Kirjoittaja Aihe: Oletko harhaoppinen?  (Luettu 5358 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Oletko harhaoppinen?
« : 04.02.17 - klo:14:47 »
Olen pohtinut asiaa omalla kohdallani ja tullut siihen tulokseen, että olen. Monen mielestä. Luultavasti minulla on käsityksiä, joita pidetään harhaoppeina sellaisissa yhteisöissä, jotka ovat jotenkin oppinsa määritelleet. Olisin yllättynyt, jos olisi toisin. Itse en voi asialle mitään ja tunnustan, etten edes kärsi asiasta.

Miten te toiset koette tämän asian?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #1 : 04.02.17 - klo:15:02 »
Muitten mielestä varmasti olen harhaoppinen ja omasta mielestänikin se on varsin todennäköistä.
Lopulta kyse on siitä miten harhaoppisuus määritellään. Sen tiedän, että hairahdun monessa kohdin.
Pidän kuitenkin sitäkin mahdollisena, että olen ymmärtänyt jonkin opillisen asian väärin.

Minä itse - se on minun lihani - on loppuun asti harhaoppinen ja tahtoo sitä ollakin.


Lisäys: Ja kun näin ajattelee ja sen ääneen sanoo, niin varmasti on monen mielestä harhaoppinen tai vähintäänkin kummallinen ja hankala.
« Viimeksi muokattu: 04.02.17 - klo:15:12 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #2 : 04.02.17 - klo:15:49 »
Vapahtajamme,Hänet todella katsottiin hankalaksi.Eipä Häntä moneen seurakuntaan nykyisin päästettäisi julistamaan.Vihapuhetta nääs!Ei nykyihminenkään sellaiseen menoon suostu."Hän on ansainnut kuoleman.Mitä me enää todistajia tarvitsemme".Näin ihana on ihmispoloisen sydän?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #3 : 04.02.17 - klo:17:12 »
Muitten mielestä varmasti olen harhaoppinen ja omasta mielestänikin se on varsin todennäköistä.
Lopulta kyse on siitä miten harhaoppisuus määritellään. Sen tiedän, että hairahdun monessa kohdin.
Pidän kuitenkin sitäkin mahdollisena, että olen ymmärtänyt jonkin opillisen asian väärin.

Tähän on aika helppo yhtyä. Toisaalta on niinkin, että ilman tätä asennetta kristittyjen yhteys ei tahdo onnistua. Jaakob kirjoittaa, että monessa kohtaa me kaikki hairahdumme. Pitäisikö meidän siinä tapauksessa sietää väärää oppia ja väärän opin levittäjiä? Yksi merkittävä kysymys kuuluu, että kuinka paljon väärää tulisi sietää, että yhteys syntyisi ja säilyisi?

Johannes kuitenkin kirjoittaa (2. Joh. 9,10): "Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkää sanoko häntä tervetulleeksi…"

Mielestäni kristinuskon pääasia voidaan hyvinkin tarkkaan määritellä. On siis olemassa joitakin ehdottomia perusasioita jotta ylipäätään voitaisiin pysyä kristinuskon sisäpuolella.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #4 : 04.02.17 - klo:18:24 »
Tätä asiaa on aiemmin käsitelty täällä, ehkä voimme palata siihen:

http://puimatanner.net/index.php?topic=337.0
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #5 : 07.02.17 - klo:09:37 »
Niin, harhaoppista ei määritellä kenenkään ihmisten mielipiteiden perusteella, vaan sen mukaan uskooko ihminen sillä tavalla, kun Raamattuun on kirjoitettu.

Alkukirkon harhaopeista löytyy historiatietoa. Kristinuskon sisälle on syntynyt soveltavia uskontoja jotka eivät perustu alkuperäisiin Raamatun kirjoituksiin. Sieltä täältä noukitaan jakeita Raamatusta tukemaan omia käsityksiä. Ensimmäiset harhaopit liittyivät Jeesuksen persoonaan. Ja käsitykseen kolmiyhteisestä Jumalasta Isä Poika ja Pyhä Henki. Lakia ja evankeliumia sotkettiin toisiinsa, erottamatta kummankin nimenomaista tarkoitusta. Juutalaiskristityillä oli pitkään ongelmia ympärileikkauksen kanssa. Krisstityiksi kääntyneiltä pakanoilta alettiin vaatimaan ympärileikkausta juutalaisuuden mukaan. Haasteita riittää meillekkin, ihan jokaisrlle päivälle. Paholainen koittaa riistää pois Kristuksen vanhurskauden ja valjastaa orjakseen, rakentamaan omaa vanjurskautta Kristuksen lahjavanhurskauden tilalle.

Poissa kimble

  • Viestejä: 14
  • Ole minulle armollinen Herra
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #6 : 16.02.17 - klo:21:09 »
Kristinuskon sisällä suurimmaksi harhaopiksi on muodostunut ulkoisena toimituksena suoritettu vesikaste, kunnes sen on syrjäyttänyt muutamassa vuosikymmenessä uuskarismaattisuuden harhojen kirjo.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #7 : 16.02.17 - klo:21:27 »
Kristinuskon sisällä suurimmaksi harhaopiksi on muodostunut ulkoisena toimituksena suoritettu vesikaste, kunnes sen on syrjäyttänyt muutamassa vuosikymmenessä uuskarismaattisuuden harhojen kirjo.

En pitäisi itse kastetapaa harhaopin lähteenä, vaan siihen liittyvää väärää opetusta. Mielestäni sama ongelma on kummallakin puolella. Ajatellaan, että oikea kastetapa ja -käytäntö varjelisi oikeassa opissa. Tuolla kastekeskustelussa olen käsitellyt tätä asiaa laajemmin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kimble

  • Viestejä: 14
  • Ole minulle armollinen Herra
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #8 : 16.02.17 - klo:21:41 »
Kristinuskon sisällä suurimmaksi harhaopiksi on muodostunut ulkoisena toimituksena suoritettu vesikaste, kunnes sen on syrjäyttänyt muutamassa vuosikymmenessä uuskarismaattisuuden harhojen kirjo.

En pitäisi itse kastetapaa harhaopin lähteenä, vaan siihen liittyvää väärää opetusta. Mielestäni sama ongelma on kummallakin puolella. Ajatellaan, että oikea kastetapa ja -käytäntö varjelisi oikeassa opissa. Tuolla kastekeskustelussa olen käsitellyt tätä asiaa laajemmin.

En tarkoittanut kastetapaa vaan siihen liittyvää väärää opetusta. Ymmärsit väärin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #9 : 16.02.17 - klo:22:48 »
En tarkoittanut kastetapaa vaan siihen liittyvää väärää opetusta. Ymmärsit väärin.

Taitaa olla niin, että kumpikin tarkoitamme samaa, mutta emme ehkä osaa ilmaista sitä ymmärrettävästi. Mielestäni sekä lapsikaste, että uskovien kaste on oikein, ellei niitä sotketa väärillä opetuksilla. No, tässä asiassa olen mielelläni harhaoppinen, en kuitenkaan ole sitä ollut kovin monta vuotta. Kummallista, että on pitänyt olla uskossa yli 55 vuotta ennenkuin tämän yksinkertaisen asian on tajunnut.

Kuten sanoin, olen käsitellyt asiaa laajemmin kastekeskustelussa. Esim. täällä: http://puimatanner.net/index.php?topic=126.1320 (esim. vastaukset 1322 ja 1324).
« Viimeksi muokattu: 16.02.17 - klo:23:05 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #10 : 17.02.17 - klo:06:47 »
Kyllä se suurin ongelma on että ihminen alkaa luottamaan omiin tekoihinsa. Kaste on Kristuksen asettama ja vain yksi kaste on pätevä. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Saarnatkaa evankeliumia sanoo Jeesus tässä kastekäskynsä edellä. Ja evankeliumi on sanoma Kristuksesta joka syntyi ihmiseksi. Ja antoi itsensä verensä ja henkensä syntiemme sovitukseksi. Kenelläkään ihmisellä ei ole latiakaan laittaa sovittaakseen itsensä Jumalan kanssa. Siksi Jumala itse antoi itsensä meidän syntiemme sovitukseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Jos tämä ei käy ihmiselle, niin se on menoa. Meidän tekomme ei tuo meille pelastusta.

Sitten kun ihminen eksyy ja alkaa luottamaan itseensä, siis omiin tekoihinsa ja aivoituksiinsa niin hän alkaa halveksimaan muita.

Jeesuksen veri puhdistaa synneistä. Me syntiset tarvitsemme jatkuvasti puhdistusta. Kun ihminen pysyy omatunto valvovana ei tule mieleenkään kerskailla itsestään ja halveksia muita. Näin pysymme Jumalan armossa ja Kristuksen tuntemisessa. Emme ala omiin tekoihimme tai nokkeluuteemme luottamaan.

Olemme armahdettuja rikollisia. Pysykäämme Jumalan armossa.

Emme me Kristuksessa ahtaalla ole. Sen sijaan moni on sotkeentunut omaan nokkeluuteensa ja eksynyt sen kautta pois Kristuksesta.

Tämä tie on ykdinkertainen tie. Tie itse vie sillä kulkevat perille. Kuten Jesaja sanoo siltä tieltä ei eksy hullutkaan.

Tämä edellyttää kuitenkin Kristuksessa pysymistä. Itseemme meillä ei ole mitään luottamista, eikä toisiin ihmisiin. Liha on lihaa ja lihana pysyy kuolemaan saakka. Jeesus on Herra. Ohjakset hänelle, niin pääsemme kerran perille.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #11 : 17.02.17 - klo:14:27 »
Vapahtajamme,Hänet todella katsottiin hankalaksi.Eipä Häntä moneen seurakuntaan nykyisin päästettäisi julistamaan.Vihapuhetta nääs!Ei nykyihminenkään sellaiseen menoon suostu."Hän on ansainnut kuoleman.Mitä me enää todistajia tarvitsemme".Näin ihana on ihmispoloisen sydän?

Luultavasti Paavali saisi kenkää kaikista tämän ajan seurakunnista, sen verran hankala tyyppi oli. Joutuipa aikanaankin kirjoittamaan, että "kaikki ovat minut jättäneet".

Kuitenkin Paavali rohkeni kirjoittaa:
"Olkaa minun seuraajiani, veljet ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana…" Fil. 3:17.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #12 : 31.07.17 - klo:13:36 »
Käyn harvoin kokouksissa, mutta eilen olin pienimuotoisessa kokoontumisessa, jonka järjestäjänä oli pieni helluntailiikkeestä eronnut ryhmä, joka sanoo itseään seurakunnaksi. Laulut olivat pääosin tuttuja ennestään. Pienellä ryhmällä oli yksi tosi reipas laulu, mutta ei se mitenkään pahalta tuntunut. Tiedän, että olen joissakin opillisissa kysymyksissä eri mieltä ko. porukan kanssa, mutta silti koin Hengen yhteyttä. Ihan samoin kuin joidenkin luterilaisten kanssa. Hengen yhteys on mielenkiintoinen asia, mitä jotkut erimielisyydet opissakaan eivät sammuta.
« Viimeksi muokattu: 31.07.17 - klo:22:19 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #13 : 01.08.17 - klo:14:01 »
Viimeks vastasin, että olen todennäköisesti.
Nyt vastaan, että en ole. Olen oikeaoppinen. Täysin. 100%. Ja asiasta on turha sen enempää keskustella. Kun on oikeassa, niin on oikeassa.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oletko harhaoppinen?
« Vastaus #14 : 01.08.17 - klo:15:22 »
Viimeks vastasin, että olen todennäköisesti.
Nyt vastaan, että en ole. Olen oikeaoppinen. Täysin. 100%. Ja asiasta on turha sen enempää keskustella. Kun on oikeassa, niin on oikeassa.

Ooksä kääntynyt pohjalaiseksi?