Kirjoittaja Aihe: Paatumus a la faarao  (Luettu 7695 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #30 : 02.05.18 - klo:21:29 »
Mitä tuo Mooseksen sauva kertoo summatuna?
Se mitä aiemmissa viesteissäni kirjoitin, on pääosin Raamatun sanaa.

Se mitä nyt kirjoitan on tulkintaa:

Jumala tuli todelliseksi Moosekselle Hoorebilla. Toisaalta Mooseksesta sanotaan toisaalla

15 Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.

Tuo jae on viittaus Jeesukseen.

Mooses meni Jeesuksen kaltaisuudessa israelilaisten eteen ja heitti sauvansa maahan.
Jeesus tuli maailmaan, tuli synniksi ja ripustettiin vaskikäärmeen lailla.

Veri tässä yhteydessä ei tarvinne enempää selittämistä.
Sellaisen huomion voi kuitenkin tehdä, että Egyptistä ei päästy ennen kuin koko Egypti oli nähnyt veren
eli tämä ei voinut toteutua "Päästä minun kansani palvelemaan minua erämaassa"

Mooseksen sauva avasi tien pois Egyptistä, pelastukseen. Kokonaisuuteen kuului tietysti myös pääsiäislammas ja verensivelyt sekä pilvenpatsaan siirtyminen israelilaisten ja egyptiläisten väliin.

Mooseksen sauvalla lyötiin kalliota ja niin israelilaiset saivat juoda elämän vettä.

Kun israelilaiset joutuivat taisteluun Mooses oli sauvansa kanssa vuorella rukoilemassa ja tuomassa voittoa amalekilaisista. Amalekilaiset kuvaavat uskovan lihaa tai lihallisuutta.
« Viimeksi muokattu: 02.05.18 - klo:23:44 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #31 : 02.05.18 - klo:22:09 »
Mooseksen sauva ja heinäsirkkavitsaus sekä pimeys viittaavat selvästi Ilmestyskirjaan.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #32 : 03.05.18 - klo:15:07 »
Mietiskelin vielä tuota Niilin ja Egyptin vesien muuttumista vereksi.
Egyptiläisille tuo oli ja on inhotus (ja tietysti olisi luonnollisessa mielessä meillekin).

Toinen kohta missä esiintyy veri on israelilaisten kohdalla liittyen pääsiäispäivän teurastamiseen ja veren sivelyyn ovipieliin.

Ei taida olla ihan sattuma, että nuo molemmat asiat tapahtuivat.


Toisille veri on inhotus, toisille pelastus. Tänäkin päivänä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #33 : 03.05.18 - klo:17:32 »
Mulle nuo vitsaukset ja Mooseksen meno faaraon puheille on niin kuin olennaisimmalta osaltaan sitä, että Jumalan todellisuus ikään kuin leikkasi tosi selvästi ja vakuuttavasti tämän maailman kuvioita.

Jeesuksen tulo maailmaan on samalla tavalla radikaali Jumalan todellisuuden ilmeneminen. Tai itse asiassa Jumalan itsensä ilmestyminen ihmisten maailmaa.

Tietty jo kun Jumala ilmestyi Aabrahamille se tapahtui jo silloin.
Jumala vaan tulee ja sanoo :"Minä olen"
Ja alkaa tapahtua.

Ja silti kaikkien noiden pisteiden välilläkin tapahtui tosi paljon.

Tulee mieleen että Jeesus itse sanoi että Laki ja profeetat puhuvat hänestä!

Se on kanssa sitten tuollainen "uusi piste", kun Jeesus tulee takaisin. Jumala ilmestyy ihmisten keskelle.
(vrt. nimi Immanuel)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #34 : 03.05.18 - klo:20:33 »

Kun israelilaiset joutuivat taisteluun Mooses oli sauvansa kanssa vuorella rukoilemassa ja tuomassa voittoa amalekilaisista. Amalekilaiset kuvaavat uskovan lihaa tai lihallisuutta.

Ehkä tuon voisi sanoa niinkin, että faarao kuvaa sitä voimaa, joka yrittää estää ihmistä pääsemästä Egyptistä.
Amalekilaiset kuvaavat sitä voimaa, joka estää/yrittää estää uskovaa pääsemästä uskossa ja pyhityksessä eteenpäin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #35 : 03.05.18 - klo:20:41 »
Osaltaan faaraon paatumukseen luultavasti vaikuttivat tietäjät, toisen käännöksen mukaan loitsijat.
He pystyivät joihinkin samoihin ihmetekoihin kuin Mooses ja Aaron.
Tavallaan heidän tekonsa laimensivat Jumalan vaikuttamia ihmeitä.

Tuttua nykypäivästäkin, vaikka esim. silmänkääntötemppu ei tietenkään ole mikään ihme.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #36 : 03.05.18 - klo:20:50 »
Egyptin noidat pystyivät
-muuttamaan sauvansa käärmeiksi
-muuttamaan veden vereksi
-saamaan sammakoita tulemaan

Käärmeet, veri ja sammakot. Tuollaisia näkyy jopa lasten sarjakuvissa, kun kuvataan noitia.

Noidat eivät pystyneet luomaan tomusta sääskiä.
Jopa he myönsivät, että kyseessä oli Jumalan ihme.

"Niin tietäjät sanoivat faraolle: "Tämä on Jumalan sormi". Mutta faraon sydän paatui, eikä hän kuullut heitä, niinkuin Herra oli sanonutkin."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #37 : 05.05.18 - klo:17:32 »
Torstaina kun olin tuskissani erään työasian suhteen, koin että Herra jotenkin puhui minulle noiden Raamatun kohtien  kautta........koskapa niitä olin lukemassa.
Herra suojasi valitsemaansa kansaa sen siten että antoi tuomion mennä ohi heidän kotiensa, kun olivat sivelleet verta ovipieliinsa.

Tuo kuva, että Herra antaa jonkin pahan mennä ohi, tuli sydämmelleni.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #38 : 09.06.18 - klo:12:04 »
Jotain ihan muuta netistä etsiessään tuli vastaan tähän ketjuun liittyvä kirjoitus


"Monet ovat lukeneet kauhulla kertomuksia israelilaisten lähdöstä Egyptistä. Monesti lukijoiden kommentit ovat samantapaisia kuin baarissa juopuneiden asiakkaiden, jotka jakelevat neuvoja nurkassa painivalle järjestyksenvalvojalle: ”sinä käytät aivan liian kovia otteita!”. Tarkka lukija kuitenkin huomaa, että vitsaukset, joita Jumala antaa, ovat vastausta Faraon lauseeseen: ”Kuka on Herra, että minun olisi toteltava häntä ja päästettävä Israelin kansa menemään? Minä en tunne Herraa, enkä aio päästää Israelia.” (2. Moos. 5:2). Jumala osoittaa Faraolle olevansa vahvempi kuin Egyptin jumalat. Kaikki vitsaukset kohdistuvat itse asiassa Egyptin monia epäjumalia vastaan, kuten jae 2. Moos. 12:12 antaa ymmärtää (”Minä, Herra, annan tuomioni kohdata kaikkia Egyptin jumalia.”). Päivi Niemi ja Matti Kankaanniemi esittävät Anita Chiaan viitaten erään listan, joka valaisee tätä asiaa:

 

Vesi vereksi – Osiris-kolminaisuus
Sammakot – Hekt, maan jumalatar
Sääsket – Geb, maan jumala
Paarmat – Scarob-jumala, pyhä hyönteinen
Karjarutto – Apis, härkäjumala, Hathor, lehmänpäinen erämaajumala
Paiseet – Thot, ”lääketieteen” jumala, Apis, Imhotep ja Serapis, parantamisen jumalat
Rakeet – Nut, taivaan jumalatar
Heinäsirkat – Nepir, viljajumala, Anubis, peltojen vartija jumala
Pimeys – Ra, aurinkojumala, Tem, auringonlaskun jumala, Shu, valon Jumala
Kuolema – Ermumet, lasten syntymän jumala, Farao, Egyptin hallitsijajumala
 

Esimerkiksi pimeys oli valtava nöyryytys kansalle, joka piti hallitsijaansa aurinkojumalan poikana.  Faraon kädet jäivät liian lyhyiksi muuttamaan tilannetta. "

http://www.jurvanbaptistiseurakunta.fi/opetuksia/8-apologetiikka/67-onko-vanhan-testamentin-jumala-vakivaltainen-sadisti

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #39 : 11.06.18 - klo:00:30 »
Niin. Jumala kyllä pystyy laittamaan ihmisen kuin ihmisen paikalleen. Ihminen joutuu kohtaamaan oman pienuutensa ja kuolevaisuutensa. Ilman Herraa ihminen ei selviä. On sitten faarao tai presidentti tai toimitusjohtaja. Tai ihan vaan tavis.
« Viimeksi muokattu: 12.06.18 - klo:14:39 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #40 : 12.06.18 - klo:16:09 »
Mua on muutenkin puhutellut ne kohdat missä Jumala ikään kuin laittaa ihmisen näkemään oman pienuutensa. Olen kai itse kokenut sitä omassa elämässä, joten asia on tuttu.
En ole saanut paljon vastakaikua kirjoitellessa teemasta missä Jumala näyttää sallivan tuomion kohtaavaan omaa kansaansa Vanhassa Testamentissa. Se on siellä erittäin vahvasti esillä.
Kaikki profetiakirjat ovat sitä teemaa.
Sen taustalla on aina Jumalan armahtavaisuus, halua osoittaa hyvyyttä. Mutta kun ihminen on sellainen juntti, että Jumalan hyvyys ei kelpaa. ONNEKSI Jumala senkin jälkeen ravistelee ihmistä, että tämä kääntyisi Jumalan hyvyyden puoleen.

Tässä on Habakukin ekasta luvusta Jumalan sana Habakukin kautta, kun Hän sallii jumalattoman kansan käyttää omaa voimaansa tiettyyn rajaan asti.

Sillä katso, minä nostan kaldealaiset, tuiman ja rajun kansan, joka kulkee maata lavealti ja ottaa omaksensa asuinsijat, jotka eivät ole sen.
7. Se on hirmuinen ja peljättävä, siitä itsestään tulee sen oikeus ja sen korkeus.
8. Sen hevoset ovat nopeammat kuin pantterit, ne juoksevat kiivaammin kuin sudet illoin. Sen ratsumiehet kiidättävät - kaukaa tulevat sen ratsumiehet, ne lentävät, niinkuin kotka syöksyy syönnökselleen.
9. Se tulee kaikkinensa väkivallan tekoon, heidän kasvojensa suunta on suoraan eteenpäin; se kokoaa vankeja kuin hietaa.
10. Pilkkanaan pitää se kuninkaat ja naurunansa ruhtinaat. Se nauraa kaikille varustuksille, kasaa kokoon hiekkaa ja valloittaa ne.
11. Sitten se tuulena kiitää ja hyökkää, mutta joutuu syynalaiseksi, tuo, jolla oma voimansa on jumalana.
« Viimeksi muokattu: 12.06.18 - klo:16:45 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #41 : 13.06.18 - klo:20:41 »
Aabraham lähti Kaldean Uurista.
Babylonilaisia kutsutaan kaldealaisiksi.

Kun Jumala käyttää kaldealaisia tuomioidensa välineenä, silloin kyseessä on ne samat tahot, joiden keskeltä Aabraham kutsuttiin lähtemään Luvattuun maahan.


Esra.5
12 Mutta heidän esi-isänsä olivat vihastuttaneet taivaan Jumalan, ja hän oli antanut heidät kaldealaisen Nebukadnessarin, Babylonian kuninkaan, käsiin. Nebukadnessar hävitti temppelin ja vei kansan pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan


Israelilaiset eivät joutuneet langettuaan Egyptiin, vaan pakkosiirtolaisuuteen kaldealaisten maahan.

Sieltä he ottivat Esran ja Nehemian aikana uuden lähdön takaisin maahansa.
Tuota voi itse kukin soveltaa omaan elämäänsä, jos on tarvetta.


Hab.1
15 Kaldealaiset pyydystävät ihmisiä koukuilla, vetävät heitä verkoilla kuin kaloja. Saadessaan saaliin he iloitsevat ja riemuitsevat.



Raamattu opettaa monenlaisia asioita uskosta kertoessaan eri kansoista ja Israelin suhteesta heihin.