Kirjoittaja Aihe: Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista  (Luettu 7084 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista
« : 16.08.14 - klo:18:06 »
Vapaakirkon sivuilla on esitelty Vapaakirkon oppi.
Yhtenä kohtana on Viimeiset tapahtumat.

Ensimmäinen lihavoituna kirjoitettu kappale on ihan OK.
Mutta sen jatkona oleva toinen kappale hämmentää.

Lainaus
Vapaakirkko on omaksunut Uuden testamentin opetuksen Jeesuksen takaisin tulosta. Tämän mukaan takaisin tulo muodostuu kahdesta toisistaan selvästi erottuvasta osasta.

Ensin Jeesus tulee noutamaan omansa, sekä kuolleet että elävät.
Tuhannen vuoden kuluttua tästä hän tulee tuomarina kaikille.

Mitä tuo oikein tarkoittaa?
« Viimeksi muokattu: 16.08.14 - klo:18:12 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista
« Vastaus #1 : 16.08.14 - klo:20:11 »
Vapaakirkon sivuilla on esitelty Vapaakirkon oppi.
Yhtenä kohtana on Viimeiset tapahtumat.

Ensimmäinen lihavoituna kirjoitettu kappale on ihan OK.
Mutta sen jatkona oleva toinen kappale hämmentää.

Lainaus
Vapaakirkko on omaksunut Uuden testamentin opetuksen Jeesuksen takaisin tulosta. Tämän mukaan takaisin tulo muodostuu kahdesta toisistaan selvästi erottuvasta osasta.

Ensin Jeesus tulee noutamaan omansa, sekä kuolleet että elävät.
Tuhannen vuoden kuluttua tästä hän tulee tuomarina kaikille.

Mitä tuo oikein tarkoittaa?

Tuota pitäisi kysyä vapaakirkollisilta. Ehkä eivät tiedä itsekään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista
« Vastaus #2 : 16.08.14 - klo:20:32 »
Vapaakirkon sivuilla on esitelty Vapaakirkon oppi.
Yhtenä kohtana on Viimeiset tapahtumat.

Ensimmäinen lihavoituna kirjoitettu kappale on ihan OK.
Mutta sen jatkona oleva toinen kappale hämmentää.

Lainaus
Vapaakirkko on omaksunut Uuden testamentin opetuksen Jeesuksen takaisin tulosta. Tämän mukaan takaisin tulo muodostuu kahdesta toisistaan selvästi erottuvasta osasta.

Ensin Jeesus tulee noutamaan omansa, sekä kuolleet että elävät.
Tuhannen vuoden kuluttua tästä hän tulee tuomarina kaikille.

Mitä tuo oikein tarkoittaa?

Tuota pitäisi kysyä vapaakirkollisilta. Ehkä eivät tiedä itsekään.

Ennen tuollianen ajattelu oli käsitykseni mukaan yleistä myös Suomen helluntaiseurakunnissa.
Viime vuosikymmeninä on tuotu esiin myös toisenlaisia käsityksiä.

http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tunnustus_ja_opetus_2/uskon_paakohdat/jeesuksen_paluu_ja_vanhurskaiden_ikuinen_osa

Tämä kannattaa myös lukea. Vilho Hartonen on ollut eräs keskeisimpiä lopunajoista opettavia helluntaiseurakunnissa.
http://jullepartanen.blogspot.fi/2012/08/vilho-hartonen-ja-osittainen-tempaus.html?spref=bl

http://www.reijotelaranta.fi/kirjojen_valintaopas/aikajarjestyksessa/vilho_hartonen_mita_pian_tapahtuu/
« Viimeksi muokattu: 16.08.14 - klo:20:36 kirjoittanut KnutL »

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista
« Vastaus #3 : 16.08.14 - klo:20:43 »
Kyllä yleinen näkemys näissä piireissä on se,
että Jeesus tulee pilviin ja tempaa omansa ja vie Isänsä Kotiin.

Sitten seitsemän vuotta myöhemmin tapahtuu Hänen paluunsa toinen vaihe,
jolloin Hän tulee pyhiensä kanssa takaisin maan päälle ja perustaa
1000 vuotta kestävän Valtakuntansa.

« Viimeksi muokattu: 18.08.14 - klo:09:50 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista
« Vastaus #4 : 16.08.14 - klo:20:52 »
Kyllä yleinen näkemys näissä piireissä on se,
että Jeesus tulee pilviin ja tempaa omansa ja vie Isänsä Kotiin.

Lainaus käyttäjältä: 1. Tess. 4:
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Kun minä menen tulijaa vastaan, silloin mennään meille eikä hänen luokseen.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista
« Vastaus #5 : 16.08.14 - klo:20:55 »
Kirjaimellisesti kääntäen meidät temmataan Häntä kohti.

Mutta minua kiinostaisi nyt tässä ketjussa nimenomaan tuo lainaamani kirjaus.
Mitä se oikein pitää sisällään?

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Helluntailaistyyppinen näkemys viimeisistä tapahtumista ym.
« Vastaus #6 : 16.08.14 - klo:21:16 »
Minulle on opetettu, että
- uskovat temmattaan ennen vihan aikaa Karitsan häihin ja Pyhä Henki lähtee seurakunnan mukana
- vihan ajasta voidaan pelastua vain marttyyri kuoleman kautta <- tuo tarkoittaisi, että ihmiset pelastuisivat oman verensä kautta eivätkä Jeesuksen

- juutalaiset havahtuvat vihan aikana ja ottavat vastaan Jeesuksen

- uskovat hallitsevat maailmaa tuhannen vuotta ennen viimeistä tuomioita, jonka jälkeen <- tuo tarkoittaisi joko, että ne temmatut uskovat joutuisivat elämään toisen kerran maan päällä (ja kokemaan toisen kerran paholaisen tekoja) tai vaihtoehtoisesti osa uskovista olisi temmattuina ja osa (erityisesti juutalaiset) maan päällä hallitsemassa uudessa Jerusalemissa.

- paholainen pääsee aikojen lopulla vielä kerran villitsemään kansoja  <- tuo tarkoittaisi, että 1000v.:n valtakunnan hallinta ei oikein onnistu uskovilta.


Tuo kokonaisuus tuntuu nykyään tosi oudolta ja sekasotkulta.
Tällä hetkellä oikeastaan epäilen kaikkea lopun ajoista (aiemmin) opetettua, eikä minulla ole selkeää kokonaisnäkemystä lopun aikojen tapahtumista.


Jos jotain pitäisi sanoa siitä, miten uskon lopun ajan tapahtumien olevan se on tämä:

Uskovat ovat täällä maan päällä aivan loppuun asti, kunnes Jeesus tulee vain yhden kerran eikä ole olemassa mitään erityistä 1000v. rauhan valtakuntaa. Tämän aikakauden lopussa on tuomio ja sitten luodaan uudet taivaat ja uusi maa.

Pedon merkkiä kantavat jo nyt ne, jotka eivät usko Jeesukseen ja, joilla ei siis ole Jeesuksen merkkiä eli Pyhän Hengen sinettiä.


Lainaus käyttäjältä: Matt. 24:37
Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Nooan päivinä ne, jotka menivät arkkiin pelastuivat. Ne, jotka eivät menneet, hukkuivat.
Ei vedenpaisumuksen jälkeen ollut enää muita elossa kuin Nooan perhekunta.
Kun Jeesus tulee yhden ainoan kerran, hän pelastaa omansa eikä ole olemassa enää muita pelastuksia ja toisia Nooan arkkeja.
« Viimeksi muokattu: 16.08.14 - klo:21:55 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Eräs näkemys viimeisistä tapahtumista
« Vastaus #7 : 16.08.14 - klo:21:44 »
Entäpä ne lopun ajan vainot ja vihan aika?

Lainaus käyttäjältä: Joh.16
1 "Tämän minä olen teille puhunut, ettette loukkaantuisi.
2 He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
3 Ja sen he tekevät teille, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua.

Se lopun ajan viha uskovia kohtaan tulee niiden taholta, jotka luulevat palvelevansa Jumalaa.
Sitä vainon aikaa on eletty jo satoja vuosia.
« Viimeksi muokattu: 16.08.14 - klo:21:55 kirjoittanut KnutL »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista
« Vastaus #8 : 16.08.14 - klo:22:05 »

Jos jotain pitäisi sanoa siitä, miten uskon lopun ajan tapahtumien olevan se on tämä:

Uskovat ovat täällä maan päällä aivan loppuun asti, kunnes Jeesus tulee vain yhden kerran eikä ole olemassa mitään erityistä 1000v. rauhan valtakuntaa. Tämän aikakauden lopussa on tuomio ja sitten luodaan uudet taivaat ja uusi maa.
Mitähän oikeastaan tarkoittaa: "he hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta" (Ilm. 20:6)
Ketkä hallitsevat, ja milloin on tuo 1000 v. jakso?

Minä en ole lainkaan varma niistä opetuksista, että tulee seitsemän vuoden tai kolmen ja puolen vuoden vihan
aika, joska uskovat temmataan pois eli pelastetaan vihasta. Kovin hatara on se perustelu, että
"jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton".
Hatara siksi, että perusteluna on vain tämä yksi lause ( - vai onko muitakin kohtia? - ) ja yhdestä
jakeesta on kehitelty melkoisia oppirakennelmia.

Mielestäni ei ole ollenkaan varmaa, että tuo yksi jae tarkoittaisi juuri sitä mitä asiasta paljon ja itsestäänselvinä asioina opetetaan.

Tänä iltana olin tilaisuudessa, jossa tunnettu henkilö puhui muun ohessa juuri tästä asiasta: vihan ajasta, ylöstempaamisesta,
juutalaisten parannuksenteosta ja tuhatvuotisesta rauhan ajasta. Minua kyllä vaivasi tämä asia, kun hän ei
paljonkaan Sanalla perustellut asiaa, vaikka käsittääkseni tuntee Raamatun hyvin. Puhuipahan vain oppia,
joka on hyvin indoktrinoitu kristillisiin piireihin - näin minä koin asian.


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
- juutalaiset havahtuvat vihan aikana ja ottavat vastaan Jeesuksen

Tuo "havahtuvat" taitaa olla aika lievä ilmaisu. Raamattu käsittääkseni ilmoittaa, että
kaksi kolmasosaa kansasta kuolee, ja jäljelle jäänyt kolmannes joutuu sellaiseen
pätsiin että he lopulta hädässä huutavat Jeesuksen puoleen ja pelastuvat. 

Ja sitä paitsi, ei taida olla kysymys juutalaisista eli Juudan heimosta, vaan
Israelin kansasta eli kaikista muistakin hajaannuksessa elävistä heimoista -
joiden palauttaminen omaan maahansa on nyt vielä tapahtumatta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
- juutalaiset havahtuvat vihan aikana ja ottavat vastaan Jeesuksen

Tuo "havahtuvat" taitaa olla aika lievä ilmaisu. Raamattu käsittääkseni ilmoittaa, että
kaksi kolmasosaa kansasta kuolee, ja jäljelle jäänyt kolmannes joutuu sellaiseen
pätsiin että he lopulta hädässä huutavat Jeesuksen puoleen ja pelastuvat. 

Ja sitä paitsi, ei taida olla kysymys juutalaisista eli Juudan heimosta, vaan
Israelin kansasta eli kaikista muistakin hajaannuksessa elävistä heimoista -
joiden palauttaminen omaan maahansa on nyt vielä tapahtumatta.
Mihin oikeastaan perustuu tuo käsitys juutalaisten pelastumisesta?
Lainaus
37 Toisessa kirjoituksessa taas sanotaan: "He katsovat häneen, jonka ovat lävistäneet."
Ainakin tuo edellä oleva jae pätee kaikkiin uskoon tuleviin.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Mihin oikeastaan perustuu tuo käsitys juutalaisten pelastumisesta?
Lainaus
37 Toisessa kirjoituksessa taas sanotaan: "He katsovat häneen, jonka ovat lävistäneet."
Ainakin tuo edellä oleva jae pätee kaikkiin uskoon tuleviin.
Niin... miten tämä pitäisi ymmärtää (Sak. 13):

7 Heräjä, miekka, minun paimentani vastaan ja minun lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö paimenta, ja joutukoot lampaat hajallensa; mutta minä käännän jälleen käteni pienimpiä kohden.
8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Mihin oikeastaan perustuu tuo käsitys juutalaisten pelastumisesta?
Lainaus
37 Toisessa kirjoituksessa taas sanotaan: "He katsovat häneen, jonka ovat lävistäneet."
Ainakin tuo edellä oleva jae pätee kaikkiin uskoon tuleviin.
Niin... miten tämä pitäisi ymmärtää (Sak. 13):

7 Heräjä, miekka, minun paimentani vastaan ja minun lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö paimenta, ja joutukoot lampaat hajallensa; mutta minä käännän jälleen käteni pienimpiä kohden.
8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".
Jos unohtaa kaikki aiemmat opetukset siitä, että tuo kuuluu erityisesti johonkin tulevaan lopun aikaan, tuon voi ajatella tapahtuneen ja tapahtuvan jatkuvasti Jeesuksen ajoista alkaen, kun tuon ajattelee hengellisesti eikä jonain ajallisena sotana. Ehkä joku historiallinenkin tuollainen tapahtumakin on ollut. Onkohan nuo kolmannekset otettava ihan kirjaimellisesti vai olisiko kyseessä vain enemmistö ja vähemmistö?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vapaakirkon näkemys viimeisistä tapahtumista
« Vastaus #13 : 17.08.14 - klo:08:14 »
Vapaakirkko esittelee sivuillaan Viimeiset tapahtumat, ja aloittaa esityksen näin:

Lainaus
Vapaakirkko on omaksunut Uuden testamentin opetuksen Jeesuksen takaisin tulosta. Tämän mukaan takaisin tulo muodostuu kahdesta toisistaan selvästi erottuvasta osasta.

Ensin Jeesus tulee noutamaan omansa, sekä kuolleet että elävät.


Tähän en voi sanoa kuin Aamen!
Ensimmäinen osa Jeesuksen takaisin tulosta on se,
minkä Hän lupasi omilleen, kun alkoi puhua poismenostaan: 

Lainaus
Älköön teidän sydämenne olko murheellinen.
Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa Minuun.
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa.
Jos ei niin olisi, sanoisinko Minä teille,
että minä menen valmistamaan teille sijaa?
Ja vaikka Minä menen valmistamaan teille sijaa,
tulen Minä takaisin ja otan teidät tyköni,
että tekin olisitte siellä, missä Minä olen.
  Joh 14:1-3


Tämä tapahtuma koskee vain Jeesuksen omia.
Hän noutaa silloin meidät tykönsä ja vie Isänsä Kotiin,
missä Hän itse nyt on, ja jonne on valmistanut meille asuinsijaa.




« Viimeksi muokattu: 17.08.14 - klo:08:20 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Mihin oikeastaan perustuu tuo käsitys juutalaisten pelastumisesta?
Lainaus
37 Toisessa kirjoituksessa taas sanotaan: "He katsovat häneen, jonka ovat lävistäneet."
Ainakin tuo edellä oleva jae pätee kaikkiin uskoon tuleviin.
Niin... miten tämä pitäisi ymmärtää (Sak. 13):

7 Heräjä, miekka, minun paimentani vastaan ja minun lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö paimenta, ja joutukoot lampaat hajallensa; mutta minä käännän jälleen käteni pienimpiä kohden.
8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".
Jos unohtaa kaikki aiemmat opetukset siitä, että tuo kuuluu erityisesti johonkin tulevaan lopun aikaan, tuon voi ajatella tapahtuneen ja tapahtuvan jatkuvasti Jeesuksen ajoista alkaen, kun tuon ajattelee hengellisesti eikä jonain ajallisena sotana. Ehkä joku historiallinenkin tuollainen tapahtumakin on ollut. Onkohan nuo kolmannekset otettava ihan kirjaimellisesti vai olisiko kyseessä vain enemmistö ja vähemmistö?
Tässä tullaankin sitten siihen kysymykseen, ovatko ennustukset vertauskuvallisia, "hengellisesti tulkittavia", vai toteuttaako Jumala sanansa pilkuntarkasti.

"Hengellinen tulkinta" johtaa tai on johtanut monenlaisiin, mielikuvituksellisiinkin näkemyksiin tulevasta - mutta niin on tuota pilkuntarkkaakin ilmoitusta tulkittu monella tavalla. Siis: vaikka jokin ennustus toteutuisi konkreettisesti ja juuri niinkuin on kirjoitettu, niin sen tulkitseminen etukäteen on vaikeaa ja voi johtaa aivan vääriin tulkintoihin.

Esimerkki: kuka olisi etukäteen osannut kertoa, milloin ja miten toteutuu ennustus "Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole"? Silti tämä toteutui erittäin konkreettisesti.