Kirjoittaja Aihe: Joosuan kirja  (Luettu 2591 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Joosuan kirja
« : 05.07.18 - klo:18:25 »
Aloin lukea Joosuan kirjaa jokin päivä sitten. Herra ilmestyy Joosualle hyvin selvästi ja rohkaisevasti. Itsekin koin samanlaista ehkä rankimassa hengellisessä taistelussa mitä olen tähän asti kokenut. Kyse oli siitä että jäänkö sille paikalle, mihin Herra oli minut laittanut, vai pakenenko siitä. Jäin sille paikalle.
Eli tilanne oli siinä suhteessa sama kuin Joosuan. Herra oli antanut Joosualle selvän tehtävän. Ja Herra rohkaisi häntä hyvin selvästi.

Miten te ymmärrätte sen, että Joosua kävi selvää valloitussotaa ja tappoi paljon kansoja ja kuninkaita?

Minäkin tavallaan kävi omassa elämässäni valloitussotaa. Oli kyse siitä että luotanko Jumalan lupauksiin vai pakenenko siltä paikalta. Se oli rankkaa, mutta Herra antoi voiton. Ensin pitää olla selvästi sydän Jumalan edessä avoin eikä yrittää olla kahdella tiellä yhtä aikaa. Se ei koskaan toimi.

Jumalan todellisuus voi ikäänkuin leikata ihmiselämää ja Jumalan väliintulo tulee hyvin todelliseksi.
MInun taistelun seurauksena minä tein omassa elämässä parannusta epäuskosta ja maailmaan katsomisesta ja avioliittoni parantui ja sen tulevaisuus tuli mahdolliseksi.

Joosua Jumalan toimesta valloitti alueita Israelille sen lupauksen mukaan minkä Herra oli antanut jo sukupolvia aikaisemmin.

Kuitenkin ihmettelen sitä, että Herra salli niin paljon ihmisten kuolevan siinä prosessissa. Siis moni kansa täysin tuhoutui. Tai ehkä heimo. Jumalan toiminta tässä syntiinlangenneessa maailmassa on joskus hämmentävää. Kaikki kuitenkin on hänen hallinassaan. Niin uskon.




Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #1 : 05.07.18 - klo:18:30 »
Herra toistuvasti sanoin Joosualle: 'Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.'"

Harmittaa kun en merkannut kaikki niitä kohtia missä Herra sanallisesti rohkaisi Joosuaa.

Toinen jännä tapa oli se ilmestys minkä Hän antoi Joosualle luvussa 5:

Jerikon lähellä ollessaan Joosua näki eräänä päivänä edessään miehen, jolla oli paljastettu miekka kädessään. Joosua meni miehen luo ja kysyi häneltä: "Oletko meikäläisiä vai vihollisiamme?" 14 Mies vastasi: "En kumpaakaan. Olen Herran sotajoukon päällikkö ja olen juuri saapunut tänne." Silloin Joosua lankesi polvilleen, kumartui maahan saakka ja sanoi: "Herrani, mitä tahdot minun tekevän?" 15 Herran sotajoukon päällikkö sanoi Joosualle: "Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä." Ja Joosua teki niin.


Itse asiassa koin itsekin vastaavanlaisen jutun niinä tosi raskaina aikoina, jolloin en voinut muuta kuin rukouksessa pyytää että Herra armahtaisi ja pelastaisi minut siinä tilanteessa. Tää oli joskus 90 luvun alkupuolella. Se jotos kesti jotain puolitoista vuotta. Mutta Herra antoi ihmeellisiä voittoja enkä minä eikä avioliittoni tuhoutunnut, vaan molemmat tulivat mahdollisiksi.

Se mun vastaava juttu oli, että olin edellisenä iltana lukenut Efesolaiskirjeen ekaa ja tokaa lukua ja muistan tulleeni hyvin siunatuksi ja iloiseksi sen avautuessa. Ikäänkuin Herra vahvisti minua sen kautta tosi paljon. Menin sitten nukkumaan ja heräsin yöllä kuten usein muulloinkin. Nousin sängystä mennäkseni vessaan, mutta kun olin nousta, tajusin että näin kaksi korkeaa hyvin kirkasta olemusta. Niiden valo oli niinkuin elävää, eli läpeensä ne ikäänkuin olivat elossa joka kohdalta. Vaikea selittää.

Tyrmistyneenä tipahdin istumaan sängyn laidalle ja kurkkasin ulos pimeään metsään, että oliko ulkona jokin valolähde. Ei siellä mitään ollut. Koin itseni hyvin pieneksi enkä osannut muuta kuin painautua takaisin sänkyyn pelon sekaisen ihmettelyn myötä. Sitten koin, että mulle sanottiin hengessä: "tahdomme sinun tietävän, että olet rakastettu" Se kosketti minua paljon ja antoi ikäänkuin rauhan tai jotenkin aloin hahmottaa missä mennään. Ilmeisesti Jumala halusi todella hyvin selvästi vahvistaa minua.

Olin hiljaa sängyssä uskaltamatta katsahtaa oliko ne valot vieläkin niinkuin siellä. Ei ollut. Sitten päätin uskaltaa mennä sinne vessaan.
« Viimeksi muokattu: 05.07.18 - klo:18:42 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #2 : 05.07.18 - klo:18:36 »
Joosuan aikana kanaanilaisten syntivelka oli tullut täyteen.

1. Moos. 15:16
Ja neljännessä polvessa sinun jälkeläisesi palaavat tänne takaisin; sillä amorilaisten syntivelka ei ole vielä täysi."


Ymmärrän, että Joosuan kirjan alkupuoli kuvaa pyhitystä.
Luvatusta maasta piti hävittää seitsemän kansaa.
Joosuan kirjan loppupuoli kertoo mm. maanjakamisesta ja omistamisesta. Noillakin on hengellinen ulottuvaisuus.

Sitten on vielä sekin näkökulma, että uskovat asettuvat eri puolille Jordania.
Lain edustajana Mooses jakoi itäpuoliset alueet.
Jumalan lupaus kohdistui alunperin länsipuolisiin alueisiin.
Länsipuolellakin oli monenlaista porukkaa.
Oma hengellinen sukukuntani taitaa olla minulta edelleen löytymättä.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #3 : 05.07.18 - klo:18:40 »
Ottamatta mitään pois toisenlaisista tulkinnoista, tuo viidennen luvun kohta kuvaa sitä, että Jeesus tulee sydämeen asumaan.
Juuri tuota ennen kansa on ympärileikattu.

Vrt. Room.2
29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #4 : 05.07.18 - klo:18:45 »
Tosin Joosuallahan oli jo yhteys Jumalan kanssa. Itse oletan että Herra todella yksinkertaisesti vahvisti hänen uskoaan siinä vaativassa tehtävässä, kun hänellä ei ollut muuta kuin Herra ja Hänen sanansa mihin turvautua.

Tui mieleen tilanne missä enkeli meni ja vahvisti Jeesustakin.

Jumala ilmestyi myös mm. Jeremialle ja Hesekielille tosi selvästi.

Ikäänkuin vahvistaen sitä että hengellinen todellisuus todella on tärkein. IHminen on sille hyvin sokea itsessään.

Ja epäusko voi tulla päälle siltikin vaikka kuinka paljon on nähnyt Jumalan toimivat aikaisemmin omassa elämässä.
Koko VT on täynnä tätä dynamiikkaa

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #5 : 05.07.18 - klo:18:52 »
Joosua ja monet muutkin Raamatun henkilöt näyttäytyvät useissa rooleissa. Ihmisenä, Jeesuksen esikuvana, kansan edustajana (ei kansanedustajana).
Mooseksen kirjoissa Joissa sanotaan, että hän oli Mooseksen palvelija ja Mooses oli Herran palvelija.
Myöhemmin Joosuan kirjassa Joosuaa kutsutaan Herran palvelijaksi.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #6 : 05.07.18 - klo:18:54 »
Psalmi 78 kuvaa hyvin miten Jumalan ihmeelliset pelastusteot eivät kovin kauan kantanee israelilaista uskoa, vaan epäusko lipsahti päälle melko säännöllisin väliaijoin.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #7 : 05.07.18 - klo:18:54 »
Joosua ja monet muutkin Raamatun henkilöt näyttäytyvät useissa rooleissa. Ihmisenä, Jeesuksen esikuvana, kansan edustajana (ei kansanedustajana).
Mooseksen kirjoissa Joissa sanotaan, että hän oli Mooseksen palvelija ja Mooses oli Herran palvelija.
Myöhemmin Joosuan kirjassa Joosuaa kutsutaan Herran palvelijaksi.

Mutta kun lukee Joosuan kirjaa, voi yksinkertaisesti seurata hänen uskonvaellustaan Herran edessä.
Itse luen Raamattua melko pitkälle tällä ikäänkuin ruohojuuritasolla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #8 : 05.07.18 - klo:18:57 »
Kun ruubenilaisille, gaadilaisille ja puolikkaalle manasselaisia annettiin maa-alueet Jordanin itäpuolelta, heitä velvoitettiin lähtemään myöhemmin sotaan länsipuolelle.
En ole saanut selville, kuinka kauan he ennnättivät siellä asua. Ehkä hyvinkin kauan.

Joka tapauksessa, kun aika tuli, nuo sukukunnat olivat ensimmäisten joukossa.

Joos.4
12 Ja ruubenilaiset, gaadilaiset ja toinen puoli Manassen sukukuntaa kulkivat taisteluun valmiina israelilaisten etunenässä, niinkuin Mooses oli heille puhunut.
« Viimeksi muokattu: 05.07.18 - klo:19:10 kirjoittanut Natanael »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #9 : 05.07.18 - klo:19:06 »
Luku 7 osoittaa, että israelilaisilla ei ollut varaa kehittää omia ideoitaan siinä tilanteessa.
Eräs henkilö toimi Herran käskyä vastaan ja jemmasi itselleen jotain Jerikosta. Samalla he vähättelivät vihollisen suuruutta ja lähtivät soitelleen sotaan ja joutuivat häviölle.

Määräys oli tuomita tämä henkilö, joka oli ottanut mitä teki mieli Jerikosta. Hän joutui kuolemaan rikkomuksensa takia.

Ja taas Herra joutui rohkaisemaan Joosuaa siinä tilanteessa, ettei hän menettäisi uskoaan.

Joosua 8:1
Herra sanoi Joosualle: "Älä pelkää äläkä lannistu.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #10 : 05.07.18 - klo:19:07 »
Joosuan kirjassa kerrotaan paljon pelastussanomaa.


Joos.3
13 Niin pian kuin papit, jotka kantavat Herran, kaiken maan Herran, liitonarkkia, laskevat jalkansa Jordanin veteen, katkeaa Jordanin vesi, ylhäältä päin virtaava vesi, juoksussaan ja pysähtyy roukkioksi."
14 Kun kansa sitten lähti liikkeelle teltoistaan mennäksensä Jordanin poikki, liitonarkkia kantavien pappien käydessä kansan edellä,
15 ja niin pian kuin liitonarkin kantajat tulivat Jordanille ja liitonarkkia kantavien pappien jalat painuivat rantaveteen, niin vaikka Jordan koko elonleikkuuajan on tulvillaan yli kaikkien äyräidensä,
16 pysähtyi ylhäältä päin virtaava vesi ja seisoi yhtenä roukkiona hyvin kaukana Aadamin luona, sen kaupungin, joka on Saaretanin vieressä; ja se vesi, joka virtasi alaspäin Aromereen, Suolamereen, hävisi kokonaan. Niin kansa kulki virran yli Jerikon kohdalta.
17 Ja Herran liitonarkkia kantavat papit seisoivat alallaan kuivalla pohjalla keskellä Jordania, kaiken Israelin kulkiessa kuivaa myöten, kunnes koko kansa oli ehtinyt kulkea Jordanin yli.

Herran arkki, Jeesus itse, avasi tien pelastukseen.
Tie on auki Aadamista asti.
Vedet, jotka estivät, siis synnit, menivät maan pinnan alimpaan paikkaan.

-
Myös ruubenilaisten ym. piti esikuvan täyttääkseen mennä Jordanin yli ja tulla sydämeltään ympärileikatuiksi, jos halusivat kuulua hengelliseen Israeliin.
« Viimeksi muokattu: 05.07.18 - klo:20:46 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #11 : 05.07.18 - klo:19:09 »
Joosua ja monet muutkin Raamatun henkilöt näyttäytyvät useissa rooleissa. Ihmisenä, Jeesuksen esikuvana, kansan edustajana (ei kansanedustajana).
Mooseksen kirjoissa Joissa sanotaan, että hän oli Mooseksen palvelija ja Mooses oli Herran palvelija.
Myöhemmin Joosuan kirjassa Joosuaa kutsutaan Herran palvelijaksi.

Mutta kun lukee Joosuan kirjaa, voi yksinkertaisesti seurata hänen uskonvaellustaan Herran edessä.
Itse luen Raamattua melko pitkälle tällä ikäänkuin ruohojuuritasolla.

Kyllä, myös noin on hyvä lukea Raamattua.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #12 : 05.07.18 - klo:19:14 »
Eräs toinen toistuva lause tai ajatus löytyy useasta kohtaa.
Herra lupasi. Tuon lupauksen jälkeen israelilaiset saivat voiton.

Toisissa tapauksessa, silloin kun tehtiin vääriä päätöksiä, asialla olivat esimerkiksi Ain vakoojat tai kansan päämiehet.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #13 : 05.07.18 - klo:21:38 »
Joosuan kirjan kertomuksessa on mielestäni muutama selvästi pyhitykseen liittyvä tapahtuma.

Ensin valloitettiin Jeriko välittömästi ympärileikkauksen jälkeen. Näinhän monelle uskoontulon yhteydessä tapahtuu. Monet paksumuuriset linnoitukset sortuvat äkisti maahan. Ihminen muuttuu ns. kertaheitolla aivan kuin toiseksi ihmiseksi.

Vuorella, kaikille näkyvää Ain kaupunkia ei  niin vain valloiteta. Lähimmäisetkin saattavat ihmetellä miten joistakin näkyvistä synneistä ei päästä eroon.

Sitten on opetusta lihasta ja sen suhteesta Jumalan palvelemiseen. Tuosta kerrotaan gibeonilaisten kohdalla.

Viisi kuningasta hyökkäsi nimenomaan gibeonilaisten eli lihan kautta.
Nämä viisi kuningasta piiloutuvat luolaan. Ne ovat sellaisia salaisia syntejä, jotka lopulta piti tuoda Joosuan so. Jeesuksen eteen.

Haasorin valloitusta pitää vielä miettiä.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Joosuan kirja
« Vastaus #14 : 05.07.18 - klo:23:09 »
Sinulla on mielenkiintoinen tapa tulkita Joosuan kirjaa.
Tuli mieleen, että jos tuosta lähtökohdasta sitten yleistäisin VTa lukiessa, niin yllä mainitsemani psalmi 78 osoittaisi, että pyhittymistä ei koskaan tapahtunut Israelin kansan kohdalla.
Tosin niinhän se meni. Vanha liitto ei toiminut.

Tuossa Ain valloituksessa oli se juitsu, että siellä jengi päätteli että se on pikkujuttu ja siksi eivät edes kaikki lähteneet. Ehkä Jerikon valloitus antoi heille hieman epärealistisen kuvan homman helppoudesta.

Kun sitten Herra otti hommat uusiksi, hän nimenomaan neuvoi Joosuaa ottamaan koko sotajoukon mukaan.
Se oli tavallaan jotenkin surkuhupaisa että Joosua strategia käyttikin sitten hyväksi aikaisempaa häviötä  8)