Kirjoittaja Aihe: Synti kysymys  (Luettu 13364 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Synti kysymys
« : 25.04.14 - klo:23:43 »
Ketju katkaistu toisesta omaksi aiheekseen.


Huolestuttaako ketään synti, se että se vaanii jokaisen lähellä etsien kotia.
« Viimeksi muokattu: 26.04.14 - klo:13:19 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #1 : 26.04.14 - klo:09:07 »
Huolestuttaako ketään synti, se että se vaanii jokaisen lähellä etsien kotia.

Syntiongelma ratkaistiin jo pari tuhatta vuotta sitten. Sitä ei vartavasten tarvitse kaivella esiin. Armossa pysyminen on paras tae siitä, että siitä ei tule ongelmaa. Siksi ei pidäkään enää kääntyä lain puoleen, koska "laki saa aikaan vihaa; mutta missä ei lakia ole, siellä ei ole rikkomustakaan" (Room. 4:15).

Tietääkö joku paremman ratkaisun?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #2 : 26.04.14 - klo:11:30 »
syntiin liittyy se ongelma ettei se tule kenenkään kohdalla ratkaistuksi jos ei tunnusta tarvitsevansa anteeksiantamusta ja syntien sovitusta ja pelastajaa.

sitähän Pauluskin koko ajan vaatii : "tunnustakaa heikkoutenne jne jne"

Mutta jospa tuo heikkous onkin meille kurjille niin itsestään selvää ettemme koko ajan jaksa siitä puhua ja vielä vähemmän tunnustaa sellaiselle joka sitä vaatii.

jospa se riittääkin että tunnustaa Jeesukselle vaikka ei tuokaan sitä julki täällä ?

jospa siksi riittäisikin että vain tuemme toisiamme ja joskus  noteeraamme toisen olemassaolon siten että vastaamme hänelle vaikka emme saisikaan loistaa suurella luentotaidollamme ?


Lydia

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #3 : 26.04.14 - klo:12:17 »
Huolestuttaako ketään synti, se että se vaanii jokaisen lähellä etsien kotia.

Syntiongelma ratkaistiin jo pari tuhatta vuotta sitten. Sitä ei vartavasten tarvitse kaivella esiin. Armossa pysyminen on paras tae siitä, että siitä ei tule ongelmaa. Siksi ei pidäkään enää kääntyä lain puoleen, koska "laki saa aikaan vihaa; mutta missä ei lakia ole, siellä ei ole rikkomustakaan" (Room. 4:15).

Tietääkö joku paremman ratkaisun?


Hepr.3 kertoo siitä miten se edelleen on suuri vaara myös uskoville ja mitä kirjoitettiin Vähä Aasian seurakunnille? Meillä on jokapäiväinen taistelu syntiä vastaan, ainakin minulla. Itse koen tien aika kapeaksi, mutta en ole koskaan toivoton sillä jos me valkeudessa vaellamme meillän on luvattu puhdistus Jeesuksen veressä. Yllättävän vähän puhutaan nykyään synnistä, Raamattu kyllä paljon varoittaa uskoviakin asiasta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #4 : 26.04.14 - klo:12:43 »
Synti on lain alaisuutta. Johannes kirjoittaa: "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden, ja synti on laittomuus" (1. Joh. 3:4). En voita syntiä sillä, että päätän olla syntiä tekemättä. Mutta kun tiedän, ettei lihassani asu mitään hyvää, niin en voita syntiä tarkkailemalla parantumatonta ja piloille mennyttä itseäni (=lihaani), vaan katsomalla Synnin Voittajaan.

Siis: Synti = Laittomuus = Lain alaisuus. Synnin kanssa ei siis pidä leikitellä, ettei joudu lain alaisuuteen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #5 : 26.04.14 - klo:12:48 »
syntiin liittyy se ongelma ettei se tule kenenkään kohdalla ratkaistuksi jos ei tunnusta tarvitsevansa anteeksiantamusta ja syntien sovitusta ja pelastajaa.

sitähän Pauluskin koko ajan vaatii : "tunnustakaa heikkoutenne jne jne"

Mutta jospa tuo heikkous onkin meille kurjille niin itsestään selvää ettemme koko ajan jaksa siitä puhua ja vielä vähemmän tunnustaa sellaiselle joka sitä vaatii.

jospa se riittääkin että tunnustaa Jeesukselle vaikka ei tuokaan sitä julki täällä ?

jospa siksi riittäisikin että vain tuemme toisiamme ja joskus  noteeraamme toisen olemassaolon siten että vastaamme hänelle vaikka emme saisikaan loistaa suurella luentotaidollamme ?

Kirjoitat tosi outoja, en tunne tuollaisia "vaatimuksia" omakseni. Sekoitatko jonkun muun ajatuksiin?
« Viimeksi muokattu: 26.04.14 - klo:15:15 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #6 : 26.04.14 - klo:12:49 »
Synti on lain alaisuutta. Johannes kirjoittaa: "Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden, ja synti on laittomuus" (1. Joh. 3:4). En voita syntiä sillä, että päätän olla syntiä tekemättä. Mutta kun tiedän, ettei lihassani asu mitään hyvää, niin en voita syntiä tarkkailemalla parantumatonta ja piloille mennyttä itseäni (=lihaani), vaan katsomalla Synnin Voittajaan.

Siis: Synti = Laittomuus = Lain alaisuus. Synnin kanssa ei siis pidä leikitellä, ettei joudu lain alaisuuteen.

Kukaan toinen ei tee puolestamme valintoja joita joudumme tekemään koko ajan suhteessa syntiin ja tekoihin, ne ovat koko ajan läsnä.
« Viimeksi muokattu: 26.04.14 - klo:12:51 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #7 : 26.04.14 - klo:13:00 »
Kukaan toinen ei tee puolestamme valintoja joita joudumme tekemään koko ajan suhteessa syntiin ja tekoihin, ne ovat koko ajan läsnä.

Ajatteletko, että synti on suurempi kuin armo? Olenkohan täysin pöpelikössä, kun minulla ei ole tarvetta ajatella syntiä juuri lainkaan? Kelluskelen vain armon merellä. Yhdellä foorumilla kirjoittelin vuosikausia nimimerkillä "kelluntalainen". En tietenkään ole synnitön, mutta syntini ovatkin Jeesuksen päällä! Siitä voi jopa kerskata.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #8 : 26.04.14 - klo:13:03 »
Kukaan toinen ei tee puolestamme valintoja joita joudumme tekemään koko ajan suhteessa syntiin ja tekoihin, ne ovat koko ajan läsnä.

Ajatteletko, että synti on suurempi kuin armo? Olenkohan täysin pöpelikössä, kun minulla ei ole tarvetta ajatella syntiä juuri lainkaan? Kelluskelen vain armon merellä. Yhdellä foorumilla kirjoittelin vuosikausia nimimerkillä "kelluntalainen". En tietenkään ole synnitön, mutta syntini ovatkin Jeesuksen päällä! Siitä voi jopa kerskata.

Minä joudun synnin kanssa tekemisiin päivittäin, minun pitää valvoa ja tehdä valintoja itse. Isä Meidän rukouksen sanoin rukoilen päivittäin 'anna anteeksi syntini, niinkuin minäkin annan..' Joudun tekemään parannusta päivittäin, olenko syntisempi kuin muut, en tiedä mutta se on hyvin mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 26.04.14 - klo:13:13 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #9 : 26.04.14 - klo:13:47 »
Kukaan toinen ei tee puolestamme valintoja joita joudumme tekemään koko ajan suhteessa syntiin ja tekoihin, ne ovat koko ajan läsnä.

Ajatteletko, että synti on suurempi kuin armo? Olenkohan täysin pöpelikössä, kun minulla ei ole tarvetta ajatella syntiä juuri lainkaan? Kelluskelen vain armon merellä. Yhdellä foorumilla kirjoittelin vuosikausia nimimerkillä "kelluntalainen". En tietenkään ole synnitön, mutta syntini ovatkin Jeesuksen päällä! Siitä voi jopa kerskata.

Minä joudun synnin kanssa tekemisiin päivittäin, minun pitää valvoa ja tehdä valintoja itse. Isä Meidän rukouksen sanoin rukoilen päivittäin 'anna anteeksi syntini, niinkuin minäkin annan..' Joudun tekemään parannusta päivittäin, olenko syntisempi kuin muut, en tiedä mutta se on hyvin mahdollista.

Syntikysymys on monelle kristitylle ongelmallinen. Joku ajattelee selviävänsä viikkoja ilman syntiä, joku toinen päiviä. Omalla kohdallani tilanne on niin surkea, että minun on elettävä jokahetkisessä anteeksiantamuksessa. Muutoin käy tosi huonosti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #10 : 26.04.14 - klo:13:52 »
Mitä tarkoitti tuo kristitty kursivoituna teksissäsi, eli miksi se sana kursivoitu, liittyikö siihen jokin viesti?

Marjatta

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #11 : 26.04.14 - klo:13:52 »
Jokahetkiseen anteeksiantamukseen liittyy mielestäni Johanneksen katkelma hänen kirjeestään.

Mutta jos me valkeudessa vaellamme,
niinkuin hän on valkeudessa,
niin meillä on yhteys keskenämme,
ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa,
veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
1 joh 1:7

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #12 : 26.04.14 - klo:13:54 »
Mitä tarkoitti tuo kristitty kursivoituna teksissäsi, eli miksi se sana kursivoitu, liittyikö siihen jokin viesti?

Synti on harvemmin ongelma ei-kristitylle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #13 : 26.04.14 - klo:13:56 »
Uskova elää joka päivä tilanteissa jossa tehdään valintoja oikean ja väärän suhteen, teenkö syntiä tahallani vai en. Tähän Paulus et kommentoinut vielä..?
« Viimeksi muokattu: 26.04.14 - klo:14:17 kirjoittanut Lydia »

Marjatta

  • Vieras
Vs: Synti kysymys
« Vastaus #14 : 26.04.14 - klo:14:17 »
Olen rukoillut usein
Herra, pane minun suulleni vartija, vartioitse minun huulteni ovea.

Huomaan, miten kammoaminen pahaan ja riippuminen hyvässä kiinni on 'jatkuvaa valvomista' . Se on katsomista Jeesukseen, joka on uskon alkaja...
ja luottamista Hänen täytettyyn työhönsä.
Langetessa saa armon tehdä  parannuksen.

Mutta kyllä minä huomaan puutetta syntikysymyksessä. Tämä nykyinen aika vaikuttaa jonkin tasoista tottumista kaikkeen pahaan, koska se on kaikkialla eri tavalla kuin joskus muinoin.

Vain Jumalan Henki voi vaikuttaa minussa herkkää mieltä syntiin nähden.