Kirjoittaja Aihe: Onko sielu vanhanaikainen idea?  (Luettu 2654 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #15 : 08.06.19 - klo:20:12 »
n
Jes.53 mukaan se oli nimenomaan sielu, jonka Jeesus uhrasi vikauhrina.

10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.


Mitä vikauhrin sielulle tapahtui ja minne se meni?

Ilmestysmajassa uhrattiin eläimiä vikauhrina.
Eläimellä ei ole kuolematonta sielua.

Mihin tai kenelle Jeesuksen sielu meni hänen kuollessaan?

Nyt menee yhä hämmentävämmäksi. Jeesushan mm. ehtollista asettaessaan sanoi "minun ruumiini" ja "minun vereni".

Ajattelen tuota Jesajan kohtaa siten, että kun siinä puhutaan sielusta, se viittaa siihen että Jeesus sielussaan suostui Isän tahtoon, hän alentui Jumalan Karitsaksi. Siis se viittaisi tottelevaisuuteen ja vapaaehtoisuuteen.
Hän tosin rukoili että jos malja voisi mennä hänen ohitseen eikä hänen tarvitsisi suostua tapettavaksi, mutta hän lisäsi, että ei niin kuin hän itse tahtoi vaan niin kuin Isä.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #16 : 08.06.19 - klo:20:14 »
Paavalin teksteissä usein sielullinen tarkoittaa luonnollista ihmistä ilman pyhää Henkeä. Hengellinen = pyhä hengellinen
Hengellinen ihminen tarkoittaa joka tuntee Jumalan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #17 : 08.06.19 - klo:20:17 »
Paavalin teksteissä usein sielullinen tarkoittaa luonnollista ihmistä ilman pyhää Henkeä. Hengellinen = pyhä hengellinen
Hengellinen ihminen tarkoittaa joka tuntee Jumalan.

Juu näin on. Sen minäkin ymmärrän. Ja se todella osoittaa sielun ja hengen eron.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #18 : 08.06.19 - klo:21:06 »
n
Jes.53 mukaan se oli nimenomaan sielu, jonka Jeesus uhrasi vikauhrina.

10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.


Mitä vikauhrin sielulle tapahtui ja minne se meni?

Ilmestysmajassa uhrattiin eläimiä vikauhrina.
Eläimellä ei ole kuolematonta sielua.

Mihin tai kenelle Jeesuksen sielu meni hänen kuollessaan?

Nyt menee yhä hämmentävämmäksi. Jeesushan mm. ehtollista asettaessaan sanoi "minun ruumiini" ja "minun vereni".

Ajattelen tuota Jesajan kohtaa siten, että kun siinä puhutaan sielusta, se viittaa siihen että Jeesus sielussaan suostui Isän tahtoon, hän alentui Jumalan Karitsaksi. Siis se viittaisi tottelevaisuuteen ja vapaaehtoisuuteen.
Hän tosin rukoili että jos malja voisi mennä hänen ohitseen eikä hänen tarvitsisi suostua tapettavaksi, mutta hän lisäsi, että ei niin kuin hän itse tahtoi vaan niin kuin Isä.

Viestissäni oli sanat sielu, nimenomaan ja vikauhri.
Vuotaako sielusta verta?

Toinen tärkeä uhri oli syntiuhri.
Syntiuhriin liittyy oleellisesti veren vuodatus. Tietysti vikauhriinkin, mutta uhrien uhraamisessa on vivahde-eroja.


Ihminen on kahdella tapaa syntinen. Olemukseltaan ja tekemällä tekoja.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #19 : 08.06.19 - klo:21:07 »
Sielu ei kuole.

Matt. 10:28
Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

"Ja hän huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, oletko tehnyt niin pahoin tätä leskeä kohtaan, jonka vieraana minä olen, että olet surmannut hänen poikansa?"
 Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi:
"Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin".
 Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin."
(1. Kun. 17: 20-22)

Ihmisen kuollessa sielu siis joka tapauksessa lähtee jonnekin. 
Tuonelaan?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #20 : 08.06.19 - klo:21:19 »
Adventistien ja ilmeisesti monen muunkin uskonsuunnan mukaan sielu menee joko tuonelaan tai Aabrahamin helmaan.


Minä ajattelen niin, että uskovan sielu menee heti taivaaseen, josta käytetään myös nimeä Paratiisi.

Luuk.23

Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #21 : 08.06.19 - klo:22:06 »
Adventistien ja ilmeisesti monen muunkin uskonsuunnan mukaan sielu menee joko tuonelaan tai Aabrahamin helmaan.


Minä ajattelen niin, että uskovan sielu menee heti taivaaseen, josta käytetään myös nimeä Paratiisi.

Luuk.23

Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
Eli viimeinen tuomio tapahtuisi yksitellen, kunkin kuolemantapauksen yhteydessä?
Entä minne juuri kuollut ei-uskova menee? 

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #22 : 08.06.19 - klo:22:06 »
Vielä palaan tuohon, että jotkut uskovaiset ajattelevat ihmisen sielun ja hengen olevan yksi ja sama asia. Näin ei mielestäni asian laita ole. Raamattu opettaa asiasta mm. näin

"Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija"
[Hebr. 4:12]
Jumalan sana erottaa sielun ja hengen.

On totta -kuten joku jo aikaisemmin totesi- että sielu pyhissä Kirjoituksissa kuvaa monia asioita. En tästä puolesta paljoakaan ymmärrä, mutta olen ajatellut, että ilmoitukseen sielusta sisältyy aina tavalla tai toisella elämä. Näin ajatellen ovat monet raamatunpaikat tulleet minulle ymmärretyiksi. Otan esimerkin, 3.Moos. 17:11
"Lihan sielu [elämä] on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu [elämä] on siinä." Lunastuksessa veren vuodatus merkitsee kuolemaa; viattoman elämän eli sielun uhraamista viallisen sielun puolesta ja sijasta ("hän antoi sielunsa [elämänsä] alttiiksi kuolemaan" Jes. 53:7). KR92 kääntää kohdan: " hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi" ja Biblia "hän antoi henkensä kuolemaan".


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #23 : 08.06.19 - klo:22:22 »
Adventistien ja ilmeisesti monen muunkin uskonsuunnan mukaan sielu menee joko tuonelaan tai Aabrahamin helmaan.


Minä ajattelen niin, että uskovan sielu menee heti taivaaseen, josta käytetään myös nimeä Paratiisi.

Luuk.23

Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
Eli viimeinen tuomio tapahtuisi yksitellen, kunkin kuolemantapauksen yhteydessä?


Ainakin ristin ryöväri sai tuomionsa jo kuollessaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #24 : 08.06.19 - klo:22:39 »
Jokainen uskova on oikeastaan tuomiolla joka päivä.

1Kor.11
31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.

-
Minun mielestäni on aika outo ajatus, että täällä ajassa uskova luottaa siihen, että Jeesus pelastaa ja sitten kuoltuaan joutuisi jännäämään sitä onko pelastettu vai ei.
Hän olisi silloin kuin jossain välitilassa vapaana takuita vastaan.
-

Ketä ns. viimeisellä tuomiolla on?
Matt.25:33,33 mukaan kansat
1.Piet.4 mukaan himojensa perässä juosseet.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #25 : 08.06.19 - klo:22:59 »
Kyllä kai tässä taivaaseen ollaan menossa, mutta osa kokee ruumiinylösnousemuksen lihansa päivinä kun Jeesus tulee takaisin. Ehkä taivaassakin järjestetään isot juhlat vasta lopuksi paitsi, että en tiedä onko aikakäsitystä edes mielekästä umpata tähän kun verrataan taivaallista ja maallista.
Helluntaipiireissä ajatellaan että Jeesus vei tyhjensi aabrahamin helman jota ajateltiin tuonelan paremmaksi puoleksi ja odotuksen tilaksi juutalaisessa kirjallisuudessa (paratiisi). Tätä tukee löyhästi kirjoitukset.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #26 : 09.06.19 - klo:11:26 »

Minun mielestäni on aika outo ajatus, että täällä ajassa uskova luottaa siihen, että Jeesus pelastaa ja sitten kuoltuaan joutuisi jännäämään sitä onko pelastettu vai ei.
Hän olisi silloin kuin jossain välitilassa vapaana takuita vastaan.

Mielestäni Raamattu opettaa sen ensisivuilta viimeiselle sivulle saakka, että sekä yksilöihmiset että kokonaiset kansat ovat teoistaan ja tekemättä jättämisistään tilivelvolliset Jumalalle. Tuomio kohtaa kaikkea salattua, olkoon se hyvää tai pahaa (Saarn. 12:14). Tuomiot alkavat uskovaisista (1.Piet. 4:17) ja ovat edessäpäin (2.Kor. 5:10). Viimeksi mainittu kohta herättäköön Jumalan pelkoa meissä uskovissa, jota varten Paavali asiasta kirjoittikin (kts. seuraava jae).

Jumalan sana kuvaa tuomiota myös yllättävälläkin tavalla, esim. psalmi 96:11-13. Kehotetaan siis iloitsemaan tuomiosta.

En tiedä liittyykö nämä nykyiset ja tulevat tuomiot varsinaisesti otsikon aiheeseen jossa käsittelemme sielua? Tahdoin nyt vaan muistuttaa itseäni ja kaikkia lukijoita, että jokainen meistä joutuu tuomiolle missä kaikki salattu tuodaan valoon. Silloin Jeesus on tuomarimme, joka sanoi mm., että "Jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä" Matt. 12:36 (voi hirvitys minua suunsoittajaa ja tarinankertojaa). Jokaisen meistä täytyy tehdä tili itsestänsä. Loppuun on hyvä kuitenkin kirjoittaa lohdutuksen sana niille, jotka ovat panneet toivonsa Herraan ja hänen armoonsa:

"Herra mielistyy niihin, jotka häntä pelkäävät, jotka panevat toivonsa hänen armoonsa" (Ps. 147:11).

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #27 : 09.06.19 - klo:11:41 »
Raamatussa puhutaan kansojen ja jumalattomien tuomiosta. Se on yksi asia.

2Kor5 ei puhu samasta tilanteesta.

"Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen, jotta kukin saisi sen mukaan, mitä ajallisessa elämässään on tehnyt, hyvää tai pahaa"

Room14

"Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme."


Nuo molemmat kohdat liittyvät uskovaisiin. Ne eivät liity uskomattomiin.
Noissa tuomioissa ei ole kyse pelastuksesta.


Matt.25 kertoo, että tuo Kristuksen tuomioistuin pystytetään heti kun Jeesus saapuu.
Silloin tuomitaan myös kansat.
Se taas johtaa siihen, että dispensationalismin mukainen käsitys monista tempauksista ja monista Jeesuksen saapumisista ja tuhatvuotisesta valtakunnasta asettuu outoon valoon.

"31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista."

« Viimeksi muokattu: 09.06.19 - klo:12:03 kirjoittanut Natanael »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #28 : 09.06.19 - klo:13:18 »
Kuten Natanel mainitsee, uskovien tilinteko aikanaan ei voi liittyä pelastukseen.
Siis silloin, kun kyse on ihmisistä, jotka elinaikanaan ovat ottaneet Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisesti Vapahtajakseen ja pyytäneet syntejään anteeksi Hänen verensä kautta.
Lisäksi he ovat riippuneet kiinni tässä uskossa kuolemaansa asti.

Jotkin ryhmittymäthän esittävät pelastukselle lisäehdoiksi riittävän katumisen, ankaran parannuksenteon ja sinnikkään kuuliaisuuden ja otollisuuden.
Mutta minulle Jumala puhuu Raamatussa armosta, joka on ainoa pelastumisen perusta,
siis Jumalan laupeudesta ja rakkaudesta.
"Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja."
(Ef. 2:8)

Raamatussa sanotaan useaan kertaan, että Jumala maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. (Room. 2:6)
Pelastuksen edellytys on silti turvautuminen Jeesuksen tekoon eli lunastuskuolemaan ja ylösnousemiseen.
Ihmisen omilla teoilla ei voi ansaita itselleen lisäbonuksia.

Jaakob tosin kirjoittaa uskon tekojen tärkeydestä (Jaak. 2: 14-26)
Usko saa ihmisessä aikaan rakkauden tekoja,
mutta en löydä muualta Raamatusta tukea sille ajatukselle, että paljon hyviä tekoja tehnyt olisi omien tekojensa perusteella erityisasemassa tilinteon hetkellä.
Vain Jeesuksen uhrityö vanhurskauttaa ihmisen.
Jos joku uskova tekee paljon hurskaita ja rakkaudellisia tekoja, joiden vaikuttimena on Jeesuksen vanhurskaus, hän on tietysti erityisen lähellä Herraa ja saa sielulleen pelastuksen- Jeesuksen tekojen ansiosta.

Osa meistä uskovista joutuu yhtymään tämänkin virren sanoihin:
"Minä vaivainen, vain mato, matkamies maan,
monet vaellan vaikeat retket.
Isänmaatani outona etsiä saan,
pian ehtivät ehtooni hetket." (virsi 622)

Korkeatasoisesti uskoaan suorittavat, rakastettavat ja rakastavat seurakunta-aktiivit, kesäjuhlilta toiselle rientävät,
lempeästi lukemattomia sieluja opetuslapseuttavat ja
jatkuvasti kovaa ja korkealta ylistävät musikaalisesti lahjakkaat yksilöt kai odottavat
parempaa iankaikkisuutta kuin me vaivaiset matkamiehet,
jotka vaellamme outoina kompuroiden.
Raamatun evankeliumin kokonaisilmoitus ei kuitenkaan tue tuollaista käsitystä.



Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko sielu vanhanaikainen idea?
« Vastaus #29 : 09.06.19 - klo:13:29 »
Meillä ei ole mitään omaa tekoa Jumalan edessä

Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt.

Mutta kuuliaisuudessa vaeltanut on näitä tehnyt. Ja huonot teot palaa pois ja siten hyvää tehnyt saa palkkansa.