Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 38752 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #60 : 29.06.14 - klo:21:51 »
Ruohomäen kirjasta: Vinson Synan osoitti tutkimuksessaan (The Holiness-Pentecostal Tradition, Charismatic Movements in the Twentieth Century), että pyhitysliikkeellä, helluntailiikkeellä ja karismaattisella liikkeellä on yhteinen 'toisen siunauksen' traditio, joka on peräisin katolisen ja anglikaanisen kirkon mystikoilta. John Wesley välitti tämän tradition seuraajilleen. "Toisen siunauksen" opetus siirtyi amerikkalaisen pyhitysliikkeen ja eurooppalaisen Keswick-liikkeen välityksellä moderniin helluntailiikkeeseen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #61 : 29.06.14 - klo:21:57 »
Ruohomäen kirjasta: Vinson Synan osoitti tutkimuksessaan (The Holiness-Pentecostal Tradition, Charismatic Movements in the Twentieth Century), että pyhitysliikkeellä, helluntailiikkeellä ja karismaattisella liikkeellä on yhteinen 'toisen siunauksen' traditio, joka on peräisin katolisen ja anglikaanisen kirkon mystikoilta. John Wesley välitti tämän tradition seuraajilleen. "Toisen siunauksen" opetus siirtyi amerikkalaisen pyhitysliikkeen ja eurooppalaisen Keswick-liikkeen välityksellä moderniin helluntailiikkeeseen.

Mitähän vielä löytyy matkalla sylttytehtaaseen? Enkö sittenkään ole erehtynyt puhuessani vapaiden suuntien ja katolisuuden yhteisestä opillisesta pohjasta?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #62 : 29.06.14 - klo:21:59 »
Ruohomäen kirjasta: Vinson Synan osoitti tutkimuksessaan (The Holiness-Pentecostal Tradition, Charismatic Movements in the Twentieth Century), että pyhitysliikkeellä, helluntailiikkeellä ja karismaattisella liikkeellä on yhteinen 'toisen siunauksen' traditio, joka on peräisin katolisen ja anglikaanisen kirkon mystikoilta. John Wesley välitti tämän tradition seuraajilleen. "Toisen siunauksen" opetus siirtyi amerikkalaisen pyhitysliikkeen ja eurooppalaisen Keswick-liikkeen välityksellä moderniin helluntailiikkeeseen.
Höpö höpö.

Jumala vuodatti Azusa-kadulla Pyhän Henkensä, niin kuin Joel aikanaan ennusti:

"Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.
Myös orjiin ja orjattariin minä vuodatan henkeni noina päivinä.

 Minä annan teidän nähdä merkkejä taivaalla ja maan päällä: verta, tulta ja savupatsaita.
 Aurinko pimenee, kuu värjäytyy vereen, ennen kuin koittaa Herran päivä, suuri ja pelottava.

Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin Herra on luvannut. Ne, jotka Herra kutsuu, ne pelastuvat."
(Joel 2: 28-32)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #63 : 29.06.14 - klo:22:02 »
Timo Junkkaalan mukaan K.A.Wrede otti käyttöön Lähetysseuran järjestämissä herätyskokouksissa ns. jälkiseurat. Wrede oli saanut vaikutteen niihin osallistuessaan 1902 Södertäljessä Keswick-kokouksiin. Lähetyssaarnaaja Frans Hannula aloitti samantyypisten kokousten pidon Lounais-Suomessa (Hannulan herätys). Wreden, Frans Hannulan, K.E.Kilpeläisen ja Brofeldtin kokouksissa Turussa tuomiokirkossa oli väkeä osallistunut 4000-5000. Vuosiluku lienee ollut 1906.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #64 : 29.06.14 - klo:22:05 »
Ruohomäen kirjasta: Vinson Synan osoitti tutkimuksessaan (The Holiness-Pentecostal Tradition, Charismatic Movements in the Twentieth Century), että pyhitysliikkeellä, helluntailiikkeellä ja karismaattisella liikkeellä on yhteinen 'toisen siunauksen' traditio, joka on peräisin katolisen ja anglikaanisen kirkon mystikoilta. John Wesley välitti tämän tradition seuraajilleen. "Toisen siunauksen" opetus siirtyi amerikkalaisen pyhitysliikkeen ja eurooppalaisen Keswick-liikkeen välityksellä moderniin helluntailiikkeeseen.
Höpö höpö.

Jumala vuodatti Azusa-kadulla Pyhän Henkensä, niin kuin Joel aikanaan ennusti:

"Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.
Myös orjiin ja orjattariin minä vuodatan henkeni noina päivinä.

Lue, mitä siinä jakeessa oikeasti sanotaan: "Noina päivinä". Eihän siinä puhuta Azusa-kadusta sanaakaan!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #65 : 29.06.14 - klo:22:13 »
Sain juuri luettua myös Petri Mäkilän teologiselle tiedekunnalle tekemän opinnäytetyön teologian maisterin tutkintoon liittyen. Kirjan nimi on 'Helluntailainen - Klassisen helluntailaisuuden teologinen ihmiskäsitys', Kuva ja Sana 2010. Tuokin on mielenkiintoinen kirja luettavaksi, jos haluaa tietää miksi ehkä uskoo niin kuin uskoo. Aika montaa asiaa klassisessa helluntailaisuudessa uskotaan eri tavoin kuin muissa helluntaisuuntauksissa puhumattakaan esim. luterilaisuudesta.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #66 : 29.06.14 - klo:22:14 »
Ruohomäen kirjasta: Vinson Synan osoitti tutkimuksessaan (The Holiness-Pentecostal Tradition, Charismatic Movements in the Twentieth Century), että pyhitysliikkeellä, helluntailiikkeellä ja karismaattisella liikkeellä on yhteinen 'toisen siunauksen' traditio, joka on peräisin katolisen ja anglikaanisen kirkon mystikoilta. John Wesley välitti tämän tradition seuraajilleen. "Toisen siunauksen" opetus siirtyi amerikkalaisen pyhitysliikkeen ja eurooppalaisen Keswick-liikkeen välityksellä moderniin helluntailiikkeeseen.
Höpö höpö.

Jumala vuodatti Azusa-kadulla Pyhän Henkensä, niin kuin Joel aikanaan ennusti:

"Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.
Myös orjiin ja orjattariin minä vuodatan henkeni noina päivinä.

Lue, mitä siinä jakeessa oikeasti sanotaan: "Noina päivinä". Eihän siinä puhuta Azusa-kadusta sanaakaan!
Eihän Vanhan Testamentin profetioissa eikä Ilmestyskirjassa kerrotan vuosilukuja eikä aina paikannimiä.

Herran työn huomaa sen voimavaikutuksista,
kuten Azusa-kadun ihmeessä ja sen seurauksissa.
Nämä ovat uskon ja hengellisen viisauden asioita, eikä niitä voi selittää järjellä pohtimalla.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #67 : 29.06.14 - klo:22:20 »
Herran työn huomaa sen voimavaikutuksista,
kuten Azusa-kadun ihmeessä ja sen seurauksissa.
Nämä ovat uskon ja hengellisen viisauden asioita, eikä niitä voi selittää järjellä pohtimalla.

Joku huomaa. Joku toinen ei. Sitäpaitsi esim. kielilläpuhuminen on yleisuskonnollinen ilmiö. Olenpa omin korvin kuullut kielilläpuhumista, joka ei taatusti ole ollut Pyhästä Hengestä.
« Viimeksi muokattu: 29.06.14 - klo:22:22 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #68 : 29.06.14 - klo:22:22 »
Herran työn huomaa sen voimavaikutuksista,
kuten Azusa-kadun ihmeessä ja sen seurauksissa.
Nämä ovat uskon ja hengellisen viisauden asioita, eikä niitä voi selittää järjellä pohtimalla.

Joku huomaa. Joku toinen ei. Sitäpaitsi esim. kielilläpuhuminen on yleisuskonnollinen ilmiö.
Minä luotan Jumalan Sanaan myös profetioiden suhteen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #69 : 29.06.14 - klo:22:32 »
Vuonna 1987 ilmestyi helluntailaista teologista kehitystä käsittelevä tutkimus: Theological Roots of Pentacostalism, Donald W. Dayton. 'Dayton laati kaikille helluntaihenkisille liikkeille yhteisen neliosaisen käsitekategorian, jonka muodostivat vanhurskauttamisen, pyhittämisen, jumalallisen parantamisen ja Jeesuksen toisen tulemisen teemat.' 'Daytonin mukaan helluntailaisuuden teologia on peräisin metodismista, 1800 - luvun pyhitysliikkeestä ja parantamisliikkeestä.'

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #70 : 29.06.14 - klo:22:36 »
James R.Goffin kirjoittamaa Parhamin elämäkertaa ja Ruohomäkeä siteeraten: 'Parham oli mies, joka loi helluntailiikkeelle pyhitysliikkeestä poikkeavan identiteetin. Parham oli vakuuttunut siitä, että Pyhän Hengen kasteen raamatullinen merkki on kielillä puhuminen'

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #71 : 29.06.14 - klo:22:42 »
"Bundyn tutkimus (väitöskirja Uppsalassa 2009) tukee skandinaavisten helluntaijohtajien väittämää, että heidän uskonnolliset kokemuksensa oli jatkumoa heidän aiemmille uskonnollisille kokemuksilleen. Sen tähden Lewi Petrus saattoi aidosti väittää, että Pyhän Hengen kaste, jonka hän oli kokenut ollessaan baptisti, oli todellinen Pyhän Hengen kaste.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #72 : 29.06.14 - klo:22:46 »
Ottamatta vieläkään varmaa lopullista kantaa, vaikuttaa siltä, että ainoa uusi asia minkä Topeka ja Azusa-katu toi, oli väärin ymmärretty kielillä puhumisen merkitys.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #73 : 30.06.14 - klo:21:07 »
Reilu kolmasosa Ruohomäen väitöstutkimusta luettuna. Narvalaisten (lestadiolaisten) ja skutnabbilaisten suuri panos Suomen alkuajan helluntailaisuudessa on ollut minulle yllätys, vaikka olen aiemminkin heistä tietänyt.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #74 : 30.06.14 - klo:21:09 »
Jo paljon ennen Barrattin tuloa ensimmäiset helluntailaiset olivat suomenruotsalaisten keskuudessa mm. Vaasan seudulla. Evankeliointia siellä tekivät ruotsalaiset Greta Andersson ja Anne Blom. Kokouksiin osallistuneet olivat metodisteja, vapaakirkollisia ja baptisteja. Kokouksia pidettiin Vaasan lisäksi Brändössä, Vöyrissä ja Kvevlaxissa ja siellä syttyi herätys, joka kesti pari vuotta. Evankelistojenn toiminta päättyi, kun Uudestakaarlepyystä kotoisin ollut Karl Karlsson Klemetz - niminen mies oli alkanut esittää profetioita ja näkyjä. Eräänä iltana kokousviikon kuluessa hän lähti illalla ulos ja eikä palannut seuraavanakaan päivänä. Mies löydettiin hukkuneena ja syynä pidettiin mielenhäiriössä tehtyä itsemurhaa. Tapauksen jälkeen ruotsalaiset evankelistat joutuivat lähtemään maasta.