Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91104 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #780 : 26.10.18 - klo:15:54 »
Kiitokset Paulukselle ja Micelle ajatuksista. Mice, en ymmärrä senkaltaista huumoria. En ottanut mitenkään nokkiini tietenkään, mutta en vain tajua tuollaista huumoriksi. Kaikki hyvin Mice, hyvää viikonloppua.

Sanoessani "ei mitään muuta", tarkoittaa, ettei kaste ole armonväline, jollaisena ainakin luterilainen kirkko siitä opettaa. Jumalan sanan salaisuuksiin tuskin pystyn pääsemään sisälle, kuin aivan jotakin vähän ja se kaikki armosta. Täällä sitten kirjuutellaan näitä ajatuksia, jotka nousevat Raamatun äärellä. Jeesuksen seuraaminen on siunattu ja ihana etuoikeus uskovalle. Se pitää sisällään koko ihmiselämän ja Jumalan tahdon toteutumisen konkretisoitumisen arkisessa vaelluksessa. Jokainen armon askel, jonka uskovina saamme ottaa Herraa seuratessa, on lujittamassa Jumalan vaikutusta lyhyen maallisen elämämme aikana.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #781 : 26.10.18 - klo:16:04 »
Apt. 2:38 ja 22:16 jakeet olisikin luettava kokonaisuuden valossa. Täällä olikin esillä jo tuon jälkimmäisen osalta aramealainen versio. Se sopii huomattavasti paremmin kokonaisuuteen. Myös apt. 2:38 olisi ymmärrettävä siten, että "syntienne anteeksisaamiseksi" ei viittaa kasteeseen, vaan sen edellä olevaan kehotukseen parannuksen tekemisestä. Näin ajatellen Raamatun kokonaisopetus syntien anteeksisaamisesta ja pelastuksesta loksahtaa harmonisesti kokonaisuuteen myös sen jakeen osalta.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #782 : 26.10.18 - klo:17:05 »
Juu, itse olen savolainen huumorukko ja se voi tuottaa vaikeutta. Anteeksi siitä.

Mutta pisteitä en jaa. En uskonut että tämäkin pitää "ääneen" sanoa. Samoin hyvää vkl:a.
« Viimeksi muokattu: 27.10.18 - klo:14:44 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #783 : 26.10.18 - klo:17:06 »
--duplat--
Ihmisroska

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #784 : 27.10.18 - klo:12:04 »
Ymmärsinkö nyt oikein esim Jopo ja Paulus, että mielestänne synnit saadaan anteeksi Raamatun mukaan sekä Jumalan antaman uskon kautta, että kasteessa? Vai onko se joko - tai?

Natanaelilla on hyvä kysymys ketjussa tähän liittyvänä. Siinä hän kysyy, jääkö Jumalan antama anteeksiantamus jotenkin vajaaksi uskoontulossa ja lisäksi tarvitaan kaste? Jopon ajatuksia jos oikein olen ymmärtänyt, kaste tarvittaisiin hyvän omantunnon saamiseksi/säilyttämiseksi uskonvaelluksessa.

Ei näihin tarvi vastata. Pähkäilen vaan näitä, koska en ole selvillä kanssakeskustelijoiden ajattelusta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #785 : 27.10.18 - klo:12:47 »
Ymmärsinkö nyt oikein esim Jopo ja Paulus, että mielestänne synnit saadaan anteeksi Raamatun mukaan sekä Jumalan antaman uskon kautta, että kasteessa? Vai onko se joko - tai?

Natanaelilla on hyvä kysymys ketjussa tähän liittyvänä. Siinä hän kysyy, jääkö Jumalan antama anteeksiantamus jotenkin vajaaksi uskoontulossa ja lisäksi tarvitaan kaste? Jopon ajatuksia jos oikein olen ymmärtänyt, kaste tarvittaisiin hyvän omantunnon saamiseksi/säilyttämiseksi uskonvaelluksessa.

Ei näihin tarvi vastata. Pähkäilen vaan näitä, koska en ole selvillä kanssakeskustelijoiden ajattelusta.

Pähkäily on hyvä asia. Parempi kuin se, että MINÄ tiedän kuinka asia on. Raamatussa näyttäisi olevan viitteitä siihen suuntaan, että kasteellla ja syntien anteeksisaamisella (+ Pyhän Hengen saamisella) on jotain keskinäistä yhteyttä (ja jopa niin, että kasteen tulisi tapahtua ensin).

"tehkäät parannus, ja antakaat jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen syntein anteeksiantamiseksi; niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." Biblia Ap. t. 2:38

"Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä." Biblia Ap.t, 22:16

Kts. myös Ap. t. 8:12-17.
« Viimeksi muokattu: 27.10.18 - klo:12:53 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #786 : 27.10.18 - klo:13:24 »
Vuosien tai jo vuosikymmentenkin pähkäilyjen jälkeen Raamatun äärellä, rukouksin vietettynä, totean että pähkäilyt senkuin jatkuvat. Omien ajatusteni tämänhetkinen vaihe on se, että Jumalan Henki ohjaisi katsomaan kokonaisuutta. Siis sitä, minkä voitaisiin ymmärtää olevan Raamatun ilmoitus jostakin asiasta.

Kun katsotaan sitä, mitä Raamattu ilmoittaa syntien anteeksisaamisesta, aiheesta löytyy hyvin paljon sanaa eri puolilta Raamattua. Jos jotkut yksittäiset jakeet vaikuttaisivat olevan ristiriidassa tai poikkeavan tästä valtavirrasta, kyseessä saattaa olla käännösvirhe tai muutoin joku epätarkkuus. Nämä poikkeamat ja epätarkkuudet voivat selittyä tekstien kopioiden paljoudella.

Se on okei, että jotkut ajattelevat syntien anteeksiantamuksen tulevan sekä uskon kautta, että kasteessa. Vaikka tällä hetkellä itse en tähän johtopäätökseen voi tullakaan.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #787 : 27.10.18 - klo:13:37 »
Niin Paulus, "pyhät kirjoitukset Raamatuksi kootut kertovat, ja minä uskon sen mitä ne kertovat.

Kaikki muu "tietäminen" , ( = minä tiedän, hän tietää, ne tietävät, siinä ryhmässä tiedetään),  on pelkkää itsensä pettämistä. 

Luemme tekstit siis sanasta sanaan, ja uskomme että näin on. Kokonaan eri asia on sitten, mitä me, he, tai jotkut muut näistä teksteistä ymmärtävät omakohtaisesti. - Tärkeintä on ettei Raamatun tekstejä väännellä eikä muutella. Se touhu voi koitua iankaikkiseksi kuolemaksi ja kadotukseksi pahimmassa tapauksessa, tekipä häntä kuka hyvänsä, min' tai joku muu.

Paavalikin sanoi itsestään, että vaikka hän itse alkaisi muunlaista evankeliumia julistaa, niin olen kirottu.

Kaste ei ole yksi tapahtuma, vaan KOKO ELÄMÄN AJAN JATKUVA PROSESSI, jossa joka päivä kuollaan pois synnistä, ydessä Kristuksen kanssa, ja pukeudutaan - uuteen - HENGESTÄ syntyneeseen ihmiseen, eli Jeesukseen Kristukseen.

Tässä Kol. 3. luvussa kuvataan hyvin, millaista kristityn elämä KASTEESSA ( = armoliitossa) on.

Kol. 3:1-10

Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;
kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.

-> Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte. 

Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #788 : 27.10.18 - klo:13:57 »
Raamattu tarkoittaa kirjaimellisesti juuri sitä, mitä siinä lukee.

Toinen kysymys on, ymmärtääkö ihminen mitä siinä lukee. Jos Raamatun tektien muuttelun tielle lähtee, niin eksyy varmasti.


Pestäänkö kaikissa teidän seurakuntanne tilaisuuksissa jalat vai vain messujen yhteydessä?

14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

Voitaisiinko siis tuon perusteella päätellä, ettei Jeesuksen muistakaan sanoista tarvitse välittää?

Ei se pahitteeksi välttämättä olisi - jos sillä ei tavoiteltaisi omaa vanhurskautta 8)

Miksi tuo aivan selvä käsky jätetään noudattamatta?

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #789 : 27.10.18 - klo:14:06 »
Ifalle sanoisin, että Raamattu ei ole mikään rationaalisen, johdonmukaisesti etenevä oppikirja.

Raamatussa KAIKKI mitä on kirjoitettu, kulminoituu Jeesukseen Kristukseen. Ja hurskainkin ihminen riisutaan lopulta kaikista kuvitelluista hyvyyksistään, kokonaan syntiseksi, joka ei tule toimeen edes kahta sekuntia ilman jatkuvaa ARMON virtaa, joka vuotaa Jumalan ja Karitsan istuimesta.
_____________________________________

Joh. 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
15 Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä."
16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.

17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

 

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #790 : 27.10.18 - klo:14:50 »
Evlutkristitty hei, keskustelun aihe ei ollut nyt tuo.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #791 : 27.10.18 - klo:15:06 »
Kaste (singnum) on "merkitä joku jollekin".

Kasteessa kastettava puetaan Kristukseen. Kaste on siis Jeesus Kristus itse.

Jos tämä ei avaudu, silloin ei ole käsittänyt kristinuskon Kasteesa vielä edes perusasiaa. Jokapäiväistä kuolemista pois synnistä, yhdessä Kristuksen kanssa. Ja jokapäiväistä pukeutumista  uuteen, Hengestä syntyneeseen ihmiseen, so. Kristuksen lahjavanhurskauteen.


Millä tavalla Suomen yli viisi miljoonaa on merkitty Kristukselle?

En ole saanut tähän vielä vastausta evlutkristityltä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #792 : 27.10.18 - klo:15:23 »

Lainaus käyttäjältä: evlutkristitty
1. Piet. 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

***) 1. Piet. 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan ...

***) ... vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Kenen omastatunnosta tuossa on kyse, vauvan, vaarin, vauvan vanhempien, papin vai kummien vai kenties tai jonkun herätysliikkeen?

Jos kellä, niin vauvalla on hyvä omatunto eli ei tarvitse sellaista pyytää mikä jo on.


Miten kauan hyvä omatunto säilyy kasteen jälkeen?


En ole näihinkään vastausta saanut!

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #793 : 27.10.18 - klo:18:31 »
Ymmärsinkö nyt oikein esim Jopo ja Paulus, että mielestänne synnit saadaan anteeksi Raamatun mukaan sekä Jumalan antaman uskon kautta, että kasteessa? Vai onko se joko - tai?

Natanaelilla on hyvä kysymys ketjussa tähän liittyvänä. Siinä hän kysyy, jääkö Jumalan antama anteeksiantamus jotenkin vajaaksi uskoontulossa ja lisäksi tarvitaan kaste? Jopon ajatuksia jos oikein olen ymmärtänyt, kaste tarvittaisiin hyvän omantunnon saamiseksi/säilyttämiseksi uskonvaelluksessa.

Ei näihin tarvi vastata. Pähkäilen vaan näitä, koska en ole selvillä kanssakeskustelijoiden ajattelusta.

Koetin tuolla aiemmassa viestissä selvittää tuota uskon ja kasteen suhdetta. Niiden erilaisia tehtäviä. lmeisesti en onnistunut. Koetetaan vielä.

Pelastus, syntien anteeksiantamus, vanhurskaus otetaan vastaan uskon kautta. Siihen ei ole, eikä voi olla muuta vaihtoehtoista tapaa. Usko on vastaanottamista. Esim. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä"

Se mitä Jumalan sana esim. Pietarin suulla ilmoittaa kasteesta, voidaan ottaa vain uskon kautta vastaan. Kuten muutkin Jumalan sana ja lupaukset.

Kasteen merkitys Raamatussa on nimeonomaan toimia armonvälineenä. Ei kaste ole ihmisen kuuuliaisuuden osoitus, tai vertauskuvallinen näytelmä jo sitä ennen tapahtuneesta asiasta (en tarkoita, että Ifa olisi sitä mieltä, mutta monissa kastekirjoissa se esitetään noin. Pienesti tässä kärjistäen). Minusta se on aivan selvä Raamatun opetus. Siksi Raamatussa voidaan liittää kasteen yhteyteen sellaisia lupauksia, kuten syntien anteeksiantamus, syntien pois peseminen, Pyhän Hengen lahja.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #794 : 27.10.18 - klo:18:44 »
Jopolle, kun joku kastamaton ihminen kuulee evankeliumin ja Pyhä Henki herättää hänessä synnintunnon ja edelleen uskon, saako tämä ihminen uskon kautta Jeesukseen syntinsä anteeksi?

En nyt kirjoita tähän enempää. Aloitetaan tällä.