Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32658 kertaa)

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Ensin on 1000v valtakunta, jossa Jeesus hallitsee Israelista käsin. Sen jälkeen tuhoutuu universumi ja  tulee uusi maa ja taivas ja on Uuden Jerusalemin aika joka jatkuu ikuisesti. Näin olen asian käsittänyt.


2. Pietarin kirje 3
10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.

12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.

Johanneksen ilmestys 20

6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
9 Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.

Apostolien teot 1

6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Niin, ne täyttyivät silloin(paitsi ennustukset Messiaasta), eikä Jumala peruuta niitä lupauksia. Ne saavat lopputäyttymyksensä, kun Jeesus perustaa Israelille valtakunnan.

Israelilaiset itse peruuttivat.


Jeesus on jo perustanut valtakuntansa.


20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".


Millä perusteella voidaan ohittaa em. Jeesuksen sanat?
Valehteliko Jeesus?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Ensin on 1000v valtakunta, jossa Jeesus hallitsee Israelista käsin.

Tuohon ei oikein löydy Raamatusta perusteita.
Vrt. edellinen viestini.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Niin, ne täyttyivät silloin(paitsi ennustukset Messiaasta), eikä Jumala peruuta niitä lupauksia. Ne saavat lopputäyttymyksensä, kun Jeesus perustaa Israelille valtakunnan.

Israelilaiset itse peruuttivat.


Jeesus on jo perustanut valtakuntansa.


20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".


Millä perusteella voidaan ohittaa em. Jeesuksen sanat?
Valehteliko Jeesus?

Se ei tullut silloin nähtävällä tavalla, vaan sisäisesti, myöhemmin se tulee nähtävällä tavalla.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Ensin on 1000v valtakunta, jossa Jeesus hallitsee Israelista käsin.

Tuohon ei oikein löydy Raamatusta perusteita.
Vrt. edellinen viestini.

Löytyy esim.Ilmestyskirjasta

4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
« Viimeksi muokattu: 15.08.20 - klo:18:55 kirjoittanut lukija »

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Niin, ne täyttyivät silloin(paitsi ennustukset Messiaasta), eikä Jumala peruuta niitä lupauksia. Ne saavat lopputäyttymyksensä, kun Jeesus perustaa Israelille valtakunnan.

Israelilaiset itse peruuttivat.


Niin, mutta lupaukset ovat silti voimassa, ja kun juutalaiset kääntyvät, saavat he jälleen omistaa nämä lupaukset, vai onko seuraavakin jo toteutunut:

Jesaja 11

6 Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
7 Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
8 Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
9 Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
10 Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
11 Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Ensin on 1000v valtakunta, jossa Jeesus hallitsee Israelista käsin.

Tuohon ei oikein löydy Raamatusta perusteita.
Vrt. edellinen viestini.

Löytyy esim.Ilmestyskirjasta

4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

Tuossa puhutaan hallitsemisesta. Tuossa ei puhuta maanpäällisestä valtakunnasta mitään.


Tuhat niin kuin muutkin Ilmestyskirjan luvut ovat symbolisia.

« Viimeksi muokattu: 15.08.20 - klo:19:10 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Niin, ne täyttyivät silloin(paitsi ennustukset Messiaasta), eikä Jumala peruuta niitä lupauksia. Ne saavat lopputäyttymyksensä, kun Jeesus perustaa Israelille valtakunnan.

Israelilaiset itse peruuttivat.


Niin, mutta lupaukset ovat silti voimassa, ja kun juutalaiset kääntyvät, saavat he jälleen omistaa nämä lupaukset, vai onko seuraavakin jo toteutunut:

Jesaja 11

6 Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
7 Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
8 Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
9 Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
10 Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
11 Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.


Kuudes jae alkaa sanalla 'silloin'

Milloin on silloin?

Luvun alkujakeet kertovat sen milloin on silloin:


1 Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa.
2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.


Jesajassa kerrotaan Vanhan Testamentin kielellä Jeesuksesta ja seurakunnasta.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Niin, ne täyttyivät silloin(paitsi ennustukset Messiaasta), eikä Jumala peruuta niitä lupauksia. Ne saavat lopputäyttymyksensä, kun Jeesus perustaa Israelille valtakunnan.

Israelilaiset itse peruuttivat.


Niin, mutta lupaukset ovat silti voimassa, ja kun juutalaiset kääntyvät, saavat he jälleen omistaa nämä lupaukset, vai onko seuraavakin jo toteutunut:

Jesaja 11

6 Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
7 Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
8 Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
9 Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
10 Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
11 Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.


Kuudes jae alkaa sanalla 'silloin'

Milloin on silloin?

Luvun alkujakeet kertovat sen milloin on silloin:


1 Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa.
2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.


Jesajassa kerrotaan Vanhan Testamentin kielellä Jeesuksesta ja seurakunnasta.

kannattaa lukea mitä on "silloin" sanan edellä

3 Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
4 vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
5 Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side.

Eli kun Herra on tuomitsemassa ja jakamassa oikeutta jne, on "silloin".

Voiko nyt imeväinen mennä leikkimään kyyn kanssa?
« Viimeksi muokattu: 15.08.20 - klo:19:35 kirjoittanut lukija »

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Ensin on 1000v valtakunta, jossa Jeesus hallitsee Israelista käsin.

Tuohon ei oikein löydy Raamatusta perusteita.
Vrt. edellinen viestini.

Löytyy esim.Ilmestyskirjasta

4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

Tuossa puhutaan hallitsemisesta. Tuossa ei puhuta maanpäällisestä valtakunnasta mitään.


Tuhat niin kuin muutkin Ilmestyskirjan luvut ovat symbolisia.

Jos hallitaan, on oltava jotain hallittavaakin.

Luuk. 19:17

Ja hän sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia'.

Matt. 19:28

Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Niin, ne täyttyivät silloin(paitsi ennustukset Messiaasta), eikä Jumala peruuta niitä lupauksia. Ne saavat lopputäyttymyksensä, kun Jeesus perustaa Israelille valtakunnan.

Israelilaiset itse peruuttivat.


Niin, mutta lupaukset ovat silti voimassa, ja kun juutalaiset kääntyvät, saavat he jälleen omistaa nämä lupaukset, vai onko seuraavakin jo toteutunut:

Jesaja 11

6 Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
7 Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
8 Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
9 Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
10 Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
11 Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.


Kuudes jae alkaa sanalla 'silloin'

Milloin on silloin?

Luvun alkujakeet kertovat sen milloin on silloin:


1 Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa.
2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.


Jesajassa kerrotaan Vanhan Testamentin kielellä Jeesuksesta ja seurakunnasta.

kannattaa lukea mitä on "silloin" sanan edellä

3 Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
4 vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
5 Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side.

Eli kun Herra on tuomitsemassa ja jakamassa oikeutta jne, on "silloin".

Voiko nyt imeväinen mennä leikkimään kyyn kanssa?

Tuo on kuvainnollista puhetta hengellisestä todellisuudesta.


Tällaista on tuo oikeuden käyminen:


18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Ensin on 1000v valtakunta, jossa Jeesus hallitsee Israelista käsin.

Tuohon ei oikein löydy Raamatusta perusteita.
Vrt. edellinen viestini.

Löytyy esim.Ilmestyskirjasta

4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

Tuossa puhutaan hallitsemisesta. Tuossa ei puhuta maanpäällisestä valtakunnasta mitään.


Tuhat niin kuin muutkin Ilmestyskirjan luvut ovat symbolisia.

Jos hallitaan, on oltava jotain hallittavaakin.

Luuk. 19:17

Ja hän sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia'.

Matt. 19:28

Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

Kun uskova kuolee, hän elää.
Jeesus sanoi: joka uskoo minuun, ei ikinä kuole.

Ristin ryöväri kuoltuaan alkoi elää.

Nuo Ilmestyskirjan marttyyrit elävät.

Raamattu ei kerro millaista hallitseminen täsmälleen on.


On turha takertua siihen millainen maailma on nyt.
Jumala hallitsee maailmaa, vaikka näemme kaikenlaista pahaa ympärillämme.

Ymmärrän niin, että edesmenneillä pyhillä on jo nyt jonkinlainen hallintavalta. Missä ja mitä, en tiedä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Natanael: sanoit että jos Jumala on vuonna 1948 antanut luvatun maan kansalleen, niin siitä voi päätellä että Jumalan määräämä kirous on poistunut, eli ei ole enää voimassa. Siis siitä päätellen, että kansa ei ole kääntynyt Jumalan puoleen, mutta silti on päässyt heille luvattuun maahan.

Mutta suuri määrä juutalaisia on kuitenkin päässyt maahansa, ja heitä muuttaa sinne jatkuvasti lisää. Miten Jumala voi sallia tämän, jos (kun) kansa ei ole kääntynyt? Tässä on selvä ristiriita.

Mainitsit, että ortodoksijuutalaiset eivät pidä tilannetta (valtiota) Jumalan antamana. Onko heillä ajatus, että täytyisi olla myös temppeli, vanhan liiton jumalanpalvelus ja uhritoimitukset? Vanha liitto ei sillä tavalla enää palaa, koska uusi liitto on olemassa.

Sanoit myös, että juutalaiset pitäisi häätää pois maasta, koska he eivät ole kääntyneet. Miksi Jumala ei siis häädä heitä pois?

Jotakin ristiriitaa ajattelussamme on... minusta vaikuttaa siltä, että meidän molempien ajattelun logiikka törmää johonkin läpipääsemättömään muuriin (enkä tarkoita sillä Itkumuuria  ;) )
« Viimeksi muokattu: 16.08.20 - klo:12:43 kirjoittanut Taisto »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jumala sallii kansojen muuttavan maasta toiseen. Sellaista on tapahtunut paljonkin vuosituhansien aikana.

Se, että juutalaiset, uskonnokseen juutalaisuuden ottaneet ja muut Israeliin haluavat sinne muuttavat, osoittaa mielestäni sitä, ettei asialla ole enää merkitystä hengellisessä mielessä.


Juutalaisuus periytyy äidin kautta.
Mistä lähtien on noin ollut?

Israelissa on nykyään juutalaisiksi luokiteltuja noin 75 prosenttia väestöstä.
Moniko heistä on Jaakobin jälkeläisiä?
Ketä sinne Israeliin halutaan, uskonnoltaan juutalaisia vai Jaakobin jälkeläisiä?




Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Israelin kansa Jumalan itselleen kutsumana erityisryhmänä on vahvasti ja toistuvasti esillä sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa.
Tällä asialla on suuri hengellinen merkitys myös kristittyjen tulevissa kohtaloissa.
Jumala yksin päättää siitä, ketkä ovat hengellisesti ja kansallisuudeltaan juutalaisia.

Ihmisten ristiriitaiset mielipiteet juutalaisista, juutalaisuudesta ja
Israelista kansana ja valtiona eivät voi määrätä Jumalaa muuttamaan liittoaan ja lupauksiaan, jotka sisältyvät Hänen Sanaansa.