Kirjoittaja Aihe: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?  (Luettu 17010 kertaa)

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #60 : 04.04.14 - klo:22:19 »
Jeesus kehotti valvomaan. Hän tietää, mitä ihmisessä on ja että liha on heikko. Runossakin sanotaan, "ei oo leikin ja huvin tie tämä taivainen kilparata, vanha ihminen tarvitsee tuhat ruoskaa ja kuolemata". Jeesuksen seuraaminen on ristin tien kulkemista ja jos siitä kieltäydytään alunperinkin, uskovan kasvu Kristukseen ei pääse toteutumaan ja tilalle tulee korvikkeita. Herra kutsuu kärsivällisesti, mutta monelle itsekieltäymyksen tie on liian epämiellyttävää.

Kaita tie on kuitenkin se tie, joka vie elämään.
Onneksi Jeesus ei opettanut meille, että pelastumme epämiellättävän itsekieltäymyksen kautta.
"Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."  (Matt. 11:30)

"Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."  (Joh. 10:10)

Kaita tie ei aina tarkoita harmaata, ankeaa, hymytöntä, kireää kieltäymystä.
Sellainen ei ole Jeesuksen lupaamaa yltäkylläistä elämää.

Herra opastaa ja kuljettaa jokaista lammastaan tämän taustojen, vammojen, kykyjen ja edellytysten mukaan.
Hän ei ruoski askeesin piiskalla.
Raamatussa itsekieltäymys ei ole piiskaa eikä askeesia, vaan lihan kuollettamista. Eli ihan sitä uskovan perusarkea Jeesuksen seurassa, tiellä joka valkenee valkenemistaan aina sydänpäivään saakka.
« Viimeksi muokattu: 04.04.14 - klo:22:21 kirjoittanut Helena »

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #61 : 04.04.14 - klo:22:37 »
Selvennöksenä totean vielä, että Jeesuksen soveliasta kestä kantava ja yltäkylläistä elämää elävä uskova elää kaikenaikaa itsekieltäymyksessä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #62 : 04.04.14 - klo:22:45 »
Selvennöksenä totean vielä, että Jeesuksen soveliasta kestä kantava ja yltäkylläistä elämää elävä uskova elää kaikenaikaa itsekieltäymyksessä.
Olen aivan eri mieltä.

Ei ihmisen tarvitse kieltää minuuttaan ja persoonallisuuttaan, jos on uskossa.
Kaikenlaista hiomista ja jatkuvaa opiskelua Jeesuksen seurassa eläessä tietysti on, mutta
ei pelkkää itsekieltäymystä.

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #63 : 04.04.14 - klo:22:53 »
Selvennöksenä totean vielä, että Jeesuksen soveliasta kestä kantava ja yltäkylläistä elämää elävä uskova elää kaikenaikaa itsekieltäymyksessä.
Olen aivan eri mieltä.

Ei ihmisen tarvitse kieltää minuuttaan ja persoonallisuuttaan, jos on uskossa.
Kaikenlaista hiomista ja jatkuvaa opiskelua Jeesuksen seurassa eläessä tietysti on, mutta
ei pelkkää itsekieltäymystä.
Raamattu kun puhuu lihan kuolettamisesta ja sen ristillä pitämisestä, eihän se tarkoita lainkaan minuuden eikä persoonallisuuden kieltämistä. Ei sinne päinkään. Eihän persoonallisuutta ole tarkoitus kieltää. Päinvastoin Jumalan tarkoitus on, että olisimme aitoja persoonallisuuksia.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #64 : 04.04.14 - klo:23:27 »
Selvennöksenä totean vielä, että Jeesuksen soveliasta kestä kantava ja yltäkylläistä elämää elävä uskova elää kaikenaikaa itsekieltäymyksessä.
Olen aivan eri mieltä.

Ei ihmisen tarvitse kieltää minuuttaan ja persoonallisuuttaan, jos on uskossa.
Kaikenlaista hiomista ja jatkuvaa opiskelua Jeesuksen seurassa eläessä tietysti on, mutta
ei pelkkää itsekieltäymystä.
Raamattu kun puhuu lihan kuolettamisesta ja sen ristillä pitämisestä, eihän se tarkoita lainkaan minuuden eikä persoonallisuuden kieltämistä. Ei sinne päinkään. Eihän persoonallisuutta ole tarkoitus kieltää. Päinvastoin Jumalan tarkoitus on, että olisimme aitoja persoonallisuuksia.
Juu, näin asia on.

Helena

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #65 : 05.04.14 - klo:00:12 »
Miksi olit äsken ihan eri mieltä...

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #66 : 05.04.14 - klo:00:32 »
Miksi olit äsken ihan eri mieltä...
Luulin sinun tarkoittavan itsensäkieltäymyksen tiellä itsensä kieltämisen tietä.

Silloin kun ovat kysymyksessä näin samankaltaiset termit,
joilla kuitenkin tarkoittaa aivan eri asioita, kannattaisi varmaankin selittää, mitä niillä siis varsinaisesti tarkoittaa.

tikli

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #67 : 05.04.14 - klo:08:53 »
Raamattu ei todellakaan tunne sitä oppia että 'kerran pelastettu aina pelastettu'.

Niin, uskosta voi luopua jos itse haluaa. Mutta se ei tapahdu vahingossa siis henkilön itsensä tietämättä, vaikka ymmärrän että sellaisesta oppia "varoittajat" haluavatkin nähdä, koska sehän on johdonmukainen jatko välillä vainoharhaihaiseen suhtautumiseen.

Oliko Paavali vainoharhainen ja oliko hänen huolensa siis täysin turha:

2. Kor. 11. luku:
11:3 Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
11:4   Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.


Gal. 1. luku:
1:6   Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
1:7   joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
1:8   Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9   Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.


Ei tuossa Paavali anna tukea sille että salakavalasti uskovan menettäisi pelastuksensa tietämättään ja ilman omaa tahtoaan. Tuossahan ihminen itse kääntyy väärään. Mutta tuolla voidaan ahdista sopivasti ihmisiä väittämällä että he ovat tietämättään matkalla kadotukseen kun eivät usko "varoittajaan".

Samaa mieltä, sillä tokihan Pyhä Henki uudestisyntyneessä ihmisessä varoitta väärästä tiestä.

Eri asia on sitten se, onko ihminen valmis kuuntelemaan Pyhän Hengen ääntä.
Kun riittävän monta kertaa sulkee korvansa kuulemasta, Pyhä Henki vaikenee ja viimein poistuu ihmisestä.

Mutta jos ihminen ei usko Pyhään Henkeen ja siihen, että se vielä tänäänkin puhuu ja toimii, niin silloinhan ei ole uskallusta myöskään kuunnella Hänen puhettaan.

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #68 : 05.04.14 - klo:09:33 »
Lainaus
Mutta jos ihminen ei usko Pyhään Henkeen ja siihen, että se vielä tänäänkin puhuu ja toimii, niin silloinhan ei ole uskallusta myöskään kuunnella Hänen puhettaan.

Nykyään esiintyy paljon tuota epäuskoa Pyhää henkeä kohtaan.

On uskovia, jotka määrittävät mielessään eli  siis lihassaan ne rajat joissa Jumalan tulee toimia, jotta Jumalan toiminta olisi uskottavaa. Nämä ihmisen asettamat rajat ovat yleensä jotenkin sovinnollisia ja Jumalan tulisi toimia tietyissä hyväksyttävissä rajoissa.

Mutta yleensä Pyhä henki toimiikin ihmismielen kannalta arvaamattomalla tavalla ja silloin nämä "rajoittajat" loukkaantuvvat ja jopa katkeroituvat. Ja alkaa vuosikymmeniä kestävä vihamielisyys kaikkea Pyhän hengen toimintaa vastaan.

Saman ilmiön kohtaamme parantumisissa. Kun ihminen rukoilee jonkun vammautetun taikka sairaan puolesta, niin hän jotenkin itse määrittää sen parantumistavan ja aikataulun. Ja jos ei sitten parannakaan sillä tavalla kuin ihminen määrää eikä ihmisen määräämässä aikataulussa, niin taas seuraa joskus syväkin katkeruus tätä esirukoilijaa kohtaan.

Kristinuskossa tulee muistaa, että Jumala määrää tavat ja aikataulut miten toimii ja ihmisen osa tässä on vain rukous ja hyväksyntä ja usko siihen että Jumala jokatapauksessa kuulee rukouksemme ja vastaa AINA tähän rukoukseemme - tavalla taikka toisella sillä aikataululla minkä on päättänyt. Amen
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

tikli

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #69 : 05.04.14 - klo:09:54 »
Näinhän se on, että me ihmiset niin mielellämme supistamme Suuren Jumalan, meidän pienten ihmisten kokoiseksi Jumalaksi, koska emme kykene ymmärtämään mittasuhteitaan, niiden syvyyttä, korkeutta, leveyttä ja laajuutta.

Ja kun Sana sanoo, "niin kuin uskot, niin sinulle tapahtuu", eipä sitten mikään ihme, ettei mitään tapahdu.  :D

Siksi tulisikin aina rukoilla, että "Tapahtukoon Herra Sinun tahtosi..." sillä uskoa emme voi itse itseemme luoda,
mutta kun annamme kaikessa kaiken vallan Jumalalle, Hän saatta jopa yllättää meidät kaikkivoipaisuudellaan.
« Viimeksi muokattu: 05.04.14 - klo:09:56 kirjoittanut tikli »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #70 : 21.04.14 - klo:10:42 »
Jospa sinä olisit kylmä tai palava, mutta kun olet penseä olen oksentava sinut suustani. Olisiko tuossa jotakin joka sopii niihin tyhmiin neitsyeisiin. Pikkuhiljaa luisuttu pois.

Lainasin tämän tuolta kymmenen neitsyen ketjusta tähän, koska tuo lihavoitu liittyy kiinteästi tähän aiheeseen. Täällä lienee käsiteltykin asiaa, mutta en ehtinyt vielä lukea kaikkea.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #71 : 21.04.14 - klo:10:55 »
Olen hieman sitä mieltä jos rakkaus kylmenee ja lopulta kuolee jää jäljelle uskonnollisuus ja sillä ei pitkälle pötkitä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #72 : 21.04.14 - klo:11:00 »
Olen hieman sitä mieltä jos rakkaus kylmenee ja lopulta kuolee jää jäljelle uskonnollisuus ja sillä ei pitkälle pötkitä.

Aina nousee uusia aiheita, joita olisi hyvä käsitellä. Miten voin estää rakkauteni kylmenemisen? Entä miten vältän uskonnollisuuden, koska se on syvällä minussa ja kaikissa muissakin?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #73 : 21.04.14 - klo:11:06 »
Olen hieman sitä mieltä jos rakkaus kylmenee ja lopulta kuolee jää jäljelle uskonnollisuus ja sillä ei pitkälle pötkitä.

Aina nousee uusia aiheita, joita olisi hyvä käsitellä. Miten voin estää rakkauteni kylmenemisen? Entä miten vältän uskonnollisuuden, koska se on syvällä minussa ja kaikissa muissakin?

Raamattu kehoittaa täyttymään Hengellä ja valvomaan. Mitä enemmän esimerkiksi jaksaa lukea Raamattua pysyy kartalla, muutoin alkaa vain mielessä tarpeen tullen pyöriä jakeet jotka ovat mieleisiä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko uskova menettää pelastuksen tietämättään?
« Vastaus #74 : 21.04.14 - klo:11:15 »
Mitä enemmän esimerkiksi jaksaa lukea Raamattua pysyy kartalla, muutoin alkaa vain mielessä tarpeen tullen pyöriä jakeet jotka ovat mieleisiä.

Mitenkähän ne selviävät, joilla ei ole Raamattua edes omalla kielellä? Sitä paitsi kristikunta on ollut ilman Raamattua suurimman osan ajastaan. En oikein jaksa enää uskoa tuohon "hartiavoimakristilisyyteen". Mielestäni on paljon parempi, että ymmärtää ydinasiat - ja kunnolla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell