Kirjoittaja Aihe: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä  (Luettu 71749 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #315 : 30.06.20 - klo:11:36 »
Vapaat suunnat ovat mielestäni opillisesti lähempänä katolisuutta kuin ev.lut. Jos taas katsotaan ulkoisia asioita, niin luterilaisuus on katolisuutta lähempänä kuin vapaat suunnat.

Lyhyesti voi todeta, että "puhtaimmassa" luterilaisuudessa pelastus on yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Katolisuudessa ja vapaissa suunnissa pelastus on uskosta, armosta ja Kristuksen tähden. Mutta ei yksin niistä (kuin korkeintaan teoriassa). Luterilaisuudessa esiintyy suuntauksia, että tuo "yksin" tarkoittaa sitä, että ihmisellä ei ole mitään tekemistä oman pelastumisensa asiassa. Mutta ei edes Luther ollut sillä kannalla, vaan hän puhuu pelastuksen vastaanottamisesta. Toinen luterilainen "suuri nimi", C.F.W. Walther oli tässä samalla kannalla.

Historian tuntemus auttaa nykypäivän ilmiöiden ymmärtämisessä, koska samat asiat toistuvat vuosisadasta toiseen. Saattavat tosin tulla hieman eri paketissa.

Tämä vanha keskustelu muistui mieleeni, kun selasin vanhoja papereitani poistaakseni niistä tarpeettomia. Eräästä lehtileikkeestä sain vahvistusta edellä sanottuun:

"Luterilaisen kirkon toimitaloon kokoontui viikko sitten edustajia eri kirkkokunnista keskustelemaan vanhurskauttamisesta. Kokouksen merkittävin anti oli, että vapaiden suuntien - Helluntaiherätys, Vapaakirkko, baptistit, metodistit - edustajat totesivat olevansa lähempänä katolista kuin luterilaista oppia vanhurskauttamisesta."

Lähde: Kristityn Vastuu 27.11.1997

Mielenkiintoista on se, että edelliseen mukaan he itse totesivat asian.

Nostan tämän jälleen pintaan, koska tuo mainittu Kristityn Vastuun leike putkahti jälleen esiin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #316 : 30.06.20 - klo:14:28 »
Jeesus kertoo tässä, mitä ovat vanhurskauttavat teot:

-ruoan antaminen nälkäiselle
-juoman antaminen janoiselle
-alastoman vaatettaminen
-muukalaisen vastaanottaminen
-sairaiden luona käyminen
-vankien luokse meneminen

"Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen,
mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
(Matt. 25: 40, 45-46)

"Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa,
ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan."
(Matt. 16:27)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #317 : 30.06.20 - klo:14:35 »
Kun tuota vanhurskauttavien tekojen listaa katsoo, niin armo jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Ainakin minulle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #318 : 30.06.20 - klo:15:05 »
Kun tuota vanhurskauttavien tekojen listaa katsoo, niin armo jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Ainakin minulle.
Jumalan armo on ainoa vaihtoehto syntiselle! Luterilaisen pääperiaatteen mukaan pelastus on yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden ilman ihmistekoista uskonratkaisua.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #319 : 30.06.20 - klo:15:06 »
Vanhurskauttavilla, hurskailla tms. teoilla ei voi tietenkään ansaita itselleen pelastusta.
Jeesus on jo ansainnut meille pelastuksen ristinkuolemallaan.

Kuitenkaan Jeesus ei sano, että Jumalan mielen mukaisten eli vanhurskaiden tekojen vaihtoehtona olisi armo.
Hän nimenomaan kehottaa tekemään hyviä tekoja,
eikä turvautumaan niiden sijasta vain armoon.
Jumalaa ei voi mielistellä, mutta Hänen ilmoittamaansa tahtoon voi mukautua.

"Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin;
niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille."
(Luuk. 6:35)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #320 : 30.06.20 - klo:15:25 »
Jeesus kertoo tässä, mitä ovat vanhurskauttavat teot:

-ruoan antaminen nälkäiselle
-juoman antaminen janoiselle
-alastoman vaatettaminen
-muukalaisen vastaanottaminen
-sairaiden luona käyminen
-vankien luokse meneminen

"Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen,
mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
(Matt. 25: 40, 45-46)

"Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa,
ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan."
(Matt. 16:27)

Olen usein pohtinut tuota kohtaa kuten varmaan muutkin.  Ainakin siinä tulee esille, miten Jeesus täysin samastuu kärsivään ihmiseen. Ja ilmeisesti se myös ilmaisee sen onko Kristus saanut meissä muotoa.

Se osoittaa myös sen, että muukalaisena ei ole helppoa ja helposti joutuu syrjityksi. :-\

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #321 : 30.06.20 - klo:15:25 »
Minä kyllä ajattelisin niin, että teot eivät vanhurskauta. Vaan teot voivat osoittaa että tekijä on vanhurskas eli oikeamielinen. Vanhurskaus ei ole tekojen hedelmä, vaan teot ovat vanhurskauden hedelmä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #322 : 30.06.20 - klo:15:48 »
Minulla on kaksi specifiä aluetta, mihin olen saanut koulutuksen: rikollinen ajattelu ja siitä juontuva käyttäytyminen ja toisaalta PTSD.
Vastakohtana tuolle: oikeamielinen ajattelu ja siitä juontuvat teot. Vanhurkas ihminen ja vanhurskaat teot.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #323 : 30.06.20 - klo:15:56 »
Minulla on kaksi specifiä aluetta, mihin olen saanut koulutuksen: rikollinen ajattelu ja siitä juontuva käyttäytyminen ja toisaalta PTSD.
Vastakohtana tuolle: oikeamielinen ajattelu ja siitä juontuvat teot. Vanhurkas ihminen ja vanhurskaat teot.

Se mitä olen oppinut on, että rikollisen ja tavissyntisen ajattelu ei eroa oikein muuten kuin volyymi on erilainen. Raamattu kumma kyllä osoittaa juuri saman ajatuksen. Eli siis toimii peilinä sille, miten ajattelen syntisenä ihmisenä.

Laitoinko ton viestin tähän ketjuun?? Se oli moka, tsekkaan.

Taisto, siirsitkö jotenkin tuon lainauksen coronaketjusta tänne??

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #324 : 30.06.20 - klo:15:58 »
Olen opetellut ja todennut hyödylliseksi välttää joka asiassa
syy-seuraus-ajattelua.
Jeesus ei opettanut, että vanhurskaus aiheuttaa hyviä tejoja,
eikä että hyvät teot tuottavat vanhurskautta.
Hän ainoastaan kehotti olemaan vanhurskas ja elämään hyvin ja oikein.

Inhimillinen vanhurskaus on kai samaa kuin hurskaus, siis hyveellisyys ja puhtaus.
Se ei ole pelastava ilmiö.
Vain Jumala on oikeasti vanhurskas, ja koska Kristus on Jumala,
Hänen veressään uskovatkin on oikeasti vanhurskautettu
eli saatettu kelvollisiksi Jumalan edessä.

Tämän vanhurskautuksen ihminen ottaa uudestisyntyessään vastaan.
Se on asema Jumalan edessä, eikä se perustu ihmisen tekemisiin, tunteisiin, uskonnollisiin harjoituksiin tms.
Jumala pelastaa vanhurskauttamansa ihmiset kadotustuomiolta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #325 : 30.06.20 - klo:16:03 »
Jeesus toteaa: "te, jotka olette pahoja, osaatte antaa hyviä lahjoja"..

Hän todella tuntee ihmissydämen.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #326 : 30.06.20 - klo:16:17 »
Minulla on kaksi specifiä aluetta, mihin olen saanut koulutuksen: rikollinen ajattelu ja siitä juontuva käyttäytyminen ja toisaalta PTSD.
Vastakohtana tuolle: oikeamielinen ajattelu ja siitä juontuvat teot. Vanhurkas ihminen ja vanhurskaat teot.

Se mitä olen oppinut on, että rikollisen ja tavissyntisen ajattelu ei eroa oikein muuten kuin volyymi on erilainen. Raamattu kumma kyllä osoittaa juuri saman ajatuksen. Eli siis toimii peilinä sille, miten ajattelen syntisenä ihmisenä.

Laitoinko ton viestin tähän ketjuun?? Se oli moka, tsekkaan.

Taisto, siirsitkö jotenkin tuon lainauksen coronaketjusta tänne??
Joo, siis kopioin sieltä toisesta ketjusta tuon verran tekstiä ja liitin sen tänne kirjoittamaan viestiin.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #327 : 30.06.20 - klo:16:27 »
Olen opetellut ja todennut hyödylliseksi välttää joka asiassa
syy-seuraus-ajattelua.
Jeesus ei opettanut, että vanhurskaus aiheuttaa hyviä tejoja,
eikä että hyvät teot tuottavat vanhurskautta.
Minun on vaikea ymmärtää tuota mitä sanot syistä ja seurauksista. Mutta ehkä joskus opin ymmärtämään mitä tarkoitat  ???

Toisaalta, kyllähän sinä yhdessä viestissä kerroit, että Jeesus luetteli mitkä ovat vanhurskauttavat teot. Eli mitkä ovat syyt ja mitkä seuraukset.
« Viimeksi muokattu: 30.06.20 - klo:16:33 kirjoittanut Taisto »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #328 : 30.06.20 - klo:16:32 »
Minulla on kaksi specifiä aluetta, mihin olen saanut koulutuksen: rikollinen ajattelu ja siitä juontuva käyttäytyminen ja toisaalta PTSD.
Vastakohtana tuolle: oikeamielinen ajattelu ja siitä juontuvat teot. Vanhurkas ihminen ja vanhurskaat teot.

Se mitä olen oppinut on, että rikollisen ja tavissyntisen ajattelu ei eroa oikein muuten kuin volyymi on erilainen. Raamattu kumma kyllä osoittaa juuri saman ajatuksen. Eli siis toimii peilinä sille, miten ajattelen syntisenä ihmisenä.

Laitoinko ton viestin tähän ketjuun?? Se oli moka, tsekkaan.

Taisto, siirsitkö jotenkin tuon lainauksen coronaketjusta tänne??
Joo, siis kopioin sieltä toisesta ketjusta tuon verran tekstiä ja liitin sen tänne kirjoittamaan viestiin.

Okei.

Itse olen tullut tähän johtopäätökseen: kaikissa meissä asuu pieni psykopaatti.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Ajan ilmiöt hengellisessä kentässä
« Vastaus #329 : 30.06.20 - klo:16:45 »
Minulla on kaksi specifiä aluetta, mihin olen saanut koulutuksen: rikollinen ajattelu ja siitä juontuva käyttäytyminen ja toisaalta PTSD.
Vastakohtana tuolle: oikeamielinen ajattelu ja siitä juontuvat teot. Vanhurkas ihminen ja vanhurskaat teot.

Se mitä olen oppinut on, että rikollisen ja tavissyntisen ajattelu ei eroa oikein muuten kuin volyymi on erilainen. Raamattu kumma kyllä osoittaa juuri saman ajatuksen. Eli siis toimii peilinä sille, miten ajattelen syntisenä ihmisenä.

Laitoinko ton viestin tähän ketjuun?? Se oli moka, tsekkaan.

Taisto, siirsitkö jotenkin tuon lainauksen coronaketjusta tänne??
Joo, siis kopioin sieltä toisesta ketjusta tuon verran tekstiä ja liitin sen tänne kirjoittamaan viestiin.

Okei.

Itse olen tullut tähän johtopäätökseen: kaikissa meissä asuu pieni psykopaatti.
Diagnostiikka muuten kuuluu vain lääkärille, ja psykopatia psykiatriaan erikoistuneelle. Vaikeimpia diagnosoitavat ovat persoonallisuushäiriöt, siksi toivoisin, ettei niitä viskellä huolettomasti.