Kirjoittaja Aihe: Kuolema  (Luettu 5205 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuolema
« Vastaus #15 : 24.05.18 - klo:16:25 »
Omalla kohdallani tilanne on se, että edellistä suvun sukupolvea on kannettu hautaan jo kymmenkunta vuotta.
Muutama viikko sitten lähti ensimmäinen serkku ennen äitiään.

Toisaalta suvun useimmat rippijuhlat ja lakkiaiset ja muut valmistujaiset on jo juhlittu ja ensimmäiset seuraavan sukupolven häät vietetty.


Hyvin monenlaisissa tunnelmissa ja sisällöillä olen juhlia nähnyt.
Kauan sitten olin usein lähes tuntemattomien ihmisten juhlissa mukana auttamassa.


Jotkut surujuhlat ovat olleet sisällöltään huomattavasti parempia kuin jotkut ilojuhlat.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuolema
« Vastaus #16 : 24.05.18 - klo:16:56 »
Erään uskovan läheiseni koko elämä oli taistojen taivalta.
Vakavat masennukset ja monenlaiset elämän käänteet saattoivat hämmentää niitä, jotka olivat silmänkantaman päässä.

Hänellä oli eräs laulutoive, joka sitten soi muistoseuroissa.

https://www.youtube.com/watch?v=iCiI_0Qp5m8

Ajattelen niin, että nuo olivat ne viimeiset sanat, jotka hän halusi suvulleen sanoa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #17 : 04.12.18 - klo:21:55 »
Kuolemanrajakokemuksia on paljon. Tässä ohjelmassa niistä kerrotaan, itse en ole vielä ehtinyt kuunnella kuin pienen pätkän.
https://areena.yle.fi/1-4342468#autoplay=true
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Kuolema
« Vastaus #18 : 09.12.18 - klo:17:19 »
Mulla on useampaa kertaa ollut mielessä jakaa se havaintoni, miten Mooses ja Joosef elivät sellaisessa läheisyydessä Jumalan kanssa, että Herra kykeni ilmaisemaan heille, että heidän maanpäällinen elämänsä alkaa loppua hyvin pian. He ottivat sen Herralta ja hyväksyivät ja olivat ikään kuin siksi kokonainen ihminen ihan loppuun asti. He siis eivät hajonneet persoonana kun eivät kyenneet hallitsemaan ruumiillista elämäänsä, vaan nöyrtyivät siinäkin luottavaisesti Herran edessä.

On kai aika turvallista kuulla Herralta että mä otan suht kohta pois ihmisten joukosta.

Lieneekö Daavidillakin ollut vastaava kokemus.
Paavalikin  taisi viittasi elämänsä päivien lukumäärän vähenemiseen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #19 : 02.09.19 - klo:09:25 »
Liekö ikääntymisestä johtuvaa, että tämä aihe on jälleen alkanut kiinnostamaan. Hyllyssäni on joitakin kirjoja tästä aiheesta, taidanpa taas kerran ryhtyä niitä lukemaan.

Yksi tällainen pikkukirja on Osmo Tiililän Kuolema. Otan siitä lyhyen lainauksen, jota olisi hyvä miettiä silloin tällöin ja ehkä ottaa erityisesti tuo kursivoitu jonkinlaiseksi ohjeeksi jäljellä olevia päiviä varten:
"Maailma on suuri kuolinhuone, missä pakkanen panee viljan ja myrsky kaataa puut, missä suku tulee ja toinen menee. Lasten polvi ei enää tunne esivanhempia, ja vain harvojen töillä on vuosisatainen merkitys."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kuolema
« Vastaus #20 : 03.09.19 - klo:19:18 »
Liekö ikääntymisestä johtuvaa, että tämä aihe on jälleen alkanut kiinnostamaan. Hyllyssäni on joitakin kirjoja tästä aiheesta, taidanpa taas kerran ryhtyä niitä lukemaan.

Yksi tällainen pikkukirja on Osmo Tiililän Kuolema. Otan siitä lyhyen lainauksen, jota olisi hyvä miettiä silloin tällöin ja ehkä ottaa erityisesti tuo kursivoitu jonkinlaiseksi ohjeeksi jäljellä olevia päiviä varten:
"Maailma on suuri kuolinhuone, missä pakkanen panee viljan ja myrsky kaataa puut, missä suku tulee ja toinen menee. Lasten polvi ei enää tunne esivanhempia, ja vain harvojen töillä on vuosisatainen merkitys."

Taidamme kummatkin tulleen jo elämän ehtoopuolelle ja ehkä peräti loppusuoralle. Voimme lukea monen moista kirjoista, mutta pian saamme sen kokea ja uskon meidän astuvan rajan yli ainoana turvanamme Jeesuksen Kristuksen lunastustyö ja Hänen armonsa. Jos se ei riitä niin minun käy perin huonosti.

Nousi mieleeni eräs runo, kun näitä ajattelin ja kuinka vähän meistä kustakin jää tuleville polville ja historian lehdille.


"Te faaraot, uneksijat pyramiidi-unien,
te olkaa tervehdityt yli vuosien tuhanten.
Ohi kuoleman ahnehtivan, ajan kaukaisuuksia päin
te unenne sinkositte pyramiideja pystyttäin.
Te olkaa tervehdityt yli vuosien tuhanten.
Sinis nousevat pyramiidit, kunis elää ihminen.
Kukin meistäkin mittansa mukaan pyramiidin pystyttää.
Ja sen sydämessä unta pian nukumme sikeää
kuin faaraot, hiljaisina, kuin toukat kuoressaan.
Pyramiidi pysyy ja nähdään.
Mutta faarao unohdetaan."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #21 : 03.09.19 - klo:19:40 »
Taidamme kummatkin tulleen jo elämän ehtoopuolelle ja ehkä peräti loppusuoralle. Voimme lukea monen moista kirjoista, mutta pian saamme sen kokea ja uskon meidän astuvan rajan yli ainoana turvanamme Jeesuksen Kristuksen lunastustyö ja Hänen armonsa. Jos se ei riitä niin minun käy perin huonosti.

Nousi mieleeni eräs runo, kun näitä ajattelin ja kuinka vähän meistä kustakin jää tuleville polville ja historian lehdille.

Ihminen itse haluaisi olla jotain suurta toisten ihmisten silmissä. Näin uskovakin usein ajattelee. Uskon, että Jumala on suunnitellut jokaisen ihmisen elämän, silti Jumalan silmissä suuri voi olla ihmisten silmissä pientä ja päinvastoin. Merkityksellistä on vain se, että ihminen saa olla siinä asemassa, jonka Jumala on hänelle "räätälöinyt" olkoon se sitten pientä tai suurta ihmisten mielissä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.19 - klo:19:46 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #22 : 14.04.20 - klo:13:22 »
Tulin juuri tunnin kävelylenkiltä, karkasin siis karanteenista.

Vastaan tuli eräs uskova tuttavarouva, ei kovin läheisiä olla, mutta joskus on käyty kahveilla kylässä puolin ja toisin. Hänen miehensä oli juuri joutunut sairaalaan monien terveysongelmien vuoksi. Mies ei pysty juttelemaan puhelimessa eikä sairaalassa voi nyt käydä. Mies odottaa jo poispääsyä taivaan kotiin. Ikääkin hänellä on jo yli 80. Muistaa saa rukouksessa, että Jumalan tahto hänen kohdallaan saisi tapahtua.

Sitten toinen tapaus, jonka tämä rouva kertoi. Lähellämme asuva baptistipastori oli runsas viikko sitten kuollut liikenneonnettomuudessa. Hän ajoi paljon polkupyörällä ja siinä sitten joutui auton kanssa vastakkain.

Kun sitä tapahtuma-aikaa tsekattiin, niin tulin siihen tulokseen, että minä tapasin hänet ehkä samana päivänä, saattoi olla niin, että hän oli juuri menossa sinne, missä se onnettomuus sitten sattui. Ehkä olin viimeinen tuttava, jonka hän tapasi, ja siinä tervehdittiinkin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #23 : 01.05.20 - klo:13:09 »
Tulin juuri tunnin kävelylenkiltä, karkasin siis karanteenista.

Vastaan tuli eräs uskova tuttavarouva, ei kovin läheisiä olla, mutta joskus on käyty kahveilla kylässä puolin ja toisin. Hänen miehensä oli juuri joutunut sairaalaan monien terveysongelmien vuoksi. Mies ei pysty juttelemaan puhelimessa eikä sairaalassa voi nyt käydä. Mies odottaa jo poispääsyä taivaan kotiin. Ikääkin hänellä on jo yli 80. Muistaa saa rukouksessa, että Jumalan tahto hänen kohdallaan saisi tapahtua.

Tuon edellisen kirjoitin 14.4. Kävelin äsken samaa reittiä tuon mainitun naapurin ohitse. Vastaan tuli tuon iäkkään veljen lievästi kehitysvammainen poika, joka kertoi, että hänen isänsä kuoli 15.4. Eli siis seuraavana päivänä tuosta kerrotusta tapaamisesta. Hautajaiset on huomenna.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #24 : 06.06.20 - klo:17:06 »
Löysin "sattumalta" tämmöisen linkin, jossa Pekka Reinikainen käsittelee elämän syntyä, ja niitä kahta uskoa, joilla elämän syntyä selitetään: Luominen vaiko evoluutio?

Hieman vasta alkua kuuntelin, pitää kuunnella vähän myöhemmin kokonaan. Voi olla, että linkki on jo täällä, mutta olkoon kertaukseksi. Jotenkin tykkään näistä Reinikaisen puheista…  :) :) :)

https://www.youtube.com/watch?v=_u7wRtwnxRA
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kuolema
« Vastaus #25 : 07.06.20 - klo:01:15 »
Löysin "sattumalta" tämmöisen linkin, jossa Pekka Reinikainen käsittelee elämän syntyä, ja niitä kahta uskoa, joilla elämän syntyä selitetään: Luominen vaiko evoluutio?

Hieman vasta alkua kuuntelin, pitää kuunnella vähän myöhemmin kokonaan. Voi olla, että linkki on jo täällä, mutta olkoon kertaukseksi. Jotenkin tykkään näistä Reinikaisen puheista…  :) :) :)

https://www.youtube.com/watch?v=_u7wRtwnxRA

Itse arvostan Reinikaisen luentoja. Tahdon kuitenkin aloittaa aiheesta keskustelua ja pohtimista enemmän omakohtaisella tasolla kuin "luomisen vaiko  evoluution" vinkkelistä. Yritän kyhätä aloituksen aiheesta "kuoleman lähestyessä" tai jotain sen tapaista. Katsotaanpa onnistuuko se väsyneenä vai pitääkö ottaa ensin tirsat?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #26 : 07.10.20 - klo:23:13 »
Eräs kuolemanrajakokemus löytyy täältä: https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014091318645525

Kyseessä ei ole ns. uskovainen. Kertomus antaa kuitenkin ajattelemisen aihetta mm. siitä näkökulmasta, että kuoleman jälkeen on olemassa välitila, joka ei ei taivas eikä kadotus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #27 : 03.04.21 - klo:12:11 »
Mielessäni on pyörinyt pari asiaa, joista Raamatussakin puhutaan. Kysymys on rukouksesta.

Rukous liittyy erityisesti uskovan ihmisen elämään tässä ajassa. Mutta mitä mieltä ollaan siitä, päättyvätkö rukouksemme kuolemaan? Vai jatkuuko rukous jossain muodossa ajallisen elämämme päättymisen jälkeen?

Raamatussa sanotaan, että Jeesus Kristus on Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme. Pyhä Henki myös rukoilee (Esim. Room. 8:26).

Tämä ajatus on pyörinyt mielessä viime päivinä ehkä erityisesti rakkaan Jukka-veljemme poismenon vuoksi. Jukka rukoili monessa yhteydessä asioittemme puolesta, mutta jatkuvatko hänen rukouksensa rajan toisella puolella? Tietenkin tämä kysymys koskee muitakin jo maaliviivan ylittäneitä. Onko siellä vielä joitakin palvelutehtäviä?
« Viimeksi muokattu: 03.04.21 - klo:12:47 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Kuolema
« Vastaus #28 : 03.04.21 - klo:14:14 »
Mielessäni on pyörinyt pari asiaa, joista Raamatussakin puhutaan. Kysymys on rukouksesta.

Rukous liittyy erityisesti uskovan ihmisen elämään tässä ajassa. Mutta mitä mieltä ollaan siitä, päättyvätkö rukouksemme kuolemaan? Vai jatkuuko rukous jossain muodossa ajallisen elämämme päättymisen jälkeen?

Raamatussa sanotaan, että Jeesus Kristus on Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme. Pyhä Henki myös rukoilee (Esim. Room. 8:26).

Tämä ajatus on pyörinyt mielessä viime päivinä ehkä erityisesti rakkaan Jukka-veljemme poismenon vuoksi. Jukka rukoili monessa yhteydessä asioittemme puolesta, mutta jatkuvatko hänen rukouksensa rajan toisella puolella? Tietenkin tämä kysymys koskee muitakin jo maaliviivan ylittäneitä. Onko siellä vielä joitakin palvelutehtäviä?

Ilm. 8:1-5 "Ja kun Karitsa avasi seitsemännen sinetin,
tuli taivaassa äänettömyys, jota kesti noin puoli hetkeä.
Ja minä näin ne seitsemän enkeliä, jotka seisoivat
Jumalan edessä, ja heille annettiin seitsemän pasunaa.
Ja tuli eräs muu enkeli ja asettui alttarin ääreen
pitäen kultaista suitsutusastiaa, ja hänelle annettiin
paljon suitsukkeita pantavaksi kaikkien pyhien rukouksiin
kultaiselle alttarille, joka oli valtaistuimen edessä.
Ja suitsukkeiden savu nousi pyhien rukousten
kanssa enkelin kädestä Jumalan eteen.
Ja enkeli otti suitsutusastian ja täytti sen alttarin tulella
ja heitti maan päälle; silloin syntyi ukkosenjylinää
ja ääniä ja salamoita ja maanjäristystä.
"

Minä ymmärrän tästä, että rukoukset ovat ikään kuin itsenäisiä olevaisia, jotka jäävät vaikuttamaan, vaikka rukoilijat ovat jo poissa. Ehkä poismenneet itse eivät enää siellä perillä rukoile, mutta heidän rukouksensa vaikuttavat vielä maan päällä.
Mun rakas uskova mummoni kuoli, kun olin 10-v., ja hän oli rukouksen ihminen. Tulin kolmikymppisenä uskoon, vaikka meidän sukuhaarasta ketään ei ollut uskossa, eikä meillä ikinä puhuttu uskonasioista, ei käyty edes ulkokultaisesti kirkossa. Uskon, että mummon rukoukset vaikuttivat, vaikka hän itse lepää rauhassa.
Tämmöisiä pääsiäisajan mietteitä. Herra Jeesus, joka itse rukoilee puolestamme, on hyvä!
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Kuolema
« Vastaus #29 : 03.04.21 - klo:17:51 »
Olen tuolta kannalta usein ajatellut henkilöä nimeltä Maria Kowalski. Hän oli puolalainen nuori nunna, joka kuoli muistaakseni tuberkuloosiin 37 vuotiaana, juuri ennen 2. maailmansodan syttymistä.
Näyttää, että Herra laittoi hänet rukoilemaan oikein toden teolla ihmiskunnan puolesta. Hän myös selväsi ymmärsi hengessä, että jotain kamalaa tulee tapahtumaan Puolalle ja maailmalle pian. Herra kuitenkin otti hänet täältä pois ennenkuin Saksa hyökkäsi Puolaan ja 2. maailmansota alkoi.

Mutta hänen rukouksensa näyttävät vaikuttavan tänne asti. Hän sai erityisen näön juuri Jeesuksen armosta ja yksinkertaisesta sydämen luottamuksesta Jeesukseen.

Hänen rukouksiaan joita hän ilmeisesti kirjoitti, on säilynyt, ja niissä on nähtävissä Jeesuksen syvä armo aivan kaikenlaisia ihmisiä kohtaan, julkisyntisiä, uskova, hänen armostaan pois eksyneitä..... Hän kantoi kaikkia näitä ihmisiä rukouksessa Herralle.