Kirjoittaja Aihe: Ansaitsenko pelastusta?  (Luettu 3607 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Ansaitsenko pelastusta?
« : 28.06.15 - klo:14:11 »
Sanotaan, että pelastus on armosta. Ja yksin siitä. Olen pohtinut kysymystä, onko mahdollista elää kristittynä niin, etten missään vaiheessa pyri ansaitsemaan pelastusta. Yleensähän tämä "ansaitseminen" on yhteisökohtaista ja hyvinkin raamatullista: rukousta, Raamatun lukemista, ylistystä, kokouksissa käyntiä, palvelua ym. hengellistä aktiviteettia.

Mutta uskovahan tekee noita kaikkia. Miten tällaisesta voisi tulla ansiota, koska niinhän kuuluu tehdä? Mistä voin tietää, etten tee näitä ansaitakseni?
« Viimeksi muokattu: 28.06.15 - klo:19:58 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #1 : 29.06.15 - klo:10:34 »
Miten tällaisesta voisi tulla ansiota, koska niinhän kuuluu tehdä? Mistä voin tietää, etten tee näitä ansaitakseni?

Olenkohan ainoa täällä, jolla on joskus huono omatunto siitä, että ei ole tullut luettua Raamattua tai tehtyä jotain muuta uskovan elämään kuuluvaa. Jotkut katsovat kellosta, että rukoilevat ja lukevat Sanaa tietyn ajan päivässä. Minusta siinä on jotain luonnotonta ja outoa. Ajatelkaa pientä lasta, joka katsoisi kellosta, että kuinka monta minuuttia päivässä puhuu äidilleen tai isälleen!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #2 : 30.07.15 - klo:11:31 »
Miten tällaisesta voisi tulla ansiota, koska niinhän kuuluu tehdä? Mistä voin tietää, etten tee näitä ansaitakseni?

Olenkohan ainoa täällä, jolla on joskus huono omatunto siitä, että ei ole tullut luettua Raamattua tai tehtyä jotain muuta uskovan elämään kuuluvaa. Jotkut katsovat kellosta, että rukoilevat ja lukevat Sanaa tietyn ajan päivässä. Minusta siinä on jotain luonnotonta ja outoa. Ajatelkaa pientä lasta, joka katsoisi kellosta, että kuinka monta minuuttia päivässä puhuu äidilleen tai isälleen!

Nostan tämän pintaan ja mielelläni näkisin muidenkin kokemuksia. On hieman vaikeaa uskoa, että tämä ilmiö olisi vain muutamien harvojen ongelma.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #3 : 04.08.15 - klo:11:55 »
Minusta pelastuminen on ahdistava asia sen epäselvyyden ja epävarmuuden vuoksi, Ilmestyskirja rajaa pelastuneiden luvun, muistaakseni 144 000. Eivätkö kaikki siis pelastukaan? En ymmärrä tällaisia lukumääriä, vai olenko ehkä käsittänyt asian väärine

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #4 : 04.08.15 - klo:13:50 »
Minusta pelastuminen on ahdistava asia sen epäselvyyden ja epävarmuuden vuoksi, Ilmestyskirja rajaa pelastuneiden luvun, muistaakseni 144 000. Eivätkö kaikki siis pelastukaan? En ymmärrä tällaisia lukumääriä, vai olenko ehkä käsittänyt asian väärine

Raamatusta löytyy muitakin kohtia, jotka eivät heti avaudu. Ilmestyskirjaa on yritetty selittää milloin mitenkin ja täytyy sanoa, etten minäkään siitä paljoa ymmärrä. Mutta oma pelastuminen kannattaa perustaa selviin kohtiin ja levätä niiden varassa. Pelastusvarmuuden perustaksi ei tarvita moniakaan jakeita. Yksi tällainen varma kohta on tässä:

'Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.'

Muistuu mieleen hauska kertomus, kuinka Jumala saattaa käyttää painovirhettäkin hyödyksi pelastaessaan ihmisen. Taisin kuulla sen radiosta. En ole varma kertoiko Yrjö-niminen pappi itsestään vai jostakin toisesta Yrjöstä, joka oli saanut käteensä lehtolehtisen, jossa oli juuri tuo Joh. 3:16. 

Sanasta "yksikään" oli pudonnut pois  s-kirjain, jolloin siitä tuli ykikään. Tätä Yrjöä kutsuttiin lempinimellä "Yki" ja tämä sana kolahti niin, että hän tajusi pelastuksen kuuluvan juuri hänelle."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #5 : 05.08.15 - klo:10:52 »
Miten tällaisesta voisi tulla ansiota, koska niinhän kuuluu tehdä? Mistä voin tietää, etten tee näitä ansaitakseni?

Olenkohan ainoa täällä, jolla on joskus huono omatunto siitä, että ei ole tullut luettua Raamattua tai tehtyä jotain muuta uskovan elämään kuuluvaa. Jotkut katsovat kellosta, että rukoilevat ja lukevat Sanaa tietyn ajan päivässä. Minusta siinä on jotain luonnotonta ja outoa. Ajatelkaa pientä lasta, joka katsoisi kellosta, että kuinka monta minuuttia päivässä puhuu äidilleen tai isälleen!

Nostan tämän pintaan ja mielelläni näkisin muidenkin kokemuksia. On hieman vaikeaa uskoa, että tämä ilmiö olisi vain muutamien harvojen ongelma.

Lienen sen verran ongelmainen, että en koe juuri huonoa omaatuntoa siitä jos en jaksa lukea Raamattua jotain tiettyä määrää. Jokaisessa meissä asuu silti suorittaja, joka haluaa päteä Pyhän Jumalan edessä likaisilla vaatteillaan.
Ihmisroska

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #6 : 24.08.15 - klo:21:30 »
Minä olen todella huono lukemaan Raamattua ja rukoilenkin, kun ahdistaa ja on Isälle asiaa. Kun on vaikeata elämässä, rukouselämä vilkastuu. Kun pyyhkii hyvin, unohdan rukoilla.

Olen nuorempana lukenut Raamatun ainakin kertaalleen systemaattisesti läpi ja sen jälkeen selaillut. Sanaa on jäänyt aika paljon mielen uumeniin, josta sitä voin ammentaa jopa Raamattua lukematta.

Tässä on hakukone, jolla löytää Raamatusta hakusanoilla raamatunpaikkoja:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Tuota käytän aika paljon, kun yritän muistella, että missäs se yksi juttu nyt olikaan...

Mutta olen päättänyt aloittaa uskonelämän ihan alusta, uusiksi, puhtaalta pöydältä. Nollasta. Teen parannuksen, etten ole tutkinut Jumalan sanaa. Etten ole ollut seurakuntayhteydessä aktiivisesti, etten ole rukoillut, että olen tuhlannut kallista aikaa, jonka Jumala on lahjoittanut. Siksi kirjauduin tännekin keskustelemaan, että saisin paremman tilaisuuden tutkiskella Sanaa ja rakentua yhteisestä uskosta veljien ja sisarten kanssa.

Psalmit 1
1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
4 Niin eivät jumalattomat! Vaan he ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.
5 Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa.
6 Sillä Herra tuntee vanhurskasten tien, mutta jumalattomain tie hukkuu.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #7 : 25.08.15 - klo:21:02 »
Minä olen todella huono lukemaan Raamattua ja rukoilenkin, kun ahdistaa ja on Isälle asiaa. Kun on vaikeata elämässä, rukouselämä vilkastuu. Kun pyyhkii hyvin, unohdan rukoilla.

Olen nuorempana lukenut Raamatun ainakin kertaalleen systemaattisesti läpi ja sen jälkeen selaillut. Sanaa on jäänyt aika paljon mielen uumeniin, josta sitä voin ammentaa jopa Raamattua lukematta.

Jotenkin tutun tuntuista omalla kohdallani. Onkohan meitä samassa tilanteessa olevia paljonkin?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #8 : 25.08.15 - klo:21:12 »
Mutta olen päättänyt aloittaa uskonelämän ihan alusta, uusiksi, puhtaalta pöydältä. Nollasta. Teen parannuksen, etten ole tutkinut Jumalan sanaa. Etten ole ollut seurakuntayhteydessä aktiivisesti, etten ole rukoillut, että olen tuhlannut kallista aikaa, jonka Jumala on lahjoittanut.

Onkohan nyt niin, että elämme eri ikäkautta? Nuorempana taisin useinkin tehdä tuollaista "parannusta". Kuvittelin, että kun päätän jotain, niin uskonelämä muuttuu. Seuraus oli päinvastainen. Kokemukseni on sama kuin Paavalilla. Tahtoisin tehdä hyvää, mutta en pysty siihen.

Miles J. Stanford sanoo Vihreässä kirjassa: "Kieltäydy tekemästä hyviä päätöksiä, sillä se on lihaan luottamista".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #9 : 25.08.15 - klo:23:28 »
Mutta olen päättänyt aloittaa uskonelämän ihan alusta, uusiksi, puhtaalta pöydältä. Nollasta. Teen parannuksen, etten ole tutkinut Jumalan sanaa. Etten ole ollut seurakuntayhteydessä aktiivisesti, etten ole rukoillut, että olen tuhlannut kallista aikaa, jonka Jumala on lahjoittanut.

Onkohan nyt niin, että elämme eri ikäkautta? Nuorempana taisin useinkin tehdä tuollaista "parannusta". Kuvittelin, että kun päätän jotain, niin uskonelämä muuttuu. Seuraus oli päinvastainen. Kokemukseni on sama kuin Paavalilla. Tahtoisin tehdä hyvää, mutta en pysty siihen.

Miles J. Stanford sanoo Vihreässä kirjassa: "Kieltäydy tekemästä hyviä päätöksiä, sillä se on lihaan luottamista".

Olen 45-v ♂. Vaikea elämäntilanne, ihan yliluonnollista apua tarvitsen, vain Herra voi auttaa. Ehkä nämä olosuhteet juuri ohjaavat parannukseen. Kyllähän Raamattu opettaa, että kaikkien pitää tehdä parannus.

Haluaisin saada takaisin sen, mitä elämässäni oli muutama vuosi sitten. Jumalan johdatus oli niin konkreettista, ettei kukaan uskoisi, jos kertoisin, mitä on tapahtunut. Kerroin niistä tapahtumista joillekin, mutta ei olisi ehkä pitänyt, ehkä ne oli vain minulle tarkoitettuja. Osa oli tosin tarkoitettu koko seurakunnalle. Minulla oli elämässäni tuolloin vaikeaa, ja rukouselämäni aktiivista, olin niin voimakkaassa johdatuksessa............................. Myös oman elämäni kohdalla johdatus toimi.
Pelko oli koko ajan kurkussa ja läsnä vaikean elämäntilanteen vuoksi, mutta myös suunnattoman suuri ilo, valo ja lämpö. Se ilo oli itse asiassa paljon suurempi kuin se pelko. Aika ajoin ilo särkyi, kun sain taas pelottavia uutisia, mutta kun vein asiat Jumalalle, Hän nosti taakan pois ja antoi taas ilon.

Miksi olen niin puupää, etten tajua rukoilla ja olla johdatuksessa silloin kun pyyhkii hienosti, en varsinaisesti kaipaa Herran kuritusta, enkä Saatanan lyöntejä, mutta nyt niitä iskuja taas tulee ja täällä sitä ollaan ja keskustellaan hengellisistä asioista ja ollaan niin henkeviä että! Nyt hartain rukoukseni on, että Herra ottaisi tämän taakan pois ja että olisin silti yhtä harras ja innokas uskovainen kuin näinä vaikeinakin aikoina. Kaipaan olla Herran käytössä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ansaitsenko pelastusta?
« Vastaus #10 : 26.08.15 - klo:19:54 »
Kyllähän Raamattu opettaa, että kaikkien pitää tehdä parannus.

Tässä linkissä on mielenkiintoista asiaa mm. tuosta parannuksen tekemisestä ja siitä, mitä se oikeasti on.

http://www.sana.fi/sana/raamattuartikkeli/hengellisia_kaannoskukkasia
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell