Kirjoittaja Aihe: Ikävien asioiden syyn selittäminen  (Luettu 2561 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #30 : 20.08.19 - klo:12:57 »
Kaikki maanpäällisiin seurakuntiin kuuluvat eivät kuulu Kristuksen seurakuntaan.
Ihmisen uudestisyntymistähän ei kukaan toinen voi mitenkään varmistaa,
koska se on kokonaan Jumalan asia.
On myös ns. valheveljiä ja -sisaria, jotka esittävät pätevästi uskovaa.
Ev.lut. seurakunnissa olen kuullut epäraamatullista opetusta,
että erityistä uskoontuloa ei edes tarvittaisi.
Silti noissakin seurakunnissa on joukossa Kristuksen seurakuntalaisia, jotka ovat uudestisyntyneet Jeesuksen veren kautta,
kertarysäyksellä tai hitaammin kasvaen.

Mihinkään kirkkoon, herätysliikkeeseen tai muuhun yhteisöön kuuluminen ei siis ole
merkki Jeesuksen seurakuntaan kuulumisesta.
Esim. vapaissa suunnissa on henkilöitä, jotka eivät koskaan ole tulleet uskoon, vaikka ovat saaneet jossain vaiheessa kasteen ja liittyneet seurakuntaan.
He ovat usein lähtöisin samaan liikkeeseen kuuluvista perheistä, jonka perinteitä he seuraavat.
Sama koskee tietysti ev.luterilaisia, vaikka vauvakaste ja sitä seuraava seurakuntalaisuus ei enää olekaan niin automaattinen perinnäistapa kuin ennen.
Vauvana kastamattoman tulee tietysti aikanaan saada kaste, jos hän myöhemmin vastaanottaa uudestisyntymisen.

Uusi Testamentti erottaa toisistaan Kristuksen hengellisen seurakunnan ja maanpäälliset seurakunnat.
Varsinkin Paavali perusti monia seurakuntia, joiden jäsenistä osa oli pakanakristittyjä ja osa juutalaistaustaisia.
"Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut;
näin minä säädän kaikissa seurakunnissa."  (1. Kor. 7:17)

Seurakunnissa oli alusta alkaen riitoja.
"Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin." (1. Kor. 11:18)

"Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?"  (1. Kor. 1: 12-13)

Uskovien inhimillisistä heikkouksista huolimatta Paavali kehottaa uskovia osallistumaan paikalliseen seurakuntaan ja olemaan siinä yksimielisiä.
Hän antaa tarkkoja ohjeita siitä, miten seurakunta syntyy,
toimii ja miten sitä opetetaan ja ohjataan.

Monet armolahjat on tarkoitettu toimimaan nimenomaan seurakuntien kokouksissa.
"Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.

Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä."
(1. Kor. 12: 4-7; 28)

(keskustelu alkaa olla aika kaukana aloituksen aiheesta)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #31 : 20.08.19 - klo:13:15 »


Ymmärrän, mutta silti Jeesus tulee johdattamaan heitä lauman luokse ollakseen Hänen seurakunta.

Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Muuten luitko jo ne laittamani linkit tuosta osiosta? Jos luit jo kaikki, niin silloin keskustelu olisi helpompi...  ;)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #32 : 20.08.19 - klo:17:29 »

Olen lukenut lähes monesti, miten he tulivat uskoon jonkun luterilaisen kautta ja taas jonkun helluntailaisen kautta, mutta ei sanaakaan siitä, miten he tulivat uskoon Jeesuksen kautta. He todistivat uskoontulon ja kertoivat liittyvän johonkin seurakuntaan jäseneksi seurakunnan nimikkeen mukaan ja se sai kuulostamaan, että lahkoutuivat seurakunnan nimikkeen mukaan.

He todistivat uskoontulon ja kertoivat, että jonkun seurakunnan jäsen esimerkiksi helluntailainen uskova johti heidät uskoon sen mukaan, että jäsenellä on oikea seurakunta, johon kuuluu. Jeesus ei saatu tuoda ilmielävästi, kuin vain seurakunnan nimike ja jäsenyys.

Jumalan asettaman seurakuntakäsityksen mukaan tulisi tuoda esille Jeesus ilmielävästi, se on se oikea uskon tie. Koska vasta uskoontulleet ihmiset eivät ole Raamatun mukaan seurakunnattomia.

Mutta on surullista nähdä, miten seurakunnan jäsenet eivät tuo esille Jeesuksen, vaan seurakunnan nimikkeen, johon kuuluvat ja se sai uskoontulleet ihmiset käsittämään, että he ovat seurakunnattomia vaille seurakuntaa ja siksi he liittyivät samaan seurakuntaan nimikkeen takia, ikäänkuin se olisi oikea seurakunta tajuamatta Raamatun mukaista seurakuntakäsitystä.

Raamatun mukaan he eivät ole seurakunnattomia, koska he tulivat uskoon, niin heillä on jo seurakunta. Seurakunta on itse Jeesus, jota tulee tuoda esille.

Kun Jeesuksesta evankelioidaan, niin joku uskosta osaton ihminen haluaa tulla pelastetuksi ja kysyy, mihin seurakuntaan itse evankelioiva kuuluu, niin tulee vastata Raamatun mukaan se seurakunta. Aiemmin kirjoitin jo täällä jossain osiossa siitä, mitä on seurakunta. Se on oikea ja raamatullinen seurakuntakäsitys.

Ota selvää, mitä on seurakunta - oikeassa Sanan valossa, niin Jeesus kirkastuu Raamatun tuntemisen rinnalla.

Hyvä lukija, Raamatun mukaan sinä kuulut Jeesukselle, koska olet Hänen seurakunta. Se on oikea ja raamatullinen seurakuntakäsitys, niin sinä tuot Kristuksen ilmielävänä.

Raamatun mukaan lahkoutuminen on syntiä, seurakunnan nimikkeen ja uskonsuunnan mukaan. Mutta raamatullinen seurakuntakäsitys ei johda lahkoutumiseen.

Mielestäni tämä viesti ei vastaa todellisuutta. Ei uskovat tollai laita mitään seurakuntaa jalustalle, että se ohittaa Jeesuksen. Kyllä jokainen uskoon tullut tietää Pyhän Hengen opettamana että Jeesus hänet pelasti.
Hieman yllättävää, että esität tuollaisen kuvauksen uskovista.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #33 : 20.08.19 - klo:17:49 »


Sandia, kyllä Pyhä Henki saa heissä uskoontulon ja se on Pyhän Hengen työtä heissä. En yleistänyt, vaan esitin ne lukemani juttut selittääkseni, mitä uskoon tulleet ihmiset todistivat uskoontulon. Esimerkiksi, kun ajat sitten hän todisti ja kertoi, että ennen hänen uskoontuloa hän aina vastusti helluntailaista uskovaa ja nyt uskoontulon jälkeen hän on myös helluntailainen. Hän kertoi liittyneensä helluntaiseurakuntaan ja siinä hän mainitsi helluntaiseurakunnan.

Sen sijasta hän olisi kertonut Jeesuksesta ja siitä raamatullisesta seurakuntakäsityksestä, esimerkiksi hän olisi kertonut olevan iloinen, että tuli uskoon Jeesuksen kautta ja on nyt Jeesuksen seurakunnan jäsen. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan?

Suosittelen lukemaan ne linkit, jotka voivat puolesta avata ymmärrystä, kuin minä, mitä yritin sanoa ja olen huono selittämään, mitä tarkoitan. Harmi, että ne molemmat linkit ovat aika pitkä, jos kestää lukea ne. Kannattaisi lukea ne läpi ja miettien rauhallisesti. Ota runsaasti aikaa lukemiseen, vaikkapa syödessään jäätelöä.  ;)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #34 : 20.08.19 - klo:18:05 »


Sandia, kyllä Pyhä Henki saa heissä uskoontulon ja se on Pyhän Hengen työtä heissä. En yleistänyt, vaan esitin ne lukemani juttut selittääkseni, mitä uskoon tulleet ihmiset todistivat uskoontulon. Esimerkiksi, kun ajat sitten hän todisti ja kertoi, että ennen hänen uskoontuloa hän aina vastusti helluntailaista uskovaa ja nyt uskoontulon jälkeen hän on myös helluntailainen. Hän kertoi liittyneensä helluntaiseurakuntaan ja siinä hän mainitsi helluntaiseurakunnan.

Sen sijasta hän olisi kertonut Jeesuksesta ja siitä raamatullisesta seurakuntakäsityksestä, esimerkiksi hän olisi kertonut olevan iloinen, että tuli uskoon Jeesuksen kautta ja on nyt Jeesuksen seurakunnan jäsen. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan?

Suosittelen lukemaan ne linkit, jotka voivat puolesta avata ymmärrystä, kuin minä, mitä yritin sanoa ja olen huono selittämään, mitä tarkoitan. Harmi, että ne molemmat linkit ovat aika pitkä, jos kestää lukea ne. Kannattaisi lukea ne läpi ja miettien rauhallisesti. Ota runsaasti aikaa lukemiseen, vaikkapa syödessään jäätelöä.  ;)
Kyllä monille oma seurakunta, oma oppi, oma rukoushuone, omat kokouskäytännöt on liian tärkeässä asemassa. Ei välttämättä Jeesusta tärkeämpi, mutta kyllä se voi niinkin olla. Surullista...

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #35 : 20.08.19 - klo:18:10 »


Sandia, kyllä Pyhä Henki saa heissä uskoontulon ja se on Pyhän Hengen työtä heissä. En yleistänyt, vaan esitin ne lukemani juttut selittääkseni, mitä uskoon tulleet ihmiset todistivat uskoontulon. Esimerkiksi, kun ajat sitten hän todisti ja kertoi, että ennen hänen uskoontuloa hän aina vastusti helluntailaista uskovaa ja nyt uskoontulon jälkeen hän on myös helluntailainen. Hän kertoi liittyneensä helluntaiseurakuntaan ja siinä hän mainitsi helluntaiseurakunnan.

Sen sijasta hän olisi kertonut Jeesuksesta ja siitä raamatullisesta seurakuntakäsityksestä, esimerkiksi hän olisi kertonut olevan iloinen, että tuli uskoon Jeesuksen kautta ja on nyt Jeesuksen seurakunnan jäsen. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan?

Suosittelen lukemaan ne linkit, jotka voivat puolesta avata ymmärrystä, kuin minä, mitä yritin sanoa ja olen huono selittämään, mitä tarkoitan. Harmi, että ne molemmat linkit ovat aika pitkä, jos kestää lukea ne. Kannattaisi lukea ne läpi ja miettien rauhallisesti. Ota runsaasti aikaa lukemiseen, vaikkapa syödessään jäätelöä.  ;)

Luen vain Raamattua. :)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #36 : 20.08.19 - klo:18:14 »

Ok, Sandia, ei ole pakko. Mutta keskustelu on hiukan hankalaa. En jaksa selittää enää, mitä tarkoitan.  :)

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #37 : 20.08.19 - klo:19:30 »
 :o      ;D ;D ;D

On tuo Rupattelija kyllä aika herttainen saarnaaja.
"Minä uskon vain Raamattua".   ::)  ja vielä niin nöyrän vaatimatonkin.
 ;D
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #38 : 20.08.19 - klo:19:54 »

Höpöhöpö! En ole saarnaaja.  ;D

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #39 : 20.08.19 - klo:20:17 »


Sandia, kyllä Pyhä Henki saa heissä uskoontulon ja se on Pyhän Hengen työtä heissä. En yleistänyt, vaan esitin ne lukemani juttut selittääkseni, mitä uskoon tulleet ihmiset todistivat uskoontulon. Esimerkiksi, kun ajat sitten hän todisti ja kertoi, että ennen hänen uskoontuloa hän aina vastusti helluntailaista uskovaa ja nyt uskoontulon jälkeen hän on myös helluntailainen. Hän kertoi liittyneensä helluntaiseurakuntaan ja siinä hän mainitsi helluntaiseurakunnan.

Sen sijasta hän olisi kertonut Jeesuksesta ja siitä raamatullisesta seurakuntakäsityksestä, esimerkiksi hän olisi kertonut olevan iloinen, että tuli uskoon Jeesuksen kautta ja on nyt Jeesuksen seurakunnan jäsen. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan?

Suosittelen lukemaan ne linkit, jotka voivat puolesta avata ymmärrystä, kuin minä, mitä yritin sanoa ja olen huono selittämään, mitä tarkoitan. Harmi, että ne molemmat linkit ovat aika pitkä, jos kestää lukea ne. Kannattaisi lukea ne läpi ja miettien rauhallisesti. Ota runsaasti aikaa lukemiseen, vaikkapa syödessään jäätelöä.  ;)
Kyllä monille oma seurakunta, oma oppi, oma rukoushuone, omat kokouskäytännöt on liian tärkeässä asemassa. Ei välttämättä Jeesusta tärkeämpi, mutta kyllä se voi niinkin olla. Surullista...

Voi olla. Mutta ehkä en altista itseäni sellaisille kovin herkästi, joten ei ole sillai kokemusta.

Itse olen puolestani vaikuttunut siitä miten kaksi uskovaa, vaikka ihan eri puolelta maapalloa, toteaa että heillä on sama Herra jonka on heissä uskon synnyttänyt. Ja voidaan sydämestä rukoilla samassa hengessä.

Kaikki kai riippuu paljon siitä miten oma elämä menee. Jos on turvallisesti samalla paikkakunnalla koko elämänsä, missä on uskoon tullut, niin tietty ne omat ympyrät ovat ikäänkuin todellisuuden määrittelijät. Ymmärrän sen. Olemme melko rajallisia olioita, me ihmiset.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ikävien asioiden syyn selittäminen
« Vastaus #40 : 21.08.19 - klo:08:24 »
Yllä oleva oli vastaus kysymykseeni: "Sellaista haluaisin nimimerkiltä Rupattelija kysyä, että tunnustatko eri kristillisissä uskonsuunnissa kokoontuvissa olevan aidosti uskoon tulleita ihmisiä? Vastaukseksi olisi riittänyt yksi sana: "Tunnustan!"

Ymmärrän kyllä huolesi Jumalan seurakunnan hajallaan olemisesta, mutta sitä en kysynyt.
Hyvää päivän jatkoa.

Saisinko kysyä, miksi minun mielipiteellä on väliä sinulle?

Tämä on keskustelufoorumi. Totta kai Sinun mielipiteellä on merkitystä.