Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Keskustelua Israelista ja juutalaisuudesta Raamattuun perustuen

(1/16) > >>

Natanael:
Tämä ketju on saanut alkunsa toisessa ketjussa

Juutalaisten erityismerkitys loppui siihen, kun he hylkäsivät Jeesuksen.
Tuo kansa oli Jumalan suunnitelma Jeesuksen syntymiseen maailmaan.
(Jokainen kansa tarvitsee maaplänttinsä, mutta se on eri juttu.)

Mietiskelijä:

--- Lainaus käyttäjältä: KnutL - 08.03.18 - klo:19:04 ---Juutalaisten erityismerkitys loppui siihen, kun he hylkäsivät Jeesuksen.
Tuo kansa oli Jumalan suunnitelma Jeesuksen syntymiseen maailmaan.
(Jokainen kansa tarvitsee maaplänttinsä, mutta se on eri juttu.)

--- Lainaus päättyy ---

En tiedä mitä raamatunkäännöstä luet, mutta minun Raamatussani KR33/38 juutalaisten erityismerkitys ei loppunut siihen, kun he hylkäsivät Messias Jeesuksen. Jumala ei ole juutalaista kansaa hylännyt kuin määräajaksi ja tämän aikakauden lopussa koko elossa oleva juutalaisen kansan jäännös on pelastuva.

"Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen... ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista" (lainaus Roomalaiskirjeestä).

Natanael:

--- Lainaus käyttäjältä: Mietiskelijä - 10.03.18 - klo:13:48 ---
--- Lainaus käyttäjältä: KnutL - 08.03.18 - klo:19:04 ---Juutalaisten erityismerkitys loppui siihen, kun he hylkäsivät Jeesuksen.
Tuo kansa oli Jumalan suunnitelma Jeesuksen syntymiseen maailmaan.
(Jokainen kansa tarvitsee maaplänttinsä, mutta se on eri juttu.)

--- Lainaus päättyy ---

En tiedä mitä raamatunkäännöstä luet, mutta minun Raamatussani KR33/38 juutalaisten erityismerkitys ei loppunut siihen, kun he hylkäsivät Messias Jeesuksen. Jumala ei ole juutalaista kansaa hylännyt kuin määräajaksi ja tämän aikakauden lopussa koko elossa oleva juutalaisen kansan jäännös on pelastuva.

"Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen... ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista" (lainaus Roomalaiskirjeestä).

--- Lainaus päättyy ---


Juutalaiset hylkäsivät Jumalan.
Ei etnisillä juutalaisilla ole mitään oikotietä taivaaseen.

Jo Vanhan Testamentin aikana Jumala hylkäsi ne, jotka kääntyivät hänestä pois.
Tuota Raamatun jaetta luetaan aivan väärin.
Tuo kaikki Israel on tietysti vanhan liiton seurakunta + uuden liiton juutalaiset + uuden liiton uskoon tulleet pakanat.
Vanhan liiton seurakuntaan kuuluu mielestäni vain Jumalaan uskovat israelilaiset ja ne muiden kansojen ihmiset, joiden suhde Jumalaan oli oikea.
En tiedä miten Jumala ihmissydäntä katsoo.

Tässä ei tämän enempää.

Aloita halutessasi erillinen Israel-ketju.

Natanael:
Perustinkin Israel-ketjun itse jakamalla edelliset viestit toisesta keskustelusta.

Natanael:
Olen muuttanut aika paljon käsityksiäni Israelin suhteen parin kolmen viime vuoden aikana.

Nyt ajattelen niin, että Israel oli Jumalan suuri suunnitelma Jeesuksen tulemiseksi maailmaan. Ilm.12:1-5
Läheskään kaikki VT:n aikaiset israelilaiset eivät pelastuneet.
VT:n aikana eläneet israelilaiset olivat todellinen seurakunta.
Tuon seurakunnan jatkumo ovat kaikki uuden liiton uskovat. Heitä on ollut ensimmäisestä helluntaista lähtien.

Ne juutalaiset, jotka eivät usko Jeesukseen karsittiin pois Öljypuusta.
Ne pakanat, jotka tulivat ja tulevat uskoon oksastettiin Öljypuuhun. Tietenkin yhtälailla uskoon tulevat juutalaisetkin.
Room.11:17-32


Juutalaisille ei ole toisenlaista pelastustietä. Ei edes lopun ajassa.
Kukaan ei pelastu edes marttyyrikuoleman kautta ns. vihan ajan jälkeen. Ilmestyskirja näyttää marttyyrit alttarin alla eikä päällä.
Ilm.6:9

Jeesuksen sanat viikunapuun lehtien puhkeamisesta on yleisesti ymmerretty täysin väärin.
Samalla tavalla kuin Suomessa koivun lehtien puhkeamisesta tiedetään, että kesä on lähellä tai talvi-iltana kirkkaan tähtitaivaan näkeminen tietää kylmää yötä, samoin on silloin kun nähdään maailman melskeitä, tiedetään, että Jeesuksen tulo on lähellä.
Mark.13 kertoo myös jo tapahtuneesta Jerusakemin hävityksestä. Se tapahtui ennen kuin se sukupolvi katosi, jolle Jeesus sanansa lausui.


Raamatun mukaan, jos juutalaiset tekevät syntiä, heidät karkoitetaan maastaan. Jos he kääntyvät kansana Jumalan puoleen he saavat palata.
Niin tapahtui Nehemian aikana.
Sellaista kääntymistä ei ole meidän aikanamme nähty. Hämmästelenkin sitä miksi juutalaisia ei nyt karkoiteta maastaan.
Toisaalta osa sinne muuttaneesta porukasta ei ole edes juutalaisia.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kasaarit
Kasaarit olivat turkinsukuinen puolipaimentolaiskansa, joka hallitsi 700–900-luvuilla suuria osia Ukrainasta, Etelä-Venäjästä, Kaukasiasta ja Kazakstanista. Juutalaisuudesta tuli kasaarien valtakunnan virallinen uskonto 700- ja 800-lukujen vaihteessa. Kasaarien valta­kunnan on sanottu olleen Euraasian läntisten aroseutujen voimakkain valtio ennen Tšingis-kaanin aikaa.

Šamaaniuskontoja harjoittaneiden kasaarien yläluokka kääntyi juutalaisuuteen 700-luvulla ja 800-luvun alussa. Mahdollisesti näin teki jopa kansan enemmistö. Bysanttilaislähteiden mukaan koko kaani­kunnan väestö oli 800-luvulla juutalaista. Juutalaiset nimet ja hautaustavat levisivät koko kansan piiriin. Syiksi on esitetty alueen vaikutusvaltaisia juutalaiskauppiaita, uskonnollisia pohdiskeluja sekä halua tulla toimeen voimistuvien kristinuskon ja islamin kanssa "neutraalina osapuolena". Bysanttilaislähteet kertovat, että syy juutalaisuuden omaksumiseen oli halu olla neutraali kristittyjen bysanttilaisten ja islamilaisten arabien konfliktissa

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta