Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Uusi Elämä

(1/12) > >>

kalamos:
Alussa eli Esikoisen kautta syntyi maa.
Mutta eräänä päivänä maa oli kuollut, pimentynyt, syvien vesien alle hautautunut.

Mutta kun Valkeus tuli pimeyden keskelle, maa syntyi uudelleen.
Ihminen Jumalan kuvana vallitsi ympärillään olevaa luomakuntaa
mutta menetti synnin pettämänä maan hallintaoikeuden.
Kuolema astui maailmaan.
Ja niin maa ja maan tomua oleva savimajamme tekevät taas kuolemaa.

Messias syntyi. Valkeus tuli jälleen pimeyden keskelle.
Mutta nyt Hän ei enää tehnyt sekasortoisesta maasta paratiisia.
Mutta Hän tulee Jumalan Valtakunnan Kuninkaana Hallitsijaksi sydämeen,
jota peittävät syvät vedet ja pimeys.
Pimeys väistyy ja Elämä syntyy, kun sisimpäämme astuu Todellinen Valkeus.

Samoinkuin sekasortoinen maa ei itse itseään muotoillut,
ei ihminenkään voi potkaista itse itseään elämään.
Jumalan lapseksi ei voi ponnistaa. Jumalan lapseksi synnytään.

Ensimmäinen tunnusteko, jonka Jeesus ihmisenä teki, oli veden muuttaminen viiniksi.
Palvelijat täyttivat kiviastiat vedellä. Jeesus muutti veden viiniksi.
Kohta viini virtasi häävieraiden suonissa.

Tämän ihmeen Jeesus haluaa meissä tehdä.
Ja silloin tuo elävä vesi alkaa virrata myös meidän sisimmässämme.


--- Lainaus ---Jos joku janoaa, niin tulkoon Minun tyköni ja juokoon.
Joka uskoo Minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo,
juokseva elävän veden virrat. 
Mutta sen Hän sanoi Hengestä,
joka niiden piti saaman, jotka uskoivat Häneen  Joh 7:37-39

--- Lainaus päättyy ---

Nikodemus jos kuka tunsi Jumalan niin hyvin
kuin se vanhan liiton eli Vanhan testamentin aikana oli mahdollista.
Hän oli fariseus, juutalaisten neuvoston jäsen, Israelin opettaja.
Ja vilpitön sydämeltään.

Hän ymmärsi Jeesuksessa olevan jotain erikoista,
jota Nikodemuksessa itsessään ja muissa lainopettajissa ei ollut.
Ja siksi Nikodemus lähestyi Jeesusta, joskin salaa yöllä.

Keskustelu osoittaa, ettei Nikodemus
tosiasiassa ymmärtänyt yhtään mitään Jumalan valtakunnasta.
Jeesus ilmaisee heti kärkeen syyn Nikodemuksen sokeuteen:


--- Lainaus ---Totisesti, totisesti Minä sanon sinulle:
joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa. Joh 3
--- Lainaus päättyy ---

Nikodemus kysyi:


--- Lainaus ---Kuinka ihminen voi vanhana syntyä?
Ei kai voi mennä jälleen äitinsä kohtuun ja syntyä?  Joh 3 AS
--- Lainaus päättyy ---

Jeesus oikaisee väärinkäsityksen. Kysymys ei ole lainkaan siitä,
että meidän ruumiimme syntyisi uudelleen äidin ruumiista,
vaan kysymys on hengestä, joka syntyy Hengestä.


--- Lainaus ---Totisesti, totisesti sanon sinulle:
ellei joku synny Vedestä ja Hengestä,
hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Älä ihmettele, että sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä ylhäältä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä,
mistä se tulee ja minne se menee.
Niin on jokainen, joka on Hengestä syntynyt.
--- Lainaus päättyy ---

Ja nyt Nikodemus kysyy:


--- Lainaus ---Miten tämä voi tapahtua?
--- Lainaus päättyy ---

Jeesus toteaa, että Israelin rabbina eli Vanhan testamentin kirjoitusten opettajana
Nikodemuksen olisi pitänyt tietää vastaus:


--- Lainaus ---Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä tiedä!
--- Lainaus päättyy ---

Jeesus ei suostu kertomaan taivaallisia salaisuuksia siitä, kuinka tuo ihme tapahtuu.


--- Lainaus ---Totisesti, totisesti sanon sinulle:
me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet,
ettekä ota vastaan todistustamme.
Jos puhun teille maallisia ettekä usko, kuinka uskotte,
jos puhuisin teille taivaallisia?
--- Lainaus päättyy ---


Mutta Jeesus vastaa Nikodemuksen kysymykseen, miten se voi tapahtua,
pohjaten vastauksensa 4. Mooseksen kirjan tapahtumaan,
joka Nikodemuksen siis olisi pitänyt tietää ja ymmärtää.


--- Lainaus ---Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi Hän, joka taivaasta tuli alas,
Ihmisen Poika.
Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa,
niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
jotta jokaisella, joka Häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä
--- Lainaus päättyy ---

Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika on ylennetty eli korotettu ristille.
Tämä edellytys on jo täytetty. Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa tuohon Puuhun Ripustettuun.
Herra oli sanonut Moosekselle:


--- Lainaus ---Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.
--- Lainaus päättyy ---

Jeesus on tuo synnitön mutta meidän tähtemme synniksi tehty,
joka ripustettiin puuhun.
Me olemme niitä, jotka saamme nostaa katseemme Puuhun Ripustettuun.
Tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa. Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen Elämään.


--- Lainaus ---Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.  Joh  3:16
--- Lainaus päättyy ---

Meidät siirretään hengellisen kuoleman tilasta Elämään sinä hetkenä,
kun nostamme katseemme Puuhun Ripustettuun
Jumalan ainosyntyiseen Poikaan, Jumalan Karitsaan,
joka kuoli syntiuhrina meidän edestämme.

Tuossa hetkessä syntimme on pesty pois ja Hengen yhteys taivaisiin avattu.
Tuossa hetkessä sovitus on astunut voimaan,
ja katkennut yhteys Jumalan kanssa korjaantunut.

Golgatan puu on linkkiasema,
jonka langaton yhteys on jatkuvasti auki Jumalan taivaisiin.
Ja taivas odottaa vain lupaa saada avata yhteys
Golgatan puulta alas jopa kaikkein syvimmissä katveissa oleviin ihmisiin.

Katseen kohottaminen Puuhun Ripustettuun Jumalan ainokaiseen Poikaan,
Jumalan Karitsaan, joka antoi Henkensä meidän edestämme,
vaikuttaa meissä pelastavan uskon.
Tuosta hetkestä alkaen me saamme elää Jumalan Pojan uskossa.
Se ei ole meistä lähtöisin olevaa uskoa, vaan Jeesuksen uskoa meissä.

Uskon perustana on se, mitä Jumala on tehnyt.
Tästä uskosta voi elää vain se, joka on saanut sen lahjaksi Jumalalta.
Uskonnon harjoittaminen ei meitä pelasta.
Meidät pelastaa vain ja ainoastaan Herra,
jos panemme luottamuksemme Häneen.

Kun kaikki oli täytetty Jumalan pelastussuunnitelmassa,
repesi esirippu Temppelin kaikkein pyhimmän edestä.
Ja myös Temppelialueen pihalla ollut väliverho,
joka erotti pakanakansat Israelin kansasta omaan erilliseen esipihaansa,
poistettiin.

Kaikille ihmisille on nyt avattu avoin yhteysKaikkein Pyhimpään saakka
siihen Jumalan kirkkauden läsnäoloon ja Jumalan yhteyteen,
johon Jumala on ihmisen tarkoittanut.

Tämä tapahtuu siten, että me otamme Jeesuksen vastaan.
Silloin me olemme syntyneet Hänestä,
joka on Elämän lähde ja Jumalan Sana.
Uudestisyntyminen tarkoittaa sitä,
että me olemme syntyneet Vedestä ja Hengestä.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: kalamos - 03.08.14 - klo:09:53 ---Herra oli sanonut Moosekselle:


--- Lainaus ---Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän,
niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.
Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän;
jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen,
niin hän jäi eloon.
--- Lainaus päättyy ---

Jeesus on tuo synnitön mutta meidän tähtemme synniksi tehty,
joka ripustettiin puuhun.
Me olemme niitä, jotka saamme nostaa katseemme Puuhun Ripustettuun.
Tuossa kohtaamisessa me saamme lahjaksi uskon,
jonka Jeesus vaikuttaa. Ja tapahtuu ihmeistä suurin,
meidät siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen Elämään.
--- Lainaus päättyy ---

Tästä muistui mieleen toinen keskustelu ihmisen osuudesta pelastumiseen:

http://puimatanner.net/index.php?topic=517.msg20470#msg20470

kalamos:

--- Lainaus käyttäjältä: Paulus ---ihmisen osuudesta pelastumiseen
--- Lainaus päättyy ---


Kuten laulussakin sanotaan: "Katse vain ristihin muutti kaiken ..."
Katseen nostaminen puuhun ripustettuun on pelastettavan ihmisen osuus.
Eli ihmisen täytyy ottaa vastaan ilosanoma, kääntää katseensa Pelastajaan.

Mutta tuon ilosanoman julistamisenkin Jumala on antanut ihmisen tehtäväksi.
Meidän tehtävämme on kuvata Jeesus Kristus ristiinnaulittuna ihmisten silmien eteen.


--- Lainaus ---joiden silmien eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Gal 1:1
--- Lainaus päättyy ---

Ja kun sitten katsotaan UT:n kuvailemia uskoontulotapahtumia,
niin uskovan ihmisen täytyi aina myös johdattaa
ei-uskova ihminen Pelastukseen sisälle. 
Esimerkiksi Jeesus kohtasi Sauluksen, mutta mitä Jeesus sanoikaan Saulukselle:


--- Lainaus ---Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun on tehtävä. Ap.t 9:5-6
--- Lainaus päättyy ---

Ja sitten Jeesus lähetti Ananiaan Sauluksen tykö.
Myöhemmin Paavali sitten johdatti muita Pelastukseen sisälle.
Paavali ilmaisi tämän tehtävän niin, että hän itse synnytti tai kärsi synnytyskipuja, kunnes Jeesus sai muodon galatalaisissa:


--- Lainaus ---Lapseni, teidän vuoksenne olen jälleen synnytyskivuissa,
kunnes Kristus saa teissä muodon. Gal 4:19
--- Lainaus päättyy ---



Ifa:
Kalamos toivoit osallistumista tähän ketjuun. Uudestisyntymisestä on paljon erilaisia näkemyksiä, samoin monesta muustakin. Pääpiirteissään olen ilmeisesti samaa mieltä kanssasi siitä, miten ihminen uudestisyntyy. Siten, että Jumala kutsuu ja vetää ihmistä luokseen ja pelastukseen ja kun ihminen "antaa pelastaa itsensä", hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi lahjoitetun uskon kautta.

Jos mielessäsi oli jotakin eksaktia, josta toivot ajatuksia, voimme jatkaa niistä.

kalamos:

--- Lainaus käyttäjältä: Ifa - 14.01.17 - klo:13:41 ---Pääpiirteissään olen ilmeisesti samaa mieltä kanssasi siitä, miten ihminen uudestisyntyy. Siten, että Jumala kutsuu ja vetää ihmistä luokseen ja pelastukseen ja kun ihminen "antaa pelastaa itsensä", hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi lahjoitetun uskon kautta.

Jos mielessäsi oli jotakin eksaktia, josta toivot ajatuksia, voimme jatkaa niistä.

--- Lainaus päättyy ---


Miten kommentoisit tätä kohtaa avauksessani:


--- Lainaus käyttäjältä: kalamos ---Uudestisyntyminen siis edellyttää,
että Ihmisen Poika on ylennetty eli korotettu ristille.
Tämä edellytys on jo täytetty. Jäljellä on enää yksi edellytys.
Ihmisen tulee nostaa katseensa tuohon Puuhun Ripustettuun.
--- Lainaus päättyy ---

Ja tuo oli siis johtopäätös siitä,
mitä Jeesus Nikodemukselle oli asiasta sanonut.

Eli minä ymmärrän niin, että
uudestisyntyminen ei ollut mahdollista
ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista, kuolemaa ja ylösnousemusta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta