Täällä kyseltiin, "mitä lisäarvoa kaste tuo pelastukseen".
Raamatussa ja täälläkin on kerrottu monella tavalla mitä kaste Jeesuksen nimeen merkitsee, miksi se tarvitaan. Tuntuu vain, että sitä ei tahdota uskoa. Ilmeisesti se on järjelle niin vaikea asia, ettei selviäkään sanoja voida ottaa vastaan. Niin oli opetuslastenkin kohdalla. Jeesus oli moneen kertaan puhunut ristinkuolemastaan ja ylösnousemuksesta. Ja siten todetaan opetuslapasista:"Mutta he eivät ymmärtäneet tästä mitään" - noin vapaasti lainattuna. Sanat olivat aivan selvät, mutta asia liian vaikea uskottavaksi. Järkiparkamme. Muutama kohta asiaan liittyen.
1) Ensimmäinen Helluntai UT:ssa. Pyhä Hengen vuodattamisen jälkeen Pietari lainaa saarnassaan Joelia:"jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Ja jatkaa saarnaa Jeesuksesta ristin kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Monet saavat piston sydämeensä - kaiketi saarna kosketti. Sen sisältö vakuutti. He kyselivät mitä heidän pitäisi tehdä pelastuakseen.
Mitä Pietari vastasi? Miksi hän ei yksinkertaisesti sanonut kuten aiemmin, että "huutakaa avuksi Herran nimeä niin pelastutte"? Tuon lauseen perusteellahan mm. jotkut tekevät kasteen tarpeettomaksi pelastukseen. Avuksi huutaminen kun riittää, eikä siinä kasteesta puhuta.
Niin ei Pietari kuitenkaan kehoittanut. Vaan:"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." Jääköön lukijalle pohdittavaksi, miksi siis kaste.
2) Paavali kohtasi vainoamismatkallaan Jeesuksen. Eikö Paavali uskonut silloin Jeesukseen? Eikö Raamattu opeta monessa kohtaa, että pelastumme "yksin uskon kautta"? Senkin perusteella on 'nokkelasti' päätelty:"Pelastumme siis uskon kautta, emme kasteen kautta". Jos tuolla tavalla käsitteleisimme Raamattua mielemme mukaan, mitä siitäkin tulisi?
Paavali oli kohdannut Jeesuksen vaikuttavalla tavalla. Hänelle sanottiin muutaman päivän päästä:"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi". Jääköön lukijalle pohdittavaksi, miksi siis kaste.
3) Paavalin kerrotaan tavanneen "opetuslapsia" Efesossa. Olivatko he siis Jeesukseen uskovia? Miksi he tarvitsisivat vielä kastetta, mitä lisää he siinä muka saisivat?
Paavali huomaa kuitenkin, että jotain puuttuu. Hän kysyy:"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Jos usko ja Pyhän Hengen saaminen ovat sama asia tai tapahtuu aina samaan aikaan, aika kummallinen kysymys Paavalilta. Nuo eivä olleet kuulleetkaan Pyhästä Hengestä, tai että Pyhä Henki oli jo tullut. Miten Paavali jatkaa? Vain puhumalla Jeesuksesta? Kehoittamalla rukoilemaan tai antautumaan syvemmin, että saisivat Pyhän Hengen?
Hän kysyy ensimmäiseksi:""Millä kasteella te sitten olette kastetut?"
Ja kun he vastasivat: "Johanneksen kasteella." Sitten Kerrotaan:"Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen." Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki"
Jääköön lukijalle pohdittavaksi, miksi siis kaste.