Kirjoittaja Aihe: Ihmisen osuus pelastuksessa  (Luettu 24600 kertaa)

albert1

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #90 : 10.03.18 - klo:17:29 »
Paulus: "…tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle." (Joh, 16:2)

On hämmästyttävää, miten rauhaa ja toisen ihmisen ihmisarvon kunnioittamista julistavat uskonnot (kristinusko eri kirkkoineen ja lahkoineen, islam kaikkine suuntauksineen jne jne) syyllistyvät itse räikeisiin ihmisoikeusrikkomuksiin uskonnollisista syistä. Lehtitietojen mukaan buddhalaismunkit ovat Myanmarissa surmanneet muslimeja. Buddhalaisuus kieltää omassa opissaan kaiken väkivallan ja korostaa elämän - myös eläimien elämän - kunnioittamista. Nyt buddhalaismunkit toimivat aivan uskonsa vastaisesti, ihan kuten kristitytkin esim. paavin Pyhään Maahan suuntaamien ristiretkien aikana varhaiskeskiajalla. Eikö tämä uskoon sisältyvä väkivallattomuus siis koskekaan toisin uskovia?

Uskontojen ylevät periaatteet murtuvat kovin helposti yhteiskunnallisten ristiriitojen paineessa. Uskontoja kuvaa ehkä parhaiten sana kaksinaismoraali - ulospäin näytetään muuta kuin mitä todellisuudessa ollaan ja tehdään. Inkvisitio oli samalla henkisellä tasolla kuin nämä murhatöihin syyllistyneet buddhalaismunkit.

Armeija lienee ainoa laitos, joka pystyy nämä uskonnolliset kiihkoilijat rauhoittamaan. Kuolemanpelko lienee heilläkin suurin ihmisen kokemista peloista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #91 : 10.03.18 - klo:18:31 »
"Aikaisemmin luulin, että kristinusko oli yksi maailman monista uskonnoista. Sitten kohtasin Jeesuksen. Silloin ymmärsin, ettei kristinusko ollutkaan mikään uskonto vaan meidän maailmaamme tullut Jumala. Kaikki muu oli uskontoa, ihmisten ajatuksia Jumalasta. Kaiken pohjana oli ihmisen syntinen luonto. Kristinusko sen sijaan oli (on!) Jumalan itseilmoitusta meidän maailmassamme, Hänen ajatuksiaan meistä ja Hänen tekojaan meidän puolestamme ja hyväksemme."

Aksel Valen-Sendstad, Jäähyväiset uskonnolle
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #92 : 10.03.18 - klo:19:56 »

Nämä täysin aiheettomasti teloitetut ihmisparat ovat uskonnollisen ajattelun ja fanatismin viattomia uhreja. He jos ketkä ovat marttyyreja. Kristinuskoisten tulisi kohdata tämäkin vaihe oman kirkkonsa historiassa. Sen toimia ei aina ole Pyhä Henki johtanut!
Tuossa olet, albert1, oikeassa. Käsittääkseni ev.lut. kirkko ei ole missään vaiheessa katunut ja tehnyt pesäeroa - suomeksi: tehnyt julkisesti parannusta - noista vääryyksistään.

Siitä en kyllä ole oikein varma, oliko kyse fanatismista, vai oliko se ennemminkin kirkon vallankäyttöä. Olihan kuolemantuomio aikanaan muutenkin käytössä maassamme.

JPK

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #93 : 10.03.18 - klo:20:46 »
Tämä viesti liittyy siis JPK:n viestiin.

Jeesus tehtiin synniksi, koska hän otti koko maailman synnit kantaakseen ne ristille. Mutta ei Jeesus syntiin liittynyt, vaan hän eli viattoman Jumalan tahdon mukaisen elämän.

Hepr. 4:15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

Hepr. 10:14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Aika usein sekoitetaan ihminen sopijapuoleksi (osapuoleksi) pelastuksessa. Näin ei ole, ihmisellä ei ole ropoakaan, minkä hän voisi laittaa lunnaksi pelastuksestaan.
______

Syntisten pelastus perustuu ISÄN ja POJAN väliseen sopimukseen, ja pelastus on tuotu taivaasta, otettavaksi lahjana vastaan uskolla.

Ps. 2:7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
Ps. 2:8 Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.

Sanan valintani oli huono. Jeesus tullessaan ihmiseksi oli 100% ihminen ja 100% Jumala, ja ristillä Hänen ylleen luettiin koko maailman synti, vaikka Hän itse oli synnitön ja puhdas.

Olen samaa mieltä, että sovituksen koko ydin perustuu sanoihin: Jumala sovitti maailman itsensä kanssa - siis Pojassaan Jeesuksessa, ja tämä luetaan meidän hyväksemme uskossa Jeesukseen.

No, aloitukseen liittyen; ihmisen osuus on ainoastaan siinä, että hän tunnustaa olevansa syntinen ja tarvitsevansa pelastusta Jeesuksessa, jonka Jumala on jo tehnyt.

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #94 : 10.03.18 - klo:21:03 »

Nämä täysin aiheettomasti teloitetut ihmisparat ovat uskonnollisen ajattelun ja fanatismin viattomia uhreja. He jos ketkä ovat marttyyreja. Kristinuskoisten tulisi kohdata tämäkin vaihe oman kirkkonsa historiassa. Sen toimia ei aina ole Pyhä Henki johtanut!
Tuossa olet, albert1, oikeassa. Käsittääkseni ev.lut. kirkko ei ole missään vaiheessa katunut ja tehnyt pesäeroa - suomeksi: tehnyt julkisesti parannusta - noista vääryyksistään.

Siitä en kyllä ole oikein varma, oliko kyse fanatismista, vai oliko se ennemminkin kirkon vallankäyttöä. Olihan kuolemantuomio aikanaan muutenkin käytössä maassamme.
Lisätään tarkentavasti sen verran, että kirkolla ei ollut Suomessa (Ruotsissa) erillistä tuomiovaltaa, vaan tuomioista vastasivat maalliset alioikeudet, myös "noitien" tapauksissa.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #95 : 10.03.18 - klo:21:16 »
Tässä kysymyksessä ihmisen osuudesta on myös hyvä huomata se, että armon vaikutuksesta ihmisen kokemusmaailmassa tapahtuu asioita, jotka ovat pelastumiselle välttämättömiä (ihminen kääntyy, mutta Jumala kääntää). Jumala antaa mielenmuutoksen.

2Tim 2

24. Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
25. hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden

albert1

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #96 : 10.03.18 - klo:22:25 »
Albert Camus kuvaa romaanissaan "Rutto" hyvin koskettavalla tavalla pienen lapsen hirvittävää kuolinkamppailua.
 
Romaanin lääkäri Rieux, joka hoiti tätä  kuolevaa lasta toteaa:" ... minä kieltäydyn kuolemaani asti rakastamasta jumalaa, joka kiduttaa lapsia." Nämä ajatukset tulivat mieleeni kun kävin Auschwitsissa ja näin kuvia kaasukammioon kulkevista juutalaislapsista.

Jahve-jumala salli oman valitun kansansa hirvittävän kärsimyksen ja kuoleman. Kristittyjen voimakkain kirkko (roomalaiskatolinen) ei tuominnut julkisesti näitä joukkomurhia, vaikka paavilla oli Varsovan kardinaalin toimittamat kattavat tiedot tapahtuvasta kansanmurhasta.

Voiko lähimmäisenrakkautta julistava uskonto enää syvemmälle vajota?




































Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #97 : 11.03.18 - klo:00:24 »
"Sanan valintani oli huono. Jeesus tullessaan ihmiseksi oli 100% ihminen ja 100% Jumala, ja ristillä Hänen ylleen luettiin koko maailman synti, vaikka Hän itse oli synnitön ja puhdas."

Arvasin kyllä.  :)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #98 : 11.03.18 - klo:00:36 »
Paulus: "…tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle." (Joh, 16:2)

On hämmästyttävää, miten rauhaa ja toisen ihmisen ihmisarvon kunnioittamista julistavat uskonnot (kristinusko eri kirkkoineen ja lahkoineen, islam kaikkine suuntauksineen jne jne) syyllistyvät itse räikeisiin ihmisoikeusrikkomuksiin uskonnollisista syistä. Lehtitietojen mukaan buddhalaismunkit ovat Myanmarissa surmanneet muslimeja. Buddhalaisuus kieltää omassa opissaan kaiken väkivallan ja korostaa elämän - myös eläimien elämän - kunnioittamista. Nyt buddhalaismunkit toimivat aivan uskonsa vastaisesti, ihan kuten kristitytkin esim. paavin Pyhään Maahan suuntaamien ristiretkien aikana varhaiskeskiajalla. Eikö tämä uskoon sisältyvä väkivallattomuus siis koskekaan toisin uskovia?

Uskontojen ylevät periaatteet murtuvat kovin helposti yhteiskunnallisten ristiriitojen paineessa. Uskontoja kuvaa ehkä parhaiten sana kaksinaismoraali - ulospäin näytetään muuta kuin mitä todellisuudessa ollaan ja tehdään. Inkvisitio oli samalla henkisellä tasolla kuin nämä murhatöihin syyllistyneet buddhalaismunkit.

Armeija lienee ainoa laitos, joka pystyy nämä uskonnolliset kiihkoilijat rauhoittamaan. Kuolemanpelko lienee heilläkin suurin ihmisen kokemista peloista.

Uskonnot on eri asia, kun usko Kristukseen.

Kristinuskon perusta on Jumala, joka inkarnoitui ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa, ja näin sovitti koko maailman synnit. Ja jokainen joka häneen uskoo, pelastuu, vaikka olisi ennen kääntymystään ollut sarjamurhaaja.

Kristinusko ei ole yleviä periaatteita, (teeskentelyä tai valheita), eikä se usko ihmiseen lainkaan pelastuksen kysymyksessä. Pelastus on alusta loppuun saakka JUMALAN TYÖ JA LAHJA.

Koska realiteetit ovat juuri tuossa edellä mainitut, eli me kaikki ihmiset, uskonnoista tai näennäisestä uskonnottomuudesta riippumatta, olemme heikkoja erehtyviä syntisiä ihmisiä pahoja ja teemme kauheita asioita.

Ateistit ja muut tekopyhät, valheisiin uskovat, eivät ole yhtään sen parempia kun muutkaan ihmiset. Heidän ongelmansa on vain se, etteivät he tunne syntejhään, eivät kadu syntejään, eivät tunnusta syntejään, eivätkä turvaudu Kristukseen syntiensä sovittajana ja näin menevät kadotukseen.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #99 : 11.03.18 - klo:19:46 »
Ihmiskunnan historia osoittaa syntiinlankeemuksen totuudellisuuden ja karun todellisuuden. Kuuluttiinpa johonkin uskontoon tai oltiin kuulumatta. Olipa periaatteet miten ylväitä tahansa, ne eivät auta kun niitä vastaan räikeästi rikotaan. Paavali varoitti sellaisesta: "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa"

Eikö kommmunisminkin idea kuulosta armolliselta, jopa rakkaudelliselta:"Kukin tekee kykyjensä mukaan ja saakoon tarpeidensa mukaan", noin vapaasti pelkistettynä.

Miten hyvin se on sitten toteutunut?

Miten hyvin siellä on toisinajattelijoita kohdeltu, ja yhä kohdellaan? Historia uhrien lukumäräällä mitattuna ylittänee kristinuskon valitettavan historian nähden luvut huimasti. Jos kristinuskon piirissä tapahtuneita julmuuksia mitataan kymmenissä tuhansissa (jokainen uhri on liikaa!), kommunismin/ateismin vastaaat luvut lienee kymmenissä miljoonissa. Vai olenko pahasti väärässä?

Olisko siis uskonnottomuus ratkaisuna uskontojen aiheuttamiin ongelmiin? Todellisuus ei oikein siltä näytä. Kuuluttiinpa mihin tahansa ryhmään, syntisyytemme se on joka ongelmat aiheuttaa!

Tuo kaikki osoittaa Raamatun sanan todeksi:
"Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, 10. niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, 11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; 12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään"

Karu todellisuus ihmisestä.

Siksi Jeesus tuli ihmiseksi. Että voisi meidät läpeensä turmeltuneet raukat pelastaa. Mikä sen helpompaa kuin kauhistella muiden tekemiä kauheuksia. Entä jos kurkistetaan oman puseromme sisään, salatuimpaan saakka? Mitähän sieltä löytyy? Jos ei ulkoisia paheita olisikaan, miten kateus, panettelu, väärät kuvitelmat, himot, ylpeys, ulkokultaisuus, itsekkyys?

Vai kuvitteleeko joku itse olevansa niin hyvä ja muita parempi, että rohkenee ajatella menevänsä Jumalan eteen ilman Puolustajaa tekemään tiliä elämästään?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #100 : 12.03.18 - klo:02:37 »
Juuri näin Jopo.  2. Kor. 5:21

Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

albert1

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #101 : 13.03.18 - klo:11:38 »
Synti on mielenkiintoinen käsite. Se luo kristinuskon negatiivisen ihmiskuvan: perisynnin turmeleman olennon, jonka synti siirtyy sukupolvelta toiselle. Pelastus koituu viattoman ihmisen - Jeesuksen - veren vuodattamisesta ristillä. Vain tämän veriteon perusteella isä-jumala Jahve leppyy. Veren on virrattava!

Kaikki on saanut alkunsa Aadamin tottelemattomuudesta jumalallista auktoriteettia kohtaan. Hän maistoi omenasta ja seuraukset olivat hirvittävät koko jälkimaailmalle, suunnattomalle ihmisjoukolle.

Kuinka yhden ihmisen teolla voi olla näin kohtalokkaat seuraukset ihmisille, joilla ei ole osaa eikä arpaa tähän tapahtumaan? Kovin oikeudenmukaiseksi ei tätä kristinuskonnon perisyntikäsitettä voi kutsua, sillä sen perusteella kastamattomat lapsetkin joutuvat helvetin tuliseen pätsiin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #102 : 13.03.18 - klo:12:04 »
Kuinka yhden ihmisen teolla voi olla näin kohtalokkaat seuraukset ihmisille, joilla ei ole osaa eikä arpaa tähän tapahtumaan? Kovin oikeudenmukaiseksi ei tätä kristinuskonnon perisyntikäsitettä voi kutsua, sillä sen perusteella kastamattomat lapsetkin joutuvat helvetin tuliseen pätsiin.

Kyllä kaikenlaisia väittämiä ja mielipiteitä voi olla. Mutta totuuksia ei ole monia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #103 : 13.03.18 - klo:12:12 »
Synti on mielenkiintoinen käsite. Se luo kristinuskon negatiivisen ihmiskuvan: perisynnin turmeleman olennon, jonka synti siirtyy sukupolvelta toiselle. Pelastus koituu viattoman ihmisen - Jeesuksen - veren vuodattamisesta ristillä. Vain tämän veriteon perusteella isä-jumala Jahve leppyy. Veren on virrattava!

Kaikki on saanut alkunsa Aadamin tottelemattomuudesta jumalallista auktoriteettia kohtaan. Hän maistoi omenasta ja seuraukset olivat hirvittävät koko jälkimaailmalle, suunnattomalle ihmisjoukolle.

Kuinka yhden ihmisen teolla voi olla näin kohtalokkaat seuraukset ihmisille, joilla ei ole osaa eikä arpaa tähän tapahtumaan? Kovin oikeudenmukaiseksi ei tätä kristinuskonnon perisyntikäsitettä voi kutsua, sillä sen perusteella kastamattomat lapsetkin joutuvat helvetin tuliseen pätsiin.
Eipä tuo synti kovin erikoinen käsite ole.

Riittää kun lueskelee uutisista, mitä ihmiset tekevät toisilleen eri puolilla maailmaa, koko ajan. Järkyttäviä tekoja.
Niitä tekoja tekevät yksilöt, klaanit, puolueet, armeijat, poliisi, uskontokunnat, valtioiden johtohenkilöiden suojelujoukot, isot yritykset...

Ja mitä ihmiskunta tekee tälle planeetalle. Joku tiedemies (en nyt muista kuka), sanoi äskettäin, että maapallo on
elinkelpoinen enää korkeintaan muutamia satoja vuosia. Mikähän kumma tähän kehitykseen on syynä ... eläimethän
eivät elinympäristöään systemaattisesti turmele, ainoastaan ihmiset.

Albert1: loppuisivatko nämä teot, jos maailma olisi täysin uskonnoton, niinkuin esitit? Onko mielestäsi ihminen
pohjimmiltaan hyvä?

albert1

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #104 : 13.03.18 - klo:15:25 »
Taiston kysymys:
Albert1: loppuisivatko nämä teot, jos maailma olisi täysin uskonnoton, niinkuin esitit? Onko mielestäsi ihminen
pohjimmiltaan hyvä?

Kyllä ainakin uskonsodat loppuisivat. Keskiajalla käytiin 30-vuotinen sota, joka autioitti suuria osia Euroopasta. Kyseessä oli paljolti protestanttien ja katolisten välinen välien selvittely.

Olen pitänyt buddhalaisuutta varsin rauhallisena uskontona, sen oppiinhan kuuluu väkivallan ehdoton kielto. Nyt siellä - olikohan Thaimaassa - joku kajahtanut munkki kylvää vihaa toisuskoisia eli muslimeja kohtaan. Kuinkahan moni maksaa tämänkin sekoilun hengellään?

Inkvisitio riisti Euroopassa aikanaan hengen kymmeniltä tuhansilta toisuskoisilta.On suoranainen ihme, että Luther säilytti henkensä.

Uskonriitojen maailma on turvaton. Kristinuskolla on verinen historia ristiretkineen kaikkineen. Jerusalemista kerrottiin, että sen kadut "virtasivat vääräuskoisten verta" paavin ristiretkien aikana. Muistaakseni niitä tehtiin peräti neljä ja kaikki epäonnistuivat.

Jahve-jumala ei tainnut olla sotajoukkojen mukana!