Kirjoittaja Aihe: Pelastus ilman uudestisyntymistä?  (Luettu 36052 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #15 : 05.01.14 - klo:14:11 »
Onko tosiaan sellaisia aikuisia, jotka ovat jatkuvasti lapsenuskossa?
Eikö sellainen häviä itsestään samalla kun kaikki muukin lapsen maailmaan liittyvä?

Olen tuntenut kaksi jo iäkkään puoleista henkilöä, jotka sanoivat olleensa aina uskossa. Kyllä se näkyikin heistä, joten en ole voinut epäillä heidän valehtelevan. Ovat jo suuren rajan toisella puolella.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #16 : 05.01.14 - klo:16:23 »
Onko tosiaan sellaisia aikuisia, jotka ovat jatkuvasti lapsenuskossa?
Eikö sellainen häviä itsestään samalla kun kaikki muukin lapsen maailmaan liittyvä?

Olen tuntenut kaksi jo iäkkään puoleista henkilöä, jotka sanoivat olleensa aina uskossa. Kyllä se näkyikin heistä, joten en ole voinut epäillä heidän valehtelevan. Ovat jo suuren rajan toisella puolella.
Eivätkö he sitten aikuistuneet missään muissakaan asioissa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #17 : 05.01.14 - klo:16:33 »
Onko tosiaan sellaisia aikuisia, jotka ovat jatkuvasti lapsenuskossa?
Eikö sellainen häviä itsestään samalla kun kaikki muukin lapsen maailmaan liittyvä?

Olen tuntenut kaksi jo iäkkään puoleista henkilöä, jotka sanoivat olleensa aina uskossa. Kyllä se näkyikin heistä, joten en ole voinut epäillä heidän valehtelevan. Ovat jo suuren rajan toisella puolella.
Eivätkö he sitten aikuistuneet missään muissakaan asioissa?

Jos on oikein pitkällä matkalla, syy matkalle lähtöön voi olla eri kuin se mikä on syynä olla matkalla kesken matkaa tai sitten aivan lähellä määränpäätä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #18 : 05.01.14 - klo:18:46 »
Eivätkö he sitten aikuistuneet missään muissakaan asioissa?

Toista tunsin huonommin, enkä voi siitä kovin paljoa sanoa.

Mutta toisen tulin tuntemaan monen vuoden ajalta. Hän ihmetteli sitä, ettei hänellä ole mitään erillistä uskoontulokokemusta, koska hän on aina uskonut. Olin hänen kanssaan yhteistyössä toista vuotta ja kun hän yht´äkkiä viime keväänä kuoli, jouduin ottamaan vastaan sen tehtävän, jota hän mielestäni ihan hyvin hoiti.

Satuinpa jostain kuulemaan senkin, kuinka tämä varsin varakas mies vaimonsa kanssa teki lahjoituksia milloin millekin seurakunnalle tai jollekin uskovalle. Itse hän ei niistä puhunut.

Tulin tuntemaan hänet aina hyvin iloisena ihmisenä. Hänen kanssaan oli hyvä olla. Ja kun hän sitten kuoli, niin kysyin hänen pojaltaan (joka on erään seurakunnan suntio), että oliko isä aina niin iloinen ja hyväntuulinen kotioloissakin. Hän sanoi, että oli.

Mielestäni tämä mies oli käytännössä kristitty, vaikka hän ei monien mittapuiden mukaan sitä ollut edes teoriassa.

Kysyn vielä tämän kysymyksen: Voiko ihminen elää koko elämänsä Jumalan lapsena vai pitääkö jokaisen tehdä välillä se maailmankierros, josta sitten voi palata? Jos Jumala teki poikkeuksen Johannes Kastajan kohdalla, niin miksipä Hän ei voisi tehdä sitä jonkun toisenkin kohdalla?

Kerron vielä tapauksen, jonka minulle kertoi eräs äiti monta vuotta sitten. Hänen 3-vuotias tyttärensä tahtoi, että hänelle ostettaisiin kultasyrjäinen Raamattu. Kun äiti kysyi, miksi hän sellaisen haluaa, kun tyttö ei osannut vielä lukeakaan niin tyttö selitti, että kosta isä ei usko Jeesukseen, niin hän alkaa uskoa Jeesukseen, kun joutuu lukemaan tyttärelle Raamattua. Äidin tätä kertoessa tytär oli silloin 12 vuotias ja edelleen uskossa Jeesukseen.
« Viimeksi muokattu: 05.01.14 - klo:19:16 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #19 : 05.01.14 - klo:19:05 »
Ei sillä tietenkään ole mitään merkitystä,
tietääkö joku uskova olleensa sikiöasteelta alkaen
uskossa vai onko tapahtunut uskoontulo jossakin myöhemmässä vaiheessa.

Jokainen on Jumalan edessä joko uskossa tai ei ole- tai siten hän on vielä etsikkovaiheessa, herätyksessä tai miksi kukin kutsuukaan erilaisia olemisen tiloja.

Mutta on olemassa myös (hyvin paljon) henkilöitä, jotka luulevat, että uskossa oleminen
on sitä, että on vauvana kastettu ja liitetty kirkonkirjoihin, käynyt rippikoulun ja "tunnustaa uskonsa" kuorolausunnassa käydessään joskus kirkossa.

Heille on annettu sellainen harhaopetus, että papin (mahdollisesti jopa ei-uskovan) suorittama vedellä voitelu vauvavaiheessa ja "kasteen armoliiton vahvistaminen" konfirmaatiossa rippikoulun yhteydessä varmistavat ihmiselle pelastuksen viimeisellä tuomiolla.


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #20 : 05.01.14 - klo:19:14 »
Lainaus
Kysyn vielä tämän kysymyksen: Voiko ihminen elää koko elämänsä Jumalan lapsena vai pitääkö jokaisen tehdä välillä se maailmankierros, josta sitten voi palata? Jos Jumala teki poikkeuksen Johannes Kastajan kohdalla, niin miksipä Hän ei voisi tehdä sitä jonkun toisenkin kohdalla?

Voi toki, itse uskon että Jos Jumala ilmestyi ja näytti Moosekselle taivasta ja Isä itseään, voi Jumala olla myös minulle armollinen.

Jos Jumala itse opetti Apostoli Paavalia Paratiisissa ja taivaassa, voi Jumala myös minua opettaa.

ja tätä rukoilen aamusta iltaa !
Ja mitä Jeesus sanoi:

Anokaa niin teille annetaan !
Luuk. 10:22 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

Joh. 14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

Joh. 12:28 Isä, kirkasta nimesi!" Niin taivaasta tuli ääni: "Minä olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava".

Joh. 11:41 Niin he ottivat kiven pois. Ja Jeesus loi silmänsä ylös ja sanoi: "Isä, minä kiitän sinua, että olet minua kuullut.


Nyt tulee vain odottaa ! :)
ja sitten tulee tämä sana todeksi, Isän Kunniaksi ja Kirkkaudeksi:

Jes 30:19 Sinä kansa, joka asut Siionissa, Jerusalemissa, älä itke! Hän on sinulle totisesti armollinen, kun apua huudat; sen kuullessaan hän vastaa sinulle kohta.
20 Vaikka Herra antaa teille hädän leipää ja ahdistuksen vettä, niin ei sinun opettajasi sitten enää kätkeydy, vaan sinun silmäsi saavat nähdä sinun opettajasi.

Mitä "iloa" on taivaassa nähdä Isä !
eli nyt tästä on kaikkea hyötyä ja iloa !

Tule Herra ja siunaa lastan on myrskyinen maailman ja tuuli tuima ja ankara vastassa.
Suojele palvelijasi Herra, ole suoja linna ja vuori ja lukematon joukko enkeleitä olkoon suojanani!
Amen. amen.

ja sitten lisää uutta kahvia joka just tippui valmiiksi.

_____________

joopa joo.
sekä Mooses että Apostoli oli murhaajia !
eli ei niin että minä olen hyvä ja tuo kurja publikaani , Mooses ja Apostoli, on syntinen.
Kaikki olemme syntisiä.

no sama se.

« Viimeksi muokattu: 05.01.14 - klo:19:19 kirjoittanut Vastavoima »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #21 : 05.01.14 - klo:19:25 »
Mutta on olemassa myös (hyvin paljon) henkilöitä, jotka luulevat, että uskossa oleminen
on sitä, että on vauvana kastettu ja liitetty kirkonkirjoihin, käynyt rippikoulun ja "tunnustaa uskonsa" kuorolausunnassa käydessään joskus kirkossa.

Heille on annettu sellainen harhaopetus, että papin (mahdollisesti jopa ei-uskovan) suorittama vedellä voitelu vauvavaiheessa ja "kasteen armoliiton vahvistaminen" konfirmaatiossa rippikoulun yhteydessä varmistavat ihmiselle pelastuksen viimeisellä tuomiolla.

Luuloja on laidasta laitaan. Ja todellisia uskovia sielläkin missä me emme uskoisi niitä olevan.

On syytä pelätä, että nykyinen viihdekristillisyys ja väärä julistus saattaa tehdä monista immuuneja aidolle kristinuskolle. Ja jopa sekin, että herätyskokouksessa nostaa kätensä myöntymisen merkiksi ja antaa kastaa itsensä ja liittyy johonkin seurakuntaan. Luullaan, että Jumala on eräänlainen karkkiautomaatti, joka muuttaa velat saataviksi ja hoitaa kaikki ongelmat. Ja kun ei niin olekaan, petytään koko uskonasiaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #22 : 05.01.14 - klo:19:30 »
Mutta on olemassa myös (hyvin paljon) henkilöitä, jotka luulevat, että uskossa oleminen
on sitä, että on vauvana kastettu ja liitetty kirkonkirjoihin, käynyt rippikoulun ja "tunnustaa uskonsa" kuorolausunnassa käydessään joskus kirkossa.

Heille on annettu sellainen harhaopetus, että papin (mahdollisesti jopa ei-uskovan) suorittama vedellä voitelu vauvavaiheessa ja "kasteen armoliiton vahvistaminen" konfirmaatiossa rippikoulun yhteydessä varmistavat ihmiselle pelastuksen viimeisellä tuomiolla.

Luuloja on laidasta laitaan. Ja todellisia uskovia sielläkin missä me emme uskoisi niitä olevan.

On syytä pelätä, että nykyinen viihdekristillisyys ja väärä julistus saattaa tehdä monista immuuneja aidolle kristinuskolle. Ja jopa sekin, että herätyskokouksessa nostaa kätensä myöntymisen merkiksi ja antaa kastaa itsensä ja liittyy johonkin seurakuntaan. Luullaan, että Jumala on eräänlainen karkkiautomaatti, joka muuttaa velat saataviksi ja hoitaa kaikki ongelmat. Ja kun ei niin olekaan, petytään koko uskonasiaan.

Totta, Jumalan Sanan tulee tulla ja olla ELÄVÄ.

sitä kaipaan. ja en jaksa odottaa mutta en voi muuta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #23 : 05.01.14 - klo:19:52 »
Mutta on olemassa myös (hyvin paljon) henkilöitä, jotka luulevat, että uskossa oleminen
on sitä, että on vauvana kastettu ja liitetty kirkonkirjoihin, käynyt rippikoulun ja "tunnustaa uskonsa" kuorolausunnassa käydessään joskus kirkossa.

Heille on annettu sellainen harhaopetus, että papin (mahdollisesti jopa ei-uskovan) suorittama vedellä voitelu vauvavaiheessa ja "kasteen armoliiton vahvistaminen" konfirmaatiossa rippikoulun yhteydessä varmistavat ihmiselle pelastuksen viimeisellä tuomiolla.

Luuloja on laidasta laitaan. Ja todellisia uskovia sielläkin missä me emme uskoisi niitä olevan.

On syytä pelätä, että nykyinen viihdekristillisyys ja väärä julistus saattaa tehdä monista immuuneja aidolle kristinuskolle. Ja jopa sekin, että herätyskokouksessa nostaa kätensä myöntymisen merkiksi ja antaa kastaa itsensä ja liittyy johonkin seurakuntaan. Luullaan, että Jumala on eräänlainen karkkiautomaatti, joka muuttaa velat saataviksi ja hoitaa kaikki ongelmat. Ja kun ei niin olekaan, petytään koko uskonasiaan.
Juu, näin on.
Uskoon tullut ihminen tarvitsee opetusta.
Parasta olisi tietysti saada ohjausta joltakulta kokeneemmalta uskovalta.

Monet onneksi alkavat oma-aloitteisesti lukea Raamattua, josta Pyhä Henki kirkastaa heille oleellisimpia asioita uskontien alkutaipaleella.

Jonkinlaista oma-aloitteellisuutta joka tapauksessa tarvitaan uudestisyntymisen jälkeen. 
Kaikki eivät liity mihinkään seurakuntaan ainakaan aktiivisina jäseninä, mutta jos on päässyt uskontien alkuun esim. jonkin seurakunnan tilaisuudessa,
luontevinta kai on, että hakeutuu ainakin alkuvaiheessa kyseisen seurakunnan tilaisuuksiin.

Jos on oikeasti uudestisyntynyt ja saanut Pyhän Hengen johtamaan elämäänsä, ei mikään harhaopetus voi ottaa ihmiseltä uskoa pois.
Jeesus ei taatusti luovuta kenellekään sellaista lastaan, jota Hän on kutsunut, ja joka on vastannut kutsuun myöntävästi.

"Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."  (Room. 8: 38-39)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #24 : 05.01.14 - klo:20:02 »
Jonkinlaista oma-aloitteellisuutta joka tapauksessa tarvitaan uudestisyntymisen jälkeen. 
Kaikki eivät liity mihinkään seurakuntaan ainakaan aktiivisina jäseninä, mutta jos on päässyt uskontien alkuun esim. jonkin seurakunnan tilaisuudessa,
luontevinta kai on, että hakeutuu ainakin alkuvaiheessa kyseisen seurakunnan tilaisuuksiin.

Itse tulin uskoon luterilaisissa kuvioissa ja näin jälkeenpäin ajattelen, ettei olisi pitänyt vaihtaa "oikeampaan" seurakuntaan. Vaihdoksesta seurasi liian pitkä farisealainen kausi, se on surulla todettava. Toki kasvattavaa on ollut nähdä tosiasiat vuosien jälkeen.

Jokaisessa yhteisössä on omat harhansa. Oikeastaan joutuu valitsemaan kahden vaihtoehdon välillä: Ne harhat, jotka tunnen vai ne harhat, joita en tunne. Luterilaisena pysyminen olisi merkinnyt tuota ekavaihtoehtoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #25 : 05.01.14 - klo:20:06 »
Jonkinlaista oma-aloitteellisuutta joka tapauksessa tarvitaan uudestisyntymisen jälkeen. 
Kaikki eivät liity mihinkään seurakuntaan ainakaan aktiivisina jäseninä, mutta jos on päässyt uskontien alkuun esim. jonkin seurakunnan tilaisuudessa,
luontevinta kai on, että hakeutuu ainakin alkuvaiheessa kyseisen seurakunnan tilaisuuksiin.

Itse tulin uskoon luterilaisissa kuvioissa ja näin jälkeenpäin ajattelen, ettei olisi pitänyt vaihtaa "oikeampaan" seurakuntaan. Vaihdoksesta seurasi liian pitkä farisealainen kausi, se on surulla todettava. Toki kasvattavaa on ollut nähdä tosiasiat vuosien jälkeen.

Jokaisessa yhteisössä on omat harhansa. Oikeastaan joutuu valitsemaan kahden vaihtoehdon välillä: Ne harhat, jotka tunnen vai ne harhat, joita en tunne. Luterilaisena pysyminen olisi merkinnyt tuota ekavaihtoehtoa.

Olisitko silloin tuntenut eka vaihtoehdon harhat vai tulitko niistä tietoiseksi vasta toisen tien kautta?

Veera

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #26 : 05.01.14 - klo:21:36 »
Kysyn vielä tämän kysymyksen: Voiko ihminen elää koko elämänsä Jumalan lapsena vai pitääkö jokaisen tehdä välillä se maailmankierros, josta sitten voi palata? Jos Jumala teki poikkeuksen Johannes Kastajan kohdalla, niin miksipä Hän ei voisi tehdä sitä jonkun toisenkin kohdalla?

Mitä tarkoittaa maailmankierros? Parasta olisi minusta se, että jokainen ihminen olisi Jumalan lapsi syntymästään saakka, vaikkapa niinkuin Johannes Kastaja. Miksi olisi tavatonta, että ihminen elää Jumalan lapsena koko elämänsä?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #27 : 05.01.14 - klo:21:40 »
Jonkinlaista oma-aloitteellisuutta joka tapauksessa tarvitaan uudestisyntymisen jälkeen. 
Kaikki eivät liity mihinkään seurakuntaan ainakaan aktiivisina jäseninä, mutta jos on päässyt uskontien alkuun esim. jonkin seurakunnan tilaisuudessa,
luontevinta kai on, että hakeutuu ainakin alkuvaiheessa kyseisen seurakunnan tilaisuuksiin.

Itse tulin uskoon luterilaisissa kuvioissa ja näin jälkeenpäin ajattelen, ettei olisi pitänyt vaihtaa "oikeampaan" seurakuntaan. Vaihdoksesta seurasi liian pitkä farisealainen kausi, se on surulla todettava. Toki kasvattavaa on ollut nähdä tosiasiat vuosien jälkeen.

Jokaisessa yhteisössä on omat harhansa. Oikeastaan joutuu valitsemaan kahden vaihtoehdon välillä: Ne harhat, jotka tunnen vai ne harhat, joita en tunne. Luterilaisena pysyminen olisi merkinnyt tuota ekavaihtoehtoa.

Olisitko silloin tuntenut eka vaihtoehdon harhat vai tulitko niistä tietoiseksi vasta toisen tien kautta?

Ajattelin ihan samalla tavalla kuin monet muutkin, että luterilaisuus on vain muotomenoa ja lähes samaa katolisuuden kanssa. Jumalan kiitos, että jouduin kriisiin vuoden 97 paikkeilla ja siitä alkoi prosessi, jossa olen tänäkin päivänä. Menneestä painolastista ei taida kokonaan päästä irti.

Mutta olin pudota pieksuiltani, kun lainasin Katolisen kirkon katekismuksen ja sitä lukiessa tein havainnon, että ns. vapaat suunnat, erityisesti karismaattiset, ovat lähempänä katolisuutta kuin luterilaiset. Luterilaisuus ja katolisuus näyttävät lähes identtisiltä, jos katsotaan vain ulkonaista. Mutta jos katsotaan sisäistä (siis opillista puolta), niin niillä on merkittävä ero (toki sekin kapenee koko ajan). Vapaissa suunnissa ja katolisuudessa ei puhuta juuri lainkaan lain ja evankeliumin erosta (tai sitten en ole sattunut kuulemaan), mikä on taas (ainakin entisen) luterilaisuuden kulmakivi. Jos tätä eroa ei ymmärretä, niin uskonelämästä menee ilo ja vapaus, jotka ovat aidon evankeliumin seurausta. Ilo korvataan iloittelulla, kuten monessa seurakunnassa on viime vuosina käynyt.
« Viimeksi muokattu: 05.01.14 - klo:21:51 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #28 : 05.01.14 - klo:21:41 »
Kysyn vielä tämän kysymyksen: Voiko ihminen elää koko elämänsä Jumalan lapsena vai pitääkö jokaisen tehdä välillä se maailmankierros, josta sitten voi palata? Jos Jumala teki poikkeuksen Johannes Kastajan kohdalla, niin miksipä Hän ei voisi tehdä sitä jonkun toisenkin kohdalla?

Mitä tarkoittaa maailmankierros? Parasta olisi minusta se, että jokainen ihminen olisi Jumalan lapsi syntymästään saakka, vaikkapa niinkuin Johannes Kastaja. Miksi olisi tavatonta, että ihminen elää Jumalan lapsena koko elämänsä?
En tiedä, onko se tavatonta, mutta ainakin hyvin harvinaista.

Lähes kaikki tuntemani uskovat ovat tehneet tietoisen uskonratkaisun jossakin elämänsä vaiheessa, elettyään sitä ennen maailmassa eli irrallaan Herrasta.

Veera

  • Vieras
Vs: Pelastus ilman uudestisyntymistä?
« Vastaus #29 : 05.01.14 - klo:21:45 »
Tunnen paljonkin uskovista kodista lähtöisin olevia, joilla ei ole kokemusta uskonratkaisusta ja ovat olleet koko elämänsä uskossa.