti,

lukiessani sandian viiimeistä kirjoitusta iloitsin. Tuli kuin pieni "jesajakylpy". Raikkautta, aitoutta.

Jumalan Sanan äärellä vietetty aika on sanomattoman arvokasta. Kun sisko tai veli jaksaa ja osaa kertoa ajatuksiaan lukemastaan on se mieluista Jumalallekin. Sehän on Hänen Sanaansa.

Saakoon Jumalan Henki ruokkia tässä foorumissa Raamattupiiri kokouksessa yhdessä tai yksitellen milloin sitä luemmekin. 

Kunpa jano yltyisi Raamatun lukemiseen. Onhan se kuin hengittäisi itse Jumalaa. Opimme tunteman Jeesuksen ja Jumalan. Tarvitsemme Sanaa, joka auttaa meitä korona-haasteessa tai muissa koettelemuksissa, myös seesteisissä oloissa.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #55 : 01.06.20 - klo:23:11 »
Marjatan toiveeseen on helppo yhtyä riemuiten. :)

Kuten sandia kirjoittaa. Jumala vetää meitä puoleensa. Välillä vähän kovemminkin keinoin, kun olemme poikenneet kauas pois ihan huomaamatta.
Hyvät päivät ja leivän yltäkyltäisyys. Silloin on kuin purje vene ulapalla aurinkoisena pouta päivänä.
Pienet aallot vievät purtta ihan huomaamata pois Kristus kalliolta.
Elämän myrskyt, kun piiskaavat, niin sinne ristin juurelle tulee kiiruhdettua takaisin.
Ristin juurella; Kristus kalliolla rististä kiinni pitäen kestää kovemmatkin myrskyt.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #56 : 06.06.20 - klo:17:19 »
Taidan tässä viestissä toistaa itseäni, mutta koska keskityin lukemaan Jesaja 62n juuri tämän teeman takia, palaan asiaan, ja mainitsen mitä sain lukiessani Jesajan 62. lukua.

Oon ihmetellyt itsessäni,miksi mua häiritsee niin paljon yhä ne kohdat, missä on hyvin, hyvin rakkaudellisesti Jumalan pelastavasta armosta Jesajassa. Se tuntuu jotenkin kohtuuttomalta siihen nähden miten siellä kuvataan Jumalan kansan kapina, jumalattomuus, syntisyys. Sitten mua häiritsee se kun en tiedä mihin ajankohtaan ne pelastuksen ajan ihanuuden kuvaukset viittaavat.

Kun olin nuorempi, Jesaja oli yksi harvoja VTn kirjoja mistä koin saaneeni ravintoa. Nyt olen myöhemmin lukenut sitten muita ja tullut todella vaikuttuneeksi. Jeremian kirja lähes kirjaimellisesti pelasti mun elämäni lähtemästä menemään hyvin surulliseen, tavallaan toivosta luopumisen suuntaan. Siksi sen jämerä ote on mulle hyvin läheinen.

Jesaja 62 on todella täynnä tätä pelastuksen ajan ihanuuden kuvausta. Haastoin itseni lukemaan sen huolellisesti ja pyysin Herralta apua sen ymmärtämiseen.

Löysin siitä paljon asioita mitä on Uudessa Testamentissa kirjoitettu ihmisen sielun pelastumista.
"Sinä saat uuden nimen, jonka Herra itse lausuu julki."
"Herra rakastaa sinua"
"Jumalasi iloitsee sinusta"
"Katso, sinun pelastajasi saapuu, hän kuljettaa mukanaan työnsä palkkaa, johdattaa niitä, jotka on omikseen hankkinut. Heitä kutsutaan nimellä Pyhä kansa, Herran lunastamat."

Luvun alussa on: "... oikeus nousee siellä kuin aurinko ja pelastus on loimuava liekki".

Tajusin että tuossa on niinkuin siitäkin kokemuksesta kun ihminen tulee uskoon, pelastuu, tulee Herran omaksi. Taivaassa enkelit iloitsee siitä. Se on TOSI ISO JUTTU.
Pelastettu ihminen on RAKAS JUMALALLE.

Varmaan jotain mitä uudestisyntyneet kokevat  :)

Ja Herra toi minulle oikeuden ja pelastuksen sitten konkreettisessakin tilanteessa, kun itsellä ei ollut mitään kykyä auttaa itseäni siinä tilanteessa. Ainoa mitä olisin voinut tehdä on paeta. Ja luopua siitä minkä selvästi olin ymmärtänyt Herran luvanneen minulle. Herra vei sen päätökseen, mutta olin tosi lähellä valita luopua toivosta ja uskosta ja katsoa olosuhteita eikä Jumalan sanaa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #57 : 06.06.20 - klo:19:15 »
Koen Jumalan uskollisuuden ja luotettavuuden
oleelliseksi asiaksi Jesajan kirjassa.
Vaikka hallitiijat olivat luopuneet Herrastaan heti Israelin eriydyttyä Juudasta
ja vaikka profeettoja ei kuunneltu tai heidät tapettiin,
silti Jumala ei antanut omaisuuskansansa tuhoutua.

Hän oli antanut lupauksensa Aabrahamille, Iisakille, Daavidille ja Salomolle:
heidän jälkeläistensä valtaistuin ja kuninkuus on ikuinen.
Ja Jeesus Kristus kuuluu näihin jälkeläisiin.
Vaikka juutalainen kansa karkotettiin maastaan ja sai muitakin rangaistuksia
luopumuksensa takia,
Jumala pysyi lupauksessaan ja antoi Daavidin jälkeläisen nousta iankaikkiseksi Kuninkaaksi.
Hän toteuttaa pelastussuunnitelmansa ja vie sen loppuun asti.
(Jes. 65-66)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #58 : 07.06.20 - klo:01:58 »
Juu näin on.

Herran armotöitä minä julistan,
Herran ylistettäviä tekoja,
muistaen kaikkea sitä, minkä Herra on meille tehnyt,
hänen suurta hyvyyttään Israelia kohtaan,
kaikkea, minkä hän on sille tehnyt,
hän, joka on uskollinen ja täynnä armoa.
8 Hän sanoi: "Hehän ovat minun kansaani,
omia lapsiani, jotka eivät minusta luovu."
Niin hän tuli heidän pelastajakseen,
9 vapautti heidät ahdingosta

Jesaja 63:7-9

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #59 : 10.06.20 - klo:17:11 »
Sain luettua Jesajan loppuun tänä aamuna. Siinä on loppuun asti jakeita, mitkä toistuvat joko Ilmestyskirjassa että Jeesuksen puheissa.

Ajattelinkin siirtyä sitten taas kerran Ilmestyskirjan pariin juuri tuosta syystä.