Kirjoittaja Aihe: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani  (Luettu 6567 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #30 : 30.09.18 - klo:02:08 »
Niin siis mikä sinua siinä noin kovasti mietitytti?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #31 : 13.10.18 - klo:20:47 »
Niin siis mikä sinua siinä noin kovasti mietitytti?

VT:n jumala on kyllä hirveen outo tapaus monessa tapauksessa, ailahteleva ja verenhimoinen. Loukaantuu helposti kuten 1. sam 13:7 - jossa kaikki lupaukselle Saulille romutettiin vähäpätöisen jutun takia.

Olen nyt toisessa samuelin kirjassa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #32 : 13.10.18 - klo:20:55 »
Niin siis mikä sinua siinä noin kovasti mietitytti?

VT:n jumala on kyllä hirveen outo tapaus monessa tapauksessa, ailahteleva ja verenhimoinen. Loukaantuu helposti kuten 1. sam 13:7 - jossa kaikki lupaukselle Saulille romutettiin vähäpätöisen jutun takia.

Olen nyt toisessa samuelin kirjassa.

Miten niin vähäpätöinen juttu?
Saul romutti kaiken sen mitä oli säädetty silloisesta jumalanpalveluselämästä.
Lisäksi luvussa 15 näkyy hänen sydämensä ajatukset.


"Olen tehnyt syntiä. Mutta suo minulle tässä kansani vanhimpien ja kaikkien israelilaisten edessä kuitenkin se kunnia, että palaat minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran, sinun Jumalasi, eteen!"

Pyytääkö sellainen henkilö, joka kokee tehneensä syntiä itselleen kunniaa?

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #33 : 13.10.18 - klo:23:12 »
Tosikko. Tämä on vähän huono vertaus, mutta menköön.

Meidän kykymme ymmärtää jumalaa on kuin 10 kg kaalia yrittäisi litran kattilaan.
Jos Jumala on kaikkivaltias kaiken luoja. Ihminenkö kykenisi häntä ymmärtämän ja luotaamaan.
Ja me olemme vielä synnin turmelemia järjen ja moraalin osalta.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #34 : 14.10.18 - klo:17:35 »
Niin siis mikä sinua siinä noin kovasti mietitytti?

VT:n jumala on kyllä hirveen outo tapaus monessa tapauksessa, ailahteleva ja verenhimoinen. Loukaantuu helposti kuten 1. sam 13:7 - jossa kaikki lupaukselle Saulille romutettiin vähäpätöisen jutun takia.

Olen nyt toisessa samuelin kirjassa.

Miten niin vähäpätöinen juttu?
Saul romutti kaiken sen mitä oli säädetty silloisesta jumalanpalveluselämästä.
Lisäksi luvussa 15 näkyy hänen sydämensä ajatukset.


"Olen tehnyt syntiä. Mutta suo minulle tässä kansani vanhimpien ja kaikkien israelilaisten edessä kuitenkin se kunnia, että palaat minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran, sinun Jumalasi, eteen!"

Pyytääkö sellainen henkilö, joka kokee tehneensä syntiä itselleen kunniaa?

Kertoo enemmän vain jumalan tavasta toimia, tai sitten kyse oli Samuelin vallankäytöstä, jolla saatiin itselle mieleinen hallitsija. Jumalan armottomuus ja ailahtevaisuust tulee siiin. Nämä kertomukset valitun kansan tekemistä kansamurhista ei ole kyllä mieltä ylentäviä.

Sinänsä tuolla 15 luvussa tuli nettievankelistojen yksi lenmpijakeista kun he hakevat omille mielipiteilleen...

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #35 : 14.10.18 - klo:17:36 »
Tosikko. Tämä on vähän huono vertaus, mutta menköön.

Meidän kykymme ymmärtää jumalaa on kuin 10 kg kaalia yrittäisi litran kattilaan.
Jos Jumala on kaikkivaltias kaiken luoja. Ihminenkö kykenisi häntä ymmärtämän ja luotaamaan.
Ja me olemme vielä synnin turmelemia järjen ja moraalin osalta.

Ihan hyvä vertaus.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #36 : 14.10.18 - klo:18:17 »
Niin siis mikä sinua siinä noin kovasti mietitytti?

VT:n jumala on kyllä hirveen outo tapaus monessa tapauksessa, ailahteleva ja verenhimoinen. Loukaantuu helposti kuten 1. sam 13:7 - jossa kaikki lupaukselle Saulille romutettiin vähäpätöisen jutun takia.

Olen nyt toisessa samuelin kirjassa.

Miten niin vähäpätöinen juttu?
Saul romutti kaiken sen mitä oli säädetty silloisesta jumalanpalveluselämästä.
Lisäksi luvussa 15 näkyy hänen sydämensä ajatukset.


"Olen tehnyt syntiä. Mutta suo minulle tässä kansani vanhimpien ja kaikkien israelilaisten edessä kuitenkin se kunnia, että palaat minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran, sinun Jumalasi, eteen!"

Pyytääkö sellainen henkilö, joka kokee tehneensä syntiä itselleen kunniaa?

Kertoo enemmän vain jumalan tavasta toimia, tai sitten kyse oli Samuelin vallankäytöstä, jolla saatiin itselle mieleinen hallitsija. Jumalan armottomuus ja ailahtevaisuust tulee siiin. Nämä kertomukset valitun kansan tekemistä kansamurhista ei ole kyllä mieltä ylentäviä.

Sinänsä tuolla 15 luvussa tuli nettievankelistojen yksi lenmpijakeista kun he hakevat omille mielipiteilleen...

Veikkaan, että tuolla asenteella Raamattu ei aukea sinulle. Toivottavasti olen väärässä.
Jos eteeni tulee Raamatusta vaikea kohta, rukoilen ja pyydän, että Jumala avaisi ymmärrykseni käsittämään mitä siinä sanotaan.
Joskus asiaan tulee heti oivallus, joskus parin viikon kuluessa, kun asiaa mielessäni pohdin tai tutkin miten toiset ovat asian ymmärtäneet.
Aika usein käy niin, että huomaan tekeväni vääriä kysymyksiä eli toisin sanottuna kyseinen kohta ei ole tarkoitettu opetukseksi siihen asiaan mitä aluksi luulen sen käsittelevän.
Joskus jotkut kohdat jäävät vuosiksi ihmetyttämään. Jotkut eivät selviä ehkä koskaan täällä maan päällä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #37 : 14.10.18 - klo:20:43 »
Niin siis mikä sinua siinä noin kovasti mietitytti?

VT:n jumala on kyllä hirveen outo tapaus monessa tapauksessa, ailahteleva ja verenhimoinen. Loukaantuu helposti kuten 1. sam 13:7 - jossa kaikki lupaukselle Saulille romutettiin vähäpätöisen jutun takia.

Olen nyt toisessa samuelin kirjassa.

Niin Samuelin kuninkuus loppui siihen. Huomasit varmaan ekassa Samuelin luvussa mielenkiintoisen jutun, että israelilaiset vaatimalla vaativat kuninkaan itselleen, koska kaikilla muillakin kansoilla oli kuningas? Jumala suostui heidän vaatimukseensa ja antoi heille heidän mielensä mukaisen kuninkaan. Hän EI itse ollut suunitellut antaa israelilaiseille kuningasta, koska he olivat valittu olemaan pappiskansa jonka AINOA kuningas oli Herra.

Se ei kuitenkaan toiminut kovin hyvin israelilaisten synnin takia. Minkä yhtenä ilmiönä oli että he kapinoivat tätä vastaan ja halusivat olla niin kuin kaikki muut kansat.

Mutta tästähän varmaan jo luit, koskapa kerrot olevasi jo 2. Samuelin kirjassa :)

Huomasit varmaan senkin, että jostain ihmeen syystä Herra suostui siis tuohon ja antoikin heille sitten kuninkaan joka NÄYTTI tosi hyvältä kuninkaalta.
Ja kansa iloitsi kun heillä oli niin komee ja pitkä kuningas 8)

Kumma juttu, mutta siitä alkaa se miten Saulin hylkäämisen jälkeen Herra valitsee kansallaan OMAN SYDÄMENSÄ MUKAISEN KUNINKAAN, Daavidin, joka oli Jeesuksen, kuninkaiden kuninkaan esi-isä.

Eiks oo ihmeellistä, Mutta siis varmaan olet jo tästäkin lukenut 2. Samuelin kirjassa.

Itse EN näe tässä Jumalan oikuttelua vaan hänen iankaikkisen pelastussuunnitelmansa.

Nyt on kuningas, joka tarjoaa sinullekin Jumalan lapseutta, oikeutta Jumalan valtakuntaan.
« Viimeksi muokattu: 14.10.18 - klo:21:07 kirjoittanut sandia »

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #38 : 18.10.18 - klo:06:29 »
miksi nykyään tykätään pitää Paavalia Jumalan Sanan kirjoittajana?

Kato kun nykyinen Raamatun kaanoni on Jumalan sanaa. Miksi? No kun se vaan on niin, take it or leave it. Niin se vaan on. Sun pitää vaan uskoa se. Ei näitä asioita kannata järjellä ajatella. Sun pitää vaan hajottaa maahan järjen päätelmät.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #39 : 18.10.18 - klo:06:49 »
Olen lukenut 2.Samuelin kirjaa ja jäin miettimään niitä seurauksia mitä Jumala salli Daavidin elämään sen jälkeen kun Daavid oli tappanut Urian ja ottanut tämän vaimon vaimokseen. Daavid kyllä katui syntiään, mutta sillä oli silti pitkävaikutteisia ja draamaattisia seurauksia hänen elämässään.

Tänä päivänä Daavidin maine olisi mennyttä loppuelämäksi #metoo-höykytyksessä ja hän olisi Haagin tuomioistuimessa syytettynä. Daavid olisi linnassa lusimassa elinkautista tai paria riippuen maasta. USA:ssa hän olisi lopun ikäänsä linnassa tai kenties sähkötuolissa.

Nipotetaanko nykyään turhasta, jos Daavid oli kaikesta huolimatta Jumalan mielen mukainen mies?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #40 : 18.10.18 - klo:08:56 »
Niinpä niin.
VT:n Jumala on väkivaltainen ja julma ja tekee mitä tekee, kysymättä ihmisten mielipiteitä. Ei sovi sellainen sivistyneen ja hyvän ihmisen pirtaan.

Mutta entäs sitten UT:n Jeesus, joka tulee luoksemme heikkona ja ottaa päällensä syntimme ja häpeämme ja ansaitsemamme rangaistuksen. Hän on ihan liian lepsu, kun ei osaa pitää edes puoliaan vaikka sanoo olevansa Jumalan Poika.

Ei kelpaa aikamme ihmisille VT:n eikä UT:n Jumala. Siksi etsimmekin Jumalaa ja Kristusta sisältämme. Se vaatii kyllä kirjoitetun Jumalan Sanan hylkäämistä, mutta onhan ympärillämme pilvin pimein uusapostoleja joilla on uutta ja tuoretta Jumalan ilmoitusta. Jumala on saamaton ja syyllinen (napsauta kuvaa niin tulee selkeämmäksi, otaksun).



Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #41 : 18.10.18 - klo:13:13 »
Miksi Jumala sallii ihmisten vielä elää ja typerehtiä tällä pallolla? En voi kuin ihmetellä. Mutta joku viisaus siinäki asuu sitten. Itse olisin jo pyyhkinyt saastan pois, mutta oma moraalini onkin syntieni tahraamaa. Eikä oikeus- ja armokäsitykseni ole ollenkaan Jumalan tasolla. Hämmästyttää Jumalan pitkämielisyys.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #42 : 18.10.18 - klo:13:26 »
Jumalalla on täysi oikeus Luojana tehdä mitä parhaaksi näkee kättensä töille. Tämä on minun jumalakäsitykseni lähtökohta. Jumala Kaikkivaltiaana ja Luojana. Sen päälle suureksi hämmästyksekseni on sitten piirretty kuva armahtavasta Jumalasta kädet levällään, joka henkensä menettämiseen asti on valmis kärsimään minun hulluuttani.

Sinä lyhykäisyydessä oma omituinen kokemukseni.
Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #43 : 18.10.18 - klo:17:59 »
Olen lukenut 2.Samuelin kirjaa ja jäin miettimään niitä seurauksia mitä Jumala salli Daavidin elämään sen jälkeen kun Daavid oli tappanut Urian ja ottanut tämän vaimon vaimokseen. Daavid kyllä katui syntiään, mutta sillä oli silti pitkävaikutteisia ja draamaattisia seurauksia hänen elämässään.

Tänä päivänä Daavidin maine olisi mennyttä loppuelämäksi #metoo-höykytyksessä ja hän olisi Haagin tuomioistuimessa syytettynä. Daavid olisi linnassa lusimassa elinkautista tai paria riippuen maasta. USA:ssa hän olisi lopun ikäänsä linnassa tai kenties sähkötuolissa.

Nipotetaanko nykyään turhasta, jos Daavid oli kaikesta huolimatta Jumalan mielen mukainen mies?

Heh. En oikein osaa vastata tuohon.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #44 : 19.10.18 - klo:19:24 »
Niin siis mikä sinua siinä noin kovasti mietitytti?

VT:n jumala on kyllä hirveen outo tapaus monessa tapauksessa, ailahteleva ja verenhimoinen. Loukaantuu helposti kuten 1. sam 13:7 - jossa kaikki lupaukselle Saulille romutettiin vähäpätöisen jutun takia.

Olen nyt toisessa samuelin kirjassa.

Miten niin vähäpätöinen juttu?
Saul romutti kaiken sen mitä oli säädetty silloisesta jumalanpalveluselämästä.
Lisäksi luvussa 15 näkyy hänen sydämensä ajatukset.


"Olen tehnyt syntiä. Mutta suo minulle tässä kansani vanhimpien ja kaikkien israelilaisten edessä kuitenkin se kunnia, että palaat minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran, sinun Jumalasi, eteen!"

Pyytääkö sellainen henkilö, joka kokee tehneensä syntiä itselleen kunniaa?

Kertoo enemmän vain jumalan tavasta toimia, tai sitten kyse oli Samuelin vallankäytöstä, jolla saatiin itselle mieleinen hallitsija. Jumalan armottomuus ja ailahtevaisuust tulee siiin. Nämä kertomukset valitun kansan tekemistä kansamurhista ei ole kyllä mieltä ylentäviä.

Sinänsä tuolla 15 luvussa tuli nettievankelistojen yksi lenmpijakeista kun he hakevat omille mielipiteilleen...

Veikkaan, että tuolla asenteella Raamattu ei aukea sinulle. Toivottavasti olen väärässä.
Jos eteeni tulee Raamatusta vaikea kohta, rukoilen ja pyydän, että Jumala avaisi ymmärrykseni käsittämään mitä siinä sanotaan.
Joskus asiaan tulee heti oivallus, joskus parin viikon kuluessa, kun asiaa mielessäni pohdin tai tutkin miten toiset ovat asian ymmärtäneet.
Aika usein käy niin, että huomaan tekeväni vääriä kysymyksiä eli toisin sanottuna kyseinen kohta ei ole tarkoitettu opetukseksi siihen asiaan mitä aluksi luulen sen käsittelevän.
Joskus jotkut kohdat jäävät vuosiksi ihmetyttämään. Jotkut eivät selviä ehkä koskaan täällä maan päällä.

Ei se ole kyse asenteesta. Tässä on kyse että luen/kuuntelin raamattua niin kuin se on kirjoitettu. Voihan nuo tarinat nähdä voittajien historiankirjoituksena, vertauskuvina tai vain opetuksina. Mutta lukemalla noita vt kansanmurha tarinoita, on vaikea kääntää valkeaa puhtaaksi. Vaikka vertauskuvassa voisi olla ylevä pahan vastainen taistelu. Useissa kertomuksissa tulee myös esiin se että tapetaan edellisen kuninkaan suku, tietenkin siellä päin hyväksyttävän perinteen, verikoston pelon takia.
nyt 2. kuninkaiden kirja